سرب ماده‌ای است که در محصولات آرایشی به عنوان رنگ‌دهنده و افزایش‌دهنده ماندگاری استفاده می‌شود و جلوی خراب شدن و ذوب شدن آنها را می‌گیرد. بدون سرب، این محصولات عموماً رنگ و دوام کافی ندارند. با این حال، با پیشرفت تکنولوژی و امتحان کردن فرمولاسیون‌های متفاوت در طی سالها، برخی از برندها، موفق به تولید محصولات آرایشی با کیفیت بدون سرب شده‌اند. به عنوان مثال، کالیستا را می‌توان بهترین برند لوازم آرایش بدون سرب نام برد که در ایران تولید می‌شود. 

اگرچه خطرات لوازم آرایشی حاوی سرب برای بدن اثبات شده، اما در عین حال این عنصر نقش مهمی در کیفیت و ماندگاری محصولات آرایشی ایفا می‌کند. هرچه مقدار سرب کمتر باشد، کیفیت محصولات افزایش می‌یابد و مصرف‌کنندگان کمتر دچار حساسیت می‌شوند و می‌توانند از لوازم آرایش خود به‌صورت روزانه استفاده کنند.

به طور کلی فلزات سنگین مانند سرب، آرسنیک، جیوه، و … در طیف گسترده‌ای از محصولات مراقبت شخصی از جمله رژ لب، خمیردندان‌های سفیدکننده، خط چشم و لاک ناخن یافت می‌شوند.

نقش فلزات سنگین در لوازم آرایش 

برخی از فلزات نقش مهمی در عملکرد طبیعی بدن دارند. به عنوان مثال، آهن برای اکسیژن رسانی خون ضروری است. با این حال، هنگامی که این فلزات در بدن انباشته می‌شوند ممکن است اثرات منفی جدی داشته باشند. سایر فلزات مانند سرب و جیوه عملکرد فیزیکی طبیعی در بدن ندارند، به همین دلیل است که محققان در تلاشند تا افراد را از خطرات لوازم آرایشی حاوی سرب آگاه کنند. 

در حالی که برخی از فلزات به عنوان آلاینده‌هایی برای فرآیند ترکیب شیمیایی محصول هستند، برخی دیگر به عنوان رنگ‌دهنده عمل می‌کنند. به عنوان مثال، کروم در تعداد بسیار کمی از محصولات به عنوان رنگ استفاده می‌شود و اکسیدهای آهن در برخی از لوازم آرایشی مثل سایه چشم، رژگونه‌ها و کانسیلر رنگ‌دهنده‌ی رایج محسوب می‌شوند. برخی از ترکیبات آلومینیوم هم، رنگ دهنده‌ی ‌ بعضی از برق لب، رژ لب و لاک‌های ناخن هستند.

سرب یک ناخالصی بالقوه در بسیاری از لوازم آرایشی رنگی به ویژه رژ لب است. این عنصر روی سیستم عصبی اثر گذاشته و با مشکلات یادگیری، زبان و رفتاری مرتبط است. سرب با کاهش باروری هم در مردان و هم در زنان، تغییرات هورمونی و بی‌نظمی‌های قاعدگی هم مرتبط است. از آنجایی که زنان باردار آسیب‌پذیر هستند، خطرات لوازم آرایشی حاوی سرب برای این افراد بیشتر از دیگران است چرا که علاوه‌ بر خطر سقط جنین، امکان دارد سرب از جفت عبور کند و وارد مغز جنین شود. بنابراین یافتن بهترین‌ برند لوازم آرایش بدون سرب، برای زنان باردار از اهمیت بالایی برخوردار است. از طرفی، کودکان پیش از نوجوانی نیز در معرض خطر هستند، زیرا سرب در میزان زیاد می‌تواند منجر به تاخیر در شروع بلوغ در دختران و پسران هم می‌شود. 

برندهای برتر لوازم آرایش بدون سرب

برند کالیستا 

برند کالیستا یکی از پرطرفدارترین برندها در میان بانوان است که خطرات لوازم آرایشی حاوی سرب را به خوبی درک کرده و محصولاتی ایمن و سالم تولید می‌کند.  از ریمل، خط چشم، کرم پودر هایلایتر گرفته تا بادی‌اسپلش و لوسیون‌های خوشبو برای دست و صورت و بدن؛ این برند سبد متنوعی از محصولات باکیفیت دارد. 

