محاسبه درصد یکی از محاسباتی است که در زندگی روزمره ما بسیار کاربرد دارد و یادگیری آن می تواند در بسیاری از امور به شما کمک کند. اگر با مفهوم درصد گیری عدد آشنا نیستید و می خواهید بدانید درصد گیری چیست و با کاربرد درصد در زندگی روزمره و نحوه محاسبه درصد آشنا شوید، پیشنهاد می کنیم حتما این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

درصد چیست

اگر بخواهیم پاسخی ساده برای تعریف درصد و تناسب ارائه دهیم می توانیم بگوییم که درصد یا همان Percent درواقع یک روش برای نمایش دادن نسبت بین دو عدد می باشد که برای نوشتن درصد از علامت % استفاده می کنیم. علاوه بر این علامت درصد در ماشین حساب گوشی نیز به صورت % می باشد. در فیلم آموزشی زیر هرآنچه درمورد درصدگیری در اکسل نیاز است بدانید به شما آموزش داده شده است.

درصد در رشته های مختلفی کاربرد دارد به طوری که با استفاده از آن می توان به سادگی و راحتی مقدار یک پارامتر را نشان داد که در ادامه فرمول درصد گیری بین دو عدد (محاسبه درصد دو عدد) را به طور کامل توضیح داده ایم.

معمولا از درصد به تنهایی استفاده نمی شود. به عبارت ساده تر همانطور که در درصد چیست ششم توضیح داده شده است از درصد زمانی استفاده می شود که قصد داشته باشیم توضیح دهیم که یک عدد نسبت به عدد دیگر چقدر بزرگ یا کوچک است؟

اگر به دنبال بهترین دوره آموزش حسابداری ویژه بازار کار هستید تا بتوانید در کوتاه ترین زمان وارد بازار کار شوید و درآمد کسب کنید، حتما در دوه آموزش حسابداری آریا تهران شرکت کنید.

به طور مثال یک بسته شکلات بزرگ را در نظر بگیرید. حال می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که %۴۰ از ۲۰ چند می‌ شود؟ ۴۰ صدم ۲۰ پاسخ این سوال می شود. در صورتی که ما ۲۰ شکلات را به ۱۰۰ تقسیم کنیم ۴۰ قسمت از آن می شود ۴۰% از ۲۰ شکلات.

فرمول محاسبه درصد عدد آن به صورت ۲۰ * ۴۰/۱۰۰ = ۸ می باشد. بنابراین ۴۰ درصد از ۲۰ شکلات برابر است با ۸. اگر این مقادیر را در ماشین حساب نیز وارد کنید به همین پاسخ خواهید رسید.

یکی از سوالاتی که ممکن است در ذهنتان ایجاد شود این است که علامت درصد قبل یا بعد عدد قرار می گیرد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که علامت درصد یا همان % هم در سمت چپ و هم در سمت راست قرار می گیرد که بهتر است در سمت چپ عدد از این علامت استفاده شود.

اگر میخواهید بدانید میانگین چیست، چه کاربردی دارد و چگونه محاسبه می شود، مقاله میانگین چیست را مطالعه کنید.

در ادامه مطالبی درمورد درصد را چگونه حساب کنیم (نحوه درصد گرفتن) به شما ارائه داده خواهد شد که برای تحقیق در مورد درصد نیز می توانید از آن بهره مند شوید.

تاریخچه درصد در ریاضی
تاریخچه درصد در ریاضی

تاریخچه درصد در ریاضی

قبل از پاسخ به سوال محاسبه درصد چگونه است، بهتر است کمی درباره تاریخچه درصد در ریاضی صحبت کنیم. کلمه درصد یا percentage از کلمه لاتین per centum لاتین گرفته شده است که درواقع centum به معنای صد می باشد. برای نوشتن درصد در متن فارسی همانطور که گفتیم می توانید از علامت % استفاده کنید.

درمورد تاریخچه درصد در ریاضی باید بگوییم که در روم باستان و سال ها پیش از آمدن سیستم اعشاری، اکثر محاسبات به صورت کسری انجام می شد که مضربی از ۱/۱۰۰ بود. به طور مثال آگوستوس که اولین امپراطور روم بود مالیات ۱/۱۰۰ برای کالاها در یک حراجی مشخص کرده بود.

با افزایش کاربرد پول در قرن های وسطی به مرور زمان محاسباتی که با مخرج ۱۰۰ انجام می شدند، رواج یافتند و در اواخر قرن ۱۵ الی اوایل قرن۱۶ استفاده از محاسبات درصد در ریاضیات رایج شد که در اکثر اوقات برای نمایش دادن سود وزیان، نرخ بهره و… مورد استفاده قرار می گرفت. درنهایت در قرن هفدهم بیان نرخ بهره با درصد به یک امر کاملا طبیعی و مرسوم تغییر یافت.

اگر به دنبال  آموزش کامل رسم نمودار خطی، دایره ای، میله ای، ستونی، مساحتی، عمودی، و دیگر نمودار ها در اکسل به صورت تصویری هستید، به صفحه رسم نمودار در اکسل مراجعه کنید.

