روکش دندان، یک کلاهک پروتزی است که روی دندان آسیب‌دیده یا ترمیم شده قرار داده می‌شود تا ظاهر، استحکام و عملکرد آن دندان را بازسازی کند. این روکش‌ها معمولی از مواد مختلفی مانند سرامیک، پرسلن و یا حتی طلا ساخته می‌شوند تا بتوانند طول عمر دندانِ زیرین خود را به بیشترین مدت زمان ممکن افزایش دهند. اما خود این روکش دندان هم که قرار نیست تا آخر عمر برای شما باقی بماند. درست است؟

عمر روکش دندان چقدر است + ۸ راهکار افزایش ماندگاری روکش دندان

با ما همراه باشید تا بفهمیم که عمر روکش دندان معمولا چقدر است، این طول عمر به چه عواملی بستگی دارد و چگونه می‌توانیم آن را افزایش دهیم.

طول عمر روکش دندان چقدر است؟

اگر بتوانید به خوبی از روکش دندان خود مراقبت کنید و البته اگر از روکش‌های با کیفیتی استفاده کرده باشید، احتمالا می‌توانید برای سالیان سال از روکش دندان خود بهره ببرید؛ حتی تا پایان عمرتان!

اما اگر راه و رویه مراقبت معمولی و یا حتی عدم مراقبت از روکش دندان را در پیش بگیرید، احتمالا نمی‌توانید بیشتر از ۷ سال از روکش دندانتان استفاده کنید. مدت زمانی که در صورت استفاده از روکش‌های بی کیفیت و ارزان قیمت، کمتر از این هم خواهد بود.

طول عمر روکش دندان چقدر است؟

قیمت روکش دندان

حالا که به موضوع قیمت روکش دندان اشاره کردیم، بد نیست بدانید که قیمت روکش دندان معمولا با توجه به کیفیت آن تعیین می‌شود. یعنی اگر قصد استفاده از یک روکش دندان با کیفیت را داشته باشید، احتمالا باید هزینه‌ی بیشتری برای دستیابی به آن بپردازید.

معمولا روکش‌های با کیفیت سرامیکی قیمت بیشتری نسبت به روکش‌های چینی دارند. اصلا به همین دلیل است که معمولا طول عمر و ماندگاریشان هم از روکش‌های دندان چینی بسیار بیشتر است!

روکش‌های دندان طلا هم که به طور کلی از نظر قیمت و استحکام در دسته‌ی متفاوتی قرار می‌گیرند. چرا که هم قیمتشان بسیار بالا است و هم استحکامشان صد درصدی و مادام العمر است.

طول عمر روکش دندان به چه عوامل دیگری بستگی دارد؟

فاکتورهای مختلفی بر طول عمر روکش دندان اثر دارند از جمله جنس و کیفیت روکش، محل قرار گیری دندان، میزان مراقبت‌های شما از روکش دندانتان و نصب صحیح روکش توسط دندانپزشک. در ادامه برخی از مهمترین این موارد را برسی می‌کنیم.

جنس روکش دندان

لابراتوارهای دندانپزشکی می‌توانند روکش‌های دندان زا از مواد مختلفی بسازند. موادی که هر کدام، مزایا و معایب خاص خود را دارند.

رایج‌ترین جنس‌های روکش و ماندگاری هر یک از آن‌ها عبارتند از:

  • سرامیک: روکش‌های سرامیکی هم ظاهری طبیعی دارند و از استحکام خوبی برخوردارند. این روکش‌ها در برابر پوسیدگی نیز مقاوم هستند. با این حال، روکش‌های سرامیکی بیشتر جنبه‌ی زیبایی دارند و برای دندان‌های عقبی (که نیروی جویدن زیادی را تحمل می‌کنند) مناسب نیستند.
  • زیرکونیا: روکش‌های زیرکونیا از استحکام و دوام بسیار بالایی برخوردارند و در برابر پوسیدگی نیز مقاوم هستند. این روکش‌ها ظاهری طبیعی دارند و برای دندان‌های عقب نیز مناسب هستند. با این حال، به دلیل استحکام بالایشان نسبت به روکش‌های سرامیکی گران‌تر هستند.
  • فلز: روکش‌های فلزی بسیار مقاوم و بادوام هستند و قیمت مناسبی دارند. اما طبیعتا ظاهر زیبایی ندارند و این روزها زیاد مورد استقبال قرار نمی‌گیرند.

شما می‌توانید جنس روکش دندان را با توجه به عوامل مختلفی مانند بودجه، نیاز دندان و ترجیحات شخصی خود انتخاب کنید. هر چند که ما به شما توصیه می‌کنیم تا حتما در این خصوص از دندانپزشکتان هم نظر بخواهید.

