چیدمان مبل راحتی جلوی تلویزیون و تنظیم سایر وسایل و مبلمان اطراف آن یکی از بزرگترین چالش‌های طراحی داخلی محسوب می‌شود. در برخی از خانه‌های امروزی، خانه‌های مختص تماشای تلویزیون وجود دارد اما همه چنین خانه‌هایی ندارند. بسیاری از ما اتاق‌های نسبتا کوچک یا چندمنظوره‌ای داریم که در آن‌ها علاوه بر تماشای تلویزیون، کارهای دیگری هم انجام می‌شود. به همین دلیل چیدمان تلویزیون و مبلمان برای سازگاری با تمام شیوه‌های زندگی کار دشواری به نظر می‌رسد. با خواندن این مقاله، می‌توانید کمی از دردسرهای خود موقع چیدمان مبل راحتی جلوی تلویزیون بکاهید و اتاق‌ دارای تلویزیون را به جایی راحت‌تر برای زندگی و لذت بردن از تماشای فیلم‌ و سریال‌های مورد علاقه‌ی خود تبدیل کنید.

اشتباهات رایج درباره‌ی چیدمان مبل راحتی جلوی تلویزیون

یکی از مهم‌ترین و متداول‌ترین سؤالات در طراحی اتاق نشیمن این است که مبل راحتی و تلویزیون را کجا قرار دهیم. تلویزیون یکی از پرمصرف‌ترین وسایل الکترونیکی در خانه‌های مدرن است اما وقتی از آن استفاده نمی‌شود، می‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. در غیر این صورت، باید آن را طوری با مبل راحتی تنظیم کنید که به کاربردی بودن و زیبایی اتاق نشیمن شما کمک کند. بسیاری از مردم این کار را به روش درستی انجام می‌دهند اما همه این‌طور نیستند. در ادامه، رایج‌ترین اشتباهاتی که درباره‌ی چیدمان مبل راحتی جلوی تلویزیون رخ می‌دهد را می‌خوانید.

۶,۰۰۰,۰۰۰

۳,۸۴۰,۰۰۰

تومان

۱۲,۰۰۰,۰۰۰

۶,۰۰۰,۰۰۰

تومان

تبدیل تلویزیون به نقطه‌ی کانونی اتاق

با اینکه تلویزیون‌ها از آغاز اختراع شدن و بزرگ بودن تا تبدیل شدن به صفحه‌های نمایش صاف و شیک مسیری طولانی را طی کرده‌اند اما هنوز هم شایسته‌ی حضور در مرکز اتاق نیستند. بر کسی پوشیده نیست که وجود تلویزیون به عنوان نقطه‌ی کانونی اتاق نشیمن راحت است اما پنهان کردن یک صفحه‌ی نمایش بزرگ در اتاق کار آسانی نیست.

برای اینکه بتوانید مبل راحتی و سایر لوازم اتاق را به بهترین شکل جلوی تلویزیون بچینید و در عین حال، این وسیله‌ی الکترونیکی به نقطه‌ی کانونی اتاق شما تبدیل نشود، باید در وهله‌ی اول یک قاب تلویزیون با طرحی هنری خریداری کنید. یک قاب تلویزیون هنری متناسب با فضای اتاق انتخاب کنید. این قاب باید از میان صدها قاب با طرح هنری برای تلویزیون انتخاب شده باشد و در واقع، برای انتخاب آن حساسیت ویژه‌ای خرج کرده باشید تا مطمئن شوید که هیچ کسی به راحتی متوجه حضور تلویزیون روبه‌روی مبل‌های راحتی اتاق نمی‌شود.

یک کمد تلویزیون سفارشی هوشمندانه نیز می‌تواند به پنهان کردن تلویزیون روبه‌روی مبل‌های راحتی کمک کند. این کمد باید طراحی ظریفی داشته باشد. داشتن کشوها و فضاهای اضافی در اطراف تلویزیون هم ایده‌ی بسیار خوبی برای طراحی این کمد است. بسته به پالت رنگی فضای داخلی خود، یک دیوار با رنگ زغالی تیره، سرمه‌ای یا مشکی را در نظر بگیرید و تلویزیون را روی آن نصب کنید. به این ترتیب، به محض خاموش کردن تلویزیون، این وسیله از دید همه خارج می‌شود و مبل‌های راحتی به جایی برای فعالیت‌های دیگر به جز تلویزیون دیدن تبدیل می‌شوند.

