وسترن زمانی یکی از رایج‌ترین و محبوب‌ترین ژانرهای سینمایی بود، اما حالا تا حد زیادی از مُد افتاده و جای خود را به اکشن‌های بلاک‌باستری و سایر ژانرها داده است. با وجود این، هنوز هم آثار وسترن خوبی -چه به سبک سنتی و چه در فضای مدرن- ساخته می‌شوند و پلتفرم‌های بزرگی همچون تفلیکس هرازگاهی به سراغ آن می‌روند. با تشکر از منابع نامحدود نتفلیکس، آن‌ها تاکنون چندین فیلم وسترن خوش‌ساخت -و چند وسترن فاجعه- تولید کرده‌اند که گزینه‌های مناسبی برای تماشا هستند.

نتفلیکس تا اینجا ۸ فیلم وسترن ساخته است که در مقایسه با آثار تولیدی آن‌ها در ژانرهای دیگر، عدد بزرگی به نظر نمی‌رسد. و همان‌طور که در مقدمه ذکر شد، همه‌ی آن‌ها از کیفیت بالایی برخوردار نیستند، اما اگر سخت‌گیر نباشید، فیلم‌های بدشان هم می‌تواند سرگرم‌کننده باشد، حتی با اینکه بعضی‌هایشان در فهرست بدترین فیلم‌های تمام دوران قرار گرفته‌اند.

۸- ۶ کله‌پوک (The Ridiculous 6)

6 کله‌پوک (The Ridiculous 6)

  • سال اکران: ۲۰۱۵
  • کارگردان: فرانک کوراکی
  • بازیگران: آدام سندلر، تری کروس، خورخه گارسیا، تیلور لاتنر، راب اشنایدر، لوک ویلسون، استیو بوشمی، ویل فورته، هاروی کایتل
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۴.۹ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۰ از ۱۰۰

نتفلیکس فیلم‌های متوسط، بد و ناامیدکننده‌ی متعددی عرضه کرده است اما در میان آن‌ها، «۶ کله‌پوک» جایگاه ویژه‌ای دارد، زیرا یک فاجعه‌ی تمام‌عیار است. اگر قرار باشد آن را به کسی پیشنهاد کنیم، فقط به دلیل کیفیت افتضاح آن است که باعث می‌شود شگفت‌زده شوید و از خودتان سوال بپرسید که چگونه چنین پروژه‌ای از نتفلیکس چراغ سبز دریافت کرده است. فیلم یکی از چندین همکاری‌ نتفلیکس و آدام سندلر است و بازیگر محبوب را در نقش یک کابوی سرگردان می‌بینیم که پس از بازگشت پدر خلافکار گمشده‌اش، حالا در نقاط مختلف غرب وحشی به دنبال برادران ناتنی مرموز خود می‌گردد.

آدام سندلر در دو دهه‌ی اخیر، در فیلم‌های کمدی ضعیفی بازی کرده‌ است اما اکثر آن‌ها موفق بوده‌اند زیرا مخاطبان دقیقا به دنبال چنین آثاری هستند و از سبک طنز او لذت می‌برند. با این حال، «۶ کله‌پوک» یک توهین بزرگ به دنیای سینماست و حتی طرفداران سرسخت آدام سندلر هم به آن پشت کردند. فیلم از کلیشه‌ها و امضاهای ژانرهای وسترن و کمدی‌ به بدترین شکل استفاده می‌کند، شخصیت‌های آزاردهنده‌ای دارد و به سختی می‌تواند کسی را بخنداند؛ اگر قرار باشد بدترین فیلم وسترن نتفلیکس را انتخاب کنیم، هیچ فیلمی توانایی رقابت با «۶ کله‌پوک» را نخواهد داشت.

۷- پارادوکس (Paradox)

فیلم وسترن نتفلیکس

  • سال اکران: ۲۰۱۸
  • کارگردان: داریل هانا
  • بازیگران: نیل یانگ، لوکاس نلسون، میکا نلسون، ویلی نلسون، هیلاری شپرد، دیو اسنوبیر، کریس فورد
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۴ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۲۵ از ۱۰۰

«پارادوکس» در حقیقت یک وسترن موزیکال است که نیل یانگ آن را به عنوان ضمیمه برای آلبوم موسیقی جدیدش منتشر کرد؛ داستان درباره‌ی چند کابوی خلافکار است که برای فرار از قانون، در ارتفاعات کوه‌ها پنهان شده‌اند. در حالی که ساعت‌ها می‌گذرد و اعضای گروه در جستجوی گنج در رشته کوه‌ها پرسه می‌زنند، منتظر ماه کامل هستند تا آن‌ها را با جادو و موسیقی برکت دهد و یک تجربه فراموش‌نشدنی خلق کند. داستان در «پارادوکس» اهمیت زیادی ندارد، زیرا فیلم بیشتر به عنوان یک موزیک ویدیوی طولانی عمل می‌کند که باید قطعه‌های موسیقی نیل یانگ را در خود جای دهد.

