هیچ می‌دانستید وازلین یکی از قدیمی‌ترین محصولات آرایشی و بهداشتی است؟ اگر از مادربزرگ‌هایتان هم بپرسید، حتما به شما می‌گویند که در روزگار جوانی برای خشکی زانو، آرنج و حتی کف پا از وازلین استفاده می‌کردند. اما آیا هنوز هم می‌توان در زمانی که ویترین فروشگاه‌ها با کرم‌های کوچک و بزرگ مراقبتی پر شده، به وازلین اعتماد کرد؟
اجازه دهید تا در این مطلب به اختصار درباره وازلین و اثرات آن صحبت کنیم و به شما بگوییم که استفاده از این محصول چه فواید و حتی مضراتی دارد.




وازلین چیست؟

بگذارید تا پیش از هر چیز به شما توضیح دهیم که اصلا وازلین چیست و از چه ترکیباتی تشکیل شده است! وازلین نوعی کرمِ ژله مانند است که با استفاده از مشتقات نفت خام، موم و روغن‌های معدنی تولید می‌شود. این ماده سفید رنگ، بدون بو و طعم است و اغلب در ساخت کرم‌ها، لوسیون‌های بدن و پمادهای سوختگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
برخلاف سایر فرآورده‌های نفتی، وازلین بی‌خطر است و می‌تواند برای مصارف پوستی استفاده شود. بد نیست که بدانید وازلین خاصیت آبرسانی ندارد اما با ایجاد یک لایه نرم و عایق روی پوست، مانع از دست رفتن رطوبت بدن می‌شود.

زدن وازلین قبل از خواب به صورت

فواید وازلین برای پوست صورت چیست؟

همانطور که گفتیم، وازلین مانند یک لایه عایق عمل کرده و رطوبت پوست را حفظ می‌کند. به همین دلیل استفاده از آن در نواحی خشک صورت می‌تواند به تدریج باعث نرمی و لطافت پوست شود. وازلین همچنین می‌تواند به تدریج چین و چروک‌های سطحی صورت مخصوصا در نواحی دور چشم و پیشانی را کاهش داده و تیرگی‌های پوست را برطرف نماید.
تنها کافی است پوست خود را با شوینده مخصوص شستشو داده و مقداری از وازلین را با حرکات دورانی انگشتان در نواحی دور چشم، پیشانی و سایر نقاط خشک صورت ماساژ دهید. انجام این روتین ساده می‌تواند در طولانی مدت تاثیر به سزایی در افزایش لطافت، نرمی و روشن شدن پوست داشته باشد.

فواید وازلین برای پوست بدن چیست؟

اغلب ما برای یک بار هم که شده با خشکی، ترک و خراشیدگی در نواحی کف پا، آرنج، زانو و سایر نقاط بدن مواجه شده‌ایم. استفاده از وازلین به خوبی خشکی و ترکی خوردگی این نواحی را برطرف کرده و باعث نرمی و لطافت پوست می‎شود.
وازلین همچنین می‌تواند در ترمیم و بازسازی بریدگی‎ و زخم‌های سطحی پوست موثر باشد. با ماساژ منظم وازلین روی زخم یا بریدگی، از عمیق‌تر شدن آنها جلوگیری کرده و احساس خارش در آن نواحی را کاهش می‌دهید.
تحقیقات اخیر همچنین نشان داده‌ است که استفاده از وازلین تاثیر چشمگیری در درمان و بهبود خشکی‌های شدید پوست مانند اگزما می‌گذارد.

بهتر است بخوانید:

ویتامین برای روشن شدن پوست

فواید وازلین برای لب

وازلین با داشتن ترکیبی از موم و روغن‌های معدنی، یک گزینه ایده‌ال برای برطرف کردن خشکی و ترک خوردگی لب‌ها است. می‌توانید شب‌ها پیش از خواب مقداری وازلین روی لب‌هایتان زده و اجازه دهید تا در طول شب روی پوست باقی بماند. با این روش در زمانی کوتاه لب‌هایی نرم و سالم خواهید داشت.