کاربرد درصد در آمار و احتمال

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد درصد گیری دارای کاربردهای زیادی در ریاضی و در زندگی روزمره دارد و یادگیری آن ها می تواند به شما در بسیاری از امور کمک کند. در ادامه این مطلب برای آشنایی شما به ارائه توضیحات کاملی درباره کاربرد درصد در آمار و احتمال و کاربرد درصد در محاسبات مالی پرداخته شده است.

مقایسه کردن کسرها

یکی از مهم ترین کاربرد درصد در زندگی کلاس پنجم، مقایسه کسر ها می باشد. برای اینکه مقایسه کسرها را به سادگی انجام دهید می توانید ابتدا آن ها را به درصد تبدیل کرده که این امر در هنگامی که کسرها هم مخرج نیستند بسیار به شما کمک می کنند.

برای مثال زهرا ۳/۵ و فاطمه ۵/۸ ساندویچ خود را میل کرده اند. حال کدام یک بیشتر خورده اند؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا باید هر کسر را به صورت مجزا در ۱۰۰ ضرب کرده و سپس تقسیم کنید که برای زهرا ۶۰ و برای فاطمه ۶۲٫۵ می باشد. بنابراین فاطمه بیشتر خورده است.

یافتن درصد افزایش یا کاهش

پیدا کردن درصد افزایش یا کاهش یکی دیگر از کاربردهای مهم درصد می باشد که در تحقیق در مورد درصد کلاس پنجم (ریاضی پنجم درصد) نیز می توانید از آن نام ببرید. درواقع یافتن درصد افزایش یا کاهش اهمیت بسیاری در نحلیل ها و مقایسه عملکردها و میزان پیشرفت دارد و همینطور برای محاسبه درصد سود (نحوه حساب کردن درصد سود) نیز از آن استفاده می شود. در ادامه نحوه محاسبه درصد افزایش یا کاهش را بامثال به شما عزیزان توضیج می دهیم.

به طور مثال مینا در آزمون بین دوره ای امتیاز ۳۱۰ از ۵۰۰ و در فینال امتیاز ۴۳۰ از ۵۰۰ را بدست آورده است. حال می خواهیم بدانیم که او در فینال چه میزانی رشد داشته است؟

بدون شک امتیاز مبینا در فینال رشد بیشتری داشته است. برای بیان درصد رشد باید عدد ۳۱۰ را از ۴۳۰ کم کنید و عدد آن را با مخرج ۵۰۰ در ۱۰۰ ضرب و تقسیم کنید و سپس جواب ۲۴ می شود.

کاربرد درصد در محاسبات مالی

برای تحقیق در مورد کاربرد درصد در آمار و احتمال نیز می توانید به محاسبه مالیات نیز اشاره ای داشته باشید. همانطور که می دانید با توجه به منطقه ای که در آن زندگی می کنید برای اجناس خریداری شده باید مالیاتی را بپردازید که این مالیات به هزینه ای گفته می شود که به قیمت محصولات مختلف اضافه شده و مبلغ آن به صورت درصد بیان می شود.

تصور کنید در منطقه ای هستید که مالیات فروش ۸ درصد است و یک کالای ۵۵۰۰۰ تومانی خریداری کرده اید. برای اینکه مبلغ کامل محصول را پرداخت کنید باید بدانید که ۸ درصد از ۵۵۰۰۰ تومان چقدر می باشد.

برای این کار باید ۸/۱۰۰ را در ۵۵۰۰۰ تومان ضرب کنید و عدد به دست آمده که ۴۴۰۰۰ تومان می باشد، میزان مالیات در ازای این جنس را مشخص می کند.

محاسبه تخفیف

یکی از محبوب ترین کاربردهای درصد، تخفیف می باشد که معمولا بر روی درب اکثر فروشگاه ها و محصولات مختلف مشاهده کرده اید. حتما این اتفاق برایتان پیش آمده است که هنگام خرید متوجه شوید که به کالای خریداری شده تخفیف مثلا ۱۰ درصدی خورده است یا با استفاده از کوپن می توانید کالا را با قیمتی کمتر از قیمت اصلی خریداری کنید.

اگر بخواهیم مثالی برای فرمول محاسبه درصد تخفیف کلاس ششم بزنیم می توانیم بگوییم که کالایی قیمت ۶۰۰۰۰ تومان دارد و ۲۰ درصد تخفیف خورده است. برای اینکه بدانید چگونه درصد تخفیف را حساب کنیم باید ۲۰ درصد را در ۶۰ ضرب کرده و ۱۲ تومان تخفیف بگیرید.

برای محاسبه ۱۰ درصد تخفیف، محاسبه ۱۵ درصد تخفیف، محاسبه ۲۰ درصد تخفیف، محاسبه ۳۰ درصد تخفیف و… نیز می توانید از طریق روشی که گفته شده اقدام کنید.

محاسبه مقدار

برای پاسخ به سوال کاربرد درصد چیست پنجم می توان گفت که استفاده از درصد به شما در محاسبه مقدار دقیق کمک می کند. به طور مثال برادر شما ماهیانه ۶۰درصد از درآمد خود را صرف کارهای غیرضروری می کند. به عبارتی ساده تر او ۶۰ تومان از هر ۱۰۰ تومان را هر ماه خرج موارد بیهوده می کند.

