یکی از مهم ترین وظایف حسابداران تحریر دفاتر قانونی می باشد که برای هر شرکت و موسسه ضروری است و تمامی شرکت و موسساتی که دارای فعالیت اقتصادی می باشند، می بایست اطلاعات مالی خود را در این دفاتر ثبت کنند. در صورتی که اطلاعات و شناخت کافی درباره نحوه تحریر دفاتر قانونی ندارید، در این مقاله با آموزش تحریر دفاتر قانونی در حسابداری با ما همراه باشید.

تحریر دفاتر قانونی چیست
تحریر دفاتر قانونی چیست

در پاسخ به سوال تحریر دفاتر قانونی چیست باید بگوییم که نوشتن دفاتر قانونی یکی از وظایف بسیار مهم حسابداران محسوب می شود که در برخی اوقات حسابداران می بایست برای این کار از مشاوران و شرکت های حسابداری کمک بگیرند تا احتمال خطا و اشتباه برای تحریر این دفاتر کاهش یابد.

پیشنهاد ویژه: اگر به دنبال بهترین و کاربردی ترین دوره آموزش حسابداری از صفر تا صد، همراه با دریافت مدرک فنی حرفه ای معتبر هستید، پیشنهاد می کنیم از دوره حسابداری آریا تهران دیدن کنید. همچنین جهت آشنایی و تسلط بر مباحث و قوانین مالیاتی می توانید از مزایای دوره آموزش حسابداری مالیاتی بهره مند شوید.

بر اساس قانون تجارت، حسابداران می بایست با تسلط کافی بر قوانین و مقررات تحریر دفاتر قانونی، تمامی رویدادها و اسناد مالی را در یک دفتر حسابداری ثبت کنند. این دفاتر به دو دسته تقسیم بندی می شوند که به نام دفاتر رسمی و قانونی و دفاتر غیر رسمی و کمکی معروف هستند.

یکی از وظایفی که حسابداران برعهده دارند، آشنایی با قوانین تحریر دفاتر قانونی (قانون تحریر دفاتر) و همچنین تنظیم دفاتر قانونی پلمپ شده است که شرکت ها می بایست برای پرداخت مالیات تا آخر سال به ممیزان مالیاتی ارائه دهند. اطلاع از قوانین مربوط به تحریر دفاتر قانونی و تحریر دفاتر قانونی کل و روزنامه بسیار حائز اهمیت بوده و بر اساس قانون مالیات مستقیم این دفتر باید به طور دقیقی تحریر شود.

پیشنهاد ویژه: اگر با شغل حسابداری آشنا نیستید، با مراجعه به صفحه شغل حسابداری می توانید درباره این شغل اطلاعات کاملی بدست آورید.

نحوه تحریر دفاتر قانونی
نحوه تحریر دفاتر قانونی

حال شاید این سوال در ذهنتان ایجاد شود که نحوه تحریر دفاتر قانونی چگونه است؟ درواقع نحوه تحریر دفاتر قانونی حسابداری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و باید برای تحریر آن ها حتما از قوانین خاصی بهره‌ مند شد چرا که همانطور که گفته شد، هیچ گونه خطا و اشتباهی نباید در آن رخ دهد.

پیشنهاد ویژه: اگر به دنبال یادگیری نرم افزار پرکاربرد سپیدار به طور تخصصی و حرفه ای هستید، پیشنهاد می کنیم در کلاس نرم افزار سپیدار آریا تهران شرکت کنید. همچنین جهت یادگیری صفر تا صد نرم افزار هلو، پیشنهاد می کنیم از دوره آموزش نرم افزار هلو آریا تهران دیدن کنید.

در صورتی که پروژه تحریر دفاتر قانونی به طور درست و اصولی انجام نپذیرد، این دفاتر هیچ گونه ارزشی نخواهند داشت. از این رو حسابداران می بایست این دفاتر را به دقت و مطابق با قوانین مخصوص به تحریر درآورد و با چگونگی تحریر دفاتر قانونی به طور کامل آشنا باشند. در این دفاتر نباید هیچ خط خوردگی ثبت شود و حتما باید به صورت مورب و با خودکار نوشته شود.