رژلب جامد هیدرا کالر کالیستا با فرمولاسیونی بی‌نظیر و بدون سرب، نرمی و رطوبت لب‌ها را حفظ و از خشکی جلوگیری لب جلوگیری می‌کند. این محصول حاوی ویتامین E و آلوئه‌ورا است که ضمن مرطوب نگه داشتن لب‌ها، آن‌ها را نرم و لطیف می‌کند. رنگ‌دهی فوق‌العاده و بافت براق این رژلب، به راحتی روی لب‌ها کشیده می‌شود و جلوه‌ای ابریشمی و درخشان به لب‌ها می‌بخشد. اگر به دنبال یک رژلب براق با فرمولاسیون طبیعی فاقد سرب هستید، هیدرا کالر کالیستا انتخابی ایده‌آل است.

 

همچنین رژلب جامد گلمور شاین کالیستا هم فاقد سرب بوده و با بافت کرمی و نرم خود، تازگی و درخششی خاص به لب‌ها می‌بخشد. این رژلب با ترکیبات ویتامینه خود، سلامت پوست لب‌ها را حفظ کرده و از آسیب‌های محیطی محافظت می‌کند. هر دوی این محصولات را با ضمانت کیفیت و اصالت کالا می‌توانید از فروشگاه اینترنتی سین‌دخت تهیه کنید. 

برند اتود هاوس

اتود هاوس (Etude House) یکی از برندهای برجسته کره‌ای در زمینه محصولات آرایشی و بهداشتی است که در سال 1985 تاسیس شد. این برند به دلیل ارائه محصولات با کیفیت و مقرون‌به‌صرفه، به ویژه در زمینه آرایش صورت و لب، شهرت دارد و می‌تواند لقب بهترین برند لوازم آرایش بدون سرب کره‌ای را از آن خود کند. طراحی زیبا و جذاب بسته‌بندی محصولات، از ویژگی‌های برجسته این برند است که آن را در میان مصرف‌کنندگان جوان و علاقه‌مندان به زیبایی محبوب کرده است. اتود هاوس با استفاده از ترکیبات طبیعی و تکنولوژی‌های پیشرفته، محصولاتی ایمن و موثر ارائه می‌دهد که برای انواع پوست‌ها مناسب هستند. یکی از محصولات پرطرفدار این برند، تینت لب مایع مدل Water Tint است. این تینت لب با فرمولاسیونی بی‌نظیر و کیفیت بالا، به سرعت جذب لب‌ها می‌شود و بافتی طبیعی و زیبا ایجاد می‌کند. ترکیبات غنی این محصول یعنی عصاره گریپ فروت و انار که به رطوبت‌رسانی و حفاظت از پوست لب کمک می‌کند. این تینت به جز برای لب، به عنوان رژگونه و سایه چشم نیز استفاده می‌شو‌د، و نتیجه نهایی آن بسیار جذاب، زیبا و طبیعی است.

سازمان‌ غذا و داروی جهانی سعی دارد تا با نظارت بیشتر استفاده از لوازم آرایش فاقد مواد مضر را  ترویج و به شناخت هرچه بیشتر برندهای برتر لوازم آرایش بدون سرب کمک کند. کاهش اثرات مضر استفاده از لوازم آرایشی بهداشتی و بالا رفتن سطح سلامت و در نتیجه تداوم زیبایی و جوانی در میان استفاده کنندگان از لوازم آرایشی؛ از اهداف این سازمان است. اگرچه علیرغم توجه زیاد به موضوع سرب در لوازم آرایشی، این فلز همچنان در برخی از محصولات یافت می‌شود.  تشخیص لوازم آرایش بدون سرب ممکن است دشوار باشد زیرا این ویژگی همیشه روی برچسب نوشته نمی‌شود. بنابراین بهترین راه استفاده از لوازم آرایشی باکیفیت و اصل است. بعلاوه بهتر است زنان در دوران بارداری در خرید لوازم آرایش دقت کرده، و حتما از بدون سرب بودن محصولات مطمئن شوند. سبد خريد ويژه سلامتی در وبسایت سین‌دخت به شما را در خرید لوازم آرایشی مطمئن کمک می‌کند. 

امتیاز این نوشته

source

توسط chehrenet.ir