همانطور که می دانید کامپیوتر از قدیم تا به امروزه یکی از پرکاربردترین انواع ابزارهای الکتریکی بوده که امروزه به یک جزء جدایی ناپذیر از زندگی ما تبدیل شده است. کامپیوتر دارای اجزای مختلف نرم افزاری و سخت افزاری می باشد که هر یک کاربردهای مختلفی را ارائه می دهند که آشنایی با قطعات کامپیوتر و کاربرد آنها به شما کمک می کند تا بتوانید این ابزار کاربردی را به طور دقیق تری بشناسید و از آن استفاده کنید. اگر می خواهید با اجزای مهم کامپیوتر آشنا شوید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

سخت افزار و نرم افزار کامپیوتر چیست

سخت افزار و نرم افزار کامپیوتر چیست؟ درباره ی سخت افزار کامپیوتر چه می دانید؟ همانطور که در مقالات قبل اشاره شده، کامپیوتر اجزای مختلفی دارد. سخت افزار و نرم افزار هر دو عنصرهای متفاوت در دنیای کامپیوتر هستند و دارای معانی متفاوتی می باشند.

در پاسخ به سوال سخت افزار اصلی کامپیوتر چیست، باید بگوییم که سیستم سخت افزار کامپیوتر به زبان ساده به هر گونه اجزای فیزیکی و قابل لمس گفته می شود که جهت اجرای عملیات کامپیوتری مورد استفاده قرار می گیرد. اما نرم افزار به هر گونه اجزای غیر فیزیکی گفته می شود و شامل مجموعه ای از دستورالعمل ها، الگوریتم ها و برنامه های کامپیوتری است که بر روی سخت افزار اجرا می شود.

سخت افزار و نرم افزار کامپیوتر هر دو دارای اجزای مختلفی می باشند که در ادامه به طور کامل و جامع به آن ها پرداخته ایم. اگر می خواهید با تعریف اجزای کامپیوتر آشنا شوید و بدانید که اجزا سخت افزار کامپیوتر شامل چیست، ادامه این مطلب را دنبال کنید.

پیشنهاد ویژه: اگر با مفاهیم ابتدایی کامپیوتر آشنا نیستید، ابتدا پیشنهاد می کنیم مقاله مبانی کامپیوتر چیست را مطالعه کنید.

اجزای کامپیوتر به زبان ساده

اجزای کامپیوتر چگونه است؟ برای تعریف کامپیوتر و اجزای آن باید گفت، همانطور که می دانید کامپیوترها ماشین هایی هستند که برای راحت تر شدن اعمال روزمره از آن ها استفاده می شود. در گذشته کامپیوترها ساده تر بودند اما به مرور زمان و با پیشرفت تکنولوژی کارایی و در نتیجه کامپیوترها نیز پیچیده تر شدند.

همانطور که می دانید کامپیوترهای امروزی بر خلاف کامپیوترهای قدیمی، ماشین هایی پیچیده تری هستند که اطلاعات زیادی را در زمان بسیار کم پردازش می کنند. قطعا این ماشین ها برای انجام فعالیت های خود نیازمند قطعات مختلفی هستند.

اگر بخواهیم اجزای کامپیوتر به زبان ساده معرفی کنیم به طور کلی باید از یک پردازش گر، یک واحد حساب و منطق، حافظه اصلی کامپیوتر و دستگاه هایی برای وارد کردن اطلاعات و گرفتن خروجی از آن ها نام ببریم.

قطعا جزئیات قطعات کامپیوتر سخت افزار به این موارد ختم نمی شوند که ما در ادامه قصد داریم به طور کامل با آموزش تصویری قطعات رایانه کامپیوتر همراه با عکسهای قطعات کامپیوتر و لپ تاپ به شما توضیح دهیم.

لیست قطعات کامپیوتر

اگر بخواهیم نام اجزای کامپیوتر و کاربرد آنها را از نظر عملکرد دسته بندی کنیم به گروه های زیر می رسیم:

  • Input Unit: واحد گرفتن ورودی ها که داده ها را به سیستم می دهد تا پردازش شوند.
  • Storage Unit: این واحد وظیفه دارد داده ها را ذخیره کند تا پردازش شوند.
  • واحد خروجی: این واحد برای ذخیره کردن خروجی حاصل از پردازش کامپیوتر است.
  • پردازش: تمام پردازش ها در این قسمت اتفاق می افتد. این واحد شامل منطق حساب (ALU) و کنترل (CU) می شود.

نکته: واحد منطق و حساب مسئول انجام محاسبات و توابع است و واحد کنترل ورودی و خروجی و پردازش کامپیوتر را کنترل می کند.

جهت آشنایی با صفر تا صد سخت افزار کامپیوتر با ما همراه باشید. در ادامه با مشاهده انواع قسمت های سخت افزار کامپیوتر می توانید درک بهتری از سخت افزار و کامپیوتر داشته باشید.

معرفی اجزای کامپیوتر

معرفی اجزای کامپیوتر

کامپیوتر از چه اجزایی تشکیل شده یا اجزای یک کامپیوتر چیست؟ همانطور که در عکس اجزای کامپیوتر (عکس کامپیوتر) مشاهده می کنید، اجزای یک کامپیوتر به دو دسته کلی سخت افزار و نرم افزار تقسیم می شوند یا به عبارتی دیگر اجزای کامپیوتر دارای دو جزء می باشند، نرم افزار و سخت افزار.

سخت افزارها قسمت هایی از کامپیوتر مانند کیس، کیبورد، مانیتور، هارد دیسک و.. هستند که می توان آن ها را لمس کرد اما نرم افزارها برنامه هایی هستند که روی کامپیوتر ها نصب می شوند؛ مانند نرم افزار ورد که روی کامپیوتر شما قابل نصب است، یا نرم افزارهایی مثل فتوشاپ و…

لازم به ذکر است که اگر با اسم اجزای کامپیوتر با تصویر آشنا نیستید و به دنبال تحقیق درباره کامپیوتر و اجزای آن (تحقیق در مورد اجزای کامپیوتر با توضیح) هستید، می توانید از مطالب زیر درباره اجزای سخت افزار کامپیوتر (اجزای کامپیوتر سخت افزار) استفاده کنید. در ادامه به معرفی سخت افزار کامپیوتر (معرفی کامپیوتر) همراه با تصاویر سخت افزار کامپیوتر خواهیم پرداخت.

انواع سخت افزار کامپیوتر

اجزای کامپیوتر چیا هستن؟ در ابتدا برای پاسخ به سوالات سخت افزار کامپیوتر چیست، انواع سخت افزار کامپیوتر چیست یا انواع قطعات کامپیوتر چیست چیست، باید بگوییم همانطور که می دانید به کلیه اجزای فیزیکی و قطعات قابل لمس کامپیوتر، سخت افزار گفته می شود.

