آموزشگاه فنی و حرفه ای در ایران یکی از مسیرهای عالی، زودبازده و کم هزینه برای تربیت نیروی کار ماهر است. این سیستم با هدف افزایش توانمندی های مردم در جهت استفاده از فناوری های پیشرفته و همچنین برای اشاعه فرهنگ کار، افزایش بهره وری کار و ایجاد اشتغال مولد طراحی شده است. در حال حاضر آموزشگاه های آزاد بسیاری در کشور وجود دارند که زیر نظر سازمان فنی حرفه ای فعالیت می کنند و شاگردان خود را بر اساس متد این سازمان آموزش می دهند. تاسیس و اخذ مجوز آموزشگاه فنی حرفه ای زیر نظر سازمان فنی حرفه ای انجام می شود.

بنابراین اگر قصد فعالیت در این زمینه را دارید، باید ابتدا در سایت سازمان فنی و حرفه ای ثبت نام کنید و سایر مراحل را همانگونه که در ادامه شرح می دهیم، طی کنید. ما در این مطلب تمام شرایط، ضوابط و مدارک لازم برای ثبت درخواست و دریافت مجوز برای تاسیس آموزشگاه آزاد فنی حرفه ای را برای شما توضیح می دهیم.

شرایط اخذ مجوز آموزشگاه فنی و حرفه ای

از آنجایی که در بسیاری از مشاغل تنها داشتن مدارک تحصیلی و دانشگاهی کافی نبوده و کسب مهارت های عملی برای پیدا کردن موقعیت شغلی مناسب اهمیت زیادی پیدا کرده است، وجود آموزشگاه هایی که بتوانند در زمینه آموزش های عملی حرفه های مختلف فعالیت کنند، بیش از پیش حس می شود. همچنین برخی از رشته ها مانند آرایشگری، نقاشی ساحتمان، نجاری و … در دانشگاه ها تدریس نمی شوند و برای کسب مهارت های لازم ادر این حرفه ها به آموزشگاه های فنی و حرفه ای نیاز است.

تاسیس آموزشگاه فنی حرفه ای

از این رو افراد بسیاری به تاسیس آموزشگاه فنی حرفه ای روی آورده اند و دوست دارند در این زمینه فعالیت کنند. آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای مراکز آموزشی تخصصی هستند که دوره های آموزشی رشته های مختلف را برگزار می کنند و سپس هنرجویان خود را برای دریافت مدرک فنی و حرفه ای به موسسه معرفی می کنند. برای تاسیس این آموزشگاه شرایطی وجود دارد که در ادامه شرح می دهیم:

  • متقاضی باید تابعیت ایران را داشته (درصورت نداشتن تابعیت ایرانی داشتن مجوز اشتغال و سرمایه گذاری در ایران ضروری است)
  • اعتقاد بـه دين اسلام يا يکی دیگر از ادیان رسمی ضروری است.
  • داشتن صلاحیت سیاسی، فرهنگی و اخلاقی لازم.
  • شهره نبودن به فساد اخلاقی و عدم ارتکاب جرایم سیاسی
  • عدم سوء پيشينه كيفری
  • عدم اعتیاد به مواد مخدر و روانگردان
  • متقاضی باید کارت پايان خدمت نظام وظيفه يا کارت معافيت دائم غیر وابسته بــه مشکلات روحی و روانی را داشته باشد.
  • داشتن حداقل سن ۱۸ سال
  • عدم اشتغال به کار در وزارتخانه ها و مؤسسات و سایر مشاغل دولتی

علاوه بر شرایط عمومی بالا متقاضی باید شرایط اختصاصی زیر را نیز برآورده کند:

۱. فضایی که برای تاسیس آموزشگاه در نظر گرفته اید باید حداقل فضای عمومی مورد نیاز برای فضای اداری، استراحت، سرویس بهداشتی، نمازخانه، رختکن و … را تامین کند.

۲. همچنین محل مورد نظر شما باید حداق فضای آموزشی و کارگاهی را برای آموزش های تئوری و عملی متناسب با حداقل ۱۲ کارآموز تامین کند.

دریافت مجوز آموزشگاه آزاد فنی حرفه ای

انواع مجوز آموزشگاه فنی و حرفه ای

مجوز مراکز کارآموزی جوار کارگاهی و بین کارگاهی

اعتبار این مجوز یک سال است و از طریق آن می توانید به طور مستقیم به آموزش کارکنان خود بپردازید و مهارت های ضروری و به روز را به آن ها آموزش دهید. همچنین برای دریافت مجوز مراکز کاآموزی جوار کارگاهی و بین کارگاهی نیازی به استعلامات بین دستگاهی و دریافت مجوزهای پیش نیاز نخواهید داشت.