وازلین برای جوش صورت

برخلاف تصور عموم، وازلین می‌تواند تا حد زیادی به رفع التهاب و کوچکتر شدن جوش و آکنه کمک کند. البته بسیار مهم است که چطور در این زمینه از وازلین استفاده کنید! اگر پوست چربی دارید، نباید وازلین را با حجم زیاد روی منافذ باز پوست پخش کنید. این کار باعث مسدود شدن منافذ و چرب‌تر شدن پوست می‌شود.
بهتر است مقداری از وازلین را فقط روی جوش یا نقطه ملتهب پوست بمالید و بعد با یک حوله داغ و مرطوب، به آرامی آن ناحیه را ماساژ دهید. این روش باعث حفظ رطوبت ناحیه ملتهب پوست شده و با سرعت بیشتری جوش و آکنه‌ها را از بین می‌برد.

وازلین برای لک صورت

مضرات وازلین چیست؟

مانند هر محصول مراقبتی، استفاده نادرست یا بیش از اندازه از وازلین می‌تواند عوارض و مضرات مخصوص به خودش را داشته باشد. در ادامه به برخی از متداول‌ترین مضرات وازلین اشاره می‌کنیم:

بسته شدن منافذ باز و بروز جوش و آکنه

بافت وازلین چرب و سنگین است و در صورت استفاده بیش از اندازه، باعث بسته شدن منافذ باز می‌شود. در نتیجه چربی پوست افزایش یافته و جوش و آکنه‌های بیشتری روی صورت پدیدار خواهند شد.

تحریک پوست و ایجاد حساسیت

بسیاری از افراد به مشتقات نفت و محصولاتی که با فرآورده‌های نفتی تولید می‌شوند حساسیت دارند. این افراد در صورت مصرف وازلین ممکن است علائمی نظیر قرمزی، تورم، درد، خارش و التهاب را روی پوست خود مشاهده کنند.

احتمال بروز عفونت

اگر پیش از مصرف وازلین پوست خود را تمیز نکنید، این احتمال وجود دارد که به عفونت‌های باکتریایی یا قارچی مبتلا شوید. فراموش نکنید که باکتری‌ها می‌توانند از قوطی آلوده وازلین نیز به پوست انتقال پیدا کنند.

بهتر است بخوانید:

معرفی بهترین میسلار واتر پوست خشک

تشدید آفتاب‌ سوختگی

همانطور که گفتیم، وازلین بافت سنگینی دارد و با قرار گرفتن روی پوست مانند یک عایق عمل می‌کند. اگر دچار آفتاب سوختگی شده‌اید، استفاده از وازلین باعث حبس شدن حرارت و بدتر شدن التهابات پوست خواهد شد.

احتمال بروز مسمومیت یا مشکلات تنفسی

وازلین برای مصرف روی پوست و استعمال خارجی تولید شده است و نباید در داخل اندام‌های بدن مانند بینی، چشم، دهان و یا واژن مورد استفاده قرار بگیرد. مسمومیت و مشکلات تنفسی از جمله عوارضی هستند که در صورت مصرف وازلین در نواحی داخلی بدن دیده می‌شوند.

چند نکته مهم قبل از مصرف وازلین

  1. قبل از استفاده از وازلین، پوست خود را با یک شوینده مناسب به خوبی تمیز کرده و آن را از هرگونه آلودگی و گرد و غبار پاکسازی کنید.
  2. اگر پوست چرب و مستعد آکنه دارید، از مصرف وازلین به صورت روزانه خودداری نمایید.
  3. اگر به فرآورده‌هایی که از نفت خام گرفته می‌شوند حساسیت دارید، استفاده از وازلین را کنار بگذارید. در صورت مشاهده هرگونه علائم حساسیت به وازلین مصرف آن را متوقف کنید.
  4. در صورت داشتن زخم‌های بسیار عمیق، التهابات و سوختگی‌های شدید از وازلین استفاده نکنید!
  5. وازلین قابل اشتعال است و باید در محیط خشک و خنک نگهداری شود. از مصرف وازلین در نزدیکی آتش یا سایر شعله‌های باز خودداری کنید و هنگام سیگار کشیدن از مالیدن آن روی پوست بپرهیزید.