مهم ترین قطعات سخت افزار برای کامپیوتر که شما به عنوان یک کاربر باید با آن آشنا باشید قطعاتی مانند مادربرد، سی پی یو، هارد دیسک، کیبورد، ماوس و غیره می باشد. برخی از مهم ترین انواع سخت افزار کامپیوتر عبارتند از:

  • کیس (Case)
  • مانیتور (Monitor)
  • صفحه کلید (Keyboard)
  • هارد دیسک (Hard Disk)
  • مادربرد (Motherboard)
  • کارت گرافیک (Graphics Card)
  • کارت صدا (Sound Card)
  • منبع تغذیه (Power Supply)
  • حافظه دسترسی تصادفی (RAM)
  • پردازنده کارت توسعه (Expansion Card)

سه قسمت اصلی کامپیوتر

قطعات اصلی کامپیوتر چیست؟ همانطور که می دانید تمامی اجزای کمپیوتر همگی مهم و پرکاربرد هستند اما در بین این اجزا می توان به سه قسمت اصلی کامپیوتر اشاره کرد که شامل کیس، پردازنده یا سی پی یو و مادربورد می باشد که خود اجزای پردازنده کامپیوتر نیز به قسمت های مخلتفی تقسیم بندی می شود و در ادامه به توضیح هر یک از این اجزای اصلی کامپیوتر سخت افزار پرداخته ایم.

اگر به دنبال تحقیق در مورد نرم افزار و سخت افزار کامپیوتر (تحقیق درباره سخت افزار و نرم افزار کامپیوتر) هستید نیز می توانید از مطالب زیر درباره اجزای کامپیوتر کیس (تمام اجزای کیس کامپیوتر با تصویر)، اجزای کیبورد کامپیوتر، تصاویر اجزای کامپیوتر و دیگر سخت افزارها بهره ببرید.

پیشنهاد ویژه: آموزش icdl در آموزشگاه آریا تهران بهترین آموزشگاه کامپیوتر در تهران تحت نظر بهترین و باتجربه ترین اساتید کامپیوت برگزار می گردد.
جهت شرکت در این دوره کاربردی و یادگیری صفر تا صد مهارت کامپیوتر، به صفحه دوره icdl مراجعه کنید

پیشنهاد ویژه: همچنین شما عزیزان می توانید با شرکت در آزمون icdl، مهارت های خود را ارزیابی کنید و در این زمینه خود را بسنجید تا بتوانید شانس قبولی خود را در آزمون فنی حرفه ای تضمین کنید.

کیس

سخت افزار داخل کیس کامپیوتر (اجزا داخل کیس کامپیوتر) چیست؟ یکی از سوالاتی که توسط بسیاری از کاربران مطرح می شود این است که اجزای یک کیس کامپیوتر چیست؟

قطعات کیس کامپیوتر گیمینگ که به عنوان شاسی کامپیوتر و یکی از مهم ترین اعضای کامپیوتر محسوب می‌ شود، نوعی محفظه است که سخت افزار داخلی یک رایانه شخصی (pc) از جمله CPU، مادربرد، RAM،‌ هارد دیسک، منبع تغذیه و کارت‌ های توسعه و… را در خود جای داده است که این موارد جزو اجزای تشکیل دهنده کیس کامپیوتر یا قطعات یک کیس کامپیوتر به شمار می روند.

برخی از اجزای قطعات کامپیوتر ها همانند مانیتور، کیبورد از طریق کابل‌ های مربوط به قسمت بیرونی کیس متصل می‌ شوند.

حال که با قطعات یدکی کیس کامپیوتر آشنا شدید، به سراغ معرفی پردازنده یا سی پی یو که مهم ترین قطعات یک کامپیوتر معمولی و قطعات یک کامپیوتر گیمینگ است می رویم.

پردازنده یا سی پی یو

در ادامه معرفی قطعات کامپیوتر، به پردازنده یا سی پی یو می رسیم که می توان به عنوان یکی از مهم ترین قطعات کامپیوتر های صنعتی و اجزای کامپیوتر کوانتومی دانست.

پیشنهاد ویژه: در ابتدا اگر نمی دانید سی پی یو چیست پیشنهاد می کنیم مقاله مذکور را مطالعه کنید.

پردازنده که واحد پردازش مرکزی کامپیوتر هم گفته می‌ شود یکی دیگر از قطعات مهم سخت افزاری محسوب می شود که درواقع این کارهایی که شما با سیستم کامپیوتری خود انجام می دهید توسط سی پی یو پردازش می ‌شود و هر چقدر پردازنده قوی تر باشد طبیعتا سیستم شما هم عملکرد سریع تر خواهد داشت و همانطور که گفته شد پردازنده یا واحد پردازش مرکزی بر روی اسلات های مادربرد نصب می شود و معمولا انواع مختلف سی پی یو ها بر روی مادربرد اسلایدهای مخصوص به خود را دارد چرا که مادربرد کامپیوتر باید با پردازنده شما سازگاری کامل را باید داشته باشد.

سی پی یو چهار مرحله اصلی دارد که به ترتیب زیر هستند:

  1. واکشی یا فراخوانی دستورات (Fetch)
  2. رمزگشایی دستورات (Decode)
  3. اجرای دستورات (Execute)
  4. بازنویسی یا ذخیره دستورات در حافظه (Write back)

در مرحله اول پردازش گر کامپیوتر دستورالعمل های برنامه را از حافظه بازیابی می کند. در واقع در طی این مرحله دستوراتی که پردازنده باید اجرا کند از حافظه خوانده می شوند. در مرحله رمزگشایی وظایف قسمت های مختلف تعیین می گردد که هر بخش چه دستورالعملی را اجرا کند.

مرحله سوم برای اجرای فعالیت هایی است که مطابق با دستورالعمل برنامه هستند و در نهایت در مرحله آخر پردازنده نتایجی که از عمل به دستورات حاصل شده است را در حافظه کامپیوتر ذخیره می کند.

به طور کلی CPU همان پردازش گر کامپیوتر است که وظیفه اجرا کردن برنامه های کامپیوتری را دارد. این قطعه دارای یک مدار الکترونیکی ست که با اجرا کردن دستور العمل های مختلف، اجرا شدن یک برنامه را ایجاد می کنند.

مادربورد

در ادامه پاسخ به سوال قطعات کامپیوتر را نام ببرید، باید بگوییم که مادربورد یا بورد اصلی یکی از قطعات کامپیوتر است که در واقع یک صفحه بزرگ است که تمامی قطعات سخت افزاری یا به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم به آن متصل هستند محل قرارگیری قطعات و وسایل سخت افزار کامپیوتر مادربرد که اصطلاحا به آن اسلات گفته می شود محل قرارگیری اجزای مهم مانند پردازنده حافظه رم و غیره می باشد

درباره این نوع سخت افزار درباره کامپیوتر باید بدانید که به طور کلی بورد اصلی کامپیوتر شامل سوکت هایی است که ریزپردازنده ها داخل آن ها قرار می گیرند. این بورد دارای شیار یا اسلات های حافظه و مجموعه ای از چیپ ست ها است که به عنوان رابطه میان گذرگاه یا باس سی پی یو و گذرگاه های جانبی عمل می کند.

