ورزش زومبا چیست؟ یک پاسخ کلی این است که زومبا یک تمرین ورزشی با الهام از رقص لاتین است که در درجه‌ی اول یک تمرین هوازی و در عین حال بسیار سرگرم‌کننده است. حرکت با ضربات موسیقی سالسا، فلامنکو و مرنگو دقیقا همان چیزی است که زومبا را بسیار محبوب کرده است. زومبا از محبوب‌ترین کلاس‌های ورزشی گروهی در جهان است.

بعید است کسی به این ورزش علاقه‌مند شود و بعد بتواند آن را کنار بگذارد. این تمرین ورزشی که بیشتر شبیه یک مهمانی رقص به نظر می‌رسد یک برنامه‌ی محبوب برای افرادی در سراسر جهان است که به تناسب اندام فکر می‌کنند. عرق کردن در کلاس‌های ۶۰ دقیقه‌ای به طور متوسط ۳۶۹ کالری می‌سوزاند. یک تمرین کاردیو که چربی‌ها را آب می‌کند، قسمت میانی بدن شما را تقویت می‌کند و انعطاف‌پذیری را بهبود می‌بخشد. زومبا در حال حاضر توسط ۱۵میلیون نفر در ۱۸۰ کشور جهان تمرین می‌شود.
درباره‌ی اینکه ورزش زومبا چیست و فواید سلامتی آن کدام است، در این مطلب بخوانید.

ورزش زومبا چیست؟

زومبا یک تمرین ورزشی الهام گرفته از رقص لاتین است که در کلمبیا توسط مربی تناسب اندام مشهور آلبرتو بتو پرز در دهه ۱۹۹۰ ایجاد شد. این ورزش بیشتر با عنوان رقص و نه تمرین ورزشی توصیف می‌شود، زیرا شرکت‌کنندگان تشویق می‌شوند بیشتر از اینکه دقیقاً حرکات را دنبال کنند، با ضرب‌آهنگ موسیقی پیش بروند.

برخلاف سایر کلاس‌های تناسب اندام، مانند ایروبیک یا پیلاتس، زومبا یک نام تجاری است که به کلاس‌ها، برنامه‌ها و خدمات ارائه شده توسط برند Zumba Fitness، LLC اشاره دارد. این بدان معناست که در بسیاری از کشورها فقط کسانی که از این شرکت مجوز گرفته‌اند می‌توانند کلاس‌های زومبا را ارائه دهند. مربیان قبل از اینکه بتوانند برای آموزش زومبا مجوز بگیرند، باید از طریق این شرکت آموزش ببینند.

اما به هر حال زومبا یک تمرین ورزشی است. در درجه‌ی اول یک فعالیت قلبی عروقی یا کاردیو که به ایجاد استقامت در حین سوزاندن کالری کمک می‌کند. زومبا را می‌توان هر چند وقت یک بار که دوست داشتید به برنامه هفتگی خود اضافه کنید. اگر می‌خواهید به طور منظم آن را انجام دهید تا زمانی را در هفته‌ی خود برای سایر انواع تمرینات اختصاص دهید، یک تا سه بار در هفته ایدئال است.

همراه آن دو تا سه روز در هفته تمرینات قدرتی را به برنامه‌ی خود اضافه کنید. این کار کمک می‌کند قدرت خود را افزایش دهید و خطر آسیب‌دیدگی را در طول کلاس‌های زومبا و خارج از آن کاهش دهید.

کلاس زومبا

۵۱,۰۰۰

۴۸,۴۵۰

تومان

آیا زومبا ورزش هوازی است؟

بله، فواصل زیاد و کم حرکات، زومبا را به یک تمرین قلبی عالی تبدیل می‌کند. تمرینات سنتی زومبا بر تقویت عضلات مرکزی بدن تاکید دارند، در حالی که تمرینات زومبا تونینگ و تمرینات زومبا استپ حرکاتی را برای ساخت عضلات در بازوها، پاها و عضلات باسن اضافه می‌کنند.

شاید بخواهید بدانید تمرین هوازی چیست و زومبا بهتر است یا ایروبیک؟ زومبا ورزشی در حال رقصیدن است و بدن شما را کاملاً یکدست خسته می‌کند. ایروبیک به گونه‌ای طراحی شده است که روی هر قسمت از بدن به صورت جداگانه کار کند و شامل دمبل‌ها و وزنه‌هایی است که به شما قدرت اضافی می‌دهد. پس ایروبیک در تمرینات عضلانی برنده است. هر دو موثر و با نکات مثبت و منفی همراه هستند. زومبا یک مهمانی سرگرم‌کننده است که می‌توانید در آن وزن کم کنید و از هر دقیقه‌ی آن لذت ببرید. ایروبیک به کاهش وزن کمک می‌کند اما اثرات آن در مقایسه با زومبا کندتر است.