نحوه تحریر دفاتر قانونی بصورت ماهانه باید کاملا خوانت و بدون خط خوردگی انجام شود و اطلاعات درج شده تحت هیج شرایطی نباید قابل پاک شدن باشند. نگهداری دفاتر قانونی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است؛ از این رو باید در نگهداری این دفاتر بسیار کوشا بود.

پیشنهاد ویژه: دوره آموزش استانداردهای حسابداری یکی از دوره های تخصصی در آکادمی آریا تهران می باشد که زیر نظر اساتید متخصص و با تجربه آموزش داده می شود. جهت شرکت در این دوره کاربردی به صفحه آموزش استانداردهای حسابداری مراجعه نمایید.

بسیاری از انواع موسسه تحریر دفاتر قانونی در ایران تحریر دفاتر قانونی به صورت ماهانه را با شرایط های مختلف انجام می دهند و بابت آن هزینه های گوناگونی را برای تحریر دریافت می کنند. همچنین شرکت های حسابداری خدمات تحریر دفاتر قانونی را نیز در اختیار مراجعه کنندگان قرار می دهد.

لازم به ذکر است که اگر به دنبال دریافت فایل دستورالعمل تحریر دفاتر قانونی در شهرداری و همچنین دستورالعمل تحریر دفاتر قانونی دهیاری ها هستید، می توانید با کارشناسان ما در بخش مربوط تماس بگیرید.

پیشنهاد ویژه: اکر نمی دانید حسابداری خدماتی به چه معناست و با انواع آن آشنا نیستید، حتما مقاله حسابداری خدماتی چیست را مطالعه کنید. همچنین جهت آشنایی با حسابداری مالی، می توانید بر روی لینک کلیک کنید.

آموزش تحریر دفاتر قانونی
آموزش تحریر دفاتر قانونی

در ادامه این مطلب آموزش تحریر دفاتر قانونی به صورت گام به گام را برای شما ارائه خواهیم داد. مراحل تحریر دفاتر قانونی به شرح زیر یم باشد:

  1. در قدم اول ابتدا باید اطلاعات مورد نظر را توسط نرم‌ افزارهای مربوطه پرینت گرفته و تطابق یا مغایرت آن‌ ها را بررسی نمایید.
  2. در قدم بعد، کلیه اسناد مالی را به صورت جداگانه نوشته و هر یک از آن‌ ها را شماره‌ گذاری کنید.
  3. در مرحله سوم، ستون بدهکار را در سمت راست و ستون بستانکار را در سمت چپ درج کنید. بخاطر داشته باشید که عدم رعایت این موضوع باعث بروز مشکلات بسیار زیادی خواهد شد.
  4. در گام بعد، پایان هر صفحه را جمع ببندید و در آخر تحریر دفاتر قانونی را با خط مورب به اتمام برسانید.

اگر به دنبال تحریر دفاتر قانونی استخدام هستید، می توانید با یادگیری آموزش دستورالعمل تحریر دفاتر قانونی و یا شرکت در دوره آموزش روش تحریر دفاتر قانونی به صورت اصولی، به راحتی در بهترین مراکز استخدام شوید و درآمد کسب کنید،

پیشنهاد ویژه: اگر می خواهید بدانید حسابداری بازرگانی چیست و حسابدار بازرگانی چه وظایفی را برعهده دارد، حتما مقاله حسابداری بازرگانی چیست را مطالعه کنید.

تحریر دفاتر قانونی بصورت ماهانه

تحریر دفاتر قانونی بصورت ماهانه می تواند در زمان شما صرفه جویی کند. درواقع این دفاتر شامل دفتر روزنامه و کل و دفتر دارایی و کپیه می‌ باشد که تمامی شرکت‌ ها و موسساتی که ملزم به پرداخت مالیات هستند، می بایست اسناد و اطلاعات مالی خود را در این دفاتر ثبت کرده و به اداره مالیات تحویل دهند.

پیشنهاد ویژه: جهت آشنایی با انواع ثبت های حسابداری، به صفحه مذکور مراجعه نمایید.

همانطور که قبلا نیز ذکر شد، نحوه تحریر دفاتر قانونی بصورت ماهانه از اهمیت بسزایی برخوردار است چرا که اگر تحریر دفاتر به طور اصولی و بر اساس قوانین اداره مالیات انجام شود، مالیات شرکت به صورت خوداظهاری محاسبه خواهد شد اما در غیر این صورت، مالیات شرکت به صورن علی الراس مورد محاسبه قرار می گیرد.