در ادامه معرفی اجزای مادربرد کامپیوتر، باید بگوییم که اجزای مادربرد کامپیوتر شامل موارد زیر می شود:

  • اسلات‌ های پی سی آی (PCI)
  • اسلات کارت گرافیک
  • اتصال فن سی پی یو
  • ورودی‌ های یو اس بی
  • پنل جلوی کیس
  • نگهدارنده فن و هیت سینک
  • ورودی پاور
  • پورت های اکسترنال
  • اسلات ای دی ای
  • ورودی پاور
  • باتری پشتیبانی
  • اسلات های ساتا
  • پل های مادر برد
  • اسلات های رم
  • سوکت سی پی یو

مهمترین اجزای کامپیوتر

مهمترین اجزای کامپیوتر چیست؟ تقریبا تمامی قطعات یا سخت افزار روی کامپیوتر به نوعی مهم هستند و هر یک دارای کاربرد خاصی می باشند. از آنجایی که بسیاری از افراد با قطعات مورد نیاز کامپیوتر آشنا نیستند، در ادامه این مطلب قصد داریم به معرفی دیگر قطعات مهم کامپیوتر بپردازیم تا شما اطلاعات کاملی درباره سخت افزار داخلی کامپیوتر (سخت افزار داخل کامپیوتر) و سخت افزار های خارجی کامپیوتر بدست آورید.

هارد دیسک  

در ادامه آشنایی با اجزای کامپیوتر، به بخش دیگر از کامپیوتر به نام هارد دیسک می پردازیم. هارد دیسک قطعه ای از درایو دیسک است که جزو اجزای اصلی سخت افزار یک کامپیوتر محسوب می شود. این قطعه اطلاعات را ذخیره می کند و باعث می شود دسترسی به آن ها در سریع ترین حالت ممکن اتفاق بیفتد.

هارد دیسک یک مجموعه از دیسک هاست که اطلاعات را روی دوایر هم مرکز با عنوان شیار ضبط می کند. هارد دیسک حافظه ای غیر فرار (RAM) است که وظیفه آن ذخیره کردن اطلاعات رمزگذاری شده دیجیتال است.

بسته به نوع، هارد دیسک ها می توانند از ۱۲۰ گیگابایت الی ۲ ترابایت را ذخیره کنند. لپتاپ ها معمولا هارد های کوچک تر و با ظرفیت کم تری دارند.

اجزای هارد کامپیوتر چیست؟ در ادامه این مطلب لیستی از اجزای تشکیل دهنده هارد کامپیوتر یا قطعات هارد کامپیوتر برای شما عزیزان آماده کرده ایم که به شرح زیر می باشد:

  • کنترلر هارد دیسک
  • حافظه کش Cache هارد
  • آی سی رام ROM هارد
  • آی سی درایور موتور هارد
  • پلتر Platter هارد (دیسک گردان)
  • موتور Spindle هارد
  • بازوی حرکتی و هد head در هارد دیسک
  • موتور محرک یا Voice Coil در هارد
  • فیلتر هوا در هارد

حافظه کامپیوتر

همان طورکه از نام این قطعه پیدا است، این مدل از قطعات های کامپیوتر، برای حفظ کردن اطلاعات دیجیتال به کار می رود. یکی از مهمترین اجزای کامپیوتر حافظه آن است. در کامپیوتر های اولیه از طبله یا درام های مغناطیسی به عنوان حافظه استفاده می شد اما به مرور زمان و با پیشرفت تکنولوژی و کامپیوترها تراشه های سیلیکونی کوچک جای آن ها را گرفتند که به کامپیوترها حافظه بالاتری می داد.

RAM یا حافظه سخت افزار کامپیوتر با دسترسی تصادفی یک نوع از ذخیره سازی کامپیوتر است که بسیار کوچک و سبک است. در این قطعه می توان اطلاعات را به صورت موقت حفظ کرد. حافظه RAM فرار است اما کامپیوترها برای ذخیره اطلاعات اولیه نیاز به یک حافظه غیر فرار نیز دارند تا قادر به خواندن برنامه های بزرگ تر باشند. نام این حافظه غیر فرار ROM یا حافظه فقط خواندنی است. RAM می تواند شامل فلش مموری، نوار مغناطیسی، کارت پانچ و فلاپی نیز باشد.

کارت گرافیک (GPU)

یکی دیگر از قطعات کامپیوتر کارت گرافیک است. این نوع قطعات نصب کامپیوتر، وظیفه کارت گرافیک محاسبه تمامی اطلاعات بصری و نمایش آنها بر روی مانیتور می باشد.

پیشنهاد ویژه: اگر با معنی کارت گرافیک آشنا نیستید، ابتدا مقاله کارت گرافیک چیست را مطالعه کنید.

در یک سیستم کامپیوتری ما با دو نوع کارت گرافیک مجتمع و کارت گرافیک مجزا سر و کار داریم. گرافیک های مجتمع و آنبرد برای اجرای برنامه هایی نظیر ورد و یا بازی های خیلی ساده مناسب هستند اما اگر قصد انجام کارهای گرافیکی سنگین را دارید باید کارت گرافیک را جداگانه بر روی سیستم خود نصب کنید.

کارت صدا

سخت افزار کامپیوتر چگونه است؟ یکی از مهم ترین قطعات کامپیوتر کارت صدا است که وظیفه مهم تولید و ضبط صدا را بر عهده دارد. اجزای کارت صدا کامپیوتر به شما امکان می دهد تا بلندگوهای آنالوگ، هدفون و میکروفون را به کامپیوتر خود متصل کنید. در اصل یک کارت صدا سیگنال‌ های آنالوگ را به صوت تبدیل می‌ کند. بسیاری از کامپیوترهای مدرن دارای کارت صدای داخلی در مادربرد هستند. نوع اکسترنال کارت‌ های صدا نیز وجود دارند که در صورت نیاز می‌ توانید خریداری کرده و از آن ها استفاده کنید.

کارت فکس مودم

در ادامه معرفی چک لیست قطعات کامپیوتر خانگی به کارت فکس مودم می رسیم. کارت فکس مودم یا (Fax Modem) به کارتی گفته می شود که برای ارتباط بین کامپیوترها مورد استفاده قرار می گیرد و کامپیوترها را مجهز به ارسال و دریافت فکس ‎های معمولی، با کیفیت بالا و حتی رنگی می ‎کند.

علاوه بر این با استفاده از کارت مودم می‎ توان از طریق خطوط مخابراتی به اینترنت وصل شد. لازم به ذکر است که انواع مودم هایی از جمله مودم Dial Up، مودم ISDN، مودم ADSL و مودم VDSL جزو مودم‎ هایی هستند که از خطوط تلفن جهت اتصال به اینترنت استفاده می ‎شود.

خنک کننده

خنک کننده بعنوان یکی از سخت افزار کامپیوتر یعنی چه؟ خنک کننده همانطور که از نام آن پیداست وظیفه خنک کردن قطعات را در درون کیس برعهده دارد و یکی از قطعات ضروری کامپیوتر می باشد.

به عنوان مثال سی پی یو یکی از قطعات حساس سخت افزاری محسوب می شود. برای آن یک خنک کننده مخصوص نصب می‌شود و همچنین بر روی کارت های گرافیک خنک کننده مخصوص قرار داده شده است. همچنین از طرفی هنگامی که در پکیج بسته می شود برای آن که گرمای قطعات اختلالی در عملکرد کامپیوتر ایجاد نکند نیاز به قطعه دارد که هوای خنک بیرون را به درون کیس منتقل کند.