لوازم تناسب اندام دنیای تی آر ایکس مدل FORCE KIT
۲۱ %

۶۳۰,۰۰۰

۴۹۸,۰۰۰ تومان

فواید زومبا برای سلامتی

این تمرین فواید زیادی برای سلامتی دارد. کلاس‌های منظم زومبا یک نوع موثر از فعالیت هوازی است که آمادگی قلبی عروقی شرکت‌کنندگان را بهبود می‌بخشد و ممکن است قدرت و انعطاف‌پذیری را نیز بهبود بخشد. ورزش زومبا برای کاهش وزن موثر است.

مانند سایر فواید ورزش هوازی برای بدن، زومبا نیز با بهبود شاخص‌های سلامت قلب و عروق مرتبط است. در یک مطالعه‌ی کوچک برای یافتن اینکه فایده‌ی ورزش زومبا چیست، زنان چاق کم‌تحرک پس از شرکت در دو کلاس هفتگی زومبا به مدت ۱۲ هفته، کاهش قابل توجهی در فشار خون و تری‌گلیسیرید (نوعی چربی موجود در خون) مشاهده کردند.

به علاوه، بسیاری از مردم تمرینات رقص‌مانند زومبا را راهی عالی برای کاهش استرس می‌دانند. این کلاس‌ها سرگرم‌کننده هستند ولی گاهی شرکت‌کنندگان از کلاس زومبا به عنوان درمان یاد می‌کنند.

تحقیقاتی درباره‌ی خواص ورزش زومبا برای سلامت روان وجود ندارد، اما برخی از مطالعات به طور کلی ورزش را با مزایای تقویت خلق و خو مرتبط می‌دانند. مطالعه‌ای که در مارس ۲۰۱۸ در Frontiers in Psychology منتشر شد، نشان داد که افراد مبتلا به اختلالات روانی پس از یک دوره ورزش متوسط، بهبود خلق و خوی خود را مشاهده کرده‌اند.

برای کاهش وزن چقدر باید ورزش کنیم؟ مانند هر شکل دیگری از ورزش، برای بهره‌مندی از این فواید باید به طور منظم زومبا را انجام دهید. ۱۵۰ دقیقه ورزش هوازی با شدت متوسط که باید حداقل هر هفته برای به دست آوردن سلامتی مطلوب انجام دهید.

زومبا را می‌توان به صورت روزانه انجام داد، تا زمانی که فرد تحمل آن را داشته باشد. یا می‌توان آن را به صورت متناوب همراه با سایر اشکال ورزش مانند پیاده‌روی یا وزنه‌برداری انجام داد.

۲,۵۷۵,۰۰۰

تومان

۱۸,۰۵۴,۰۰۰

۱۵,۳۰۰,۰۰۰

تومان

فواید ورزش زومبا برای لاغری و تناسب اندام

زومبا ممکن است به کاهش وزن کمک کند، زیرا شامل حرکت است و بنابراین کالری می‌سوزاند. در مطالعه‌ای نشان داده شد که زنان سالم به طور متوسط ۹.۵ کالری در دقیقه در طول کلاس زومبا سوزانده‌اند. این کالری در دقیقه بیشتر از سایر کلاس‌های تناسب اندام محبوب، مانند یوگای قدرتی، کیک بوکسینگ کاردیو و ایروبیک است.

تحقیقات نشان داده که زومبا از نظر بهبود VO2 max، معیاری برای ظرفیت هوازی و آمادگی قلبی عروقی موثر است. زومبا شامل انواع حرکت ورزشی برای لاغری شکم و پهلو است.

ست ورزشی زنانه زومبا کد ۵۳

فواید ورزش زومبا برای بانوان

زومبا فقط برای خانم‌ها نیست. زومبا توسط یک مرد شروع شده و بسیاری از مردان زومبا را تمرین می‌کنند. اما برخی از حرکات قطعاً می‌تواند مردان و زنان را از مناطق امن خود خارج کند. اگر دوست دارید برقصید، این ورزش برای هر کسی مناسب است. برخی از رایج‌ترین فواید زومبا عبارت‌اند از کمک به کاهش و مدیریت وزن. زومبا تمرین قلبی عالی و بهبود‌دهنده‌ی انعطاف‌پذیری، استقامت و هماهنگی و تعادل است. استرس را کاهش می‌دهد و خلق و خوی شما را خوب می‌کند.

مزایای زومبا برای زنان واقعاً زندگی آن‌ها را تغییر می‌دهد. این تمرین رقص با انرژی بالا، دنیای تناسب اندام، به ویژه در میان زنان را مجذوب خود کرده است.

ورزش زومبا برای چه افرادی و چه سنی مناسب است؟

زومبا برای همه طراحی شده است، بدون نیاز به تجربه‌ی رقص یا تمرین تناسب اندام. افراد در سنین مختلف، تیپ‌های بدنی، پس‌زمینه، سطح رقص و تناسب اندام، همه دور هم جمع می‌شوند تا با زومبا خوش بگذرانند و اندام فوق‌العاده‌ای پیدا کنند.

