علت شبز شدن استخر

عموماً رنگ سبز استخر نشان دهنده حضور جلبک در آب است؛ اما از دیدگاه دقیق‌تر، چه عواملی باعث سبزشدن رنگ آب استخر می‌شود؟ با ما همراه باشید.

  1. جلبک فراوان: درصورتی‌که به‌طور منظم به استخر رسیدگی نشود، جلبک‌ها در طول زمان رشد می‌کنند و در سویه‌های مختلف به رنگ‌های سبز، سبزآبی، خردلی و مشکی در آب استخر پدیدار می‌شوند. جلبک‌ها یا از طریق منبع آب یا محیط اطراف، به استخر دسترسی پیدا می‌کنند و با استفاده از نور و کلروفیل سبزرنگ سلول‌هایشان، در استخر شما به زندگی و فتوسنتز ادامه می‌دهند.
  2. کمبود میزان کلر: عامیانه‌ترین دلیل سبزی آب استخر، کمبود میزان کلر می‌باشد. متخصصان توصیه می‌کنند که هر هفته میزان کلرین های آزاد آب را بررسی کنید و آن را ترجیحا بین ۱ تا ۳ ppm نگه دارید. وقتی‌که سطح کلرین آزاد آب به زیر یک رفته یا به صفر نزدیک می‌شود، مشخصا ماده‌ای برای مبارزه با رشد جلبک‌ها در آب وجود ندارد و این به‌تنهایی باعث سبزشدن آب استخر می‌شود.
  3. pH آب بیشتر از ۷.۸: ممکن است برایتان پیش بیاید که حتی با استفاده منظم و صحیح از کلر، رنگ استخرتان دوباره سبز شود. این اتفاق زمانی می‌افتد که pH آب خیلی بالا باشد. میزان زیاد pH، که برای مثال از مصرف زیاد سیانوریک اسید رخ می‌دهد، حضور کلر در استخر را بی تاثیر می‌کند. طبق توصیه‌های متخصصان، سطح pH آب بهتر است از عدد ۸ بالاتر نرود؛ زیرا میزان اسیدیته محیط با تأثیرگذاری کلر رابطه عکس دارد. همچنین لازم است اشاره کنیم که نوع دستگاه کلرزن نیز می‌تواند در بالارفتن pH تاثیر گذار باشد. مثلا کلرزن های نمکی نسبت کلرزن های سنتی که با گرانول یا مایع کلر کار می‌کنند، در افزایش pH آب موثرتر واقع‌شده اند.
  4. گرده: اگر استخرتان در فضای باز ساخته شده، احتمال اینکه دچار گرده‌ شود زیاد است. گرده‌ها سایه‌ای سبز و زرد به آب می‌زنند، که بعضا به زنگ‌زدگی فلزات حاضر در آب نیز شباهت دارد.
  5. گردش آب ضعیف: درصورتی‌که آب استخر در جریان نبوده و راکد شود، به فضایی مناسب برای رشد و تجمع جلبک‌ها، قارچ‌ها و گرده‌ها تبدیل می‌شود.
  6. عدم کارکرد فیلتر: یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در سلامت استخر، فیلتر آب است. با توجه به محیط اطراف استخر، دستگاه فیلتر به مدت‌زمان مشخصی برای پاکیزه نگه داشتن استخر نیاز دارد. به‌عنوان‌مثال در آب‌وهوای گرم، توصیه می‌شود دستگاه فیلتر ۸ ساعت در طول روز روشن باشد. درصورت‌ عدم کارکرد صحیح فیلتر آب، گرده، قارچ و جلبک مجدداً در سطح استخر حضور پیدا می‌کنند.
  7. فراوانی فسفر: یکی دیگر از دلایل سبزی آب، حضور سطوح بالا فسفر می‌باشد. حتی اگر به طور منظم از کلر استفاده کنید، سطح بالای فسفات در آب منجر به سبزی آب می‌گردد. به این دلیل که فسفات یک منبع مغذی برای سویه‌های جلبک بوده و آنها را در برابر کلر قدرتمند می‌سازد. فسفر عموما از طریق بادوباران به استخر منتقل می‌شود، و توصیه ما این است که میزان آن را در آب کمتر از ۵۰۰ ppb نگه دارید.
  8. فلزات موجود در آب: اکسیداسیون فلزات در تماس با آب، از جمله فلزات موجود در پمپ‌ها یا حتی نرده‌های فلزی، باعث تغییر رنگ آب استخر می‌شود. بعضی‌اوقات فلزات با ترکیبات شیمیایی حاضر در آب واکنش داده و به ترکیباتی آزاد می‌کنند که تناسب شیمیایی آب را به هم می‌زند. شایان ذکر است درصورتی‌که قصد دارید آب جدیدی به استخر اضافه کنید، اول از وجود فلزات ریز در آن آگاه شوید.
  9. میزان قلیایی کلی و pH: سطح pH پایین منجر به ناکارآمدی شوک واردشده به استخر می‌گردد. همچنین اگر میزان قلیایی کلی آب در تعادل نباشد، از تاثیرگذاری کلر کاسته و باعث بازگشت جلبک‌ها به سطح آب می‌شود.
  10. ضدجلبک مسی و کات کبود: استفاده بیش از حد کات کبود، میزان مس موجود در آب استخر را افزایش می‌دهد و به آن رنگ سبز می‌بخشد. یکی از مشکلات کات کبود تبخیر نشدن و باقی ماندن آن در آب است. در طول زمان، تجمع مس در آب، رنگی سبز به آن می بخشد.