مجوز آموزشگاه فنی و حرفه ای (نوع الف) مرکز تخصصی خدمات یادگیری فنی و حرفه ای

جامع ترین مجوز آموزشگاه فنی حرفه ای مجوز نوع الف است که به شما اجازه می دهد دوره های آموزشی مختلف و متنوعی را ارائه بدهید. اعتبار این نوع مجوز ۵ سال است و برای دریافت آن به طی مراحل پیچیده اداری نخواهید داشت. اما با این حال لازم است تا استعلامات بین دستگاهی مانند احراز هویت از سازمان ثبت احوال و سازمان نظام وظیفه ارائه شود.

مجوز آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد (نوع ب) الکترونیکی

مجوز آموزشگاه فنی خرفه ای نوع ب راهی سریع و آسان برای تاسیس یک آموزشگاه فنی حرفه ای آنلاین است. با دریافت این مجوز می توانید تمام دوره های خود را به صورت آنلاین برگزار کرده و به شاگردان بیشتری دسترسی داشته باشید. مدت اعتبار و مراحل اخذ مجوز این نوع آموزشگاه دقیقا مانند نوع الف است و تنها به احراز هویت و کارت پایان خدمت نیاز دارد.

مجوز آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد (نوع ج) سفارش محور

همانطور که از نام آن پیداست، آموزشگاه سفارش محور دوره های آموزشی خود را بر اساس نیاز مشتریان طراحی و ارائه می کند. به این معنی که می توانید بر حسب نیاز شرکت ها یا صنایع مختلف دوره های آموزشی ویژه ای را برگزار کنید. مدت زمان اعتبار این مجوز یک سال است و مراحل دریافت آن دقیقا مانند مجوز نوع الف و ب می باشد.

مجوز آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد (نوع د)

مجوز نوع د کامل ترین مجوز تاسیس آموزشگاه فنی حرفه ای است که به آن اجازه برگزاری دوره های آموزشی در طیف گسترده ای از رشته ها را می دهد. مدت اعتبار این نوع مجوز ۵ سال است و برای دریافت آن باید استعلاماتی را از پلیس پیشگیری ناجا، سازمان ثبت احوال، سازمان نظام وظیفه و استعلام صلاحیت انتظامی مکان آموزشگاه دریافت کنید.

مدارک لازم برای دریافت مجوز آموزشگاه فنی و حرفه ای

مدارک لازم برای دریافت مجوز تاسیس آموزشگاه فنی و حرفه ای

اکنون که با نوع مجوز مورد نیاز خود آشنا شده اید، آخرین قدم قبل از اقدام برای اخذ مجوز این است که تمام مدارک لازم را آماده کنید. مدراک لازم برای اخذ مجوز آموزشگاه فنی حرفه ای عبارتند از:

۱- تعهدنامه

۲- مدارکی دال بر مالکیت یا اجاره محلی به عنوان فضای کارگاهی و آموزشی مورد نياز برای آموزش های كارگاهی و نظری، مناسب برای حضور حداقل 12 نفر مهارت آموز یا كارآموز 

 ۳- مدارکی دال بر مالکیت یا اجاره محلی، جهت تامین فضای عمومی مورد نیاز، شامل فضای اداری، نمازخانه، سرویس بهداشتی، رختکن، انبار مواد مصرفی، رختکن و سرويس بهداشتی

۴- مدارکی دال بر مالکیت یا اجاره تجهيزات، ابزارالات و مواد مصرفی مورد نیاز برای ارائه خدمات آموزش و یادگیری، منطبق با استانداردهای آموزشی و شغلی

مراحل دریافت مجوز تاسیس آموزشگاه آزاد فنی حرفه ای

اگر تمام پیش نیازهای لازم را دارید و همه مدارک مورد نیاز را آماده کرده اید، اکنون می توانید قدم به قدم مراحل دریافت مجوز را با ما پیش ببرید:

مرحله اول

۱. وارد سامانه https://mojavez.ir/ شده و روی گزینه درختواره کسب و کار کلیک کنید.

۲. اکنون گزینه “آموزش و تحقیقات” را انتخاب کنید.

۳. سپس روی قسمت “آموزش مهارتی” کلیک کنید.

۴. در این قسمت می توانید گزینه آموزشگاه فنی و حرفه ای را انتخاب کنید.

۵. اکنون با انتخاب نوع مجوز مورد نظر روی گزینه خدماتی کلیک کنید.

۶. سپس گزینه ها را چک کرده و ثبت درخواست را بزنید.

۷. اکنون صفحه ای برای شما به نمایش در می آید که باید گزینه ورود از طریق پنجره خدمات دولت را انتخاب کنید.