از آنجایی که زومبا گزینه‌های مختلفی را ارائه می‌دهد، طرفداران آن ادعا می‌کنند که برای همه‌ی سنین ایمن است، به این معنی که همه می‌توانند در آن شرکت کنند. برخی از کلاس‌ها به طور خاص برای افراد مسن برگزار می‌شود. زومبا تمرینی ایمن، مفرح و موثر برای اکثر افرادی است که می‌خواهند تناسب اندام و سلامت قلبی عروقی خود را از طریق رقص افزایش دهند. این برنامه دارای مضرات کمی است، اما اقدامات احتیاطی کلی باید هنگام شروع هر برنامه‌ی تمرینی جدید انجام شود.

عوارض ورزش زومبا

زومبا یک روال سریع دارد که باید دنبال شود. در حین اجرای رقص زومبا تقریباً تمام عضلات بدن خود را حرکت خواهید داد. این امر باعث تعریق و تحرک زیاد با وقفه‌های کوتاه می‌شود. اگر در حین رقص به اندازه‌ی کافی آب ننوشید منجر به کم آبی بدن می‌شود.

در حالی که این حرکات می‌توانند یک تمرین عالی باشند، ممکن است به مفاصل، ماهیچه‌ها و رباط‌ها فشار وارد کنند. مهم است که به بدن خود گوش دهید، با سرعتی مناسب شروع کنید و به تدریج شدت را افزایش دهید تا از فشار بیش از حد یا آسیب دیدن جلوگیری کنید.
در این ورزش حرکات پهلو به پهلو بسیار زیاد است که باید باسن، زانوها، پاها و مچ پاها را هماهنگ کنید تا در یک جهت حرکت کنند. اگر به یک جهت بروید و مفصل در آن جهت با شما همراه نشود، امکان آسیب وجود دارد.

شایع‌ترین مضرات ورزش زومبا که نیاز به درمان دارند، پیچ‌خوردگی مچ پا، آسیب‌های همسترینگ، اسپاسم عضلانی و آسیب ساق پا هستند. گرم کردن سریع و حرکات جانبی در زومبا ممکن است شرایط ناپایداری ایجاد کند.

حرف آخر

اگر رقص یا رقص سریع یا موسیقی الهام گرفته از لاتین را دوست ندارید، زومبا ممکن است برای شما مناسب نباشد. اگر به دنبال یک تمرین رقص گروهی اعتیاد‌آور و پرانرژی با موسیقی شاد هستید، زومبا برای شما عالی است. زومبا ممکن است برای همه مناسب نباشد. در صورت داشتن بیماری مزمن قلبی، فشار خون بالا یا مشکلات اسکلتی عضلانی مانند آرتریت، احتیاط و قبل از امتحان زومبا با پزشک خود مشورت کنید.

منبع: everydayhealth

سوالات متداول

زومبا روی چه ماهیچه‌هایی کار می‌کند؟

زومبا ورزش کل بدن است و در درجه‌ی اول عضلات پاها و قسمت مرکزی بدن را هدف قرار می‌دهد. حرکات زیادی در پهلو‌ها انجام می‌دهید و می‌پرید و جلو و عقب می‌روید، و چهارسر ران، ساق پا، همسترینگ و باسن شما را درگیر می‌کند. بسته به سبک کلاس و مربی، ممکن است حرکات بالاتنه نیز انجام دهید.

آیا همه‌ی کلاس‌های زومبا شبیه هم هستند یا انواع مختلفی دارند؟

زومبا از یک کلاس و مربی به دیگری متفاوت است. همچنین کلاس‌هایی برای گروه‌ها و علایق خاص، از جمله زومبا با صندلی، آکوا زومبا، زومبا برای بزرگسالان، زومبا برای بچه‌ها و غیره وجود دارد. می‌توانید لیست کاملی از گزینه‌های کلاس را در سایت رسمی زومبا پیدا کنید. گزینه‌های زیادی در انتخاب کلاس زومبا دارید که متناسب با برنامه، سبک زندگی و ترجیحات شخصی شما باشد. کلاس‌های حضوری و آنلاین زومبا در بسیاری از سالن‌های ورزشی، مراکز اجتماعی و استودیوهای تناسب اندام ارائه می‌شود. 

آیا برای زومبا به کفش‌های خاصی نیاز داریم؟

حتما یک جفت کفش برای زومبا داشته باشید. کفشی که مچ پاها را ثابت نگه دارد و به شما امکان دهد در هر جهتی حرکات سریع انجام دهید. کفش‌های کتانی سبک یا کفش‌های کتانی که به طور خاص برای رقص ساخته شده‌اند بهترین هستند. مهم‌ترین ویژگی که باید در نظر گرفته شود، محافظت است چون شما به‌طور کلی در حال پرش و پا زدن خواهید بود. برخی از افراد کفش‌های ساق‌دار ​​یا بلند را برای محافظت از مچ پا ترجیح می‌دهند.

برای زومبا چه بپوشیم؟

لباس‌هایی بپوشید که راحت هستند و به شما امکان می‌دهند بدون محدودیت حرکت کنید. زومبا در درجه‌ی اول یک تمرین هوازی است، بنابراین ممکن است عرق کنید. این را در هنگام انتخاب تجهیزات ورزشی در نظر بگیرید. پارچه‌های ضد رطوبت مانند پلی استر، نایلون و اسپندکس را انتخاب کنید.

source

توسط chehrenet.ir