تقریبا یک دهه پس از جدایی تلخ هیدئو کوجیما از شرکت کونامی (Konami)، سایه‌ او همچنان روی سری بازی متال گیر سالید (Metal Gear Solid) وجود دارد چرا که جدیدترین بازی این مجموعه که انتظارات زیادی از آن وجود دارد، عملا اثری از کوجیما است که در سال ۲۰۰۴ منتشر شده و داستان یک مامور ویژه‌ی تنهای ایالات متحده را روایت می‌کند که در حال شکار ابرسلاح‌ها و مربیان قدیمی در جنگل جنوب شوروی است.

با اینکه این نسخه یک بازسازی است اما آن را می‌توان یک انتشار مجدد نیز در نظر گرفت. با اینکه این بازی اکنون روی آنریل انجین ایجاد می‌شود و شامل مواردی نظیر زاویه‌ی دید سوم‌شخص و کنترل‌های کاور و تیراندازی علاوه بر زاویه‌ی دید قدیمی از بالا به پایین و یک رابط جدید با منو‌های جدید و مواردی جزئی مانند به جا ماندن جای زخم‌ها است و در نهایت زحمات زیادی با تقسیم توسعه بین کونامی و شریک پشتیبانش یعنی استودیوی ویرتوس (Virtuos) برای این محصول انجام شده است. اما با توجه به این که پروژه‌ی بازسازی بزرگ دیگر کونامی، یعنی بازسازی بلوبر (Bloober) از بازی سایلنت هیل ۲ (Silent Hill ۲)، مانند اثری خلاقانه و متفاوت نسبت به بازی اصلی است، به نظر می‌رسد بازی متال گیر سالید دلتا وفاداری زیادی به طراحی کوجیما دارد.

ادوین اوانز از وبسایت RockPaperShotgun می‌گوید:«من ساعت اول گیم‌پلی بازی را بیش از هر اثر دیگری تکرار کردم و در تلاش برای انجام یک اجرای عالی از سیستم‌های استتار آن هستم که به شما امکان می‌دهد در حالی که درست زیر چشم دشمن دراز کشیده‌اید، فورا لباس‌هایتان را عوض کنید و چهره خود را با رنگ استتار کنید. یک ساعت از بازی دلتا مانند تلاش دیگری برای جدا کردن کیفم از شاخه‌ی درخت، حرکت در آن منطقه‌ی باتلاقی با وجود کروکدیل‌ها، پنهان شدن از دست نگهبانان در یک تنه‌ی درخت توخالی، دویدن از روی یک پل طنابی به سمت کارخانه با دانشمند اتمی شوروی بود. کونامی ممکن است این شباهت زیاد به نسخه‌ لصبی را موفقیت‌آمیز بداند، اما بازی متال گیر سالید ۳ قبلا دو بار در قالب نسخه‌ی توسعه یافته‌ی Subsistence در سال ۲۰۰۵ و به‌روز‌رسانی HD در سال ۲۰۱۱ منتشر شده است. من تاکنون تا جایی که بازی را تجربه کرده‌ام، نیازی به قرار گرفتن دوباره در نقش نیکد اسنیک (Naked Snake) احساس نمی‌کنم، اگرچه نمی‌توانم کونامی را به خاطر دقت و وفاداری زیاد در طراحی دلتا سرزنش کنم. اولین تلاش آن‌ها برای متال گیر سالید پس از رفتن کوجیما یعنی بازی Metal Gear Survive با محوریت زامبی‌ها در سال ۲۰۱۸، به اثری بدردنخور انجامید».

گیم‌پلی بازسازی متال گیر سالید 3

می‌توان گفت که بزرگترین به‌روز‌رسانی در دلتا صرفا برای آگاهی از این است که هیدئو کوجیما دیگر روی بازی کار نمی‌کند. اکنون دلتا به عنوان بازسازی دیدگاه کوجیما در نظر گرفته می‌شود، اما توسط تیمی از توسعه دهندگان به جای خود کوجیما ایجاد شده است و با برخی عناصر مدرن به ظرافت پیوند خورده‌ است. این‌ ایده که کوجیما به صورت وسواسی رد پای خود را روی همه چیز می‌گذارد حقیقت دارد و این نیز جنبه‌ای از برند کوجیما است که به دقت پرورش داده شده است و همین موضوع چیزی است که بازسازی متال گیر سالید ۳ نمی‌تواند به آن دسترسی داشته باشد و ممکن است مانند نسخه‌ای ضعیف از متال گیر سالید به نظر برسد.

از سوی دیگر با وجود سایه کوجیما، چه کسی می‌تواند در نهایت چهره‌ی کوجیما را از این مجموعه کنار بزند و کونامی را از مسیر ساخت بازی‌های جدید و اوریجینال متال گیر سالید هدایت کند؟ نوریاکی اوکامورا (Noriaki Okamura) تهیه‌کننده بازی، در مورد این موضوع گفته است:

در حال حاضر کسی نیست، اما ما چند نفر را زیر نظر داریم. از این نظر که کسی بیاید و به نوعی جایگزین آن کارگردان خلاقیت قبلی شود، واقعا کسی وجود ندارد که این نقش را بر عهده بگیرد. اما در عوض، ما تیم جدیدی برای این مجموعه بازی ایجاد کرده‌ایم که پر از ذهن‌های خلاق جدید و جوان است، یک تیم بسیار با استعداد که در حال حاضر روی این بازی با هم کار می‌کنند. در این تیم افراد زیادی وجود دارند که فکر می‌کنیم در آینده نیز قطعا بتوانند‌ ایده‌هایی جدید را خلق کنند و دیدگاه‌های خلاقانه داشته باشند. این قطعا تیمی است که ما دوست داریم آن را توسعه دهیم تا رشد کنند. به عبارتی یک شخص خاص وجود ندارد که این کار را بر عهده گرفته باشد و این بیشتر یک تلاش تیمی است.