رم (RAM)

در پاسخ به سوال رم چیست می توان گفت که به حافظه موقت کامپیوتر رم گفته می شود که یکی از قطعات ریز کامپیوتر محسوب می شود. این نوع اجزا کامپیوتر به انگلیسی RAM نامیده می شود. داده هایی که توسط سی پی یو در حال پردازش هستند بر روی رم ذخیره می ‌شوند. سرعت خواندن و نوشتن این حافظه بسیار بالاست و همانطور که قبلا هم اشاره شد حافظه رم از طریق اسلات های مخصوص خود برروی مادربرد یا برد اصلی سیستم و به عبارتی اجزای رم کامپیوتر هستند، نصب می شود.

پیشنهاد ویژه: اگر نمی دانید حافظه رام چیست و چه کاربردی دارد، حتما مقاله رام چیست را مطالعه کنید.

منبع تغذیه یا PSU

منبع تغذیه بعنوان یکی دیگر از سخت افزار کامپیوتر چیه؟ منبع تغذیه که بعنوان یکی از قطعات فنی کامپیوتر شناخته می شود، نقطه ای است که برق از طریق آن وارد سیستم می شود و توسط مادربرد به دیگر اجزا سخت افزاری کامپیوتر تخصیص می یابد.

البته همه منبع تغذیه ها به صورت برابر ساخته نشده است و در صورتی که منبع تغذیه مناسب را تهیه کنید کامپیوتر شما نمی تواند به درستی فعالیت کند و به طور معمول یک کامپیوتر به یک منبع تغذیه با ۵۰۰ تا ۸۵۰ وات قدرت نیاز دارد تا بتواند کار خود را به درستی انجام دهد و برق مورد نظر سیستم کامپیوتر را تامین کند.

به طور کلی اجزای اصلی سخت افزار کامپیوتر قطعاتی مانند پردازنده حافظه کامپیوتر دستگاه های ورودی و خروجی مانند موس کیبورد و مانیتور که کم و بیش با آن ها آشنا هستید، البته قطعات مهم دیگری مانند مادربورد، هارد دیسک و منبع تغذیه هم هر یک به نوبه خود تاثیر بسزایی در عملکرد یک سیستم کامپیوتری دارد.

در صورتی که شما علاقه مند به یادگیری بیشتر در مورد قطعات سخت کامپیوتر هستید می توانید در کلاس کامپیوتر شرکت کنید و از دوره های سخت افزار و اسمبل کامپیوتر آموزشگاه آریا تهران استفاده کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کلاس های خصوصی و عمومی سخت افزار کامپیوتر در آموزشگاه آریا تهران می ‌توانید با همکاران ما تماس حاصل فرمایید.

کارت توسعه

کارت توسعه یا همان Expansion Card که به عنوان برد توسعه یا کارت جانبی نیز عمل می کند، جزو یکی از اجرای سخت افزار مناسب کامپیوتر است که می‌ توانید به منظور افزایش قابلیت سیستم، آن را در اسلات (شیار) توسعه روی مادربرد قرار دهید. کارت‌ های توسعه دارای انواع مختلف برای کارهای متنوع وجود دارند و ویژگی‌ ها و قابلیت‌ هایی را ارائه می‌ دهند که در زمان پیکربندی اولیه رایانه انجام نشده‌ اند.

اجزای ورودی کامپیوتر

همانطور که در عکس سخت افزار های کامپیوتر مشاهده می کنید، اجزای ورودی کامپیوتر به وسایلی گفته می‎ شوند که به وسیله آن ها می ‎توان اطلاعاتی را به کامپیوتر منتقل کرد. از مهم ترین و رایج ترین اجزای ورودی کامپیوتر می توان به موارد زیر اشاره کرد.

کیبورد

کیبورد یکی از قطعات سیستم کامپیوتر است که باعث می شود وارد کردن اطلاعات به کامپیوتر ساده تر شود و در واقع، یک ورودی برای کامپیوتر محسوب می شود. کلیدهای موجود روی صفحه کلید یا کیبورد سوئیچ های الکترونیکی هستند که هر کدام از آن ها برابر با یک نماد نوشتاری است. قطعات کیبورد کامپیوتر پردازنده و مداری جداگانه دارند که از یک ماتریس کلیدی تشکیل شده است. انواع کیبوردهای کامپیوتر عبارتند از:

  • کیبوردهای مولتی مدیا
  • کیبوردهای مکانیکی
  • کیبوردهای وایرلس
  • کیبوردهای گیمینگ

پیشنهاد ویژه: همانطور که می دانید کلید میانبر یا شورتکات ها به منظور صادر نمودن سریع فرامین به نرم‌ افزار های مختلف از جمله ویندوز به کار می روند. جهت آشنایی با معنی دقیق تر شورتکات ها در کامپیوتر، به صفحه معنی shortcut در کامپیوتر مراجعه کنید.

ماوس

موس جزو اجزای ورودی کامپیوتر و قطعه سخت افزار کامپیوتر محسوب می شود که با حرکات دو بعدی می تواند حرکت دست شما را تبدیل به یک سیگنال قابل فهم برای کامپیوتر کند. موس ها به سه دسته اصلی مکانیکی، نوری مکانیکی و نوری تقسیم می شوند.

موس مکانیکی بعنوان یکی از اجزای اصلی کامپیوتر شخصی (اجزای کامپیوتر شخصی)، یک گوی پلاستیکی یا فلزی دارد که قادر است به تمام جهت ها حرکت کند. ماوس های مکانیکی دارای سنسوری هایی هستند که وظیفه آن ها تشخیص جهت حرکت گوی است. موس نوری-مکانیکی برای تشخیص حرکت از سنسور های نوری استفاده می کنند و در موس های نوری، برای تشخیص جهت حرکت موس از لیزر استفاده می شود. سرعت موس های نوری نسبت به دو نوع دیگر بیش تر است.

اجزای داخلی موس کامپیوتر (اجزای موس کامپیوتر) شامل یک بدنه، یک برد مدار چاپی، یک نور یا لیزر، یک سنسور سیماس (CMOS)، سه کلید، انکودر و یک سیم است. در هنگام حرکت دادن ماوس نور شروع به تابش به سمت سطح ماوس کرده و سنسور تشخیص حرکت یا سیماس آن را ردیابی می‌ کند.

پیشنهاد ویژه: جهت مشاهده آموزش نحوه اتصال موس وایرلس با دانگل، بر روی لینک کلیک کنید.

اسکنر

اسکنر (Scanner) به عنوان نوعی از قطعات سخت افزار کامپیوتر، به دستگاهی گفته می شود که از روی اطلاعات عکس تهیه می ‎کند و آن ها را به کامپیوتر منتقل می ‎کند. اسکنرها دارای انواع مختلفی هستند که برای کارهای خاص مانند طراحی ساخته شده ‎اند و برای اموری مانند انتقال امضاء، انتقال گرافیک، عکس برداری سریع از کتاب ‎های قدیمی، انتقال نوشته ‎های معمولی و… کاربرد دارند.

اجزای خروجی کامپیوتر

همانطور که در عکس قطعات سخت افزار کامپیوتر مشاهده می کنید، اجزای خروجی کامپیوتر (اجزای خارجی کامپیوتر) به لوازمی گفته می ‎شود که با استفاده از آن ها می ‎توان اطلاعات موجود در کامپیوتر را به دیگران نمایش داد (صفحه نمایش) و یا به آن ها منتقل (پرینت کردن) کرد.