طول عمر روکش دندان به چه عوامل دیگری بستگی دارد؟

میزان مراقبت از روکش دندان

مراقبت از روکش دندان به اندازه مراقبت از دندان‌های طبیعی مهم است. چرا که عدم رعایت بهداشت دهان و دندان برابر است با تجمع جرم و پلاک روی روکش‌های و در نهایت، کوتاه‌تر شدن عمر روکش دندان شما.

محل قرار گیری دندان

یکی دیگر از عوامل بسیاری که بر طول عمر روکش دندان تاثیر می‌گذارد، محل قرار گیری روکش دندان است. معمولا فشاری که بر دندان‌های انتهاب فک وارد می‌شود، فشار بسیار بیشتر و شدیدتری است. به همین دلیل، هر چه روکش ها بیشتر به سمت انتهای فک باشند، احتمالا طول عمر و میانگین ماندگاری آن‌ها کمتر خواهد بود.

نصب صحیح روکش توسط دندانپزشک

نصب صحیح روکش دندان هم آخرین عامل مهمی است که روی طول عمر، عملکرد و زیبایی روکش دندان شما نقشی اساسی ایفا می‌کند. فراموش نکنید که نصب روکش روی دندان فرایندی ظریف و حساس ایت که باید با دقت و تبحر کامل انجام شود. پس حتما برای نصب روکش روی دندان خود به یک دندانپزشکی معتبر و تخصصی مراجعه کنید.

روکش کردن دندان در مجموعه دندانپزشکی دکتر بنیانیان

کلینیک دندانپزشکی دکتر بنیانیان یکی از مجموعه‌های بسیار تخصصی دندانپزشکی شمال تهران است که با حضور برترین متخصصان دندانپزشکی حاذق و با تجربه شهر، بهترین و بادوام‌ترین نوع روکش دندان را با توجه به وضعیت دندان‌های شما انتخاب و این فرایند را با بالاترین کیفیت برای شما اجرا خواهند کرد.

متخصصان این مجموعه با بهره‌گیری از تجهیزاتی مدرن و پیشرفته و با همکاری برترین لابراتوارهای شهر تهران، خدمات مربوط به روکش دندان را به صورت کاملا تخصصی به شما ارائه می‌دهند.

علاوه بر این، دکتر بنیانیان و همکاران ایشان با سابقه درخشان خود در زمینه نصب انواع روکش دندان، مشاوره جامعی را به شما ارائه خواهند داد و تمام اطلاعات لازم در این خصوص را در اختیار شما قرار خواهند داد تا بتوانید با اطمینان کامل درباره نوع روکش دندان خود تصمیم بگیرید.

آیا روکش دندان دائمی است؟

اگرچه روکش دندان به عنوان برای جایگزینی بخش آسیب‌دیده یا ضعیف تاج دندان معرفی می‌شود؛ اما در اکثر مقالات معبر خارجی، به این موضوع اشاره شده است که روکش دندان دائمی نیست. مگر اینکه شخص با مراقبت از آن، طول عمر روکش خود را به مادام العمر افزایش دهد که البته کار زیاد دشواری هم نیست!

آیا روکش دندان دائمی است؟

چگونه می‌توانیم عمر روکش خود را افزایش دهیم؟

شما می‌توانید با رعایت برخی نکات ساده، طول عمر روکش دندان خود را به طور قابل توجهی افزایش دهید. نکاتی از جمله موارد زیر:

  1. دندان‌های خود را دو بار در روز مسواک بزنید
  2. حتما بعد از هر وعده غذایی نخ دندان بکشید.
  3. از مسواک و خمیر دندان نرم استفاده کنید و دندان‌هایتا را بدون خشونت مسواک بزنید.
  4. هر ۶ ماه یک بار برای معاینه و پاکسازی دندان‌های خود به دندانپزشکی مراجعه کنید.
  5. از جویدن غذاهای سفت و سخت مانند یخ، آجیل و سایر غذاهای سفت با روکش دندانتان خودداری کنید.
  6. مصرف غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی مانند نوشابه، آبمیوه و مرکبات را محدودتر کنید.
  7. اگر در خواب دندان قروچه می‌کنید، از محافظ دهان استفاده کنید تا از آسیب به روکش دندان خود جلوگیری کنید.
  8. سیگار کشیدن می‌تواند به لثه‌های شما آسیب برساند، باعث بیماری لثه شود و روکش شما را در معرض خطر قرار دهد. پس مصرف سیگار و سایر انواع دخانیات را هم تا بیشترین حد ممکن محدود کنید.

در آخر

طول عمر یک روکش با توجه به مهارت و دانش دندانپزشک در نصب روکش، کیفیت روکش و میزان مراقبت‌های فردی شما تعیین خواهد شد. اما به طور کلی، روکش‌ها میانگین ۱۵ سال عمر مفید دارند و ممکن است پس از گذشت این مدت به دلیل تغییر رنگ، پوسیدگی یا افتادن، نیاز به تعویض پیدا کنند.

source

توسط chehrenet.ir