بررسی نحوه نو کردن وسایل چوبی

باتوجه به افزایش قیمت روزافزون وسایل چوبی، بهترین راهکار برای استفاده مجدد از وسایل چوبی قدیمی یا نو کردن ظاهر وسایل چوبی خانه پتینه‌کاری و رنگ کردن است. همچنین با پولیش می‌توانید خراشی که بر اثر استفاده مداوم روی وسیله‌ها ایجاد شده است را از بین ببرید و با روغن‌کاری ظاهری براق و نو به مبلمان یا کمد چوبی خود بدهید. اگر علاقه‌مند به نو کردن وسایل چوبی خانه خود هستید و برای‌تان سوال شده که «چگونه وسایل چوبی را نو کنیم؟»؛ در این مطلب مراحل گام‌به‌گام نو کردن لوازم چوبی با پتینه‌کاری، رنگ کردن، پولیش و روغن‌کاری را برای شما شرح داده‌ایم.

پتینه‌کاری؛ راهکاری جذاب برای نو کردن وسایل چوبی و ایجاد طرحی جدید

پتینه‌کاری روشی جذاب برای نو کردن وسایل قدیمی و ایجاد طرح جدید روی میز کنسول یا دراور است. ازآن‌جایی‌که پتینه‌کاری یک فرآیند شیمیایی است که با استفاده از مواد شیمیایی ماند اسید و آهن روی چوب عمل می‌کند. شیمیایی پتینه با عمل کردن روی چوب باعث تغییر رنگ و ظاهر وسیله چوبی می‌شوند. درنتیجه در همه فرآیند پتینه‌کاری حتما از دستکش ضدحساسیت و ماسک استفاده کنید. قبل از شروع انجام کار با استفاده از یک پارچه تمیز سطح میز کنسول، میز تحریر ساده یا هر وسیله چوبی که قصد پتینه کاری آن را دارید به‌خوبی تمیز کنید. سپس با کمک یک سمباده نرم همه سطح چوب را سمباده بزنید.

در مرحله بعد با کمک یک سمباده زبرتر سطوح که برجستگی دارند را به‌خوبی سمباده بکشید تا صاف و یکدست شوند. سپس با کمک یک پارچه تمیز و مرطوب سطح چوب را کاملا تمیز کنید. با کمک قلم مو رنگ اول را به‌خوبی روی سطح کار بکشید تا همه کار به‌صورت یکدست رنگ شود. بعد از چند دقیقه با سک پارچه خشک اضافه پتینه را از سطح کار پاک کنید. برای محافظت از چوب می‌توانید چند لایه لاک را روی سطح کار استفاده کنید. همچنین برای براق کردن و زیباتر شدن کارتان می‌توانید از رزین یا روغن چوب در مرحله آخر استفاده کنید.

نحوه نو کردن وسیه چوبی با پتینه کاری

پولیش؛ ساده‌ترین راهکار برای از بین بردن خراش وسایل چوبی

یکی از ساده‌ترین راهکارها برای از بین بردن خراش سطح وسایل چوبی و براق کردن آن‌ها پولیش است. این وسیله چوبی خراش‌دیده می‌تواند مبلمان، میز ناهارخوری، تخت خواب و یا حتی میز تلویزیون دیواری مدرن یا سنتی شما باشد که سطح آسیب دیده آن نیاز به پولیش دارد. برای پلیش کردن به یک سمباده، پارچه تمیز بدون پرز و پارافین نیاز دارید. در ابتدا باید سطحی که خراش دارد را به‌خوبی سمباده بکشید تا سطح آن صیقلی شود، سپس سطح را با کمک پارچه از غبار سمباده پاک کنید. در این مرحله پارافین را روی سطح قرار دهید و با کمک پارچه تمیز پارافین را روی سطح بکشید.