حال برای اینکه متوجه شوید که این درصد چه مقدار از حقوق می باشد، باید میزان درآمد او را در ۶۰۰۰۰ تومان ضرب کرده تا مقدار ان را به طور دقیق مشاهده کنید. علاوه بر این، شما می توانید چگونگی درصد گیری با ماشین حساب گوشی (چگونگی محاسبه درصد) یا درصد گیری با ماشین حساب انلاین را به همین طریق انجام دهید.

اگر می خواهید بدانید درصد گیری چگونه است، در ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

آموزش درصد گیری

چگونه درصد بگیریم؟ همانطور که می دانید روش درصد گیری (طریقه محاسبه درصد درس) بسیار ساده است و نیاز به مراحل پیچیده ای ندارد. در پاسخ به سوال درصد چجوری حساب میشه، باید بگویم که شما هم می توانید با استفاده از ماشین حساب و هم به صورت ذهنی با یادگیری فرمول درصد کیری، محاسبات را انجام دهید و در امور روزمره از آن استفاده کنید.

به طور کلی روش حساب کردن درصد به روش های مختلفی مانند استفاده از ماشین حساب، روش آنلاین، استفاده از نرم افزارهای مختلف و… انجام می شود که به شما کمک می کنند تا بتوانید درصد گیری را با دقت و سرعت بیشتری انجام دهید.

اگر می خواهید محاسبه درصد بین دو عدد را به خوبی یاد بگیرید، مجموعه آریا تهران با برگزاری کلاس های آموزش درصد گیری با حضور مربیان مجرب این رشته برای شما این امکان را فراهم کرده است تا بتوانید این مهارت مهم را به صورت حرفه ای یاد بگیرید و با انواع روش های درصد گیری ساده و درصد گیری اکسل آشنا شوید. جهت کسب اطلاعات از کلاس های آموزشی می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

علاوه بر این در ادامه اموزش درصد گرفتن (آموزش محاسبه درصد)، به فرمول درصد گیری و طریقه درصد گرفتن (طریقه درصد گیری) به روش های مختلف را به شما آموزش داده ایم که تا حدود زیادی می تواند در مسائل مختلف به شما کمک کند.

فرمول درصد گیری

درصد چطور حساب میشه؟ برای پاسخ به پرسش درصد چطوری حساب میشه، باید گفت که شما با استفاده از فرمول درصدگیری (فرمول حساب کردن درصد) ساده برای یافتن سهم یک چیز نسبت به کل بر حسب ۱۰۰ استفاده کنید:

درصد= ۱۰۰*( تعداد کل/ تعداد)

به طور مثال، تصور کنید در یک دسته ۴۰ تایی گربه و سگ، ۱۰ تا از حیوانات سگ وجود دارند. سگ ‌ها چند درصد هستند؟

راه حل این سوال به شرح زیر است:

تعداد سگ = ۱۰

تعداد کل حیوانات = ۴۰

جای گذاری در فرمول درصد:

درصد سگ ‌ها:

۱۰/۴۰×۱۰۰=۲۵%

فرمول محاسبه ذهنی درصد

در آموزش محاسبه ذهنی درصد، باید بگوییم که محاسبه کردن درصد به صورت ذهنی به ویژه زمانی که صحبت از اعداد دشوار است، کار چندان آسانی بنظر نمی رسد اما با استفاده از ترفندهای ساده ریاضی این کار امکان پذیر است و به راحتی و بدون استفاده از ماشین حساب انجام می شود.

این ترفند به واسطه شخصی به نام بن استفنز انگلیسی، هک کوچک نامیده شد. ماهیت این کار جایگشت ساده اعداد است که موجب دستیابی به نتیجه مطلوب خواهد شد. با اینکه نمی توان این روش را یک راهکار جدید دانست، اما بسیاری از افراد با این روش به تازگی آشنا شده اند.

فرمول محاسبه ذهنی درصد به این صورت می باشد که باید اعداد را برعکس کنید. به طور مثال تصور کنید که شما باید ۴% از عدد ۷۵ را محاسبه کنید. برای این کار باید ۷۵% (یعنی سه چهارم) از ۴ که ۳ می شود را حساب کنید. حال باید عدد حاصل را برعکس کنید که مجددا ۳ خواهد شد.

در مثالی دیگر ۱۸% از عدد ۵۰، به نظر دشوار است، اما کافیست ۵۰% از ۱۸ را حساب کنید که ۹ می‌ شود. با این روش می توانید همکاران و دوستان خود را با توانایی‌ های محاسباتی فوق العاده خود متعجب کنید.

درصد گیری انلاین

در ادامه پاسخ به سوال چطور درصد گیری کنیم، باید بگوییم که یکی از روش های درصد گیری به صورت آنلاین می باشد. خوشبختانه امروز نرم افزارهای بسیاری برای محاسبات درصد وجود دارند که با یک سرچ ساده در گوگل می توانید به بسیاری از ابزارها و نرم افزار درصد گیری آنلاین دسترسی پیدا کنید.

علاوه بر این برای درصدگیری آنلاین سایت های بسیاری طراحی شده اند که شما به راحتی می توانید محاسبه آنلاین درصد بین دو عدد را در کوتاه ترین زمان و به سادگی انجام دهید.