همه چیز درباره‌ی چیدمان مبل راحتی جلوی تلویزیون

قرار دادن تلویزیون رو به نور خورشید و مبل راحتی پشت به نور

نور طبیعی فراوان یکی از ویژگی‌های طراحی برتر فضای داخلی هر خانه‌ای است اما می‌توان با قرار دادن تلویزیون در معرض این نور طراحی داخلی را خراب کرد. در صورت امکان، تلویزیون را از نور مستقیم طبیعی خورشید دور نگه دارید تا بازتاب بیش از حد این نور روی صفحه‌ی نمایشگر آن را از بین ببرید. اگر تلویزیون روبه‌روی پنجره یا جلوی آن باشد، طبیعتا مبل راحتی را جایی پشت به نور خورشید قرار می‌دهید. در این صورت، در طول روز برای دیدن تصاویر واضح‌تر از تلویزیون مشکل خواهید داشت. اگر قرار دادن مبل و تلویزیون در چنین فضایی اجتناب‌ناپذیر است، از لوازمی مانند پرده‌های ضخیم‌تر استفاده کنید تا موقع تماشای تلویزیون مانع از تابش خیره‌کننده‌ی نور خورشید به چشم شما شوند.

۱,۷۷۰,۰۰۰

تومان

۲,۹۹۰,۰۰۰

تومان

نصب تلویزیون روی دیوار در ارتفاعی بیش از مبل

نصب تلویزیون روی دیوار بهترین گزینه برای صرفه‌جویی در فضای کف اتاق به ویژه در اتاق‌های کوچک‌تر است اما انتخاب ارتفاع مناسب برای نصب تلویزیون را اغلب فراموش می‌کنیم. فاصله‌ای که می‌توانید مبل راحتی را در آن قرار دهید و همچنین، فاصله‌ای که از آن تلویزیون را تماشا می‌کنید و نسبت تلویزیون با کل اتاق، همگی در تعیین ارتفاع تلویزیون از پایین دیوار تا محل نصب نقش مهمی دارند. به طور کلی، نصب تلویزیون روی دیوار باید طوری باشد که وقتی روی مبل راحتی می‌نشینید، از فشار روی گردن شما جلوگیری شود. این فاصله حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلی‌متر بالاتر از محل نشیمن مبل راحتی است.

قرار دادن تلویزیون در گوشه‌ای از اتاق و مبل راحتی روبه‌روی آن

تلویزیون نباید نقطه‌ی کانونی اتاق نشیمن شما باشد اما در عین حال، شما نمی‌خواهید آن را در گوشه‌ای که دیدن آن سخت است، قرار بدهید. اگر تلویزیون را در گوشه‌ی اتاق بگذارید، برای چیدن مبل راحتی دو راه دارید؛ یا باید آن را روبه‌روی تلویزیون قرار بدهید و رفت و آمد در اتاق را سخت کنید و یا باید آن را جایی به موازات دیوارها و مکان‌هایی مانند آن بگذارید که در این صورت، نگاه کردن به تلویزیون دشوار می‌شود.

به‌علاوه، وقتی که تلویزیون را در اتاق می‌گذارید، باید در نظر داشته باشید که می‌خواهید از فضاهای مجاور مانند آشپزخانه و اتاق ناهارخوری هم تلویزیون را ببینید یا خیر. اگر به قرار دادن تلویزیون در گوشه‌ی دیوار اصرار دارید یا فکر می‌کنید در اتاق جای دیگری برای تلویزیون نیست، می‌توانید از یک پایه‌ی دیواری قابل تنظیم برای تلویزیون استفاده کنید. به این ترتیب، تلویزیون شما می‌تواند به هر طرفی بچرخد و دسترسی شما به تلویزیون بیشتر شود. در این صورت، حتی می‌توانید مبل راحتی را به دل‌خواه خود بچینید و در عین حال، از تماشای راحت تلویزیون روی این مبل مطمئن باشید.

در صورتی که برای نصب تلویزیون روی دیوار گوشه‌ی اتاق، فضای دیوار با پنجره‌ها محدود می‌شود، می‌توانید یک براکت روی دیوار در گوشه‌ای نصب کنید تا تلویزیون فضای پنجره‌ها را مسدود نکند.