مانیتور

اجزای داخلی مانیتور کامپیوتر چیست؟ مانیتور یا صفحه نمایش یکی از اجزای سخت افزار مهندسی کامپیوتر (اجزای مهندسی کامپیوتر) است که برای نمایش خروجی هایی که حاصل از پردازش کامپیوتر هستند به کار می آید.

برای اولین اجزای صفحه نمایش کامپیوتر ها از فناوری CRT استفاده می کردند تا تصاویر را به کاربران نمایش دهند اما امروزه بیش تر کامیپوترها با LCD و یا پلاسما ساخته می شوند و از این رو می توان گفت که اجزای مانیتور کامپیوتر بسیار پیشرفته تر از قبل شده است.

مانیتورها به انواع مختلفی دسته بندی می شوند که عبارتند از:

  • مانیتورهای لامپ تصویری یا CRT 2
  • مانیتورهای LCD 3
  • مانیتورهای LED

پرینتر

دستگاه پرینتر یا چاپگر (Printer) یکی از وسایل کامپیوتر و قطعات خروجی کامپیوتر است که از آن جهت چاپ انواع گزارشات، طرح ‎های گرافیکی و… به کار می ‎رود. این دستگاه در سه مدل دسته بندی می شود که شامل سوزنی، جوهر افشان و لیزری می باشد.

در مدل سوزنی که در مجموع ۲۴ عدد سوزن دارد و از این سوزن ها برای ضربه زدن به کاغذ و ایجاد طرح مورد نظر استفاده می ‎شود. در مدل دوم یعنی جوهر افشان، با انتشار جوهر بر روی کاغذ باعث چاپ شدن طرح مورد نظر می شود. آخرین مدل دستگاه پرینتر لیزری است که دارای کیفیت بسیار بالایی می باشد. لازم به ذکر است که پرینترها به دو دسته رنگی و تک رنگ (سیاه و سفید) نیز تقسیم بندی می‎ شوند.

بلندگو

بلندگو یا اسپیکر (Speaker) که یکی دیگر از اجزای فیزیکی یک سیستم کامپیوتر هستند، وسیله ه‎ایی برای پخش صدا می باشند. بلندگو برای پخش صدا به وسیله یک سیم رابط (فیش مخصوص به خودش) که از اجزای اسپیکر کامپیوتر محسوب می شود، به کارت صدا متصل می شود که در ادامه توضیح داده ایم.

اجزای ورودی و خروجی کامپیوتر

اجزای ورودی و خروجی کامپیوتر همانطور که ار اسمشان پیداست، نوعی لوازم سخت افزار کامپیوتر هستند که قابلیت وارد کردن و خارج کردن اطلاعات از کامپیوتر را دارند. از آنجایی که این وسایل در هر دو دسته ورودی ها و خروجی ها قرار می ‎گیرند جهت جلوگیری از تکرار مطالب در این قسمت بیان شده‌ اند. برخی از انواع سخت افزار ورودی و خروجی کامپیوتر عبارتند از:

CD/DVD Rom

از این لوازم برای وارد کردن اطلاعاتی مانند تصایر، فیلم، اسناد و غیره به کامپیوتر استفاده می‎ شود. در صورتی که این وسایل قابلیت رایت کردن (CD Writer / DVD Writer) نیز داشته باشند می توان اطلاعات را بر روی سی دی یا دی وی دی رایت کرد و با دیگران به اشتراک گذاشت یا از اطلاعات داخل کامپیوتر پشتیبان ‎گیری کرد.

فلاپی درایو (Floppy Drive)

از فلاپی درایو برای خواندن و نوشتن اطلاعات بر روی دیسک نرم (فلاپی) استفاده می ‎شود. ابعاد تقریبی فلاپی درایو ۲×۱۲×۸ سانتی‎ متر است که قابلیت ذخیره‌ سازی ۴۴/۱ مگابایت اطلاعات را در خود دارد. امروزه از فلاپی در کامپیوترهای شخصی استفاده نمی‌ شود.

اجزای نرم افزار کامپیوتر

اجزای نرم افزار کامپیوتر نیز بخش مهم دیگری از کامپیوتر را تشکیل داده اند. به طور کلی نرم افزارها به مجموعه ای از دستورالعمل های قابل خواندن توسط رایانه گفته می شود که پردازنده رایانه را به انجام عملیات خاصی هدایت می کنند. درواقع این دستورالعمل ها توسط سخت افزار اجرا می شوند.

درایور (Driver) نیز یکی از مهم ترین اجزای داخلی کامپیوتر (اجزای درون کامپیوتر) در حوزه نرم افزاری است که به عنوان یک رابط بین سخت افزار و سیستم عامل رایانه عمل می کند.

قطعات جانبی کامپیوتر

مواردی که در قسمت های قبل توضیح داده شد، همگی از اجزای اصلی سیستم کامپیوتر هستند. برخی از لوازم بعنوان قطعات لوازم جانبی کامپیوتر یا قطعات پیشنهادی کامپیوتر وجود دارند که جزء قطعات اصلی محسوب نمی شوند اما می توانند به کامپیوتر متصل شوند و بهره وری قطعات رایانه را افزایش دهند. رایج ترین اجزای جانبی کامپیوتر عبارتند از:

  • چاپگر (پرینتر): چاپگرها یکی از اجزای جانبی کامپیوتر محسوب می شوند که دارای کاربرد بسیاری می باشند. یک چاپگر وظیفه دارد تصویری را که توسط رایانه ارسال می‌ شود، دریافت کند و روی یک ورق کاغذ چاپ کند. پرینتر این وظیفه را با استفاده از داده‌ های کامپیوتر انجام می‌ دهد و بوسیله تونر یا جوهر، تصویر ارسالی را بر روی کاغذ چاپ می‌ کند. امروزه پرینترهای رنگی دارای کاربرد گسترده‌ ای در میان عموم افراد می باشند.
  • اسکنر: اسکنر که یکی دیگر از قطعات لوازم جانبی کامپیوتر به شمار می روند، وظیفه دارد تمام اطلاعات روی کاغذ را دریافت کرده و اسکن کند و از برگه فیزیکی، یک تصویر دیجیتالی بسازد. این دستگاه به منظور ذخیره عکس‌ های فیزیکی که می‌ خواهید برای بلند مدت از آن‌ ها نگهداری کنید، بسیار کاربرد دارد. زمانی که عکس به‌ صورت دیجیتالی ذخیره می‌ شود، برخلاف عکس‌ های فیزیکی، در دراز مدت هیچ آسیبی نمی‌ بیند.
  • بلندگوهای کامپیوتر: بلندگو یکی دیگر از قطعات یدکی کامپیوتر می باشد. در حالت کلی، کیفیت صدای خروجی از بلندگوهای داخلی مانیتور ضعیف است. به همین خاطر بسیاری از افراد اقدام به خرید بلندگوی جداگانه برای سیستم خود می نمایند و در کنار کامپیوتر خود قرار می‌ دهند. بلندگوهای کامپیوتر توسط پورت موجود در پشت کیس به کارت صدا متصل می شوند. روش دیگری که می توان با استفاده از آن بلندگوها را متصل کرد، داشتن مانیتوری است که به‌ صورت پیش فرض دارای بلندگوهای داخلی باشد.

اگر به دنبال پاسخ عبارت از اجزای جانبی کامپیوتر در حل جدول (از اجزای جانبی کامپیوتر در جدول)، با مطالعه مطلب بالا می توانید پاسخ سوال خود را بیابید.