۸. در پنجره خدمات ملی هوشمند شماره تلفن خود را ثبت کنید.

۹. در این صفحه اطلاعات مورد نیاز را وارد کرده و گزینه درخواست مجوز را بزنید.

۱۰. اطلاعات خود را تایید کرده و پرداخت را انجام دهید.

۱۱. پس از پرداخت هزینه و احراز کد پستی، مجددا به درگاه ملی مجوزهای کشور وارد شوید.

۱۲. در این مرحله لیست مجوزهای درخواستی شما در پایین صفحه وجود دارد. روی مجوز درخواستی مورد نظر خود کلیک کرده و ادامه را بزنید.

۱۳. اکنون اطلاعات شما به درگاه تخصصی ( پورتال جامع سازمان آموزش فنی و حرفه ای كل كشور) ارسال می شود. سپس یک تعهدنامه برای شما به نمایش در می آید که باید پس از مطالعه آن روی گزینه موافقم کلیک کنید.

۱۴. در پنجره بعد نوع آموزشگاه، نام استان، شهرستان، شهر و نام مركز معين ( نزديكترين مركز آموزش فنی و حرفه ای
به مكان آموزشگاه ) را مشخص کرده و كد رهگيری خود را دریافت کنید و تایید را بزنید.

مرحله دوم

از طریق سامانه www.portaltvto.com و با کد ملی و کد رهگیری خود وارد پورتال سامانه پروانه ثبت وارد شده و اطلاعات فردی، آموزشی، طرح توجیهی و تعهدنامه محضری خود را وارد کرده و در نهایت درخواست خود را برای اخذ پروانه تاسیس ثبت کنید. پس از ثبت درخواست یک کد رهگیری به شما داده می شود که باید آن را نزد خود نگه دارید.

مرحله سوم

باید منتظر بمانید تا اطلاعات شما توسط کارشناس بررسی و در صورت تایید، توسط حراست بررسی و تایید شود.

مرحله چهارم

یک موافقت نامه اصولی از سوی مرکز مربوطه صادر شده و مدارک شما مطابق فرم بازبینی به مرکز ارائه می شود.

مرحله پنجم

اکنون مرکز یک نام کاربری و رمز عبور به شما می دهد که برای مراحل بعدی باید از آن ها استفاده کنید.

مراحل اخذ مجوز آموزشگاه فنی حرفه ای

مرحله ششم

در این مرحله باید مکان مورد نظر خود برای تاسیس آموزشگاه را به مرکز معرفی کنید تا کارشناس از آن بازدید کند. همچنین باید در این مرحله نام پیشنهادی خود برای آموزشگاه را نیز اعلام کنید.

مرحله هفتم

پس از بازدید از مکان مورد نظر شما و دریافت تایید از کارشناس، باید صلاحیت شما از نظر عدم اعتیاد و عدم سو پیشینه مورد بررسی قرار بگیرد.

مرحله هشتم

اکنون باید تاییدیه اداره اماکن را دریافت کنید.

مرحله نهم

شما باید آموزشگاه خود را تجهیز کنید و تجهیزات آموزشی خود را به مرکز معرفی کنید تا کارشناس مربوطه از آن بازدید کند. در صورت تایید نام کاربری و رمزپرتال به شما داده می شود.

مرحله دهم

مربی های واجد شرایط سازمان فنی و حرفه ای، برنامه و ساعت کاری، و دوره های آموزشی را از طریق پورتال خود به سازمان معرفی کنید و مبلغی که در پورتال مشخص شده را پرداخت کنید.

مرحله یازدهم

اکنون باید در یک آزمون غیر حضوری تاسیس شرکت کرده یا گواهی نامه های مرتبطی که از قبل دریافت کرده اید را ارائه دهید.

مرحله دوازدهم

در این مرحله مجوز عناوین آموزشی توسط مرکز برای شما صادر می شود.

مرحله سیزدهم

اطلاعات ارسالی شما باید توسط رئیس مرکز تایید شده و مجوز تاسیس آموزشگاه آزاد فنی حرفه ای برای شما صادر می شود.

تمام مجوزهای آموزشگاه های فنی و حرفه ای کشور از سوی دستگاه اجرایی که همان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است صادر می شود. مراحل دریافت مجوز با توجه به نوع مجوزی که درخواست می کنید می تواند متفاوت باشد. همچنین اعتبار مجوزهای مختلف نیز متفاوت است. بنابراین لازم است که به مدت زمان اعتبار مجوز خود دقت کنید و پس از پایان اعتبار برای تمدید آن اقدام نمایید.

source

توسط chehrenet.ir