کمیسیون فدرال تجارت آمریکا (FTC) افزایش قیمت اخیر سرویس گیم پس را نوعی آسیب به مصرفکننده نامیده است؛ چیزی که سعی کرد با مبارزه با خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت متوقف شود.
پس از پیروزی دادگاه مایکروسافت در سال گذشته که FTC در حال حاضر درخواست تجدید نظر داده است، این شرکت خرید ۶۹ میلیارد دلاری اکتیویژن بلیزارد را در اکتبر ۲۰۲۳ تکمیل کرد. هرچند FTC همچنان به ارائهی مدارک مختلف ادامه میدهد تا زمانی که درخواست تجدیدنظر آن بررسی میشود و در یک پروندهی جدید، افزایش قیمت گیم پس را برجسته کرد که شامل افزایش قیمت برای انواع اشتراکهای گیم پس و یک سطح استاندارد جدید است.
مایکروسافت به کمیسیون فدرال تجارت پاسخ داده و گفته است که اینکه افزایش قیمت گیم پس را آسیب به مصرفکننده بنامیم، اشتباه است زیرا سطح استاندارد، جایگزین گیم پس کنسول میشود که شامل بازی چند نفرهی آنلاین نمیشد. در این بیانیه آمده است:
در حالی که قیمت گیم پس آلتیمیت از ۱۶.۹۹ دلار به ۱۹.۹۹ دلار در ماه افزایش مییابد، این سرویس از طریق بسیاری از بازیهای جدید موجود که در روز انتشار در گیم پس دسترس قرار میگیرند، ارزش بیشتری از خود ارائه میدهد. از جمله این بازیها میتوان به نسخهی جدید کال آو دیوتی اشاره کرد.
در بیانیهی FTC آمده است:
تخریب محصول، حذف با ارزشترین بازیها از سرویس جدید مایکروسافت همراه با افزایش قیمت برای کاربران فعلی، دقیقا نوعی آسیب به مصرفکننده به دلیل ادغام شرکتها است که FTC ادعا میکند. افزایش قیمت مایکروسافت و تخریب محصول همراه با کاهش سرمایهگذاری مایکروسافت در تولید و کیفیت محصول از طریق اخراج کارکنان، ویژگیهای بارز شرکتی است که پس از ادغام، قدرت بازار را اعمال میکند.
این بیانیه در ادامه خاطرنشان میکند که افزایش قیمت مایکروسافت همزمان با اضافه شدن کال آو دیوتی به گرانترین سطح گیم پس است و عدم ارائهی سطح گیم پس کنسول کمی قبل از انتشار جدیدترین بازی کال آو دیوتی اتفاق میافتد که خلاف چیزی است که مایکروسافت وعده داده بود. این آژانس همچنین با ادعای اینکه اقدامات مایکروسافت پس از ادغام، شک و تردید قبلی آن را نسبت به وعدههایی که در مورد گیم پس داده بود، بیانیات خود را به پایان میرساند.
گفتنی است که پیش از این، FTC مدعی شده بود که تصمیم مایکروسافت برای اخراج دسته جمعی بسیاری از کارمندان در اوایل سال جاری با اظهارات قبلی که در دادگاه درباره نحوهی برنامهریزی برای ادارهی تجارت ایکسباکس در صورت خرید اکتیویژن بلیزارد بیان کرده بود، در تضاد است. البته وکلای مایکروسافت به ادعای FTC پاسخ دادند و گفتند که ادعاهای این آژانس ناقص و گمراهکننده هستند.
منبع: VGC
source