به طور معمولا دفاتر قانونی به صورت روزانه و دستی توسط حسابداران انجام می شود اما در صورتی که شرکت از نرم افزارهای مخصوص استفاده کند، قادر خواهد بود تا با ثبت درخواست در اداره دارایی و موافقت آن دفاتر خود را به‌ صورت ماهانه تحریر کند. در صورتی که دفاتر قانونی به‌ صورت ماهانه تحریر شود، همه وقایع مالی یک ماه در یک سند ثبت خواهد شد.

شرکت ها و موسسات برای نظم بخشیدن و همچنین کنترل و نظارت بر امور مالی خود می بایست عملیات مالی خود را در دفاتر جداگانه و مخصوصی ثبت و نگهداری نمایند.

این دفاتر مخصوص که به‌ دفاتر قانونی یا حسابداری نیز معروف هستند، یکی از مهم ترین و ضروری ترین لوازم در حسابداری شناخته می شوند. تمامی رویدادهای مالی از جمله مطالبات، بدهی‌ ها، خرید و فروش‌ ها، سرمایه‌ گذاری و… ابتدا در اسناد حسابداری ثبت شده و سپس به دفاتر قانونی منتقل می شوند. اطلاعاتی که در این دفاتر ثبت شده، باید به صورت دقیق و کامل باشد. انواع تحریر دفاتر قانونی در ۴ مدل مختلف ارائه می شود که در ادامه شرح داده ایم:

  1. دفتر روزنامه: این دفتر، یکی از مهم‌ ترین دفاتر حسابداری است که شامل دفتر روزنامه عمومی و اختصاصی می‌ باشد. در دفتر روزنامه تمامی رویدادهای مالی مطابق تاریخ آن‌ ها و به‌ صورت روزانه ثبت می‌ شوند.
  2. دفترکل: مانده‌ حساب‌ هایی که در دفتر روزنامه ثبت‌ می شوند، بلافاصله به دفترکل انتقال یافته و با استفاده از مانده‌ حساب‌ های این دفتر ترازنامه و سایر صورت‌ های مالی را تهیه می‌ کنند.
  3. دفتر دارایی: با استفاده از دفتر کل، همه دارایی‌ های منقول و غیر منقول شرکت یا موسسه در دفتر دارایی ثبت خواهد شد. اطلاعات مندرج در دفاتر دارایی باید از طریق مدیر شرکت یا موسسه مورد تایید واقع شود.
  4. دفتر معین: دفتر معین به دفتری گفته می شود که در آن حساب‌ های دفترکل به‌ صورت جداگانه و دقیق و همراه با جزئیات نگهداری می‌ شود.
  5. دفتر کپیه: این دفتر که قدیمی و منسوخ شده است، جزو دفاتری محسوب می شود که در آن‌ تمامی اسناد مالی، نامه‌ ها و فاکتورها و… بر اساس تاریخ وقوع ثبت و نگهداری می‌ شوند.

اگر به دنبال چک لیست آیین نامه تحریر دفاتر قانونی هستید، در ادامه با ما همراه باشید.

آیین نامه تحریر دفاتر قانونی ۱۴۰۳

آیین نامه تحریر دفاتر قانونی چیست؟ آیین نامه تحریر دفاتر قانونی ۱۴۰۳ یا به عبارتی دیگر آیین نامه تحریر دفاتر قانونی حسابداری، به شرح زیر می باشد.

آیین نامه اجرایی مربوط به نوع دفاتر، اسناد و مدارک و روش های نگهداری آن ها اعم از ماشینی (مکانیزه) و دستی و نمونه اظهارنامه مالیاتی و نیز نحوه ارائه آن ها برای رسیدگی و تشخیص درآمد مشمول مالیات موضوع ماده ۹۵ اصلاحی مصوب ۳۱/۰۴/۱۳۹۴ قانون مالیات های مستقیم (آیین نامه جدید تحریر دفاتر قانونی)

اهمیت تحریر دفاتر قانونی

یکی از سوالاتی که ممکن است در ذهنتان ایجاد شود این است که دفاتر قانونی چه اهمیتی دارند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که تحریر دفاتر قانونی به فرآیندی گفته می شود که در طی آن، اطلاعات مالی شرکت و موسسات به طور دقیق ثبت و نگهداری می‌ شود.