لذت بردن مخاطبان از این فیلم وسترن نتفلیکس به شدت وابسته به لذت و علاقه آن‌ها به هنر نیل یانگ است. در واقع، این فیلم نسخه‌ی سینمایی آخرین فصل از ماجراجویی‌های موسیقیایی او در ژانر کانتری محسوب می‌شود. از جنبه‌ی فیلمسازی، «پارادوکس» بسیاری از نمادها و امضاهای ژانر وسترن را دارد و یک ترکیب عجیب و آشفته از تصاویر سینمایی و موسیقی کانتری ایجاد می‌کند که برای مخاطب عادی چندان قابل درک نیست. کارگردانی داریل هانا هم مطمئنا طرفداران و مخالفان خودش را دارد، اما این فیلم به اندازه کافی منحصر‌به‌فرد هست که ارزش یک بار تماشا را داشته باشد.

۶- آدمکش (The Killer)

آدمکش (The Killer)

  • سال اکران: ۲۰۱۷
  • کارگردان: مارسلو گلواو
  • بازیگران: ماریا دی میدیروش، اتین شیکو، مل لیسبوا، دیگو مورگادو، دنیلا گالی، ایگور کوتریم، ویل رابرتز
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۶ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۵۹ از ۱۰۰

«آدمکش» را نباید با فیلم دیوید فینچر که نام مشابهی داشت اشتباه بگیرید، این یک وسترن برزیلی نامتعارف است که داستان شگی (دیگو مورگادو) را دنبال می‌کند؛ یک آدمکش خطرناک که در سرزمین‌های بایر زندگی می‌کند و ارتباطی با جامعه ندارد. شگی توسط یک خلافکار سرشناس به نام هفت‌گوش بزرگ شده است که او را در دوران نوزادی در طبیعت پیدا کرد. پس از اینکه هفت‌گوش ناپدید می‌شود، شگی برای پیدا کردن او به شهر قدم می‌گذارد و حقایق پنهانی را کشف می‌کند.

همیشه جذاب است که ببینیم فرهنگ‌های مختلف به ژانر وسترن -که یک ژانر آمریکایی است- چه رویکردی دارند و از چه زوایایی به آن نزدیک می‌شوند. فیلم «آدمکش» درک کاملی از امضاهای ژانر دارد و یک اثر وسترن خشن و بی‌رحم است. برگ برنده‌ی فیلم را باید دیگو مورگادو در نقش شگی بدانیم که توانسته این شخصیت وحشی و خطرناک را به بهترین شکل به تصویر بکشد. «آدمکش» فیلمی قدرنادیده، و یک اثر سرگرم‌کننده برای کسانی است که می‌خواهند یک وسترن اکشن متفاوت ببینند. تنها نقطه ضعف فیلم را باید داستان آن بدانیم که گاهی سوال‌برانگیز می‌شود و گاهی هم منطق ندارد.

۵- تار (Thar)

فیلم وسترن نتفلیکس

  • سال اکران: ۲۰۲۲
  • کارگردان: راج سینگ چادوری
  • بازیگران: آنیل کاپور، هارشواردان کاپور، فاطمه ثنا شیخ، موکتی موهان، راهول سینگ، ماندانا کریمی
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۶.۱ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۶۰ از ۱۰۰

«تار» یک فیلم نئو-وسترن تریلر جنایی هندی است و داستان سیدارت (هارشواردان کاپور) را روایت می‌کند، یک گرگ تنها و مرموز که خود را در مرکز حوادثی خطرناک در یک روستای دورافتاده در بیابان «تار» می‌یابد. او به‌زودی با مامور سینگ (آنیل کاپور)، افسر پلیس محلی، همکاری می‌کند تا دلیل قتل‌های مرموز اخیر روستا را کشف کند و کسانی که این رویدادها را رقم زده‌اند، به سزای اعمالشان برساند.

«تار» یکی از بهترین فیلم‌های هندی نتفلیکس است و سوژه‌ی کلاسیک انتقام -که در فیلم‌های وسترن رایج است- را با یک قصه‌ی معمایی هیجان‌انگیز ترکیب می‌کند تا از نمونه‌های مشابه متمایز شود. حضور پدر و پسر، آنیل و هارشواردان کاپور، در کنار یکدیگر معجزه می‌کند و تماشای همکاری آن‌ها بسیار رضایت‌بخش است. «تار» رویکرد مدرن و معاصری به وسترن دارد و مانند «آدمکش»، این ژانر آمریکایی را با فرهنگ هندی به شکلی کارآمد و تاثیرگذار پیوند می‌زند.

