تحقیقات جدید شرکت اومدیا (Omdia) نشان می‌دهد که هزینه‌های جهانی برای لوازم جانبی بازی‌ها در سال ۲۰۲۳ از ۱۰ میلیارد دلار فراتر رفته و درآمد از آن‌ها تا سال ۲۰۲۹ نزدیک به ۱۲ میلیارد دلار می‌رسد.

این تحقیق که به تازگی در گزارش جدید اومدیا در مورد لوازم جانبی گیمینگ در سال ۲۰۲۴ منتشر شده است، نشان می‌دهد که گیم‌پد‌ها ۴۴.۳ درصد از هزینه‌ها را در سال ۲۰۲۳ به خود اختصاص داده‌اند و کم و بیش این سهم خود را تا سال ۲۰۲۹ نیز حفظ خواهند کرد. هدست، صفحه کلید، ماوس و سایر لوازم جانبی بقیه هزینه‌ها را تشکیل می‌دهند. به جز ماوس، سایر این لوازم بازاری بیش از یک میلیارد دلار دارند. این دسته‌بندی دیگری است که بیشترین افزایش را تا سال ۲۰۲۹ خواهد داشت که با فروش لوازم جانبی با قیمتی بالاتر مانند صندلی‌های گیمینگ و فرمان افزایش خواهد یافت.

آخرین داده‌ها نشان می‌دهد که هزینه‌های جهانی انجام شده برای لوازم جانبی گیمینگ پس از همه‌گیری کرونا بیشتر شده است، به طوری که درآمد سال ۲۰۲۳ اکنون از بالاترین رقم در سال ۲۰۲۱ فراتر رفته است. در حالی که خود بازی‌ها با مقاومت شدید مصرف‌کنندگان در برابر افزایش قیمت روبرو هستند، لوازم جانبی ظاهرا قیمت‌های مقرون به صرفه‌تری دارند و محصولاتی مانند کنترلر دوال‌سنس ادج پلی‌استیشن با وجود قیمت بالای ۲۰۰ دلار هنوز فروش بالایی دارند. با توجه به اینکه فروشگاه بازی‌های رایانه‌های شخصی یعنی استیم (Steam) بیان می‌کند که استفاده از کنترلر دوال‌سنس در پلی‌استیشن از سال ۲۰۱۸ سه برابر شده است، عوامل مثبتی فراتر از بالا و پایین شدن چرخه‌ی فروش این کنسول وجود دارد که به رشد سالیانه‌ی ۲.۹ درصدی از سال ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۹ کمک می‌کند.

آمار فروش لوازم جانبی

امسال برای اولین بار اومدیا درآمد گیم‌پد‌ها را بر حسب برند به نمایش گذاشته و قیمت گیم‌پد‌های سونی، مایکروسافت، نینتندو و سایر برند‌ها را به طور خاص تعیین کرده است. رشد نینتندو از موفقیت‌های بی‌نظیر کنسول نینتندو سوییچ ناشی می‌شود، اما بازار فروش گیم‌پد پریمیوم را چندان مانند رقبای کنسولی خود آزمایش نکرده است، با این که کنترلر‌های ویژه‌اش قیمتی کمتر از ۱۰۰ دلار دارند. از طرفی کنسول سری ایکس/اس مایکروسافت انتظارات طرفداران را برآورده نکرده است، اما جایگاه این شرکت به عنوان یک برند پیشرو در گیم‌پد رایانه‌های شخصی منجر به رشد قابل توجهی برای آن شده است. استیم اعلام کرده است که ۵۹ درصد از گیم‌پد‌های استفاده شده کنترلر‌های ایکس‌باکس هستند. مانند سونی، مایکروسافت نیز در ارائه‌ی پیشنهادات برای بازار‌های پریمیوم ماهر است و این درآمد را بیشتر افزایش می‌دهد.

همانطور که گفته شد، سونی هم از فروش قوی گیم‌پد‌های مرتبط با کنسول و هم از افزایش حضور رایانه‌های شخصی سود می‌برد , انتظار می‌رود درآمد حاصل از فروش گیم‌پد‌های آن تا سال ۲۰۲۹ به ۲ میلیارد دلار برسد و همچنین تجهیزات صوتی مطلوبی مانند هدفون‌های ۲۰۰ دلاری پالس (Pulse) را ارائه کند. سایر برند‌های گیم‌پد طیف گسترده‌ای را شامل می‌شوند، از نسخه‌های ارزان کنترلر‌های کنسول گرفته تا محصولات برتر از جمله برندهایی نظیر ریزر  اسکاف. بخش قابل توجه این دسته، کنترلر‌های موبایل هستند، گیم‌پد‌های شرکت‌هایی مانند Backbone که به یک تلفن هوشمند متصل می‌شوند و آن را به یک دستگاه بازی با شکلی مشابه به نینتندو سوییچ تبدیل می‌کنند و پتانسیل بهبود بازی‌های موبایلی و همچنین تجربه‌ی بازی‌ها به صورت ابری روی موبایل را دارند. این عاملی است که اومدیا معتقد است که به دلیل آن، این دسته تا سال ۲۰۲۹ از درآمد گیم‌پد‌های مایکروسافت پیشی خواهد گرفت.

منبع: Game Developer

صفحه‌ی اصلی بازی دیجی‌کالا مگ | اخبار بازی، تریلرهای بازی، گیم‌پلی، بررسی بازی، راهنمای خرید کنسول بازی

source

توسط chehrenet.ir