قطعات کامپیوتر گیمینگ

اجزای کامپیوتر گیمینگ چیست؟ یکی از سوالات پرتکراری که توسط کاربران پرسیده می شود این است که قطعات مورد نیاز کامپیوتر گیمینگ چه چیزهایی هستند؟ در اینجا تمام قطعات کامپیوتر گیمینگ همراه با عکس قطعات کامپیوتر گیمینگ آورده شده است که در ادامه برای شما لیست شده است:

  • مادربرد
  • پردازنده (CPU)
  • رم (RAM)
  • هارد دیسک (HDD) یا اس اس دی (SSD)
  • کارت گرافیک
  • پاور یا منبع تغذیه (PSU)
  • کیس
  • مانیتور
  • لوازم جانبی

اگر بودجه کمی دارید و می خواهید یک سیستم گیمینگ ارزان خریداری کنید، می توانید کارت گرافیک را از لیست قطعات کامپیوتر گیمینگ حذف کرده و خرید یک کارت گرافیک اختصاصی را با خرید CPU ای که دارای گرافیک مجتمع است جایگزین کنید.

اسمبل کردن قطعات کامپیوتر

یکی از سوالاتی که ممکن است برای بسیاری از افراد ایجاد شود این است که لوازم ضروری برای اسمبل کردن قطعات کامپیوتر چیست؟ فهرست قطعات لازم برای مونتاژ یک کامپیوتر (قطعات کامپیوتر برای اسمبل) شامل موارد زیر می‌ شود که معمولا این امر با جزئیات اندکی تغییر داده شوند:

  • پردازنده
  • خنک‌ کننده پردازنده
  • خمیر حرارتی
  • مادربرد
  • حافظه رم
  • کارت گرافیک
  • حافظه ذخیره‌ سازی
  • منبع تغذیه (پاور)
  • کارت صدا و کارت شبکه
  • کیس
  • مانیتور، ماوس، کیبورد، اسپیکر و هدفون

پیشنهاد ویژه: اگر قصد فعالیت در حوزه سخت افزاری کامپیوتر دارید، شرکت در دوره اسمبل کامپیوتر می تواند گامی بزرگ به سمت حرفه ای شدن باشد.

قطعات پاور کامپیوتر

اجزای پاور کامپیوتر چیست؟ همانطور که می دانید پاور کامپیوتر جزو مهم ترین بخش های کامپیوتر محسوب می شود که شامل اجزای مختلفی می باشد. قطعات پاور کامپیوتر شامل موارد زیر است:

  • ترانسفورماتور (Transformer)
  • یکسوکننده (Rectifier)
  • فیلتر (Filter)
  • رگولاتور (Regulator)

قطعات سرور کامپیوتر

اجزای شبکه کامپیوتر چیست؟ قطعات سرور کامپیوتر شامل موارد زیر می باشد:

  • شاسی
  • مادربرد
  • پردازنده
  • حافظه رم
  • هارد دیسک
  • درایو نوری
  • کارت شبکه
  • کارت گرافیک
  • پاور

قطعات کامپیوتر مینی پی سی

قطعات کامپیوتر مینی پی سی عبارتند از:

  • cpu یا پردازنده
  • رم یا حافظه اصلی
  • هارد دیسک
  • مادربورد
  • پاور مینی کامپیوتر
  • کارت گرافیک
  • قاب یا فریم
  • قطعات جانبی مینی کامپیوتر

سخت افزار افزایش سرعت کامپیوتر

در ادامه توضیح اجزای کامپیوتر، قصد داریم به این موضوع بپردازیم که سخت افزار افزایش سرعت کامپیوتر چیست؟ یکی از چالش هایی که بسیاری از افراد در حین کار با کامپیوتر با آن مواجه هستند، مشکل سرعت کامپیوتر می باشد. به طور کلی عوامل موثری در سرعت کامپیوتر موثر هستند که سخت افزار افزایش سرعت کامپیوتر به نام پردازنده، نیز یکی از آن ها می باشد.

به همین خاطر همیشه تاکید ما بر این است که پردازنده با مدل مناسب را انتخاب کنید و در انتخاب سخت افزار برای pc بسیار دقت داشته باشید. حتما تا به حال سری ساخت و مدل پردازنده با اصطلاح Core i5،Core i3 و یا core i7 را شنیده‌ اید. در بین این مدل‌ های پردازنده، مدل Core i7 از همه جدیدتر و قدرتمندتر است و می تواند به افزایش و ارتقای سیستم شما کمک کند.

سخت افزار بلوتوث کامپیوتر

اگر شما هم از سیم و کابل های اضافی برای برقراری ارتباط بین کامپیوتر با دستگاه هایی مثل تلفن همراه و هدفون خود خسته شده اید، با تهیه دانگل بلوتوث کامپیوتر که نوعی سخت افزار بلوتوث کامپیوتر به شمار می رود، به طور کامل از شر آن ها خلاص خواهید شد.

محل قرار گیری قطعات کامپیوتر

تا به اینجا درباره اجزای کامل کامپیوتر صحبت کردیم. حال شاید برایتان این سوال ایجاد شود که محل قرار گیری قطعات کامپیوتر کجاست؟ محل قرار گیری همه قطعات کامپیوتر بستگی به نوع قطعات می‌ تواند در درون جعبه ای به نام کیس کامپیوتر قرار گرفته باشد. کیس کامپیوتر یک جعبه ای است که تمامی اجزا کامپیوتر شما درون آن قرار می گیرد در به کیس قابل باز و بسته شدن می باشد و درون آن قسمت های همراه با سوراخ و پیش طراحی شده است تا قطعات مختلف کامپیوتر به آن متصل شوند.

کدام قطعات کامپیوتر طلا دارد

در ادامه مقاله در مورد سخت افزار و نرم افزار کامپیوتر به این موضوع خواهیم پرداخت که نام قطعات سخت افزار کامپیوتر که دارای طلا هستند چیست؟

در پاسخ به سوال کدام قطعات کامپیوتر طلا دارد، باید گفت که مادر بورد همانطور که در مطالب قبل گفته شد جزو مهم ترین و اصلی ترین سخت افزارهای کامپیوتر می باشد که حاوی طلا است. آی سی ها، چیپ ها و خازن های مادربرد می توانند منبع خوبی برای استخراج طلا باشند. علاوه بر این فلزات ارزشمندی مانند نقره و پالادیوم نیز در آن یافت می شود. کارت گرافیک و رم نیز از دیگر منابع مهم استخراج طلا از کامپیوتر هستند.

اگر می خواهید بدانید چگونه اطلاعات سخت افزار کامپیوتر را بفهمیم، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

چگونه سخت افزار کامپیوتر را بفهمیم

در ادامه تحقیق اجزای کامپیوتر، باید به این امر اشاره کنیم که چگونه بفهمیم مشخصات قطعات کامپیوتر چیست؟ امروزه بسیاری از کاربران خانگی یا اداری انواع کامپیوتر یا لپ تاپ، از personal computer operating system by Microsoft یا سیستم عامل کامپیوتر شخصی ساخت مایکروسافت، مانند ویندوزهای ۱۰ و ۱۱ استفاده می‌ کنند. از این رو برای بررسی چگونه سخت افزار کامپیوتر را بفهمیم، به این دو ویندوز به‌ طور جداگانه می‌ پردازیم.