۴- گاوچران مقاوم (Concrete Cowboy)

گاوچران مقاوم (Concrete Cowboy)

  • سال اکران: ۲۰۲۰
  • کارگردان: ریکی استاوب
  • بازیگران: ادریس البا، کیلب مک‌لاگلین، جارل جروم، لورین توسان، بایرون بوورز، متد من، ایوانا مرسدس، دونی یانگ
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۶.۳ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۰ از ۱۰۰

فیلم «گاوچران مقاوم» نتفلیکس، یک وسترن کم‌هیاهو و دلنشین درباره بلوغ است و داستان کول (کیلب مک‌لاگلین)، یک نوجوان سرکش را دنبال می‌کند که برای تابستان، نزد پدر منزوی‌اش می‌رود تا مدتی را کنار او زندگی کند. هارپ (ادریس البا) برای اینکه به پسرش نزدیک شود، او را با جامعه‌ی همدل و متفاوتِ سیاه‌پوستان فیلادلفیا آشنا می‌کند که خیابان‌ها را امن نگه داشته‌اند و اجازه نمی‌دهند که میراث غرب وحشی نابود شود. کول رفته‌رفته جامعه‌ی غیرمعمول پدرش را درک و به آن علاقه پیدا می‌کند؛ او در این مسیر به خودشناسی هم می‌رسد و درس‌های مهمی می‌گیرد.

«گاوچران مقاوم» از ایده اصلی خود بهره زیادی می‌برد و زیبایی‌شناسی و انرژی یک کابوی وسترن کلاسیک را با یک داستان قدرتمند پیرامون بلوغ -و روابط پدر و پسری- تلفیق می‌کند. نقش‌آفرینی فوق‌العاده دو بازیگر اصلی، ادریس البا و کیلب مک‌لاگلین، فیلم را به یک اثر تماشایی تبدیل کرده، زیرا رابطه و ارتباط آن‌ها در طول فیلم، به شکلی واقع‌گرایانه به تکامل می‌رسد و رشد می‌کند، گویی آن‌ها واقعا پدر و پسر هستند. باید فیلم‌های وسترن بیشتری مانند «گاوچران مقاوم» تولید شوند که به جای تمرکز بر خشونت، داستان‌های صمیمانه‌ای را روایت می‌کنند و رویکرد ملایمی به این ژانر دارند.

۳- تصنیف باستر اسکراگز (The Ballad of Buster Scruggs)

فیلم وسترن نتفلیکس

  • سال اکران: ۲۰۱۸
  • کارگردان: برادران کوئن
  • بازیگران: تیم بلیک نلسون، لیام نیسون، جیمز فرانکو، زویی کازان، تاین دالی، تام ویتس، جانجو اونیل
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷.۲ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۹ از ۱۰۰

فیلم آنتولوژی -یا همان اپیزودیک- «تصنیف باستر اسکراگز» را برادران کوئن ساخته‌اند و نامش، در حقیقت عنوان اپیزود اول آن است؛ جایی که یه کابوی آوازخوان به نام باستر اسکراگز (تیم بلیک نلسون)، دشمنان را یکی پس از دیگری از بین می‌برد و شاهد یک ادای دین طنز به کلیشه‌های ژانر وسترن هستیم. و شاید همین افتتاحیه‌ی درخشان کافی باشد تا «تصنیف باستر اسکراگز» را یکی از بهترین فیلم‌های وسترن کمدی یک دهه‌ی اخیر بدانیم.

این فیلم وسترن نتفلیکس البته همانند اکثر آنتولوژی‌ها، پس از بخش‌های آغازین اوج نمی‌گیرد (بعضی از اپیزودها بهتر از دیگری هستند) اما سرگرم‌کننده باقی می‌ماند و داستان‌گویی را در اولویت قرار می‌دهد. اپیزود دوم (نزدیک آلگودنس) با بازی جیمز فرانکو، مشهورترین بخش فیلم است زیرا تبدیل به سوژه‌ی فضای مجازی شد و احتمالا تماشای آن شما را می‌خنداند اما اپیزود چهارم (دره‌ی سراسر طلا) با بازی خوب تام ویتس و اپیزود پنجم (دختری که پریشان شد) خوش‌ساخت‌تر هستند.

