گربه چین چیلا با پوشش سفید

چین چیلا گربه ای زیبا و آرام و مناسب برای نگهداری در آپارتمان است.

گربه چین چیلا به موهای زیادش معروف است و همین عامل هم از مهم ترین دلایل محبوبیت اوست. البته زیبایی چشم های او هم حتما توجه شما را جلب می کند.

شما هم از دوست داران حیوانات خانگی از جمله چین چیلا بوده اما همزمان نگران بیمای های قابل انتقال از گربه به انسان هم هستید؟

گربه چین چیلا

این گربه یکی از زیر گونه های گربه پرشین خودمان است. گربه چین چیلا می تواند نقره ای یا طلایی باشد و در هر صورت زیر مجموعه پرشین محسوب می شود.

گربه چین چیلا دهانی کشیده تر از پرشین دارد و به همین دلیل هم راحت تر تنفس می کند.

ظاهر

  • موهای ابریشمی و بلند
  • چشم های فوق العاده زیبا و معمولا به رنگ سبز
  • دهان کوچک
  • پوشش بدن سفید، مشکی، گلد یا نقره ای
  • رنگ سفید در قسمت شکم و کناره های بدن
  • خطی سیاه در اطراف بینی قرمز رنگش

گربه چین چیلا با موهای کرم و قهوه ای

چین چیلا یکی از زیباترین گربه ها محسوب می شود.

نگهداری

  • چین چیلا معمولا بی سر و صدا بودن و حالت درازکشیده را دوست دارد. این موضوع باعث می شود این گربه برای نگهداری در آپارتمان و همخانه بودن با افرادی که حوصله شیطنت ندارند، مناسب باشد. او به راحتی با شما ارتباط برقرار کرده و این کار را دوست دارد.
  • یکی از نکات مهمی که درباره این گربه باید در نظر داشته باشید، موهایش است. معمولا بچه های کم سن و سال به کشیدن موهای گربه چین چیلا علاقه دارند. این کار می تواند به شدت او را عصبانی کند.
  • علاوه بر این لازم است موهایش را مرتبا برس بکشید تا هم زیبا بماند و هم از ایجا مشکلات پوستی در او جلوگیری کنید.

موهای او در قسمت هایی از بدن مثل پایین دم و زیر بغل بیشتر گره می خورد. لازم است این نواحی را با دقت بیشتری برس بکشید. در اواخر زمستان موهای او بیشتر می ریزد به طوری که روی لباس ها و اجسام تیره همیشه شاهد موهای او خواهید بود. برس کشیدن مداوم باعث می شود تا حد زیادی این مشکل را حل کنید.

سه گربه چین چیلای کوچک

رسیدگی به موهای این گربه یکی از ضروریات در نگهداری از او می باشد.

“این گربه می تواند برای یک سالمند همدم خوبی باشد زیرا هم فضای خوب و آرامی دارد و هم خودش سالمند را زیاد اذیت نمی کند.”

بیماری های قابل انتقال از گربه چین چیلا به انسان

البته همین ابتدا بگوییم که این بیماری ها تنها از گربه چین چیلا منتقل نمی شود، بلکه برای همه گربه ها این موضوع صادق است. علاوه بر این شما می توانید با رعایت نظافت و واکسیناسیون به موقع از ابتلای گربه به این بیماری ها و انتقال آن ها به انسان جلوگیری کنید.

برخی از مهم ترین بیماری های گفته شده عبارتند از:

  • هاری
  • انگل های گوارشی مختلف
  • کریپتوکوکوس
  • درماتوفیتوز
  • توکسوپلاسما

میزان خطر

اکثر بیماری هایی که از گربه به انسان منتقل می شود، خفیف است. با این حال خانم های باردار و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر باید احتیاط کنند.

در مورد خانم های باردار مخصوصا اگر اولین بارداری را تجربه می کنند، توکسوپلاسموزیس می تواند برای جنین خطرات قالب توجهی داشته باشد. این خطر درباره بیماری کریپتوکوکوس هم صادق است.

پیشگیری کنید

اگر شما یک علاقه مند به گربه باشید، به راحتی نمی توانید از گربه ها دل بکنید. علاوه بر این داشتن گربه به عنوان حیوان خانگی، می تواند روحیه شادتری برایتان ایجاد کند. می گویید پس با بیماری هایی که گفتیم چه باید کرد؟

سه بچه گربه چین چیلا با پوشش کاملا سفید

می توانید با رعایت نظافت و واکسیناسیون از ابتلای گربه به انواع بیماری ها جلوگیری کنید.

گربه را مرتبا معاینه کنید

حواستان به رفتار و حالات گربه باشد. در صورت دیدن هر گونه تغییر در رفتار او حتما با دامپزشک مشورت کنید. تشخیص به موقع بیماری های او تا حد زیادی در عدم انتقال آن به شما کمک کننده است.

بهداشت محیط را رعایت کنید

گربه در طول روز روی وسایل مختلفی راه می رود و با برخی از آن ها بازی می کند. در این میان سعی کنید قسمت هایی که مرتبا در اطراف آن ها پرسه میزند را تمیز کنید.

حواستان به بهداشت خودتان باشد

سعی کنید به هیچ عنوان به ادرار یا مدفوع او مستقیما دست نزنید. پس از هر بار لمس گربه مخصوصا در دوران بیماری اش، حتما دست هایتان را با آب و صابون بشویید.

واکسیناسیون را جدی بگیرید

واکسیناسیون مداوم حیوانات خانگی بهترین راه برای جلوگیری از ابتلای آن ها به انواع بیماری ها می باشد. دقت کنید که واکسن ها را از مراکز معتبر خریداری نمایید.مهم است که واکسن توسط دامپزشک یا تکنیسین تزریق شود.

بیماری های گربه چین چیلا

  • چشم های این گربه به شکلی است که اطراف آن ها چرک جمع می شود. تمیز کردن این چرک ها را با دقت و با یک دستمال نم دار انجام دهید. دقت کنید که قسمت آلوده شده دستمال را به چشم دیگر گربه نزنید. اگر چشم او آلوده بماند، مجاری اشکی اش بسته می شود و در نتیجه احتمال ابتلا به بیماری هایی مثل زخم قرنیه افزایش می یابد.
  • وقتی هوا گرم است دما را برای او در حد مناسبی تنظیم کنید. پوشش بدنش در گرمای بیش از اندازه باعث اذیت او خواهد شد.
  • در ابتدای تولد او ممکن است به بیماری ماهیچه قلب مبتلا شود.
  • در سنین سه تا ده سالگی ممکن است به بیماری های کلیوی مبتلا شود.
  • یبوست از جمله بیماری هایی است که همیشه در کمین اوست اما درمان ساده ای هم دارد. می توانید در هفته در ۲ وعده غذایی چین چیلا روغن یا مارگارین اضافه نمایید. البته اگر این مشکل در او ادامه دار است حتما با دامپزشک هم مشورت نمایید.

سخن پایانی

اگر یک گربه ملوس و آرام می خواهید، حتما به گربه چین چیلا فکر کنید. بیماری های مختلفی می تواند از این گربه یا دیگر گربه ها به انسان منتقل شود که می توانید از ایجاد آن ها پیشگیری کنید.

source

توسط chehrenet.ir