این اطلاعات مدیران شرکت ها را قادر می سازد تا بتوانند برای آینده مالی شرکت خود تصمیمات عالی اخذ کنند. در حقیقت این فعالیت یک روش عالی برای تضمین صحت و دقت در ثبت و رصد تمامی عملیات حسابداری مالیاتی و مالی شرکت ها محسوب می شود. از این رو یکی از مهم‌ ترین وظایفی که یک حسابدار بر عهده دارد، تحریر دفاتر قانونی می باشد.

یکی از اقداماتی که می بایست پس از ثبت شرکت انجام دهید، پلمپ دفاتر قانونی است که این کار باید در اداره مالیات و ثبت شرکت ها انجام شود. اگر به هر دلیلی دفاتر حسابداری با قوانین و استانداردهای تحریر دفاتر مطابقت نداشته باشند، باعث رد تحریر دفاتر قانونی توسط بازرسان مالیات خواهد شد.

پیشنهاد ویژه: همانطور که می دانید حسابداری دارای استانداردهای مختلفی می باشد که تمامی حسابداران می بایست برای موفق شدن در حوزه کاری خود، از تمامی این استانداردها مطلع باشند. جهت آشنایی با انواع استاندارد های حسابداری ایران، بر روی لینک کلیک کنید.

رد تحریر دفاتر قانونی به معنای عدم پذیرش پلمپ دفاتر قانونی توسط بازرسان و مودیان مالیاتی می باشد و اگر دفاتر قانونی شما یعنی دفتر روزنامه و دفترکل به هر دلیلی مورد قبول قرار نگیرد، جریمه‌ های مالیاتی برای شما در بر خواهد داشت. در ادامه این مطلب به برخی از مواردی که باعث رد تحریر دفاتر قانونی می شوند، پرداخته ایم.

  • عدم مطابقت تحریر دفاتر با قوانین و استانداردها
  • کم‌ بودن برگ‌ های دفاتر و مخدود شدن پلمپ آن ها
  • خدشه‌ دار شدن دفاتر با کارهایی مثل پاک‌ کردن، تراشیدن و…
  • تمام یا قسمتی از فعالیت‌ ها در بین سطرها ثبت شود
  • تمام یا قسمتی از فعالیت‌ ها در حاشیه دفاتر ثبت شود
  • عدم رعایت تقدم و تأخر در ثبت رویدادها
  • زیاد سفید ماندن دفاتر و یا سفید بودن تمام صفحات آن
  • جدا نمودن یک یا چند برگ از صفحات دفتر
  • تغییر در شیوه نگهداری دفاتر و اسناد از دستی به ماشینی و بالعکس
  • ثبت ننمودن فعالیت‌ های مالی شعب در دفتر مرکزی
  • عدم پلمپ دفاتر توسط اداره ثبت شرکت‌ ها و مراجع مربوطه
  • عدم مطابقت مندرجات دفاتر با اطلاعات نرم‌ افزار و سیستم کامپیوتری
  • تغییر دادن نرم‌ افزار حسابداری بدون اطلاع دادن به سازمان مالیات

با توجه به دلایل ذکر شده اگر به هر دلیلی دفاتر قانونی شما رد شود، بازرس مالیاتی طبق بخشنامه تحریر ماهانه دفاتر قانونی (بخشنامه تحریر دفاتر قانونی)، می بایست مراتب را با ذکر دلیل به صورت کتبی به اطلاع مودی برساند و پرونده را به منظور رسیدگی به هیئت مربوطه ارجاع دهد. مودی نیز به مدت ۳۰ روز پس از تاریخ ابلاغ وظیفه دارد به هیئت مربوطه مراجعه کرده و با بیان توضیحات به‌ صورت کتبی و ارائه مستندات اشکالات مربوطه را برطرف کند.

پیشنهاد ویژه: اگر می خواهید با انواع سیستم های حسابداری آشنا شوید، حتما مقاله سیستم حسابداری را مطالعه کنید.

اگر می خواهید بدانید مبلغ تحریر دفاتر قانونی چقدر است، در ادامه با ما همراه باشید.