۲- هرچه قوی‌تر، سخت‌تر زمین‌می‌خوری (The Harder They Fall)

هرچه قوی‌تر، سخت‌تر زمین‌می‌خوری (The Harder They Fall)

  • سال اکران: ۲۰۲۱
  • کارگردان: جیمز ساموئل
  • بازیگران: جاناتان میجرز، ادریس البا، زاسی بیتس، رجینا کینگ، دلروی لیندو، کیت استنفیلد، آرجی کایلر، ادی گاتگی، دیون کول
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۶.۶ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۸ از ۱۰۰

«هرچه قوی‌تر، سخت‌تر زمین‌می‌خوری» یکی از جذاب‌ترین فیلم‌های وسترن سال‌های اخیر است که چندان دیده نشد و با اتفاقاتی که اخیرا برای جاناتان میجرز رخ داد (او به خاطر رفتارهای نامناسب با یک زن، دادگاهی شده است)، رسانه‌ها علاقه‌ی زیادی ندارند که به آن بپردازند. فیلم داستان آشنایی دارد و ما با نت لاو (جاناتان میجرز) همراه می‌شویم که می‌خواهد انتقام قتل والدین خود را بگیرد. پس از شنیدن خبر آزادی روفوس باک (ادریس البا)، مردی که پدر و مادرش را کشته است، لاو اعضای گروه خود را برای انتقام از مردی که مدتهاست او را آزار داده، جمع می‌کند.

«هرچه قوی‌تر، سخت‌تر زمین‌می‌خوری» داستان کلاسیکی دارد که اگر آثار وسترن تماشا می‌کنید، آن را بارها و بارها دیده‌اید، اما با تشکر از یک فیلم‌نامه‌ی خوب و کارگردانی جیمز ساموئل، همه‌چیز مدرن و متفاوت به نظر می‌رسد. این فیلم جنبه‌های زیادی برای دوست داشتن دارد، از جنس کارگردانی جیمز ساموئل گرفته تا یک تیم بازیگری پرستاره و چند شخصیت شرور به‌یادماندنی. «هرچه قوی‌تر، سخت‌تر زمین‌می‌خوری» فیلمی تماشایی است و اگر به دنبال یک اثر پرهیجان و اکشن هستید، شما را راضی خواهد کرد.

۱- قدرت سگ (The Power of the Dog)

فیلم وسترن نتفلیکس

  • سال اکران: ۲۰۲۱
  • کارگردان: جین کمپیون
  • بازیگران: بندیکت کامبربچ، کیریستن دانست، کدی اسمیت-مک‌فی، جسی پلمونس، آلیس انگلرت، آدام بیچ، آلیسون بروس
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۶.۸ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۴ از ۱۰۰

آخرین باری که جین کمپیون تلاش کرد تا ماهیت یک ژانر را تغییر دهد و همزمان از سبک فیلم‌سازی خود فاصله بگیرد (با فیلم «در برش»)، مورد تمسخر و انتقادات شدید قرار گرفت اما ۱۸ سال بعد، سینمادوستان درک بهتری از این فیلمساز پیدا کردند و «قدرت سگ» به اثری محبوب تبدیل شد. اگر این فیلم را هنوز ندیده‌اید، به احتمال زیاد از آن شنیده‌اید؛ «قدرت سگ» سریعاً به یکی از بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۱ تبدیل شد و یکی از نامزدهای اصلی کسب جایزه‌ی اسکار بهترین فیلم بود. «قدرت سگ» از آن آثار وسترنی است که با هر بار تماشا بهتر می‌شود زیرا سبک داستان‌گویی کمپیون به شکلی است که لایه‌های زیرین آن گاهی در تماشای اول به خوبی قابل لمس نیست. همچنین بعضی از ابعاد قصه تا حدودی مبهم است تا از رویدادهای کلیدی، برداشت‌های متفاوتی داشته باشید.

کمپیون در این فیلم وسترن سرویس نتفلیکس، اوج مهارت‌های فیلمسازی‌اش را به رخ می‌کشد و از ترکیب‌بندی‌های عریض به شکل هوشمندانه‌ای استفاده می‌کند. او با فضاسازی درست، موفق شده تا حس نابودی را منتقل کند و حتی لحظات ساده‌ی فیلم گاهی فراتر از حد انتظار، تعلیق‌آمیز هستند. وقتی به «قدرت سگ» می‌رسیم، معمولا گفتگو در این رابطه است که باید آن را یکی از بهترین فیلم‌های وسترن تاریخ بنامیم اما کمتر به این نکته اشاره می‌شود که ساختار کلی فیلم به ژانر تریلر نزدیک‌تر است و حس‌وحال دلهره‌آور خود را تا انتها حفظ می‌کند.

منبع: collider

source

توسط chehrenet.ir