پیشنهاد ویژه: اگر نمی دانید ویندوز چیست، ابتدا پیشنهاد می کنیم مقاله مذکور را مطالعه کنید تا در این باره اطلاعات مورد نیاز را کسب کنید.

پیشنهاد ویژه: اگر می خواهید نحوه نصب ویندوز را به صورت حرفه ای آموزش ببینید، پیشنهاد می کنیم در دوره آموزش نصب ویندوز آریا تهران شرکت کنید.

مشخصات سخت افزار کامپیوتر در ویندوز ۱۱

یکی از روش ها برای فهمیدن مشخصات قطعات یک کامپیوتر خوب یا تشخیص سخت افزار کامپیوتر در ویندوز ۱۱، استفاده از Setting App است. برای این کار باید مراحل زیر را طی کنید:

  • در مرحله اول طریقه مشاهده سخت افزار کامپیوتر با باز کردن منوی استارت و با کلیک روی گزینه Settings شروع می شود که در این بخش باید وارد تنظیمات شوید. این کار با کلید میانبر Windows+i نیز امکان پذیر است.
  • در پنجره باز شده، روی منوی system که در ستون سمت چپ قرار دارد کلیک کنید. حال با کمی پایین آمدن در این بخش، گزینه About را پیدا کرده و روی آن کلیک نمایید.
  • در ادامه برای نمایش سخت افزار کامپیوتر، در پنجره باز شده با کلیک بر روی گزینه Device Specifications، می‌ توانید قسمت سخت افزار کامپیوتر خود را مشاهده کنید و به شناسایی سخت افزار کامپیوتر (شناسایی اجزای کامپیوتر) بپردازید.

پیشنهاد ویژه: یکی از سوالاتی که ممکن است بعد از خرید سیستم کامپیوتری و لپتاپ برای شما پیش آمده باشد این است که از کجا مشخصات کامپیوتر را بفهمیم. اگر شما هم به دنبال پاسخ این سوال هستید، حتما مقاله چگونه مشخصات کامپیوتر را بفهمیم را مطالعه کنید.

مشخصات سخت افزار کامپیوتر در ویندوز ۱۰

نحوه مشاهده مشخصات سخت افزار کامپیوتر در ویندوز ۱۰ از طریق Setting App نیز به روش زیر می باشد:

  • در مرحله اول برای فهمیدن سخت افزار کامپیوتر، با کلیک روی منوی استارت یا کورتانا، گزینه setting را انتخاب کنید.
  • در پنجره باز شده به بخش system بروید و در آنجا روی گزینه About کلیک کنید.
  • با باز شدن پنحره About می‌ توانید مشخصات سخت افزاری و نرم افزاری ویندوز ۱۰ را مشاهده کنید.

پیشنهاد ویژه: بسیاری از افراد بدون داشتن مهارت و تجربه کافی تصمیم به نصب ویندوز می‌ گیرند، بعد از نصب و راه‌ اندازی ویندوز به این نتیجه می‌ رسند که کامپیوترشان کارایی روز اول را ندارد، لذا پیشنهاد ما برای جلوگیری از بروز این مشکل استفاده از کارشناس متخصص در این زمینه می‌ باشد که ویندوز را به روش پیشرفته نصب کند. اگر به دنبال خدمات نصب نرم افزار و ویندوز در منزل و محل کار هستید، می توانید از خدمات نصب نرم افزار در محل آریا تهران استفاده کنید.

چگونه قطعات کامپیوتر را با هم مچ کنیم

چگونه بفهمیم قطعات کامپیوتر به هم میخورند؟ شما می‌ توانید برای چک کردن همخوانی قطعات کامپیوتر یا بررسی این امر که چگونه قطعات کامپیوتر را با هم مچ کنیم، از وب‌ سایت‌ هایی که برای این کار طراحی شده‌ اند استفاده کنید. البته منظور ما استفاده از وب‌ سایت‌ های مشهور و مطرح جهانی است که داده‌ ها و لیست قطعات آن ها بروز است.

کامپیوتر چگونه کار میکند

پاسخ به پرسش کامپیوتر چگونه کار میکند، از جوانب مختلفی مورد بحث قرار می گیرد. عوامل مهمی مانند سیستم‌ عامل، برنامه کامپیوتری و اجزای سخت‌ افزاری به همراه نرم‌ افزار، باعث می شوند تا یک کامپیوتر به‌ درستی کار کند.

شاید فکر کنید که شما برای روشن‌ کردن کامپیوتر، کافی است تا یک دکمه را فشار دهید اما این کار تنها پایان ماجرا نیست چرا که در پشت پرده، ما بوت شدن سیستم‌ عامل بر روی حافظه، تست قطعات و دیگر الگوریتم‌ های پیچیده را باید پشت سر بگذاریم تا یک کامپیوتر به‌ درستی کار کند.

جدیدترین قیمت قطعات کامپیوتر

یکی از سوالاتی که ممکن است برای شما پس از شناخت اجزای کامپیوتر ایجاد شود این است که آیا قیمت قطعات کامپیوتر کاهش می یابد؟ بر اساس جدیدترین اخبار سخت افزار کامپیوتر، به طور کلی پیش بینی کاهش یا افزایش قیمت کل قطعات کامپیوتر به عوامل مختلفی مانند عرضه و تقاضا، پیشرفت فناوری، قیمت مواد اولیه و… وابسته است.

جهت دریافت لیستی از جدیدترین قیمت قطعات کامپیوتر (جدیدترین قطعات کامپیوتر) می توانید به فروشگاه ها یا شرکت سخت افزار کامپیوتر معتبر در این زمینه مراجعه کنید و قیمت قطعات جدید کامپیوتر را استعلام بگیرید.

همچنین اگر به دنبال راهنمای خرید اجزای کامپیوتر هستید و می خواهید بدانید چگونه قطعات کامپیوتر را انتخاب کنیم یا چگونه قطعات کامپیوتر را بشناسیم، می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.

عمر قطعات کامپیوتر

عمر قطعات کامپیوتر به طور میانگین برای رایانه‌ های رومیزی بین پنج تا هفت سال و برای لپ‌ تاپ‌ ها سه تا پنج سال می باشد. البته‌ این زمان با توجه به نحوه استفاده‌ شخصی شما از دستگاه، می‌ تواند متغیر باشد.

در صورت خرابی هر یک از قطعات کامپیوتر می توانید به دفتر خدمات تعمیرات سخت افزار کامپیوتر خوب مراجعه کنید و نسبت به تعمیر هر یک از قطعه های خراب اقدام نمایید.

یکی از مهم ترین وظایف مهندس سخت افزار کامپیوتر، تعمیر قطعه های خراب و آسیب دیده سخت افزار می باشد و شما با مراجعه به یک مرکز تعمیرات خوب و مطمئن دیگر نگرانی بابت قطعات سیستم خود نخواهید داشت.

سخت افزار کامپیوتر برای کودکان

همانطور که می دانید معرفی سخت افزار کامپیوتر برای کودکان باید به زبانی ساده و قابل فهم باشد تا کودکان بتوانند به راحتی با انواع اجزای کامپیوتر برای کودکان آشنا شوند و در ذهن خود بگنجانند. ما در آموزشگاه آریا تهران، یک دوره آموزش معرفی اجزای کامپیوتر به فارسی و با زبانی قابل فهم و شیرین برای کودکان شما آماده کرده ایم تا بتوانید کودکان علاقه مند خود را در این آموزش با ما همراهی کنید.

