نکات مهم در خرید ورق سیاه

ورقی که به واسطه نورد گرم تولید می‌شود، به ورق سیاه معروف است. این قطعات استفاده‌های زیادی در صنایع مختلف دارند و دلیل نام‌گذاری این محصول به خاطر روش تولید آن است. محصولی که به این روش تولید می‌شود، به علت ذوب اجزای تشکیل‌دهنده ورق در دمای بسیار بالا، دارای رنگ مات است؛ به همین علت به این نوع ورق، ورق سیاه می‌گویند.

ورق سیاه چیست؟

ورق سیاه چیست

ورق سیاه، که به آن ورق گرم نیز گفته می‌شود، محصولی است که طی فرآیند نورد گرم تولید می‌گردد. در این فرآیند، ورق فولادی از بین دو غلتک که فاصله بین آن‌ها اندکی کمتر از ضخامت فلز ورودی است و در جهت خلاف یکدیگر می‌چرخند، عبور داده می‌شود. به دلیل بیشتر بودن سرعت چرخش غلتک‌ها نسبت به ریلی که فلز روی آن قرار دارد، اصطکاک بین غلتک و فلز موجب به جلو راندن فلز می‌شود و باعث افزایش طول و کاهش ضخامت می‌گردد.

میزان کاهش ضخامت در طی نورد، بستگی به میزان اصطکاک بین غلتک و سطح فلز دارد. ورق سیاه در دمای بالاتر از ۹۳۰ درجه سانتی‌گراد (۱۷۰۰ درجه فارنهایت) تحت عملیات نورد فشاری قرار می‌گیرد و در اثر این عملیات، خاصیت فرم‌پذیری آن بهینه می‌شود.

پیش از خرید ورق سیاه باید به چه ویژگی‌هایی توجه داشت؟

خرید ورق سیاه

از آنجایی که خرید ورق سیاه یکی از مهم‌ترین تصمیمات برای بسیاری از صنایع و کاربران به شمار می‌رود، باید قبل از تهیه آن‌ها به برخی از نکات توجه کرد. انتخاب ورق سیاه مناسب نیازمند شناخت جنبه‌های مختلف آن از جمله انواع، ویژگی‌ها و استانداردها است که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره شده است:

  • بررسی انواع ورق‌های سیاه و کاربرد آن‌ها
  • بررسی سایز و ابعاد
  • بررسی کیفیت و استاندارد
  • بررسی وزن
  • بررسی کارخانه‌های تولیدکننده
  • بررسی و تحلیل قیمت ورق سیاه و مراجع قیمت‌گذاری

در مجموع، این موارد به عنوان نکات مهم پیش از خرید این قطعات جهت انتخاب بهترین گزینه متناسب با نیاز و بودجه مشتری مطرح شده است؛ رعایت این موارد می‌تواند در تصمیم‌گیری و انجام خرید موثر باشد.

نکات کلیدی در انتخاب و تهیه ورق سیاه مناسب

در زمان خرید ورق سیاه، چند موضوع مهم باید مد نظر قرار گیرد؛ اول از همه، ابعاد و ضخامت ورق سیاه باید در نظر گرفته شود. ورق‌های با ضخامت کمتر به صورت رول تولید می‌گردند که عرض آن‌ها می‌تواند ۱۰۰۰، ۱۲۵۰ یا ۱۵۰۰ میلی‌متر باشد. این ورق‌های رولی عمدتا در کارخانه‌های فولاد مبارکه و کاویان تولید می‌شوند.

دوم، ورق سیاه در گریدهای متفاوتی مانند St37 و St52 تولید می‌گردد که نشان‌دهنده میزان استحکام آن‌ها خواهد بود. ورق St52 از استحکام بالاتری نسبت به ورق St37 برخوردار است.

سوم، کارخانه‌های مختلف با توجه به استانداردها و الزامات خود، ورق‌های با کیفیت‌های متفاوتی تولید می‌کنند و قیمت‌های متفاوتی در بازار دارند. در نهایت، بهتر است ورق مورد نیاز از نزدیک‌ترین منبع به محل مصرف تهیه شود تا هزینه‌های حمل و نقل کاهش پیدا کند.

دریافت بهترین قیمت ورق سیاه با مطالعه دقیق بازار و مقایسه عرضه کنندگان

جهت خرید ورق سیاه با بهترین قیمت، باید حتما به یک سری نکات توجه داشت که ما در ادامه به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • مطالعه بازار و مقایسه قیمت‌های عرضه کنندگان مختلف: قبل از اقدام به خرید، بازار را به دقت بررسی و قیمت‌های عرضه کنندگان مختلف را مقایسه کنید؛ این کار به شما در یافتن بهترین قیمت کمک خواهد کرد.
  • توجه به شرایط و ویژگی‌های محصول: علاوه‌بر قیمت، باید به ویژگی‌های محصول مانند ابعاد، ضخامت، کیفیت و شرکت تولیدکننده نیز توجه داشت. این موارد در نهایت قیمت را تعیین می‌کنند.
  • ارتباط مستقیم با تولیدکننده: در صورت امکان، بهتر است تا با تولیدکنندگان مستقیم ارتباط برقرار کنید. این امر می‌تواند قیمت را تا حد زیادی کاهش دهد.
  • بررسی هزینه‌های جانبی: علاوه‌بر قیمت خرید، هزینه‌هایی مانند حمل و نقل، بارگیری و انبارداری را نیز در نظر بگیرید تا قیمت نهایی را محاسبه کنید.
  • توجه به زمان خرید: قیمت ورق سیاه ممکن است در طول سال تغییر کند، بنابراین انتخاب زمان مناسب برای خرید می‌تواند به کاهش قیمت نهایی کمک کند.

با رعایت نکاتی که در این بخش ذکر شد می‌توانید ورق سیاه را با بهترین قیمت خریداری کنید و در پروژه‌های خود از آن، بهره ببرید.

سخن آخر

با رعایت این نکات ساده اما کاربردی، می‌توانید ورق سیاه با کیفیت بالا را به بهترین قیمت ممکن خریداری کنید. همیشه به کیفیت و ویژگی‌های محصول توجه داشته باشید و در صورت امکان از تولیدکنندگان مستقیم خرید کنید تا بیشترین صرفه‌جویی را در هزینه‌ها داشته باشید.

در انتها، جهت اطلاعات بیشتر درباره قیمت این مقاطع و سایر ورق های های فولادی از جمله قیمت ورق گالوانیزه، روغنی، سیاه و… می‌توانید به منابع معتبری مانند پیوان که یکی از بهترین تامین‌کنندگان قطعات و ورق‌های فولادی به شمار می‌رود، مراجعه کنید.

source

توسط chehrenet.ir