نمات چیدمان مبل راحتی جلوی تلویزیون

فدا کردن محل دسترسی به منبع برق برای چیدمان تلویزیون

برخی از افراد موقع چیدمان مبل راحتی جلوی تلویزیون، بیشتر از اینکه به فکر محل قرار گرفتن تلویزیون باشند، به محل قرارگیری مبل راحتی دقت می‌کنند. در این صورت، این احتمال وجود دارد که تلویزیون جایی بسیار دور از منبع برق و پریزها قرار گیرد. برای قرار دادن تلویزیون در هر نقطه از اتاق باید مطمئن شوید که پریزهای برق کافی برای تلویزیون و لوازم جانبی مانند کنسول‌های بازی و سیستم‌های صوتی وجود دارد.

اگر محل قرار گرفتن تلویزیون را فدای محل گذاشتن مبل راحتی در اتاق کنید، ممکن است پریزهای برق در فاصله‌ای دورتر باشند. در این صورت، احتمال کشیده شدن سیم‌های برق وجود دارد. در صورت بازسازی یا طراحی یک فضای داخلی از ابتدا، می‌توانید کابل‌ها و سیم‌های برق را در حفره‌های دیوارها پنهان کنید تا مشکل به راحتی برطرف شود. همچنین، می‌توانید تلویزیون را روی میز تلویزیون بگذارید و همه‌ی کابل‌ها و سیم‌های آن را پنهان کنید. قرار دادن تلویزیون روی دیوارهای کوتاه‌تر و پنهان کردن سیم‌ها و کابل‌ها در داخل‌ حفره‌های دیوار هم ایده‌ی خوبی است. در این صورت، اگر مبل راحتی جایی جلوی تلویزیون چیده شود، سیم‌های برق فضای بصری روبه‌روی آن را خراب نخواهند کرد.

تلویزیون بسیار بزرگ در فاصله‌ای نزدیک با مبل راحتی

یک تلویزیون یا صفحه نمایش بزرگ برای فیلم و سریال دیدن عالی است اما اگر این تلویزیون بزرگ‌تر از فضای اتاق باشد یا مبل راحتی را بسیار نزدیک به آن بچینید، ممکن است باعث خستگی جسمی یا چشمان شما شود. مطمئن شوید که مبل راحتی در فاصله‌ای مناسب از تلویزیون قرار دارد. فاصله‌ی ایده‌آل مبل راحتی از تلویزیون به اندازه‌ی صفحه نمایش بستگی دارد اما قاعده‌ی کلی این است که اندازه‌ی صفحه را ۱.۵ تا ۲.۵ برابر کنید تا بهترین فاصله برای مشاهده‌ی تلویزیون و قرار دادن مبل راحتی مشخص شود. به عنوان مثال، یک تلویزیون ۶۰ اینچی باید از مبل و نقطه‌ی دید شما ۱.۹ تا ۳.۳ متر فاصله داشته باشد.

آیا مبل راحتی باید رو به تلویزیون باشد؟

این روش مناسب‌تری برای نگاه کردن به تلویزیون است زیرا بسیاری از مردم از داشتن مبل راحتی لذت می‌برند و می‌توانند با آسودگی و راحتی تلویزیون را تماشا کنند. بااین‌حال، این کار همیشه هم تصمیم چندان عاقلانه‌ای نیست. اگر انجام دادن این کار دسترسی به اتاق نشیمن را دشوارتر می‌کند، تعادل فضای اتاق شما را به هم می‌زند یا نشستن را برای شما دشوار می‌کند، بهتر است در چیدمان مبل راحتی و تلویزیون خود تجدید نظر کنید.

هنگام تصمیم‌گیری درباره‌ی چیدمان مبل راحتی جلوی تلویزیون بسیار مهم است که به یاد داشته باشید که دسترسی به فضاهای اتاق نشیمن و رفت و آمد در آن به اندازه‌ی داشتن دید واضح‌تر از تلویزیون شما مهم است. اگر نمی‌خواهید تعادل اتاق نشیمن خود را با یک مبل راحتی رو به تلویزیون بر هم بزنید، مبل را با زاویه رو به تلویزیون قرار دهید یا آن را عمود بر تلویزیون بچینید.

کارشناسان معتقدند که باید حداقل ۳.۵ متر میان تلویزیون و مبل راحتی فاصله وجود داشته باشد. با وجود این، پیش از پیروی از این نظر کارشناسی باید به مسائل مختلفی توجه داشته باشید. برای مثال، تشخیص اینکه چقدر فاصله میان میز عسلی یا قهوه‌خوری و مبل راحتی وجود دارد، مهم است. همچنین، باید ارتفاع مناسب برای میز و مبل خود را در نظر داشته باشید.

