سیستم اطلاعات مالی به مجموعه‌ ای از داده‌ ها و روش‌ های پردازش گفته می شود که اطلاعات مورد نیاز برای استفاده کنندگان خود ایجاد این اطلاعات دارای اهمیت بسزایی می باشند و در تصمیم گیری های شرکت ها و سازمان ها کمک می کند. اگر می خواهید بدانید انواع سیستم اطلاعات مالی چست و با اهمیت سیستم مالی برای شرکت ها و سازمان ها آشنا شوید، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

سیستم اطلاعات مالی چست
سیستم اطلاعات مالی چست

سیستم اطلاعات مالی چست

سیستم اطلاعات حسابداری مالی به یک نرم افزار تجاری گفته می شود که به منظور وارد کردن، جمع آوری کردن و تجزیه و تحلیل داده های مالی و حسابداری استفاده می شود.

پیشنهاد ویژه: اگر به دنبال کامل ترین و معتبرترین دوره آموزش حسابداری ویژه بازار کار در بهترین آموزشگاه حسابداری ایران هستید، پیشنهاد می کنیم از دوره حسابداری آریا تهران دیدن کنید. آموزشگاه حسابداری بعنوان یکی از معتبرترین آموزشگاه های حسابداری در ایران، برگزارکننده دوره های متنوع آموزش حسابدرای با مدرک فنی حرفه ای می باشد.

فناوری اطلاعات مالی یا FIS یک رویکرد سازمان یافته برای جمع آوری اطلاعات مالی در حسابداری و تفسیر اطلاعات محسوب می شود و به طور معمول مبتنی بر رایانه و در قالب برنامه و نرم افزار ارائه شده است. امروزه وجود یک سیستم اطلاعات مالی خوب و کابردی برای انواع کسب و کارها و شرکت‌ های کوچک و بزرگ لازم و ضروری است، چرا که کیفیت اطلاعات حسابداری مالی (کیفیت اطلاعات مالی) به مدیران کمک می کند تا بتوانند تصمیم گیری های موثرتر و کارآمدتری برای اداره سازمان خود داشته باشند.

پیشنهاد ویژه: اگر با اصول حسابداری آشنا نیستید، ابتدا مقاله اصول حسابداری را مطالعه کنید.

سیستم FIS در کنار سیستم های پشتیبانی تصمیم (DSS) کاربرد دارد. از آنجایی که سیستم های اطلاعات مالی از حداقل منابع نسبت به حاشیه ایمنی از پیش تعیین شده استفاده می‌ کنند، به شرکت‌ ها یا سازمان‌ ها کمک می‌ کنند تا بتوانند به اهداف مالی خود در کوتاه ترین زمان دست یابند.

سیستم اطلاعات مالی نیز به عنوان یک برنامه ریز مالی برای تجارت الکترونیکی در نظر گرفته می شود که می‌ تواند حجم گسترده ای از داده های بازار و مالی را که از دیتابیس‌ های مالی سراسر جهان به دست می‌ آیند، تولید کند.

پیشنهاد ویژه: جهت مشاهده آموزش صفر تا صد استانداردهای حسابداری زیر نظر اساتید متخصص و باتجربه، به صفحه آموزش استانداردهای حسابداری مراجعه کنید.

انواع سیستم اطلاعات مالی
انواع سیستم اطلاعات مالی

انواع سیستم اطلاعات مالی

سیستم اطلاعات مالی دارای انواع مختلفی می باشند که دارای قابلیت ها و اهداف مختلفی می باشند. در ادامه به برخی از مهم ترین و رایج ترین انواع سیستم اطلاعات مالی اشاره کرده ایم.