هزینه تحریر دفاتر قانونی
هزینه تحریر دفاتر قانونی

حق الزحمه تحریر دفاتر قانونی سال ۱۴۰۳ چقدر است؟ درباره دستمزد تحریر دفاتر قانونی باید بگوییم که قیمت تحریر دفاتر قانونی (هزینه تحریر دفاتر قانونی) حسابداری با توجه به نوع دفتر و تعداد صفحات آن معمولا متفاوت است. این هزینه برای دفاتر کل به ازای هر صفحه ۲۶ ردیفی، ۷٫۵۰۰ تومان و برای دفاتر روزنامه، ۹ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

لازم به ذکر است که درباره مهلت تحریر دفاتر قانونی باید بگوییم که مدت زمان تحریر دفاتر قانونی نیز با توجه به میزان سفارش معمولا بین ۱ الی ۳ روز کاری می باشد.

دلایل نگهداری دفاتر قانونی

شاید این سوال نیز در ذهنتان ایجاد شود که دلایل نگهداری دفاتر قانونی چیست و به چه منظور انجام می شود؟ در پاسخ باید بگوییم که مهم ترین دلایل نگهداری دفاتر قانونی، به دست آوردن اطلاعات کلی و دقیق درباره افزایش یا کاهش و مانده حساب است.

شما با انجام این کار می توانید احتمال خطا یا اشتباه برای ثبت دوباره یا عدم ثبت معاملات را کاهش دهید. در صورتی که فعالیت های اقتصادی مربوط به هر موسسه در دفاتر قانونی ثبت شوند، اطلاعات کامل و دقیقی از این فعالیت‌ ها شامل تاریخ معامله، مبلغ بدهکار، نام حساب بدهکار و بستانکار و همچنین مبالغ فعالیت‌ های اقتصادی یک سازمان در دسترس مدیران شرکت خواهد بود.

جریمه عدم تحریر دفاتر قانونی

جریمه عدم تحریر دفاتر قانونی چقدر است؟ همانطور که می دانید هر سازمان موظف است که در پایان سال، دفاتر قانونی خود را به اداره مالیات ارائه دهد. صاحبان شرکت ها و موسسات، می بایست در ابتدای سال مالی و پس از مشخص شدن حوزه‌ های مالیاتی خود این دفاتر را تهیه کرده و به سازمان امور مالیاتی تحویل دهند. عدم تحویل این دفاتر در زمان مشخص شده توسط سازمان امور مالیاتی، منجر به پرداخت ۲۰ درصد جریمه برای مالیات دهندگان خواهد شد. این امر از تاخیر در تحریر دفاتر قانونی جلوگیری خواهد کرد.

جریمه خط‌ خوردگی دفاتر قانونی

جریمه خط‌ خوردگی دفاتر قانونی چیست؟ تمامی شرکت ها و اشخاص حقیقی بر اساس قانون تجارت موظفند همه وقایع و رویدادهای مالی را پس از ثبت در اسناد حسابداری و تایید مدیریت در دفاتر قانونی همچون دفتر روزنامه و کل انتقال داده و نگه‌ داری کنند. ثبت وقایع و رویدادها باید بدون هیچ گونه خطا و اشتباه باشد چرا که در غیر این صورت، موجب رد شدن دفاتر و جریمه و قانون علی الرأس شرکت خواهد شد.

این دفاتر قانونی همانطور که گفته شد، باید توسط اداره ثبت شرکت، دارای پلمپ و همچنین دارای یک شماره اختصاصی برای درج‌ در اظهارنامه مالیاتی باشد. از این رو استفاده از دفاتری که از بیرون خریداری می‌ شوند از نظر ممیزین مالیاتی قانونی نخواهند بود. همچنین هنگام تحریر و نوشتن این دفاتر باید بسیار توجه و دقت شود؛ چرا که هر گونه خطا و اشتباه، می تواند باعث رد شدن و جریمه شود.