همچنین دوره های آموزش و کلاس های تقویت در دوره های مختلفی را برای علاقه مندان عزیز آماده کرده ایم. اگر شما هم عباراتی از قبیل آموزش اجزای کامپیوتر ششم، اجزای کامپیوتر کار و فناوری ششم، آموزش چند نمونه از اجزای تشکیل دهنده داخل کیس کامپیوتر ششم و… را در موتور جستجوگر گوگل سرچ کرده اید، فقط کافیست با ما تماس بگیرید.

همچنین اگر به دنبال تحقیق درباره اجزای کامپیوتر کلاس ششم هستید، می توانید از این مطلب کامل و جامع درباره کامپیوتر و اجزای آن بهره ببرید.

فیلم آموزشی قطعات کامپیوتر

فیلم آموزش قطعات کامپیوتر

اگر به دنبال فیلم کامپیوتر و فیلم اجزای کامپیوتر و فیلم آموزش سخت افزار لپ تاپ هستید تا بتوانید از این طریق با اجزای تشکیل دهنده کامپیوتر بیشتر آشنا شوید، باید بگوییم که در این قسمت به زودی برای شما عزیزان فیلم آموزش معرفی اجزای کامپیوتر به کودکان و افراد بزرگسال قرار خواهد گرفت که باعث درک بهتر شما از قسمت های مختلف کامپیوتر خواهد شد و علاوه بر یادگیری سخت افزار کامپیوتر می توانید برای تحقیق در مورد کامپیوتر و اجزای آن نیز بهره ببرید.

لازم به ذکر است که در دوره های آموزش آریا تهران به شما فیلم و جزوه قطعات کامپیوتر به صورت رایگان داده می شود تا بتوانید از این طریق مهارت های خود را تقویت کنید.

اجزای کامپیوتر به انگلیسی

قطعات کامپیوتر به انگلیسی و زبان های مختلف دیگر یعنی چه؟

  • نام اجزای کامپیوتر به انگلیسی (نام اجزا کامپیوتر)، Computer components ترجمه می شود.
  • سخت افزار کامپیوتر به انگلیسی، Computer hardware ترجمه می شود.
  • اجزای اصلی کامپیوتر به انگلیسی، The main components of the computer ترجمه می شود.
  • اجزای اصلی کامپیوتر های شخصی به انگلیسی، Main components of personal computers ترجمه می شود.
  • اجزای پنجره در کامپیوتر به انگلیسی، Components of windows in computer ترجمه می شود.
  • اجزای کامپیوتر به آلمانی، Computerkomponenten ترجمه می شود.

نمونه سوالات درباره سخت افزار کامپیوتر

معمولا در کتاب های آموزش پایه های ششم و هفتم سوالات مختلفی در زمینه های اجزای رایانه مانند اجزای رایانه را نام ببرید، اجزای یک رایانه را بنویسید ۵ مورد، اجزای داخلی کامپیوتر را نام ببرید، اجزای اصلی کامپیوتر را نام ببرید، اجزای کامپیوتر نام ببرید؟ و… طرح می شود.

همچنین در سوالات امتحانی این پایه ها سوالات یکسان اما به ظاهر متفاوت مانند اجزاء اساسی سخت افزار کامپیوتر را نام ببرید، اجزای سخت افزار کامپیوتر را نام ببرید، انواع سخت افزار کامپیوتر را نام ببرید، سخت افزار های کامپیوتر را نام ببرید، سخت افزار کامپیوتر را تعریف کنید، اجزای یک کامپیوتر را نام ببرید و… طرح می شود که تمرین آن ها به شما کمک می کند تا بتوانید نمره خوبی از این سوالات دریافت کنید.

به طور کلی در پاسخ به سوال اجزای کامپیوتر را نام ببرید کلاس ششم، می توانید از مواردی که در مقاله درباره صفر تا صد قطعات کامپیوتر گفته شده است استفاده کنید که از جمله می توان به کیس، مانیتور، صفحه کلید، هارد دیسک، کارت گرافیک و… اشاره کرد.

نقاشی سخت افزار کامپیوتر

در تصویر بالا می توانید نمونه ای هنرمندانه از نقاشی کامپیوتر و اجزای آن (نقاشی اجزای کامپیوتر) را مشاهده کنید.

قطعات قابل لمس کامپیوتر در جدول

برای پیدا کردن قطعات قابل لمس کامپیوتر در جدول (از اجزای کامپیوتر در جدولانه) می توانید از قسمت قطعات سخت افزار های کامپیوتر (سخت افزار ها کامپیوتر) کمک بگیرید که در مقاله توضیح داده ایم.

جمع بندی

همانطور که تا به اینجا درباره اجزای اصلی و فرعی کامپیوتر خواندید، کامپیوتر ها اجزای مختلفی دارند که این اجزا با کار کردن در کنار یکدیگر موجب می شوند که یک برنامه اجرا شود. یعنی داده ها به کامپیوتر وارد شوند و پس از پردازش به صورت خروجی نمایش داده شوند. در این مقاله برای آشنایی با سخت افزار کامپیوتر به صورت تخصصی در مورد سخت افزار کامپیوتر صحبت کردیم و هر یک از اجزای کامپیوتر را به طور دقیق همراه با عکس سخت افزار کامپیوتر مورد بررسی قرار دادیم. اگر به دنبال تحقیق درباره اجزای کامپیوتر هستید، می توانید از مطالب این مقاله بهره مند شوید.

سوالات متداول
اجزای تشکیل دهنده کامپیوتر چیست؟

اجزای تشکیل دهنده ی کامپیوتر شامل قسمت های مختلف نرم افزار و سخت افزار می شود که در این مقاله به طور کامل تمام اجزای کامپیوتر را همراه با تصویر اجزای کامپیوتر مورد بررسی قرار دادیم.

اجزای برد کامپیوتر چیست؟

همانطور که در مقاله توضیح داده ایم اجزای برد کامپیوتر یا مادربورد کامپیوتر شامل اسلات‌ های پی سی آی (PCI)، اسلات کارت گرافیک، اتصال فن سی پی یو، ورودی‌ های یو اس بی، پنل جلوی کیس، نگهدارنده فن و هیت سینک، ورودی پاور و پورت های اکسترنال می باشد. جهت آشنایی کامل با اجزای سخت افزار و نرم افزار کامپیوتر این مقاله را با دقت مطالعه کنید.

اجزای تشکیل دهنده ی کیس کامپیوتر چیست؟

اجزای اصلی کیس کامپیوتر شامل مادربرد، CPU واحد پردازش مرکزی، RAM حافظه دسترسی تصادفی، کارت گرافیک، کارت صدا، هارد دیسک، هارد SSD درایو حالت جامد می باشد.

تعریف سخت افزار های کامپیوتر چیست؟

همانطور که گفته شد به هر گونه قطعات قابل لمس کامپیوتر سخت افزار گفته می شود. جهت مشاهده انواع اجزای سخت افزاری کامپیوتر، به مقاله مراجعه کنید.

source

توسط chehrenet.ir