  • سیستم حسابداری عمومی (General Ledger System): سیستم حسابداری عمومی به امور مربوط به جمع‌ آوری و ثبت تمامی تراکنش‌ های مالی در سازمان های مختلف می‌ پردازد و اطلاعات مالی اصلی را در قالب حساب‌ های عمومی نگهداری می‌ کند. این حساب‌ ها اطلاعاتی از جمله دارایی‌ ها، بدهی‌ ها، سرمایه‌ ها و سود و زیان‌ ها را در بر می گیرند.
  • سیستم حسابداری مخزنی (Inventory Accounting System): سیستم حسابداری مخزنی نیز یکی دیکر از انواع سیستم اطلاعات مالی می باشد که برای مدیریت موجودی کالا‌ها و محصولات در سازمان مورد استفاده قرار می گیرد. اطلاعاتی مانند تعداد و ارزش موجودی‌ ها و همچنین تغییرات آن‌ ها را رصد و گزارش می‌ دهد.
  • سیستم مالیاتی (Tax Accounting System): این سیستم به محاسبه، گزارش دهی و پرداخت مالیات‌ ها و مالیات بر ارزش افزوده مرتبط با تراکنش‌ های سازمان می پردازد.
  • سیستم حسابداری مدیریتی (Management Accounting System): سیستم حسابداری مدیریتی نیز اطلاعات مالی مدیریتی را برای اتخاذ تصمیم‌ گیری های استراتژیک ارائه می دهد و شامل تجزیه و تحلیل هزینه‌ ها، بودجه‌ بندی و پیگیری عملکرد مالی سازمان می‌ شود.
  • سیستم حسابداری حقوق و دستمزد (Payroll Accounting System): این سیستم برای مدیریت و پردازش حقوق، دستمزد و مزایای کارکنان سازمان مورد استفاده قرار می گیرد.

پیشنهاد ویژه: اگر می خواهید با انواع روش های جمع آوری اطلاعات آشنا شوید، حتما مقاله روش های جمع آوری اطلاعات را مطالعه کنید.

اهمیت گزارش مالی

چرا اطلاعات مالی؟ یکی از سوالاتی که در این بخش قصد داریم به آن پاسخ دهیم این است که چرا اطلاعات مالی در موفقیت و اعتبار مدیران موثر است؟ همانطور که گفتیم گزارش مالی، اطلاعات مهمی درباره سلامت مالی شرکت و سازمان ها را در اختیار شما قرار می دهد که با توجه به فعالیت های حسابداری روزانه تهیه می شود به همین خاطر گزارش های مالی از اهمیت بسزایی برخودار می باشد.

از طرفی دیگر گزارش های مالی شرکتی، منابع مالی که در داخلی و خارج مشاغل در جریان است، ردیابی می‌ کنند. از این رو اطلاعاتی که از این گزارش‌ ها به دست می آیند، در تصمیم گیر‌ی‌ های سازمانی نقش مهمی دارند.

به طور کلی داده‌ های حاصل از گزارش‌ های مالی شرکتی، نحوه عملکرد یک شرکت یا کسب و کار را نشان می‌ دهد. عملکرد کسب و کارها برای سرمایه گذاران بالقوه دارای اهمیت بسیار ویژه ای می باشند. از این رو گزارش‌ های مالی در جذب سرمایه گذاران دارای اهمیت بسیاری می باشند.

پیشنهاد ویژه: اگر درباره شرایط کنکور حسابداری و نحوه ثبت نام آن اطلاعات و شناخت کافی ندارید، حتما مقاله کنکور حسابداری را مطالعه کنید.

قابلیت های سیستم اطلاعات مالی

سیستم اطلاعات مالی دارای قابلیت های گسترده ای می باشد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره شده است:

  • ارائه گزارشات مدیریتی مناسب و کافی
  • تسهیل در تهیه صورت های مالی
  • پشتیبانی از تهیه و اجرای بودجه
  • جمع آوری اطلاعات دقیق، به موقع، کامل و قابل اعتماد
  • ارائه مسیر حسابرسی کامل برای تسهیل حسابرسی
  • پشتیبانی از تصمیمات سازمانی و سیاست‌ های دولت‌ ها

پیشنهاد ویژه: جهت آشنایی با اصطلاحات حسابداری به انگلیسی، به صفحه مربوطه مراجعه نمایید.