مراحل پاک‌سازی استخر سبز:

  1. ابتدا با استفاده از کفکش، دیواره‌ها و کف استخر را شسته و سپس با دست، نقاط باقی‌مانده مخصوصا محلی که جلبک جمع‌شده است، بشویید.
  2. با استفاده از برس سفت دیواره‌ها و کف استخر را دوباره پاک کنید.
  3. فیلتر‌های استخر را بررسی کرده و در صورت نیاز پشت‌شویی کنید. ممکن است باقی‌مانده جلبک‌ها در فیلترها گیر کرده باشند.
  4. با استفاده از کیت تشخیص pH، میزان pH آب را پیدا کنید. اگر pH خیلی زیاد (بیشتر از ۸) باشد، کلر تاثیرش را از دست می‌دهد و اگر pH خیلی کم (کمتر از ۷) باشد، شوک‌درمانی استخر موثر واقع نمی‌شود. با استفاده از کاهش‌دهنده‌های اسیدی و افزاینده‌های قلیایی، pH آب استخر را متعادل کنید.
  5. میزان قلیاییته و کلر آزاد و فسفر استخر را بررسی کنید. در یک استخر سبز حاوی جلبک، بیشتر اوقات میزان کلر پایین و فسفر زیاد است. نبود کلر، به جلبک‌ها آزادی عمل داده و فسفر منبع مغذی برای آنان می‌باشد.
  6. هر دوهفته با اضافه کردن میزان بیشتری از کلر، استخر را شوک‌درمانی کنید. اگر که از روش شوک بی‌کلر استفاده می‌کنید، برای استخر سبز حاوی جلبک، باید با کلر به استخر شوک دهید.
  7. فیلتر استخر را راه اندازی کرده و تا وقتی که آب کاملا تمیز شود، آن را روشن بگذارید. توصیه می‌شود فیلتر‌ها حداقل فیلتر‌ها ۲۴ ساعت روشن باشند تا هم تمامی جلبک‌ها فیلتر شوند و هم شوک به کل استخر وارد شود.
  8. بعد از انجام تمامی مراحل، دوباره میزان ‌pH، قلیاییته و کلر را بررسی کنید و آن‌ها را به سطحی برسانید که متخصصان به شما توصیه می‌کنند. در غیر این صورت، به‌احتمال‌زیاد با آب استخری سبزرنگ روبه‌رو خواهید شد.

نکات کاربردی:

  1. با استفاده از کاور استخر، از ورود گرده به آب جلوگیری کنید و هرازچندگاه یک‌بار سلامت جنس کاور را بررسی کنید.
  2. از سلامت فیلتر آب آگاه شده و با مشاوره یک متخصص، از بازه زمانی بهینه فیلتراسیون مطلع شوید.
  3. درصورتی‌که طولانی‌مدت از فیلتر استفاده می‌کنید، بهتر است کارتریج فیلترها را هر ۲ تا ۶ هفته تمیز یا تعویض کنید و فیلتر شن و ماسه را هر ۱ تا ۴ هفته پشت‌شویی کنید.
  4. برای جلوگیری از تجمع مس در استخر، به جای کات کبود، از ضدجلبک اورگانیک همه‌منظوره استفاده کنید.
  5. pH آب را بین ۷.۲ تا ۷.۸ و میزان قلیایی کلی را بین ۸۰ تا ۱۲۰ ppm نگه دارید تا از تاثیرگذاری کلر کاسته نشود.

source

توسط chehrenet.ir