ایا وازلین پوست را سفید میکند

خواص وازلین برای ترک پوست بدن، دست و پا

اگر پوست شما در اثر خشکی بیش از حد دچار ترک شده نگران نباشید؛ ساده‌ترین راه برای درمان این مشکل استفاده از وازلین است. خواص وازلین برای ترک پوست لب نیز بسیار زیاد هستند و شما می‌توانیم از بالم لب وازلین برای رفع خشکی و پوسته پوسته شدن لب‌ها استفاده کنید.

فواید وازلین برای پوست پا هم باعث شده‌اند تا این ماده نقش بسزایی را در درمان ترک پا ایفا کند. اگر با این مشکل مواجه شده‌اید بهتر است هر شب پوست کف پا را با وازلین ماساژ داده و هنگام صبح آن‌ها را بشویید.




مضرات وازلین برای پوست صورت

یکی از مضرات وازلین برای پوست صورت، تحریک پوست و افزایش جوش و آکنه است. به همین دلیل اگر پوستی حساس، چرب و مستعد آکنه دارید توصیه می‌کنیم از وازلین استفاده نکنید؛ چرا که این ماده با به دام انداختن آلودگی و چربی در منافذ پوست موجب افزایش جوش و آکنه خواهد شد.

در برخی افراد نیز استفاده از وازلین موجب ایجاد حساسیت، قرمزی، خارش، تورم و التهاب پوست می‌شود. علاوه بر آن پیشنهاد می‌کنیم به هیچ عنوان برای درمان آفتاب سوختگی شدید از وازلین استفاده نکنید؛ چرا که این فرآورده بر پایه روغن بوده و استفاده از آن روی پوست گرم یا در معرض گرما باعث تشدید عوارض آفتاب سوختگی خواهد شد.

مضرات وازلین برای پوست صورت

آیا وازلین صورت را سیاه میکند؟

در پاسخ به این سوال که آیا وازلین صورت را سیاه میکند؟ باید بگوییم از آنجا که جذب این ماده در پوست به زمان زیادی نیاز دارد، ممکن است در این بازه زمانی عوامل محیطی اثراتی بر آن بگذارند که در نهایت منجر به تیرگی و سیاه شدن پوست صورت بشود. برای جلوگیری از بروز این مساله لازم است قبل از مصرف وازلین، صورت را کاملاً شسته و خشک کنید.

وازلین برای پوست

نکات مهم در مورد مصرف وازلین

  • تمیز بودن پوست قبل از مصرف وازلین، نکته بسیار مهمی است که باید همیشه به آن توجه داشته باشید.
  • بهترین زمان مصرف وازلین، بعد از استحمام روی پوست تمیز و مرطوب است.
  • وازلین باید تنها به صورت موضعی مصرف شود و بلعیدن یا تماس آن با چشم و بزاق خطرناک است.
  • استفاده از وازلین به عنوان روان کننده در رابطه جنسی به هیچ عنوان مناسب نخواهد بود و احتمال ابتلا به واژینوز باکتریایی یا حساسیت را تا حد زیادی افزایش خواهد داد.

بهتر است بخوانید:

علت و درمان بیماری اگزما پوستی چیست؟

سوالات متداول درباره فواید و عوارض وازلین

در این مطلب اطلاعات جامع و کاملی را درباره فواید و عوارض وازلین برای پوست صورت و بدن در اختیار شما عزیزان قرار دادیم. در ادامه نیز به سوالات پرتکرار کاربران در این زمینه پاسخ خواهیم داد، شما هم می‌توانید تجربیات و نظرات خود را در این بخش با ما در میان بگذارید:

وازلین برای چی خوبه؟

وازلین می‎تواند به رفع خشکی پوست، کاهش جوش و ترمیم خشکی و خراشیدگی‌های سطحی بدن کمک کند.

آیا وازلین برای زخم خوب است؟

وازلین می‌تواند در ترمیم و بازسازی بریدگی‎ و زخم‌های سطحی پوست موثر باشد.

چرا وازلین بوی نفت می‌دهد؟

وازلین با استفاده از مشتقات نفت خام، موم و روغن‌های معدنی تولید شده است و به همین دلیل ممکن است رگه‌هایی از بوی نفت در آن به مشام برسد.

source

توسط chehrenet.ir