در دوره های آموزشی اکسل آریا تهران به شما پیشرفته ترین ابزارها و نرم افزارهای محاسبه درصد آنلاین معرفی می شود که این امر در روند سرعت و بهبود کار شما بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

محاسبه درصد پول

روش درصد گیری پول چگونه است؟ درصدگیری واژه ای می باشد که در آن مقداری مشخص از قدرالسهم اعداد یا موارد مورد نیاز توسط آن مجاسبه می گردد. درصد گیری پول که عمدتا برای حساب درصد های سود حاصله از طریق پول بسته به موازین کاربردی آن مورد استفاده قرار می گیرد و توسط آن مقدار درصد سود حاصله محاسبه می گردد.

در درصد گیری ­‌ها از جمله درصد گیری آنلاین پول به دو روش عمل می ­‌شود، در یک روش یک مقدار کم را از مقدار کلی در نظر می­ ‌گیرند و سپس گفته می‌ ­شود که آن مقدار کم چند درصد از مقدار کل است، در روش دیگری درصدی از یک مقدار عددی بیان شده که آن مقدار می بایست محاسبه شود.

فرمول محاسبه درصد پول

روش محاسبه درصد پول چگونه است؟ نحوه درصد گیری پول (نحوه گرفتن درصد پول) با استفاده از فرمول زیر که در ادامه توضیح داده ایم امکان پذیر است. برای استفاده از فرمول محاسبه درصد پول، به دو مثال زیر توجه کنید.

تصور کنید شرکتی کالایی را به قیمت ۸ میلیون ریال به فروش می‌ ­رساند، با توجه به این که مبلغ ۸ میلیون ریال شامل مالیات ارزش افزوده نیز می ­‌شود، حال میزان مالیات ارزش افزوده ۸ میلیون ریال که برابر ۹ درصد مبلغ مذکور است به شرح زیر محاسبه خواهد شد:

۷۲۰,۰۰۰= ۹% × ۸,۰۰۰,۰۰۰

در مثال دوم برای طریقه حساب کردن درصد پول تصور کنید از یک قرارداد انجام شده به مبلغ ۴۰۰ میلیون ریال مقرر شده که مبلغ ۲۰ میلیون ریال به یک فرد واسط پرداخت شود. حال اگر بخواهید بدانید که چه درصدی از مبلغ قرارداد به شخص واسط پرداخت می‌­ شود، به صورت زیر محاسبات خود را انجام دهید:

۰٫۰۵ = ۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ÷ ۲۰,۰۰۰,۰۰۰

۵% = ۱۰۰% × ۰٫۰۵

لازم به ذکر است که درصد گیری پول با ماشین حساب به راحتی امکان پذیر است و شما می توایند با یک ماشین حساب ساده درصد گیری پول را به سادگی و با استفاده از فرمول ذکر شده انجام دهید.

فرمول محاسبه درصد سود

از آنجایی که سود نشان دهنده موفقیت تجارت و کسب و کار شما می باشد، لازم است تا با روش ها و فرمول محاسبه درصد سود آشنا باشید. بسیاری از مدیران شرکت ها، بر این باورند که مقدار سود با ارزش شرکت یا مجموعه ارتباطی مستقیم دارند از این رو بهتر است که مدیران اجرایی با انواع روش محاسبه درصد سود یا محاسبه درصد حاشیه سود آشنا باشند.

برای محاسبه درصد سود فروش باید هزینه ها را از درآمد کم کنید تا میزان سود به دست آید که این روش را به صورت یک فرمول کلی نشان داده ایم.

درآمد _ هزینه = سود

نرم افزار محاسبه درصد پول

نحوه محاسبه درصد پول انلاین چگونه است؟ به طور معمول برای جلوگیری از هر گونه خطا و همچنین افزایش سرعت و دقت در هنگام درصد گیری پول از نرم افزارهای مختلفی استفاده می شود که علاوه بر قابلیت نصب بر روی سیستم ویندوز، دارای قابلیت نصب بر روی گوشی موبایل می باشند. از پرکاربردترین انواع نرم افزار محاسبه درصد پول برای محاسبه درصد قیمت، درصد گیری اعداد و… می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برنامه درصد گیری پول همراه پلاس امور مالی
  • برنامه درصد گیری پول درصد پلاس
  • برنامه درصد گیری پول Simple Calculator
  • برنامه درصد گیری پول Percentage Calculator

اگر می خواهید بدانید روش محاسبه درصد با ماشین حساب یا طریقه محاسبه درصد با ماشین حساب چگونه است، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

درصد گیری با ماشین حساب

نحوه محاسبه درصد با ماشین حساب چگونه است؟ نحوه درصد گیری با ماشین حساب یا به عبارتی دیگر روش درصد گیری با ماشین حساب (روش درصد گرفتن)، به این صورت می باشد که تصور کنید قصد داریم ۲۰ درصد از ۱۳۲۰۰ را با ماشین حساب محاسبه کنیم. برای محاسبه درصد با ماشین حساب (درصد گیری در ماشین حساب) باید عدد ۱۳۲۰۰ را وارد کرده و آن را در ۲۰ ضزب کنید و سپس دکمه % را فشار دهید تا جواب نهایی را به شما نمایش دهد.