ویژگی های سیستم اطلاعات مالی

شاید برای برخی از افراد این سوال ایجاد شود که ویژگی های سیستم اطلاعات مالی چیست؟ درواقع در پاسخ به این سوال مزایای بسیاری را می توان در نظر گرفت که از میان آن ها به موارد زیر اشاره کرده ایم:

  • شفاف و قابل درک باشد: شفافیت اطلاعات مالی به وسیله یک سیستم اطلاعات مالی امکان پذیر است. یک سیستم اطلاعات مالی باید شفاف و قابل درک باشد به طوری که برای کاربران قابل درک و فهم باشد و همه افراد در هر سطح و دانشی بتوانند از این اطلاعات استفاده کنند.
  • قابل اطمینان باشد: این بدان معناست که اطلاعات مالی ارائه شده درست، دقیق و کامل هستند (هیچ چیز قابل توجهی از قلم نیفتاده است) و می‌ توانند تایید شوند (به عنوان مثال توسط یک سرمایه گذار بالقوه).
  • امنیت داشته باشد: سیستم اطلاعات مالی باید دارای امنیت بالایی باشد به گونه ای که فقط توسط افراد مجاز قابل استفاده باشد. این سیستم می بایست از امکان احراز هویت و کنترل دسترسی نیز برخوردار باشد.
  • کاربردی باشد: یک سیستم اطلاعات مالی می بایست امکانات و قابلیت های متنوعی را در اختیار کاربران خود قرار دهد. تا افراد بتوانند امور مربوط به حسابداری خود را بدون هیچ گونه محدودیتی انجام دهند.
  • ارائه اطلاعات را ساده کند: تسهیل در ارائه اطلاعات یکی دیگر از ویژگی های سیستم اطلاعات مالی می باشد. از آنجایی که نحوه ارائه اطلاعات برای کاربران مهم می باشد، سیستم اطلاعات مالی می بایست اطلاعات را به روشی آسان‌ و موثر در اختیار کاربر قرار دهد.

پیشنهاد ویژه: همانطور که می دانید حسابداری یکی از محبوب ترین و پرمتقاضی ترین رشته های تحصیلی است که از بازار کار بسیار پررونقی برخوردار است و یکی از مسئولیت های مهم در هر سازمان و شرکت به شمار می رود. اگر شما هم قصد دارید در این زمینه فعالیت کنید اما اطلاعات و شناخت کافی درباره مزایا و معایب شغل های رشته حسابداری کاردانش را مطالعه کنید.

خصوصیات کیفی اطلاعات مالی

خصوصیات کیفی اطلاعات مالی را نام ببرید. خصوصیات کیفی اطلاعات مالی چیست؟ درباره خصوصیات کیفی اطلاعات مالی باید بدانید که سازمان ها در زمان های بحرانی گاهی تصمیم می گیرند که در فرآیند ادامه حیات تجاری خود از استفاده کنندگان برون سازمان بهره ببرند و استفاده کنندگان برون سازمانی برای گرفتن تصمیم نیاز به صورت های مالی دارند که تهیه آن نیازمند خصوصیات کیفی سازمان می باشد.

در چنین شرایطی حسابدار می بایست با خصوصیات کیفی اطلاعات مالی آشنا باشد تا بتوانند آن‌ ها را در تهیه و ارائه اسناد به کار ببرد. این خصوصیات در دو دسته مهم دسته بندی می‌ شوند که به شرح زیر است:

  • خصوصیات کیفی محتوای اطلاعات
  • خصوصیات کیفی ارائه اطلاعات

اجزای سیستم اطلاعات مالی

اجزای سیستم اطلاعات مالی چیست؟ به طور خلاصه اطلاعات مالی از شش جزء اصلی از جمله افراد، رویه ها، داده ها، نرم افزار، زیرساخت فناوری اطلاعات و کنترل داخلی تشکیل شده است که در ادامه به توضیح هر یک می پردازیم:

افراد: افراد به معنای کاربران سیستم اطلاعات مالی می باشند. کاربران داخلی شامل حسابداران و سایر مقامات مالی شرکت هستند و کاربران خارجی شامل حسابرسان، مشاوران، مقامات و سازمان‌های مالیاتی و غیره می باشند.

رویه ها: رویه‌ ها به سیستمی گفته می شود که به منظور جمع آوری و پردازش داده ها مورد استفاده قرار می گیرند. دیتابیس یا پایگاه داده برای چنین فرآیندی می‌ تواند داخلی (مانند نام کارکنان، ارقام فروش) یا پایگاه داده خارجی (مانند سفارشات مشتری، نرخ مالیاتی و غیره) باشد. ورودی داده‌ ها می‌ تواند هم به صورت دستی و هم خودکار انجام گردد.

