عکاسی پرتره شاخه ای از عکاسی است که پیش از آن که صرفا به معنای عکس گرفتن از کسی باشد در حقیقت نشان دهنده نگرش هنری عکاس است. تصور کنید کسی از شما به عنوان عکاس بخواهد که با تمام ویژگی های شخصی و شخصیتی اش در عکسی حضور داشته باشد. شاید شما در قدم اول به سرعت عکسی از او در همان وضعیت حال حاضرش بگیرید. اما آیا این تمام کاری است که باید انجام شود؟ خیر، بر خلاف ظاهر کار که بسیار ساده به نظر می آید، باید در نظر داشت پس زمینه، موقعیت سوژه و ژست او در نشان دادن ویژگی های شخصیتی سوژه مورد نظر نقش مهمی دارند و شما باید تمام این نکات ریز را در نظر داشته باشید.

عکاسی پرتره در حقیقت نشان دهنده نگرش هنری فرد عکاس و کشف جوهر هویتی سوژه است و کار یک عکاس پرتره به بیشتر از گرفتن یک عکس فوری و ساده خلاصه می شود. این موارد و نکات مهم مربوط به در کلاسهای آموزش آنلاین عکاسی کامل و جامع تدریس میشود.

ویژگی های عکس پرتره

در عکاسی پرتره همه چیز در ارتباط با چهره است. هدف یک عکاس پرتره گرفتن عکسی است که در آن ویژگی های شخصی سوژه، نگرش، هویت و شخصیت او مشخص باشد. عکاسی پرتره باید از قبل به همراه مشتری یا سوژه به دقت و تمرکز برنامه ریزی شود. نگرش کلی مشتری و هدفی که از تصویر مد نظر وجود دارد در تعیین جزئیات برنامه ریزی برای عکاسی پرتره نقش مهمی دارد.

مراحل طراحی عکاسی پرتره باید با مشتری یا سوژه انجام شود. پس زمینه، لباس، موقعیت سوژه و زاویه عکس باید از قبل از شروع عکاسی آماده و مشخص باشد.

عکاسی پرتره چست و ویژگیهایی دارد

رویکردهای عکاسی پرتره

عکاسی پرتره شامل چهار رویکرد اصلی است که با هماهنگی مشتری باید رویکرد مناسب انتخاب شود.  البته گاهی عکاس بنا به هدف خود از تلفیق رویکردهای مختلف نیز در کار استفاده می کند. این رویکرد ها عبارتند از:

۱-محیطی(زیست محیطی): این رویکرد به معنای آن است که مشتری یا سوژه می خواهد محیط پیرامونش در تصویر حاوی پیامی از هویت یا حرفه اش باشد. به عنوان مثال اگر یک مشتری به اسب ها علاقه مند است عکس پرتره او می تواند در حالی باشد که او مشغول تمیز کردن و شانه زدن یک اسب است.

۲-رویکرد ساختارگرایانه: در این رویکرد همه چیز در ارتباط با ایجاد احساسات و اتمسفر است. در عکاسی پرتره با این رویکرد، عکاس می تواند از طریق پس زمینه، میزان نور و زبان بدن فرد، احساسات مختلف را منتقل کند. مثلا یک عکاس ممکن است از یک خانم باردار بخواهد دست خود را روی شکمش گذاشته و به پایین نگاه کند و از این طریق مفهموم انتظار را برساند.

۳-رویکرد پنهان: در این رویکرد، در حالی که انگار عکاس وجود ندارد و سوژه در حال خود رها است عکاسی پرتره انجام می شود. البته این به معنی آن نیست که عکاسی از قبل برنامه ریزی نشده بلکه به معنای آن است که کاملا آگاهانه و با استفاده از این روش، پیغام و معنی مورد نظر به مخاطب برسد.

۴-رویکرد خلاقانه: این رویکرد از عکاسی پرتره به دانش و خلاقیت عکاس متکی است. عکاس با ایده های خود بستری تازه و جدید برای سوژه محیا می کند و با استفاده از موقعیت و ژست سوژه، منظور و هدف خود را نشان می دهد. رویکرد خلاقانه در عکاسی پرتره یعنی استفاده از وسایل، ابزار و امکانات به شیوه ای جدید و نو. در این روش میزانسن و طراحی صحنه از نکات کلیدی کار است. رویکرد خلاقانه می تواند هم جهت فانتزی داشته باشد و هم رئال.

عکاسی پرتره چست و ویژگیهایی دارد

لنزهای عکاسی پرتره

اگر قصد دارید از شخصی هذدشات بگیرید و می خواهید محوی پس زمینه زیبایی داشته باشید به یک لنز پرتره ی خوب نیاز دارید. یک لنز تله فوتوی متوسط ۸۵-۱۲۵

میلی متری با حداقل عدد دیافراگم اف /۲،۸

یا کمتر مناسب است .لنزهای زوم شما را قادر می سازند بدون حرکت دادن سه پایه از بالا تنه به هدشات سویچ کنید .اگر قیمت یک لنز زوم با دیافراگمی بزرگ برایتان توجیه دارد ،پیشنهاد می کنم حتما آن را تهیه کنید.لنز ایده آل برای پرتره ،۷۰-۲۰۰ میلی متری اف۸/،۲ است که بین ۷۵۰ تا ۲۳۰۰ دلار قیمت دارد قیمتش زیاد است، اما برای پرتره و عروسی عالی است.

چرا برای پرتره از تله فوتو استفاده می کنیم؟لنز های واید در نشان دادن اجزای صورت اغراق می کنند و بینی ،چشم و پیشانی را بزرگتر نشان می دهند.این نوع پرتره بامزه است اما شکیل نیست. تله فوتوهای متوسط ، اجزای صورت را به قدری جذاب به نظر برسد کوچک می کنند . خصوصا پرتره ی بانوان با لنزهای تله فوتو بهتر می شود.

از آن جایی که که لنزهای تله فوتو با دیافراگم باز می توانند عمق میدانی به اندازه ی فقط چند میلی متر داشته باشند، پس زمینه می تواند به زیبایی محو و نرم شود و این امر هنگام کار در خارج از استودیو مهم است . چون عمق میدان خیلی باریک است، ضروری است که مستقیما روی چشم ها فوکوس کنید.

اولین جایی که بیننده نگاه می کند چشم های پرتره است و اگر چشم ها واضح نباشند باقی عکس نیز واضح به نظر نخواهد رسید .ممکن است عمق میدان آن قدر باریک باشد که باقی اجزای چهره ی سوژه مقدار ناچیزی خارج از فوکوس باشد، که باعث محو شدن سوراخ ها و ناهمواری های روی پوست می شود. اگر سوژه کاملا رو در روی دوربین نیست روی نزدیکترین چشم او فوکوس کنید.

اگر بخواهید بیش از یک شخص را در پرتره جای دهید یا نخواهید پس زمینه را محو کنید  تقریبا همه ی لنزهای تله فوتوی متوسط کارتان را راه می اندازد .بین ۸۵ و ۱۲۵ میلی متر زوم کنید و دیافراگم را روی اف/۱۱ تنظیم کنید.

source

توسط chehrenet.ir