قبل از چیدمان مبل راحتی جلوی تلویزیون، کمی تلاش کنید تا حداقل ابعادی را که برای راحت نگه داشتن وسایل به آن نیاز دارید، بررسی کنید. در صورتی که مبل راحتی شما با حفظ چنین ابعادی رو به تلویزیون نیست، به سراغ چیدمان دیگری بروید.

بیشتر تلویزیون‌ها را می‌توان روی میز تلویزیون یا پایه‌ی دیواری تلویزیون در مقابل دیوار اتاق نشیمن قرار داد. بااین‌حال، این کار را می‌توانید به روش‌های بسیار متنوعی انجام بدهید. در هر صورت، چیدمان عالی برای مبل و تلویزیون چیدمانی است که همه چیز را مرتب نگه می‌دارد، فضایی برای قدم زدن در اطراف باقی می‌گذارد و هنگام تماشای تلویزیون از روی مبل راحتی به شما احساس آرامش می‌دهد. بنابراین، همه‌ی این عوامل را در نظر بگیرید و در صورت برآورده شدن تمام این نیازها و توجه به همه‌ی این عوامل می‌توان گفت که چیدمان مبل راحتی جلوی تلویزیون شما عالی است. در نهایت، خودتان متوجه خواهید شد که نیازی نیست که مبل راحتی لزوما در مرکز جلوی تلویزیون قرار بگیرد.

ایده‌هایی برای چیدمان مبل راحتی جلوی تلویزیون

کلام آخر

هنگام تصمیم‌گیری درباره‌ی چیدمان مبل راحتی جلوی تلویزیون، راحتی و دسترسی به تلویزیون را در اولویت قرار دهید. تلویزیون باید طوری در اتاق چیده شود که صفحه‌ی آن به دور از نور خورشید باشد. فاصله‌ی دید برای یک تلویزیون استاندارد ۲.۵ تا ۳.۵ متر است و بهترین زاویه‌ی دید برای آن بیش از ۳۰ درجه نیست. برای اینکه رفت و آمد در اطراف تلویزیون و مبل راحتی به سادگی انجام شود، باید مسیرهایی را برای تردد ایجاد کنید که پشت بینندگان تلویزیون باشند و رفت و آمد سایرین مزاحم تماشای تلویزیون توسط آن‌ها نشود. به این ترتیب، می‌توانید مطمئن باشید که همه هم راحت روی مبل‌ها نشسته‌اند و هم تلویزیون را بهتر می‌بینند.

منبع: thegoodguys

سؤالات رایج

فاصله‌ی مبل راحتی و تلویزیون چقدر باید باشد؟

بهترین فاصله برای تماشای تلویزیون در اندازه‌های معمولی ۲.۵ تا ۳.۵ متر است. بنابراین، باید مبل راحتی را طوری جلوی تلویزیون بچینید که به همین اندازه از تلویزیون فاصله داشته باشید. 

آیا تلویزیون باید نقطه‌ی کانونی اتاق نشیمن باشد؟

هر چند بسیاری از مردم این وسیله‌ی الکترونیکی را به نقطه‌ی کانونی اتاق تبدیل می‌کنند اما این کار درست نیست. بهتر است تلویزیون در نقطه‌ی کانونی اتاق نباشد. اگر مجبور هستید که تلویزیون را در مرکز اتاق بگذارید، می‌توانید از قاب‌های هنری یا کمد با طراحی خاص برای پنهان کردن تلویزیون از دید همه استفاده کنید. 

تلویزیون را کجای دیوار نصب کنیم؟

نصب تلویزیون روی دیوار باید طوری باشد که وقتی روی مبل راحتی می‌نشینید، از فشار روی گردن شما جلوگیری شود. بهتر است که این فاصله حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلی‌متر بالاتر از محل نشیمن مبل راحتی باشد.

برای نتابیدن نور به صفحه‌ی تلویزیون چه کنیم؟

برای اینکه از چنین اتفاقی جلوگیری کنید، می‌توانید تلویزیون را جایی دور از نور خورشید قرار دهید یا از پرده‌های ضخیم برای ممانعت از ورود نور از پنجره‌ها هنگام تماشای تلویزیون استفاده کنید. 

source

توسط chehrenet.ir