رنگ خودکار تحریر دفاتر قانونی باید آبی یا مشکی باشد و به این نکته توجه داشته باشید که استفاده از خودکار سبز، قرمز یا مداد و روان نویس، برای نوشتن دفاتر مجاز نیست. فراموش نکنید که رویدادهای ثبت شده در دفاتر باید خوانا و بدون هیچ گونه خط خوردگی و لاک گرفتگی باشد. جریمه خط‌ خوردگی دفاتر قانونی، ۲۰ درصد می باشد و درصورتی‌ که دفاتر قانونی ارائه شوند اما از طریق بازرسان رد شده و مورد تایید واقع نشوند، مشمول ۱۰ درصد جریمه خواهد شد.

اشتباه در تحریر دفاتر قانونی یکی از معضلات مهمی است که حسابداران می بایست به آن توجه داشته باشند. در اصل حسابداران باید با مشکلاتی که باعث از بین رفتن اعتبار دفاتر قانونی می شوند، آشنا باشند. حسابداران باید با مشکلاتی که منجر به از دست رفتن اعتبار دفاتر قانونی می‌شود آشنا باشند.

برخی از مهم‌ ترین اشتباهات در تحریر دفاتر قانونی شرکتها به شرح زیر می باشد:

  • عدم دریافت دفاتر قانونی
  • جا انداختن یا ثبت اشتباه سند حسابداری
  • عدم رعایت اصول دفترنویسی
  • وجود مغایرت بین اطلاعاتی که در دفتر ثبت شده با اطلاعاتی که در نرم‌ افزار حسابداری موجود است
  • تاخیر بیش از حد مجاز در ثبت اطلاعات (بیش از ۱۵ روز)

اگر قصد انجام تحریر دفاتر قانونی ۱۴۰۳ را دارید، می بایست به برخی نکات توجه لازم را داشته باشید. در ادامه به نکات مهم در تحریر دفاتر قانونی اشاره کرده ایم.

  • شما می‌ توانید از دفاتر متعدد روزنامه به منظور ثبت عملیات در هر بخش استفاده کنید.
  • در تحریر دفاتر قانونی با خودکار آبی، به هیچ وجه از وسایلی استفاده نکنید که به راحتی پاک می شوند.
  • تمامی رویدادها و وقایعی که در دفاتر روزنامه ثبت می شوند، باید حداکثر تا ۱۵ ماه بعد به دفتر کل منتقل شوند.
  • اگر از روی گزارش‌ های سیستمی برای ثبت و تحریر دفاتر قانونی استفاده می‌ کنید، بخاطر داشته باشید که این برنامه‌ ها معیارهای سازمان را داشته باشند.
  • در تحریر ماهانه دفاتر قانونی باید مبالغ را به واحد پولی رایج کشور وارد کنید. این امر بدین معناست که مبالغ باید به ریال و نیز به زبان فارسی نگارش شوند.
  • از دیگر مهم ترین نکات تحریر دفاتر قانونی می توان به این امر اشاره کرد که اگر دفاتر مذکور به هر دلیلی در دسترس مودی قرار نگیرد، این فرد می‌ تواند با رعایت یک شرط و انجام این کار، مانع از نقض اعتبار دفتر قانونی شود. در این حالت فرد می بایست به مدت ۲ ماه نسبت به اخذ دفتر قانونی جدید و همچنین ثبت رویدادهای این مدت در آن اقدام نماید. علاوه بر این رویدادهای تاخیری در این بازه زمانی نیز باید ثبت شوند.
  • بر اساس بخشنامه تحریر دفاتر قانونی، برای شرکت‌ های جدید و نوپا که شخصیت حقوقی جدید محسوب می شوند و نیز افراد دیگر، تاخیر تحریر دفاتر قانونی تا ۲ ماه قابل قبول خواهد بود.
  • طبق قانون تحریر دفاتر قانونی، برای دفاتری که ضمن سال مالی هستند، این اسناد زمانی قابل قبول می باشند که تا آن تاریخ هیچ تراکنش مالی و پولی انجام نشده باشد.
  • یکی دیگر از نکات مهم تحریر دفاتر قانونی که حسابداران باید به آن توجه کنند این است که ارائه دفاتر سفید و نانویی هیچ اعتباری ندارد.
  • به جز مودیان گروه ۱، افرادی که رویدادهای مالی خود را به صورت ماشینی ثبت کرده اند، نیاز به ارائه دفاتر به صورت دستی ندارند. نگهداری این اسناد در حالت الکترونیکی (ماشینی) نیز همچنان ضروری می‌ باشد.
  • بر اساس ماده ۱۷ تحریر دفاتر قانونی، مودیانی که از سیستم های الکترونیکی استفاده می کنند، وظیفه دارند خلاصه عملیات داده شده به ماشین های الکترونیکی را طی هر ماه تحت سر فصل های دفتر کل حداکثر تا پایان ماه بعد در دفاتر روزنامه یا مشاغل ثبت کنند.