محاسبه درصد در اکسل

اگر با طریقه درصد گیری در اکسل در ادامه با ما همراه باشید تا با روش درصد گیری در اکسل آشنا شوید. برای آشنایی با روش محاسبه درصد در اکسل می توانید از فرمول زیر استفاده کنید:

درصد= بخش / کل

به طور مثال همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، در ستون B تعداد سفارش داده‌ شده وجود دارد. در ستون c نیز کالاهای تحویل داده شده را مشاهده می کنید. برای محاسبه درصد محصولات تحویل داده شده باید از فرمول درصد گیری در اکسل استفاده کنید که به شرح زیر است:

درصد محصولات تحویل داده شده C2/B2=‎

شما می‌ توانید این فرمول را در سلول D2 بنویسید. با این کار خروجی در این سلول چاپ می شود.

برای درصد حساب کردن در اکسل می توانید از روش دیگری نیز استفاده کنید. برای این کار باید از تب Home در نوار بالای اکسل گروه Number را انتخاب کنید. حال کسر اعشاری را به صورت خروجی مشاهده خواهید کرد. سپس می‌ توانید تعداد ارقام اعشاری را مشخص کرده و تعداد ارقام اعشاری که برای شما نمایش داده می‌ شود را به دلخواه خود کم و زیاد کنید.

در صورتی که از فرمول درصد در اکسل استفاده می کنید، دیگر نیازی به نگرانی بابت تعداد ارقام اعشاری نیست؛ چرا که با این روش درصدها به صورت گرد شده در سلول مورد نظر به عنوان خروجی نشان داده می شوند.

لازم به ذکر است که برای پیدا کردن پاسخ سوال فرمول محاسبه ۹ درصد در اکسل نیز می توانید از روش ذکر سده استفاده کنید.

محاسبه درصد تخفیف

درصد گیری تخفیف چگونه است؟ برای اینکه به سوال چگونه درصد تخفیف را حساب کنیم پاسخ دهیم، باید قیمت نهایی را از قیمت اصلی کم کرده و عدد حاصل را بر قیمت اصلی تقسیم کنید. در آخر نتیجه را در ۱۰۰ ضرب کنید. حال شما یک تخفیف در درصد دریافت کرده اید.

به طور مثال اگر می خواهید کالایی را خریداری کنید که ۳۰ درصد تخفیف خورده است و می خواهید بدانید که ۳۰ درصد تخفیف یعنی چقدر باید به روش بالا که نحوه محاسبه درصد تخفیف با ماشین حساب توضیح داده شده است نیز عمل کنید.

لازم به ذکر است که برای پاسخ به پرسش ۲۰ درصد تخفیف چقدر میشه نیز باید به همین شیوه محاسبه کنید.

در ادامه مثال هایی درمورد اینکه چگونه درصد را حساب کنیم کلاس ششم برای شما آورده ایم تا بتوانید مفهوم درصد را به راحتی درک کنید و برای حل مسائل درصد ریاضی ششم و دیگر پایه ها از آن استفاده کنید.

یکی از نکات قابل ذکر در روش محاسبه درصد تخفیف، این است که که برای محاسبه درصد تخفیف آنلاین، می توانید از نرم افزارهای مختلف مانند نرم افزار اکسل استفاده کنید. محاسبه درصد تخفیف در اکسل بسیار ساده است و به شما کمک می کند تا بتوانید این کار را با دقت و سرعت بیشتری انجام دهید.

نحوه محاسبه درصد افزایش یا کاهش

در ادامه پاسخ به سوال چجوری درصد حساب کنیم یا چطوری درصد حساب کنیم، نحوه محاسبه درصد افزایش یا کاهش را به شما آموزش خواهیم داد. برای محاسبه درصد افزایش بین دو عدد می توانید از فرمول زیر استفاده کنید:

۱۰۰ × [مقدار اولیه ÷ (مقدار اولیه – مقدار جدید افزایش‌یافته)] = درصد افزایش

به طور مثال درآمد کارمندی در طول یک ماه از ۵ میلیون تومان به ۶ میلیون تومان افزایش داشته است، درآمد او چند درصد افزایش یافته است. با توجه به فرمول بالا خواهیم داشت:

۲۰٪ = ۱۰۰ × [۰٫۲] = ۱۰۰ × [۵ ÷ (۱)] = ۱۰۰ × [۵ ÷ (۵ -۶) = درصد افزایش درآمد

برای محاسبه درصد کاهش بین دو عدد می توانید از فرمول زیر استفاده کنید:

۱۰۰ × [مقدار اولیه ÷ (مقدار جدید کاهش‌یافته – مقدار اولیه)] = درصد کاهش

به طور مثال تعداد مراجعه کنندگان به یک مرکز پزشکی در یک روز ۱۲۵۰ نفر بوده است و در روز بعد به ۱۰۰۰ نفر رسیده است. حال چگونه باید این مقدار کاهش را بر حسب درصد بیان کرد؟

۲۰٪ = ۱۰۰ × [۰٫۲] = ۱۰۰ × [۱۲۵۰ ÷ (۲۵۰)] = ۱۰۰ × [۱۲۰۰ ÷ (۱۰۰۰ – ۱۲۵۰)] = درصد کاهش مبتلایان

نحوه محاسبه درصد افزایش یا کاهش در اکسل

جالب است بدانید که یکی از قابلیت های مهم اکسل، انجام محاسبات مختلف می باشد که این امر باعث سهولت در کارکردن با درصدها می شود. شما با استفاده از این نرم افزار، ابزارهایی را در اختیار خواهید داشت که برای ساده تر شدن محاسبات به شما کمک می کند.

