سس‌ها بخش مهمی از آشپزی هستند که به غذاها طعم و مزه می‌بخشند و لذت غذا را کامل می‌کنند. در این متن، با مهمترین و معروف‌ترین سس‌ها و کاربرد و مواد تشکیل‌دهنده آنها آشنا می‌شویم. چند سس، پایه اصلی سس های امروزی در کل دنیا هستند. سس مایونز، سس بشامل، سس ولوته و سس بلونز. به این سس‌ها «سس‌های مادر» گفته می‌شود.

سس چیست؟

شاید برای شما هم سوال باشد که در دنیای آشپزی دقیقا سس به کدام دسته از مواد غذایی اتلاق می شود.

در پخت و پز، سس یک غذای مایع، خامه ای یا نیمه جامد است که روی غذاهای دیگر سرو می شود یا در فرآیند تهیه غذا از آن برای مزه دار کردن استفاده می شود. سس یک کلمه فرانسوی است که از کلمه لاتین salsa گرفته شده است. تا این لحظه قدیمی ترین سس اروپایی ثبت شده گاروم است، سس ماهی که توسط رومیان باستان استفاده می شد. بعضی سس ها مانند سس مایونز ممکن است سرد سرو شوند. اما بعضی سس ها مانند سس پستو گرم، مصرف می شوند.

آشپزی که در تهیه انواع سس تخصص دارد، تخصص و نام خاص خود را دارد و به آنها saucier گفته می شود.

برای آشنایی با پرکاربردترین سس ها و حتی چند سس عجیب و خاص در ادامه مطلب همراه ما باشید.

انبار پنیر

سس کچاپ

مواد تشکیل‌دهنده: گوجه‌فرنگی، سرکه، شکر، نمک، پیاز، سیر، ادویه‌ها

سس قرمز و خواستنی به اسم کچاپ که کمتر کسی با آن ناآشناست. سس کچاپ به عنوان یکی از محبوب‌ترین سس‌ها در دنیا، بیشتر برای غذاهای فست‌فودی مانند همبرگر، هات‌داگ، سیب‌زمینی سرخ‌کرده و ساندویچ‌ها استفاده می‌شود.

انبار پنیر

سس مایونز

مواد تشکیل‌دهنده: زرده تخم‌مرغ، روغن، سرکه یا آب‌لیمو، نمک

سس مایونز بیشتر در سالادها مانند سالاد الویه، ساندویچ‌ها استفاده می‌شود. سس مایونز همچنین به عنوان پایه‌ای برای تهیه سس‌های دیگر مانند سس تارتار و سس آیو‌لی استفاده می‌شود.

مطالعه بیشتر ، سس تارتار چیست ؟

سس باربیکیو

مواد تشکیل‌دهنده: کچاپ، سرکه، شکر قهوه‌ای، عسل، پودر سیر، پودر پیاز، فلفل سیاه

این سس برای گوشت‌های کبابی، مرغ و دنده استفاده می‌شود و طعم دودی و شیرین به غذاها می‌بخشد.

سس آنتروکوت

مواد تشکیل‌دهنده: خردل دیژون، خامه، سس سویا، سیر، کره، فلفل

سس آنتروکوت که بیشتر در فرانسه محبوب است، به طور خاص برای سرو استیک‌های گوشت گوساله و آنتروکوت استفاده می‌شود و طعمی غنی و کرمی به گوشت می‌بخشد.

سس ولوته

مواد تشکیل‌دهنده: عصاره گوشت و مرغ، آرد، کره، نمک و فلفل

سس ولوته از جمله ۵ سس کادر در دنیای آشپزی است. این سس با ماهی، مرغ، گوشت گوساله، سبزیجات و تخم مرغ آب پز شده عالی می‌شود.

سس بشامل

مواد تشکیل‌دهنده: کره، آرد، شیر، نمک، فلفل سفید، جوز هندی

سس بشامل که به عنوان سس سفید نیز شناخته می‌شود، در تهیه غذاهایی مانند لازانیا، گراتن و موساکا استفاده می‌شود.

سس بلونز

مواد تشکیل‌دهنده: روغن، ادویه، گوشت چرخ کرده، سیر، گوجه فرنگی

سس بلونز یک سس بر پایه گوشت در غذاهای ایتالیایی است که خاستگاه آن شهر بولونیا است. در خارج از ایتالیا، عبارت «سس بلونز» اغلب برای اشاره به سس مبتنی بر گوجه فرنگی استفاده می‌شود که گوشت چرخ کرده به آن اضافه شده‌است. مهمترین کاربرد این نوع سس در تهیه اسپاگتی است.

سس پستو

مواد تشکیل‌دهنده: ریحان تازه، سیر، دانه کاج، پنیر پارمزان، روغن زیتون

سس پستو به ویژه برای پاستاها استفاده می‌شود و همچنین می‌توان آن را به عنوان چاشنی برای ساندویچ‌ها و سالادها به کار برد.

انبار پنیر

سس آجوکا

مواد تشکیل‌دهنده: گوجه‌فرنگی، فلفل قرمز، سیر، سرکه، شکر، ادویه‌ها

سس آجوکا به عنوان یک سس تند و معطر، بیشتر در غذاهای گرجی و قفقازی استفاده می‌شود و به عنوان چاشنی برای گوشت‌ها و کباب‌ها مناسب است. در آشپزی ایرانی سس آجوکا برای املت و پیتزا هم استفاده می‌‌شود.

سس سویا

مواد تشکیل‌دهنده: سویا، گندم، آب، نمک

سس سویا که منشا آن از آسیاست، به عنوان یک چاشنی و طعم‌دهنده در غذاهای آسیایی مانند سوشی، ساشیمی، نودل و غذاهای سرخ‌کرده مورد استفاده قرار می‌گیرد. طعم سس سویا شور است و در استفاده از آن باید مقدار نمک مدیریت شود.

این‌ها تنها چند نمونه از سس‌های محبوب و پرکاربرد هستند. هر سس با ترکیبات خاص خود، تجربه‌ای متفاوت و خوشایند برای غذاها فراهم می‌کند. امیدواریم با آشنایی بیشتر با این سس‌ها، لذت آشپزی و سرو غذاها بیشتر شود. برای تهیه انواع سس می‌توانید بسیاری از دستورهای تهیه را در خانه دنبال کنید و سس خانگی مخصوص خود را داشته باشید. اگر تمایل به خرید سس بازاری دارید اما همچنان می‌خواهید ارگانیک بودن مواد غذایی را لحاظ کنید، پیشنهاد ما به شما فروشگاه anbarpanir است. شما می‌توانید سس‌های متنوع و در عین حال باکیفیت و بدون مواد نگهدارنده را از این فروشگاه تهیه کنید.

anbarpanir

source

توسط chehrenet.ir