نرم افزار: نرم افزار تدوین اطلاعات مالی به انجام کلیه امور ذخیره سازی، پردازش، تجزیه و تحلیل، بازیابی و گزارشگری اطلاعات مالی یک شرکت می پردازد. این نرم افزار می‌ تواند نرم افزار تعمیم یافته‌ ای باشد که در بازار ارائه شده یا ممکن است نرم افزار تخصصی باشد که به طور ویژه برای یک شرکت خاص و نیازهای حسابداری آن بوجود آمده است. برخی از این نرم افزارها دارای گزینه‌ های کنترل داخلی و ممیزی داخلی نیز می باشند و حتی در مدیریت امور مالیاتی کمک می‌ کنند.

پیشنهاد ویژه: جهت آشنایی با لیست کاملی از بهترین نرم افزار حسابداری رایگان، بر روی لینک کلیک کنید.

داده ها: سیستم حسابداری اطلاعات مالی معمولا با انواع داده های مالی و تجاری سروکار دارد. هر نوع داده‌ ای که با امور مالی شرکت مرتبط باشد، داده های ورودی سیستم اطلاعات مالی خواهد بود. توجه کنید که داده های وارد شده به طور دقیق و کامل باشند. از جمله این داده ها می توان به دفتر کل، صورت حساب‌ ها، سفارش‌ ها، حقوق و دستمزد، قبوض پرداختی و… اشاره کرد.

زیرساخت فناوری اطلاعات: زیرساخت های فناوری اطلاعات، تنها یک نام فانتزی برای سخت افزار مورد استفاده برای راه اندازی سیستم حسابرسی اطلاعات مالی می باشد که می‌ توانند شامل رایانه‌ ها، لپ‌ تاپ‌ ها، سرورها، چاپگرها، اسکنرها، سخت‌ افزار ذخیره‌ سازی ثانویه و… باشند. در انتخاب سخت‌ افزارهای مورد نظر برای سیستم اطلاعات مالی می بایست دقت کافی داشته باشید تا با نرم افزار مورد نظر سازگار باشند.

کنترل‌ های داخلی: کنترل‌ های داخلی یک سیستم اطلاعات مالی، اقدامات امنیتی به شمار می روند که به منظور محافظت از داده‌ های حساس در آن مورد استفاده قرار می گیرند. این نظارت‌ ها می‌ توانند به سادگی رمز عبور یا به پیچیدگی شناسایی بیومتریک باشند. سیستم اطلاعات مالی می بایست از کنترل‌ های داخلی برخوردار باشد تا از دسترسی غیرمجاز به رایانه محافظت کرده و دسترسی کاربران مجاز را نیز که شامل برخی از کارمندان داخل سازمان می‌ شود محدود شود.

سیستم اطلاعات مالی شخصی

مدیریت مالی شخصی به فرآیندی گفته می شود که یک فرد یا خانواده برای بودجه بندی، پس انداز و صرف منابع پولی در طول مدت زمان خاص و با در نظر گرفتن خطرات مالی مختلف و رویدادهای آتی در زندگی انجام می‌ پذیرد.

سیستم اطلاعات مالی شخصی برای مدیریت پول و منابع مالی به طور اصولی، از اهمیت بسزایی برخوردار است. مزایا و کاربرد اطلاعات مالی شخصی را می‌ توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • برنامه ریزی مالیاتی و تهیه سوابق مالیاتی
  • برنامه ریزی سرمایه گذاری
  • سوابق شخصی و استخدامی
  • برنامه ریزی بازنشستگی
  • سوابق مسکن و پرداخت آب و برق
  • سوابق اعتباری
  • سوابق بیمه
  • مدیریت پول نقد
  • برنامه ریزی آموزشی و غیره

مرکز اطلاعات مالی چیست

مرکز اطلاعات مالی ایران یا Financial Information Center of Iran، به نهادی گفته می شود که مسئول جمع آوری، تحلیل و تبادل اطلاعات مالی مربوط به فعالیت های مشکوک به پول شویی و تامین مالی تروریسم می باشد. این سازمان اطلاعات مالی یا مرکز اطلاعات مالی وزارت اقتصاد، به طور معمول در چارچوب قوانین ملی و بین‌ المللی فعالیت می‌ کنند و با نهادهای قضایی، انتظامی و سایر سازمان‌ های مربوطه همکاری می نمایند. مهم ترین هدف FIUها، پیشگیری از جرایم مالی، شناسایی الگوهای مشکوک تراکنش‌ ها و حمایت از امنیت اقتصادی کشورها می باشد.