تحریر دفاتر قانونی در سپیدار

در ادامه این مطلب به نحوه تحریر دفاتر قانونی در سپیدار خواهیم پرداخت:

  1. مرحله اول: قطعی کردن اسناد حسابداری در فرم تبدیل اسناد موقت به دائم
  2. مرحله دوم: صدور اسناد کل به صورت روزانه یا تجمیعی در فرم صدور سند کل
  3. مرحله سوم: دریافت گزارش و تحریر دفاتر (گزارشات دفاتر روزنامه و کل در فرم گزارش ساز سپیدار قابل دسترسی می باشد)

کتاب حسابداری تحریر دفاتر قانونی

همانطور که می دانید کتاب حسابداری تحریر دفاتر قانونی و فیلم تحریر دفاتر قانونی یکی از بهترین منابع آموزشی برای یادگیری دقیق تحریر دفاتر قانونی است و افرادی که در زمینه حسابداری تحصیل می کنند، کتاب تحریر دفاتر قانونی یکی از کتاب های درسی رشته حسابداری می باشد.

یکی از مزایای شرکت در دوره آموزشی اصول تحریر دفاتر قانونی، آشنایی با بهترین منابع آموزشی مانند کتاب می باشد. اساتید ما در طی دوره برای یادگیری بهتر، به شما عزیزان کتاب آیین نامه تحریر دفاتر قانونی و همچنین انواع چک لیست تحریر دفاتر قانونی pdf به شما معرفی خواهند کرد تا از این طریق بتوانید مهارت خود را بهبود ببخشید.

جهت دریافت آیین نامه تحریر دفاتر قانونی جدید pdf یا فصل سوم تحریر دفاتر قانونی، می توانید به سایت های مربوطه مراجعه نمایید.

نمونه دفاتر قانونی تحریر شده

اگر به دنبال عکس تحریر دفاتر قانونی هستید، در تصویر بالا می توانید نمونه دفاتر قانونی تحریر شده را مشاهده کنید.

تحریر دفاتر قانونی به انگلیسی

تحریر دفاتر قانونی به انگلیسی به معنای Writing legal documents می باشد.

جمع بندی

در این مقاله به ارائه اطلاعات کامل و جامع درباره نحوه صحیح تحریر دفاتر قانونی، آئین نامه تحریر دفاتر قانونی، نرخ تحریر دفاتر قانونی، قانون جدید تحریر دفاتر قانونی و… پرداخته شده است تا شما عزیزان بتوانید با طریقه تحریر دفاتر قانونی به طور درست و اصولی آشنا شوید. اگر شما هم می خواهید مطالعه دقیقی در زمینه تحریر دفاتر قانونی شرکت ها و سازمان ها داشته باشید، این مقاله برای شماست.

سوالات متداول
تحریر دفاتر قانونی چیست؟

همانطور که گفته شد تحریر دفاتر قانونی، یک نوع نگارش اسنادی هستند که توسط حسابداران انجام می شود و در آن کلیه رویدادهای مالی یک شرکت یا موسسه ثبت شده و مورد تایید مدیریت می‌ باشد.

انواع دفاتر قانونی چیست؟

انواع دفاتر قانونی در ۴ مدل دفتر روزنامه، دفتر کل، دفتر دارایی و دفتر معین می باشد که در این مقاله درباره هر یک از انواع دفاتر قانونی به طور کامل توضیحات ارائه داده ایم.

نحوه تحریر دفاتر قانونی چگونه است؟

نحوه تحریر دفاتر قانونی باید به طور دقیق و کامل و عاری از هر گونه اشتباه و خطا مانند خط خوردگی یا لاک گرفتگی باشد. اگر به دنبال آموزش تحریر دفاتر قانونی هستید، این مقاله را مطالعه بفرمایید.

source

توسط chehrenet.ir