شما می توانید از نرم افزار پرکاربرد اکسل برای محاسبه درصد تغییرات، محاسبه درصد افزایش در اکسل یا کاهش، نتایج کسب‌ و کار خود را بررسی کنید که نحوه انجام آن را در مقاله فرمول محاسبه درصد در اکسل به طور کامل توضیح داده ایم.

از دیگر کاربردهای نرم افزار اکسل می توان به محاسبه درصد تحقق در اکسل و محاسبه درصد رشد در اکسل اشاره کرد.

محاسبه درصد تست

محاسبه درصد تست مهم ترین اقدامی است که داوطلبان پس از شرکت در یک آزمون انجام می‌ دهند. درواقع محاسبه درصد تست، عملکرد کلی فرد را نشان می دهند و با استفاده از این روش فرد می توانید مهارت و توانایی های خود را ارزیابی کند.

برای برنامه درصد گیری تست بدون نیاز به فرمول درصد حساب کردن و جدول محاسبه درصد، می‌ توانید از یک درصد گیری آنلاین تست به نام مرکزش استفاده کنید و با چند کلیک ساده، در کوتاه ترین زمان درصد بگیرید.

بیست درصد یک میلیون تومان چقدر میشود

در پاسخ به سوال بیست درصد یک میلیون تومان چقدر میشود، باید ۱ میلیون را تقسیم بر ۱۰۰ کنیم و سپس آن را ضربدر ۲۰ کنیم که جواب حاصل ما ۲۰۰ می باشد.

۳۰ چند درصد از ۱۵۰ است

نحوه درصد گیری (نحوه ی درصد گیری) برای محاسبه ۳۰ درصد از ۱۵۰ به این صورت می باشد که ابتدا باید ۳۰ را در ۱۰۰ ضرب کرده و سپس بر ۱۵۰ تقسیم کنیم که عدد حاصل ۲۰ درصد می شود. شما بسیاری از مسئله های ریاضی را نیز می توانید به همین شیوه حل کنید.

۴۵ درصد عددی ۲۲۵ است آن عدد را پیدا کنید

ابتدا عدد ۲۲۵ را تقسیم بر ۱۰ می کنیم که عدد حاصل ۲۲٫۵ می شود. سپس ۲۲٫۵ را در ۴٫۵ ضرب می کنیم که جواب حاصل می شود ۱۰۱٫۲۵٫

چند درصد از ۹۰ برابر ۸۰ است

برای پاسخ به سوال چند درصد از ۹۰ برابر ۸۰ است باید از فرمول درصد گیری ریاضی percentage = 100 * part / whole استفاده کرد.

۴۰ درصد از ۳۶ چه عددی است

برای پاسخ به سوال ۴۰ درصد از ۳۶ چه عددی است باید از فرمول محاسبه تعداد مورد نظر: part = whole * percentage / 100 استفاده کنید.

۳۰ درصد عددی ۲۴ است آن عدد چند است ریاضی ششم

ابتدا عدد ۲۴ را تقسیم بر ۱۰ می کنیم که جواب می شود ۲٫۴ سپس این عدد را در ۳ ضرب می کنیم که در نهایت جواب می شود ۷٫۲٫

۲۰ درصد عدد ۴۰ برابر است با

۲۰ درصد عدد ۴۰ برابر است با ۴۰٫ برای این کار ۴۰ را تقسیم بر ۱۰ می کنیم و سپس آن را در ۲ ضرب می کنیم.

برای محاسبه ۳۰ درصد عدد ۱۲۰ چقدر است نیز به همین شیوه می توانید عمل کنید.

عدد ۳ چند درصد عدد ۱۵ است ریاضی ششم

برای این کار ابتدا عدد ۱۵ را تقسیم بر ۱۰۰ کرده که جواب حاصل می شود ۰٫۱۵٫ حال ۳ را تقسیم بر ۰٫۱۵ می کنیم که درنهایت جواب ما ۲۰ می شود.

اگر ۳۶ درصد عددی ۹ باشد آن عدد چند است

ابتدا ۹ را تقسیم بر ۳٫۶ می کنیم که جواب حاصل ما ۲٫۵ می شود و سپس عدد بدست آمده را ضربدر ۱۰ می کنیم. درنهایت جواب حاصل ما عدد ۲۵ می شود.

۹ درصد عددی ۵۴ است آن عدد کدام است

برای اینکار ابتدا باید ۵۴ را تقسیم بر ۱۰۰ کنیم که جواب ۰٫۵۴ می شود و سپس آن را ضربدر ۹ کنیم و سپس جواب ما می شود ۴٫۸۶٫

اگر ۲۵ درصد عددی ۲۰ باشد ۴۰ درصد همان عدد چند است

ابتدا عدد ۱۰۰ را تقسیم بر ۲۵ درصد می کنیم. سپس عدد بدست آمده که ۴ می باشد را ضربدر ۲۰ می کنیم. عدد ۸۰ بدست می آید. سپس ۸۰ را تقسیم بر ۱۰ کرده و برای محاسبه ۴۰ درصد آن، باید ضربدر ۴ کنیم در نتیجه ۸ ضربدر ۴ می شود که جواب آن ۳۲ می باشد.