به طور کلی دریافت، تجزیه و تحلیل گزارشات تراکنش های مشکوک و سایر اطلاعات مربوط به واحد اطلاعات مالی پولشویی، جرایم منشاء مرتبط و تامین مالی تروریسم و ارسال نتایج به دست آمده به مراجع ذیصلاح از وظایف اطلاعات مالی(fiu) به شمار می رود.

اگر به دنبال سامانه تبادل اطلاعات نهادهای مالی (سامانه اطلاعات مالی) یا کانال اطلاعات مالی هستید، می توانید به وب سایت https://setan.seo.ir/ مراجعه نمایید.

اطلاعات مالی شرکت های بورسی

اطلاعات مالی شرکت های بورسی (اطلاعات مالی شرکتهای بورسی) حاوی داده ها و گزارش هایی هستند که وضعیت مالی، عملکرد و نقدینگی شرکت ها و سازمان ها را نشان می دهد. این اطلاعات به طور معمول در قالب صورت های مالی از جمله ترازنامه، صورت سود و زیان، و صورت جریان وجوه نقد ارائه می‌ شوند.

همانطور که می دانید ترازنامه ها نشان دهنده دارایی ها، بدهی ها و حقوق صاحبان سهام می باشند. صورت سود و زیان عملکرد مالی شرکت را در یک بازده زمانی مشخص نشان می‌ دهند و شامل درآمدها، هزینه‌ ها و سود یا زیان خالص می باشند. صورت جریان وجوه نقد نیز تغییرات در نقدینگی شرکت را از طریق فعالیت‌ های عملیاتی، سرمایه‌ گذاری و تامین مالی ارائه می‌ دهد.

افشای اطلاعات مالی

به طور کلی افشای اطلاعات مالی به عمل افشای تمامی اطلاعات مرتبط با یک شرکت گفته می شود که ممکن است بر تصمیمات سرمایه گذاران و سهامداران آن شرکت نیز تاثیر بگذارد.

شرکت های سهامی وظیفه دارند هر نوع اطلاعات تاثیرگذار را بلافاصله بوسیله سازوکاری مشخص اعلام کرده و در معرض استفاده عموم سهامداران قرار دهند.

استفاده کنندگان از اطلاعات مالی چه کسانی هستند

یکی از سوالاتی که ممکن است برای بسیاری از افراد ایجاد شود این است که استفاده کنندگان از اطلاعات مالی چه کسانی هستند؟ در پاسخ به این سوال باید بدانید که استفاده کنندکان اطلاعات مالی به دو دسته درون سازمانی و برون سازمانی تقسیم بندی می شوند که عبارتند از:

  1. استفاده کنندگان درون سازمانی: استفاده کنندگان داخلی یا درون سازمانی معمولا مدیران اجرایی هستند.
  2. استفاده کنندگان برون سازمانی: استفاده کنندگان خارجی یا برون سازمانی معمولا صاحبان سرمایه، دولت ها، بستانکاران، بانک ها، سرمایه گذاران بالقوه و… می باشند.

اطلاعات مالی شرکت چیست

اطلاعات مالی شرکت چیست؟ اکثر شرکت ها بر مبنای عملکرد خود، دارای کارنامه ای می باشند که به آن صورت‌ های مالی گفته می شوند. صورت‌ های مالی یک شرکت اطلاعات جامعی درباره روند فعالیت‌ های شرکت، میزان سود و زیان، حجم سرمایه‌ گذاری افراد و نهادهای مختلف، برنامه‌ های پیش‌ رو شرکت و سایر موضوعات ارائه می‌ کند.