رنگ کردن؛ راهکاری ساده و کم هزینه برای نو کردن لوازم چوبی

اگر سطح وسایل چوبی شما دچار خراش و آسیب نشده و از پتینه کاری وسایل خوشتان نمی‌آید و هنوز برای شما سوال است که «چگونه وسایل چوبی را نو کنیم» می‌گوییم؛ بهترین راهکار برای نو کردن وسایل چوبی رنگ آمیزی آن‌هاست. برای رنگ کردن وسیله چوبی به وسایلی مانند سمباده، رنگ، قلم‌مو، پارچه تمیز و بودن پرز، غلطک و دستکش نیاز دارید. اگر وسیله شما بدون رنگ است؛ هر رنگی که دوست دارید را انتخاب کنید. البته بهتر است رنگ موردنظر شما به دکوراسیون فضای خانه بیاید. اگر وسیله چوبی شما رنگ شده است؛ از رنگ پایه آن یا رنگ‌های تیره‌تر برای رنگ آمیزی مجدد استفاده کنید.

در ابتدا سطح کار را به‌خوبی سمباده بکشید و گرد سمباده را با پارچه تمیز و مرطوب پاک کنید. سپس با کمک غلطک و قلم‌موهای مخصوص رنگ سطح کار را به‌خوبی رنگ کنید؛ برای رنگ کردن حاشیه کار می‌توانید از قلم‌موهای کوچک‌تر استفاده کنید. بعضی از رنگ‌ها مانند رنگ‌های روغنی خشک شدنشان بیشتر از سایر رنگ‌ها زمان می‌برد. بنابراین تا زمانی که رنگ به‌طورکامل خشک نشده است از قرار دادن وسایل روی آن یا دست زدن به سطح آن خودداری کنید.

استفاده از رنگ برای نو کردن وسیله چوبی

روغن کاری؛ روشی کاربردی برای برق انداختن لوازم چوبی

اگر وسیله‌های چوبی شما بعد از چند سال استفاده براقیت خود را از دست دادند، اصلا نگران نباشید! با روغن‌کاری وسایل چوبی به٬راحتی میز کنسول، مبلمان، کمد یا دراور شما مثل روز اول نو می‌شود. برای روغن‌کاری وسایل چوبی باید از روغن‌های مخصوص چوب مانند روغن ساچ استفاده کنید. همچنین برای روغن کاری به پارچه تمیز بدون پرز نیز احتیاج خواهید داشت.

ابتدا گرد و غبار و لکه‌های وسیله چوبی را با پارچه‌ای مرطوب به‌خوبی تمیز کنید، سپس مقداری از روغن را روی سطح بریزید و با پارچه تمیز بدون پرز به‌خوبی روی سطح بکشید. به مدت ۲۴ ساعت صبر کنید تا روغن جذب چوب شود. سپس با پارچه تمیز و خشک روی سطح چوب بکشید تا اگر روغن اضافی روی سطح باقی مانده به‌خوبی تمیز شود.

ترمیم لوازم چوبی؛ راهکاری کم هزینه برای استفاده مجدد

در این مطلب به سوال «چگونه وسایل چوبی را نو کنیم؟» پاسخ داده‌ایم و گفتیم؛ با کمک پولیش، روغن‌کاری، رنگ کردن و پتینه‌کاری می‌توانید وسایل چوبی خانه را با هزینه‌ای کم ترمیم کنید. گاهی مواقع وسایل قدیمی و جدید افراد دچار آسیب‌دیدگی‌های شدید و بسیاری می‌شود و هیچ‌کدام از روش‌ها برای ترمیم و تعمیر آن‌ها کارساز نخواهد بود؛ در این مواقع باید اقدام به خرید لوازم چوبی جایگزین و باکیفیت کرد که دوام و طول عمر بالایی داشته باشد.

برای خرید لوازم چوبی باکیفیت بالا و مناسب‌ترین قیمت به فروشگاه‌هایی مانند بلج مراجعه کنید و فروش بلج با بیش از ۳۰ سال سابقه درخشان اقدام به سفارش‌سازی محصولات چوبی باکیفیت بالا می‌کند. بنابراین می‌توانید براساس متراژ خانه و سلیقه خود درخواست طراحی و ساخت وسیله مورد نظرتان را به فروشگاه بلج دهید. همچنین این فروشگاه با فراهم کردن امکان پرداخت در محل و خرید اقساطی توانسته به محبوبیت برند خود اضافه کند.

source

توسط chehrenet.ir