۳ درصد عددی ۵۴ است آن عدد کدام است

برای پاسخ به این سوال باید ابتدا ۵۴ را تقسیم بر ۳ کرده که جواب حاصل می شود ۱۸٫ سپس ۱۸ را ضربدر ۱۰۰ می کنیم که می شود ۱٫۸۰۰٫

۲۰ درصد تخفیف یعنی چقدر

برای اینکه به سوال ۲۰ درصد تخفیف چگونه محاسبه میشود پاسخ دهیم می توانید ابتدا آن را با فرمت اعشاری بنویسید که می شود ۰٫۲۰٫ سپس در قیمت مورد نظر ضرب کنید. به طور مثال اگر قیمت اصلی یک محصول ۲۴ دلار باشد، ۰٫۲۰ را در ۲۴ دلار ضرب می کنید تا ۴٫۸۰ دلار به دست آید.

به همین صورت برای ۱۰ درصد تخفیف یعنی چه و همینطور ۳۸ درصد افزایش حقوق یعنی چقدر نیز محاسبه می شود.

نحوه محاسبه ۱۵ درصد افزایش حقوق

برای محاسبه افزایش حقوق ابتدا باید مبلغ دقیق حقوق را ضربدر اعشار درصد افزایش حقوق کنید. به طور مثال اگر حقوق شما ۵ میلیون باشد و ۱۵ درصد افزایش حقوق داشته باشید روش محاسبه درصد آن به صورت زیر می باشد: ۵٫۰۰۰٫۰۰۰*۱/۱۵=۵٫۷۵۰٫۰۰۰

نحوه محاسبه ۲۵ درصد افزایش حقوق نیز به همین ترتیب می باشد.

نحوه حساب کردن درصد سود

فرمول محاسبه درصد فروش که در نحوه حساب کردن درصد سود بسیار کاربرد دارد به این صورت می باشد که ابتدا باید سود یا زیان حاصل از سرمایه گذاری را بر مبلغ اصلی یا قیمت خرید سرمایه گذاری تقسیم کرده و در آخر نتیجه را در ۱۰۰ ضرب کنید تا بتوانید درصد سود را محاسبه کنید.

درصد در ماشین حساب مهندسی

محاسبه درصد در ماشین حساب مهندسی کمی پیچیده تر از ماشین حساب معمولی می باشد که برای افراد حرفه ای و متخصص طراحی شده است. این نوع ماشین حساب ابزارهای پیشرفته تر و امکانات بیشتری را در اختیار شما قرار می دهد که می تواند در سرعت کار شما بسیار تاثیر گذار باشد.

در پاسخ به سوال چطور درصد بگیریم یا نحوه محاسبه درصد یک عدد، باید گفت که برای محاسبه درصد یک عدد یا محاسبه درصد یک مبلغ (درصد گیری مبلغ) می توانید از ماشین حساب معمولی یا آنلاین کمک بگیرید اما برای کارهای تخصصی تر شما نیاز به یک ماشین حساب مهندسی دارید که ابتدا باید نحوه کار با آن را یاد بگیرید.

یک دهم درصد یعنی چه

مقدار درصد مشخص شده تقسیم بر ۱۰ می شود و یک سهم مشخص شده از آن ده قسمت می شود یک دهم درصد.

دو دهم درصد یعنی چه

مقدار درصد مشخص شده تقسیم بر ۱۰ می شود و دو سهم مشخص شده از آن ده قسمت می شود دو دهم درصد.

علامت درصد در نگارش انگلیسی

علامت درصد در نگارش انگلیسی نیز به همان صورت % در نوشته ها استفاده می شود.

سه چهارم چند درصد است

ابتدا باید عدد ۱۰۰ درصد را تقسیم بر پایه یا مخرج کسر کنیم سپس عدد بدست آمده را ضربدر صورت کسر که ۳ می باشد کنیم که به این صورت جواب ۷۵% می شود.

یک پنجم چند درصد است

ابتدا باید عدد ۱۰۰ درصد را تقسیم بر پایه یا مخرج کسر کنیم سپس عدد بدست آمده را ضربدر صورت کسر که ۱ می باشد کنیم که به این صورت جواب ۲۰% می شود.

یک سوم چند درصد است

ابتدا باید عدد ۱۰۰ درصد را تقسیم بر پایه یا مخرج کسر کنیم سپس عدد بدست آمده را ضربدر صورت کسر که ۱ می باشد کنیم که به این صورت جواب ۳۳% می شود.

۲۰ درصد حقوق چگونه محاسبه میشود

برای پاسخ به سوال ۲۰ درصد حقوق چگونه محاسبه میشود، باید مبلغ کل حقوق را در ۲۰ درصد ضرب کنیم تا میزان ۲۰ درصد حقوق محاسبه شود. به طور مثال اگر حقوق شما ۵ میلیون است و می خواهید بدانید ۲۰ درصد ۵ میلیون چقدر می شود، باید ۵ میلیون را در ۲۰ درصد ضرب کنیم که در این حالت داریم:

۱٫۰۰۰٫۰۰۰ = %۲۰ × ۵٫۰۰۰٫۰۰۰

۲۰ درصد یعنی چقدر

۲۰درصد یعنی چقدر (بیست درصد یعنی چقدر)؟ برای اینکه ۲۰ درصد هر عددی را محاسبه کنید باید آن عدد را در ۲ ضرب کنیم و سپس جواب بدست آمده را از سمت چپ یک عدد اعشار جدا می کنیم و عدد ما به دست می آید.