اطلاعات و صورت های مالی تلفیقی

اطلاعات و صورت های مالی تلفیقی یکی از مهم ترین گزارش ارزیابی محسوب می شوند که شرکت های هلدینگ به آن نیازمند هستند. تمامی سازمان ها و شرکت ها لازم است تا برای برنامه ریزی بهتر و دقیق و همچنین اجرای کارآمدتر، درباره اطلاعات مالی خود آگاهی لازم داشته باشند تا بتوانند به تحلیل اطلاعات مالی بپردازند. بدون داشتن این اطلاعات مدیران و صاحبان کسب و کار نمی توانند برآورد و برنامه ای موثر برای مدیریت بهتر سازمان خود داشته باشند.

شرکت پردازش اطلاعات مالی چیست

شرکت پردازش اطلاعات مالی چیست؟ شرکت پردازش اطلاعات مالی با پردازش اطلاعات متعدد و موثر در سرمایه‌ گذاری و تحلیل روابط بین این اطلاعات، آن‌ ها را به اطلاعات جامع، مختصر، موثر و نظام‌ مند تبدیل می کند و در اختیار سرمایه‌ گذاران قرار می‌ دهند تا آن ها بتوانند در تصمیم‌ گیری‌ های خود برای خرید و فروش سهام و سایر انواع اوراق بهادار از این اطلاعات کاربردی استفاده کنند.

موظف در اطلاعات مالی چیست

در پاسخ به سوال موظف در اطلاعات مالی چیست، باید بگوییم که به طور کلی اعضاء هیئت مدیره شرکت ها یا موظف هستند یا غیرموظف. اعضاء موظف علاوه بر مسئولیت های عضویت در هیئت مدیره می بایست حضور فیزیکی داشته باشند در صورتی که عضو غیرموظف دارای حضور فیزیکی در شرکت می باشند و تنها در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها شرکت دارند.

واحد اطلاعات مالی چیست

واحد اطلاعات مالی چیست؟ واحد اطلاعات مالی به مجموعه ای از تشکیلات ملی مرکزی در کشورها گفته می شود که از طریق ارتباط با سیستم بانکی، بیمه‌ ای، مالیاتی، گمرکی و… اطلاعات گزارش های مالی مشکوک را دریافت می کند و مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌ دهد.

واحد اطلاعات مالی در کجا مستقر می باشد

در پاسخ به سوال واحد اطلاعات مالی در کجا مستقر می باشد، باید بگوییم که در مدل اداری، واحد اطلاعات مالی بین موسسات مالی و دستگاه‌ های قضایی و پلیسی قرار دارند.

جمع بندی

در این مقاله به ارائه توضیحات کامل و جامعی درباره سیستم اطلاعات مالی پرداته شد تا شما عزیزان بتوانید با سیستم اطلاعات مالی و اهمیت آن در زمینه حسابداری آشنا شوید. اگر می خواهید راهنمای جامعی درباره سیستم اطلاعات مالی داشته باشید، مقاله اطلاعات حسابداری مالی می تواند بهترین راهنمای شما باشد. اگر همچنان سوال یا ابهامی درباره اطلاعات غیر مالی چیست، اطلاعات مالی خانوار و… هستید، می توانید در قسمت نظرات مطرح کنید و اطلاعات کاملی بدست آورید.

سوالات متداول
سیستم اطلاعات مالی چیست؟

سیستم اطلاعات مالی تعریف بسیار واضح و شفافی دارد. در حقیقت سیستم اطلاعات حسابداری مالی به یک نرم افزار تجاری گفته می شود که به منظور وارد کردن، جمع آوری کردن و تجزیه و تحلیل داده های مالی و حسابداری استفاده می شود.

انواع سیستم اطلاعات مالی چیست؟

انواع سیستم اطلاعات مالی شامل سیستم سیستم حسابداری عمومی، سیستم حسابداری مخزنی، سیستم حسابداری مالیاتی، سیستم حسابداری حقوق و دستمزد، سیستم حسابداری مدیریتی می باشد که در این مقاله به طور کامل توضیح داده ایم.

خصوصیات کیفی اطلاعات مالی چیست؟

خصوصیات کیفی اطلاعات مالی در دو دسته مهم تقسیم بندی می شود که شامل خصوصیات کیفی محتوای اطلاعات و خصوصیات کیفی ارائه اطلاعات می باشد که با مراجعه به مقاله می توانید توضیحات لازم را مشاهده کنید.

source

توسط chehrenet.ir