به نظر می‌رسد که اوکامورا خودش بهتر می‌داند که چه کاری را باید انجام دهد زیرا با کوجیما روی مجموعه‌ای از بازی‌های متال گیر سالید و Zone Of The Enders کار کرده است، اما همانطور که او توضیح داد، تکرار دوباره‌ی ترکیب خاص طراحی و محبوبیتی که کوجیما دارد، سخت است.

با سبک طراحی بازی خاص، او در جنبه‌های بسیار جزئی چیز‌هایی که خلق می‌کند، بسیار خاص عمل می‌کند. کوجیما همچنین در ایجاد یک محصول و فروش آن محصول بسیار خوب عمل می‌کند و می‌داند چگونه آن محصول را تبلیغ کند و پیدا کردن کسی مانند او یعنی کسی که در همه‌ی جنبه‌ها خوب باشد، بسیار دشوار است، بنابراین اینطور نیست که ما همینطوری برویم و شخص دیگری را پیدا کنیم که بتواند همه‌ی این کار‌ها را انجام دهد و این چیزی نیست که من فکر کنم خودم بتوانم به تنهایی نیز انجام دهم. بدیهی است که ما برای دیدگاه خلاقانه‌ی او احترام زیادی قائل هستیم و در مورد تیم جدیدمان، ما می‌خواهیم این بازی‌ها را به روش خاصی با‌ ایده‌های جدید و خلاقانه با تیم بااستعداد خودمان برای نسل فعلی هواداران و همچنین طرفداران نسل بعدی بسازیم.

پاسخ اوکامورا ما را به این سوال می‌رساند که آیا سازندگان بازی دلتا به این فکر کرده‌اند که آزادی بیشتری را با اصول بازی متال گیر سالید ۳ به این بازی بدهند؟ مثلا شاید در داستان دخالت کنند؟ این سوال تا حدودی با توجه به موفقیت اسکوئر انیکس با بازسازی‌های بازی فاینال فانتزی ۷ (Final Fantasy ۷) مطرح می‌شود که عملا آثار جدیدی با مبارزات و نویسندگی کاملا متفاوت هستند و عملکرد خوبی هم داشته‌اند. البته متال گیر سالید دوست دارد در هر نسخه انتظارات را برهم بزند. به عنوان مثال، نسخه‌ی اصلی بازی Snake Eater با هدف بستن دهان افرادی که از شخصیت ریدن در متال گیر سالید ۲ متنفر بودند شروع می‌شود. اسنیک ماسک اکسیژن خود را برمی‌دارد و به نظر می‌رسد که یک ریدن جدید زیر آن وجود دارد اما بعد معلوم شد که این هم یک خود ماسک است! این نوع فریب‌کاری‌ها در دلتا از بین رفته است و به نظر می‌رسد که این نسخه مصمم است تا بازسازی خاص خود را داشته باشد

بازی مورد علاقه شخصی اوکامورا در این سری متال گیر سالید ۳ است و او می‌خواهد هم طرفداران قدیمی و هم طرفداران جدید همان هیجان و هیجانی را تجربه کنند که او در اولین نسخه از بازی تجربه کرده است. اوکامورا ادامه داد:

بازی دلتا همان متال گیر سالید ۳ است و چیز جدیدی نیست و همانگونه است که برای ما بود. بدیهی است که این اثر اکنون یک بازی ۲۰ ساله است، بنابراین برای مثال گرافیک باید به‌روز می‌شد و کنترل‌ها نیز همینطور تا با نسل جدید کنسول‌ها و همچنین نسل جدید بازیکن‌ها سازگار شوند. ما می‌خواهیم که آن‌ها بتوانند از این تجربه به همان شکلی که قبلا بود لذت ببرند، اما بدون فکر کردن در مورد کنترل و موارد این چنینی. ما می‌خواهیم طرفداران بتوانند بازی را بدون هیچ مشکلی تجربه کنید.

ظاهرا این احتیاط بخاطر بازی Metal Gear Survive تشکیل شده است اما کونامی نمی‌تواند هر بار نسخه‌ای از این سری را بازسازی کند و با عرضه بازسازی، بدون شک درخواست‌ها برای ساخت نسخه جدید نیز بیشتر خواهد شد و این شرکت باید به دنبال فردی باشد که بتواند میراث کوجیما را به خوبی ادامه دهد. هرچند که به زبان آوردن این موضوع شاید آسان باشد اما در عمل سخت‌تر از هر کاری دیگری است و کونامی آن بدون شک از آن آگاه است.

منبع: RockPaperShotgun

صفحه‌ی اصلی بازی دیجی‌کالا مگ | اخبار بازی، تریلرهای بازی، گیم‌پلی، بررسی بازی، راهنمای خرید کنسول بازی

source

توسط chehrenet.ir