به طور مثال برای حساب کردن درصد یک عدد مانند محاسبه ۲۰ درصد ۹۰ باید ابتدا ۹۰ را در ۲ ضرب کنیم که در این صورت جواب ما ۱۸۰ می شود، سپس باید از سمت راست یک عدد اعشار جدا کنیم که در این صورت عدد بدست آمده ۱۸ می شود.

اگر می خواهید بدانید ده درصد یعنی چقدر یا ۷ درصد یعنی چقدر نیز باید طبق همین روش عمل کنید.

۲۵ درصد عدد ۴۰ چند میشود

برای پاسخ به سوال ۲۵ درصد عدد ۴۰ چند میشود، باید گفت که ۲۵ درصد از ۴۰ برابر است با ۱۰٫ برای این کار کافیست عدد ۲۵% را در عدد ۴۰ ضرب کنیم تا عدد مورد نظر بدست آید.

۲۵ درصد یعنی چقدر

برای محاسبه ۲۵ درصد یعنی چقدر از یک مقدار، باید آن مقدار را در ۲۵% ضرب کنید. به طور مثال، اگر بخواهید بدانید ۲۵ درصد از ۱۰۰ چقدر است باید ۲۵% را در ۱۰۰ ضرب کنید. که در نتیجه جواب حاصل ۲۵ خواد شد.

۱۰۰×۰٫۲۵=۲۵

برای محاسبه ۳۰ درصد یعنی چقدر (۳۰درصد یعنی چقدر) نیز به همین شیوه باید عمل کنید.

چهار درصد یک میلیون چقدر میشه

چهار درصد یک میلیون چقدر میشه؟ برای محاسبه ۴ درصد از یک میلیون، باید یک میلیون را در ۴ درصد ضرب کنیم که به شرح زیر است:

۴۰٫۰۰۰ = ۴۰% × ۱٫۰۰۰٫۰۰۰

تبدیل عدد به درصد

برای تبدیل عدد به درصد، باید عدد مورد نظر را در ۱۰۰ ضرب کنید و علامت % را به آن اضافه کنید.

۵درصد میلیون چقدر میشود

برای محاسبه اینکه ۵درصد میلیون چقدر میشود، یا اینکه ۵ درصد از یک میلیون چقدر می شود، باید ۵ درصد را در یک میلیون ضرب کنید به این صورت که:

۵۰٫۰۰۰ = ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ × ۵%

۰/۱۲۵ چند درصد است

برای محاسبه ۰/۱۲۵ چند درصد است، باید ابتدا برای تبدیل عدد ۰/۱۲۵ به درصد، باید آن را در ۱۰۰ ضرب کنید:

۱۲٫۵% = ۱۰۰ × ۰/۱۲۵

بنابراین، ۰/۱۲۵ معادل ۱۲٫۵ درصد است. لازم به ذکر است که برای یافتن پاسخ سوال ۰/۲ چند درصد است، می توانید از این طریق اقدام کنید.

۱۰ درصد عدد ۸۰ چند میشود

برای پاسخ به پرسش ۱۰ درصد عدد ۸۰ چند میشود، باید ۱۰ درصد را در عدد ۸۰ ضرب کنید تا عدد مورد نظر که ۸ می شود را به دست آورید.

پاسخ سوالاتی همچون ۲۰ درصد ۸ میلیون چقدر میشود، ۲۰ درصد ۶۰ میلیون چقدر می شود یا ۳۰ درصد ۸ میلیون چقدر میشود نیز از همین روش بدست می آید.

جمع بندی

همانطور که گفتیم درصد گیری یکی از محاسبات مهم می باشد که در زندگی روزمره ما بسیار کاربرد دارد و یادگیری آن می تواند نقش مهمی در کسب و کار شما داشته باشد. اگر می خواهید بدانید درصد چیست و چگونه درصد حساب کنیم یا چگونه درصد گیری کنیم حتما این مقاله را مطالعه کنید.

سوالات متداول
درصد چیست؟

درصد یا همان Percent یک راه ساده برای نشان دادن نسبت بین دو عدد می باشد که برای نوشتن آن از علامت % استفاده می کنیم. اگر می خواهید بدانید درصد چگونه حساب میشود یا چطور درصد حساب کنیم، این مقاله می تواند بهترین راهنمای شما باشد.

چگونه درصد تخفیف را حساب کنیم با ماشین حساب؟

برای اینکار کافیست فرمول درصد را که در مقاله توضیح داده ایم وارد ماشین حساب کنید و درصد را محاسبه کنید.

علامت درصد قبل یا بعد عدد قرار می گیرد؟

علامت درصد یا همان % هم در سمت چپ و هم در سمت راست قرار می گیرد که بهتر است در سمت چپ عدد از این علامت استفاده شود.

درصد رو چطور حساب کنیم؟

در پاسخ به سوال چطور درصد را محاسبه کنیم، باید بگوییم که برای محاسبه درصد می توانید از فرمول هایی که در مقاله توضیح داده ایم استفاده کنید همچنین روش های مختلفی مانند استفاده از نرم افزار، ماشین حساب و… وجود دارد.

source

توسط chehrenet.ir