عوامل موثر بر قیمت ناودانی

قطعا نمی‌توان اهمیت استفاده از ناودانی و انواع مختلف آن در صنایع گوناگون را نادیده گرفت. اگر شما در بازار آهن فعالیت دارید یا قصد خریدن ناودانی را دارید، احتمالا نسبت به عواملی که می‌توانند بر قیمت‌های مختلف این محصول تأثیر بگذارند، کنجکاو شده‌اید؛ پس تا پایان این محتوا با ما همراه بمانید تا عمده‌ترین دلایل تاثیرگذار بر قیمت ناودانی را مورد بررسی قرار دهیم.

قیمت ناودانی

ناودانی چیست؟

پیش از آنکه شما را با عوامل مؤثر بر قیمت ناودانی آشنا کنیم، ابتدا باید با این محصول فولادی و انواع آن به‌طور خلاصه آشنا شویم. ناودانی که از واژه انگلیسی Steel C Channels گرفته شده است، به‌عنوان یکی از مواد اصلی در ساختمان‌سازی و صنایع متنوع به کار می‌رود.

ناودانی‌ها از دسته پروفیل‌های باز هستند و به‌وفور در ساختمان‌سازی استفاده می‌شوند. علاوه‌بر کاربردهای ساختمانی، به دلیل شکل ظاهری خاص خود، در ساخت چارچوب‌ها، ماشین‌آلات مختلف، اسکلت کامیون‌ها، سازه‌های دریایی، تجهیزات ساختمانی و غیره نیز کاربرد دارند.

از نظر ظاهری، ناودانی‌ها از یک جان به صورت افقی و دو بال عمودی بر جان تشکیل شده‌اند. این مقاطع فولادی در انواع متفاوتی تولید می‌شوند و برای ساخت آن‌ها از روش‌ها و استانداردهای گوناگونی استفاده شده است؛ اما قیمت ناودانی‌ها، مانند سایر فرآورده‌های آهنی، به دلایل مختلفی بستگی دارد که به آن‌ها خواهیم پرداخت.

عوامل موثر بر قیمت ناودانی

عوامل موثر بر قیمت ناودانی آهنی

چندین عامل در تعیین قیمت ناودانی نقش دارند؛ اما عوامل مهم تاثیرگذار شامل قیمت مواد اولیه، عرضه و تقاضا، وزن، هزینه‌های حمل‌ونقل، نوسانات نرخ ارز و شاخص‌های بورس، تورم و سیاست‌های دولت‌ها هستند که در ادامه به هر یک از آنها می‌پردازیم:

  • اندازه‌ و وزن مختلف ناودانی‌ها

ناودانی‌ها در اندازه‌ها و ابعاد متفاوت تولید می‌شوند که این خود یکی از عوامل اصلی تاثیرگذار بر قیمت آن‌ها است؛ چرا که هر چه وزن ناودانی کمتر و ابعاد آن کوچک‌تر باشد، قیمت نیز کمتر خواهد بود.

در مقابل، ناودانی‌هایی با وزن و ابعاد بزرگ‌تر، قیمت بالاتری خواهند داشت؛ بنابراین، می‌توان گفت که اندازه و وزن از جمله عوامل اصلی در افزایش یا کاهش قیمت ناودانی هستند که به‌راحتی قابل پیش‌بینی‌اند.

  • تاثیر قیمت مواد اولیه بر قیمت ناودانی

مواد اولیه جهت تولید ناودانی، تاثیر مستقیمی بر قیمت آن دارد. قطعا افزایش قیمت این مواد خام، به‌طور مستقیم بر قیمت ناودانی تأثیر می‌گذارد.

هر چه ماده خام مورد استفاده در تولید محصولات آهنی، طیف وسیع‌تری از محصولات را دربرگیرد یا به‌عنوان ماده اولیه اصلی باشد، تأثیر عمیق‌تر و بیشتری بر کلیه محصولات آهنی ناشی از آن خواهد داشت.

  • عرضه و تقاضای ناودانی‌ها

یک عامل دیگر که بر قیمت و در نتیجه خرید ناودانی و سایر محصولات فولادی تأثیر می‌گذارد، میزان عرضه و تقاضا برای هر محصول است. همگی ما با این مسئله برخورد داشته‌ایم که گاهی یک محصول در بازار موجود نیست و در این صورت، محصولات محدود موجود با قیمت بالا به فروش می‌رسند.

این موضوع برای ناودانی‌ها نیز صادق است و هر چه میزان عرضه آن‌ها در بازار بیشتر باشد، قیمت آن‌ها کاهش می‌یابد. در مقابل عرضه، تقاضا نیز اهمیت بسیار زیادی دارد؛ به نحوی که اگر تقاضا برای یک محصول زیاد باشد، قیمت آن افزایش خواهد یافت.

باید بدانید که میزان تقاضای این نوع قطعات در فصول سرد سال مانند پاییز و زمستان معمولا کاهش پیدا می‌کند که این امر به کاهش قیمت آن‌ها منجر خواهد شد؛ اما در سایر فصول، با افزایش مصرف در صنایع، تقاضا افزایش یافته و در نتیجه، قیمت ناودانی گران می‌شود.

  • نرخ ارز و دلار

پس از وزن و ابعاد، نرخ ارز نقش مهمی در تعیین قیمت ناودانی‌ها دارد. همگان آگاه هستند که تغییرات نرخ دلار بر قیمت تمام محصولات، از جمله محصولات آهنی تأثیر می‌گذارد و با افزایش نرخ دلار، قیمت این محصولات نیز افزایش پیدا می‌کند.

همچنین باید بدانید که نوسانات بازار آهن و افزایش قابل توجه قیمت محصولات، ناشی از همین تغییرات نرخ ارز است؛ توجه داشته باشید که پیش‌بینی دقیق این تغییرات امکان‌پذیر نیست.

  • نقش تورم و سیاست‌های دولتی در قیمت ناودانی

تورم جهانی که به افزایش نامتناسب سطح کلی قیمت‌ها و هزینه‌ها اشاره دارد، منجر به کاهش ارزش واحد پول می‌شود.

همچنین، نمی‌توان اهمیت مسائل سیاسی را در تأثیرگذاری بر قیمت آهن‌آلات نادیده گرفت. روابط بین‌المللی و سیاست‌های دولت‌ها می‌تواند بر روابط تجاری و نرخ‌ها تاثیر گذار باشد و در نتیجه، تاثیر قابل توجهی بر قیمت آهن و سایر محصولات بازار آهن بگذارد.

سخن آخر

در این مطلب، سعی کردیم به بررسی عوامل موثر بر قیمت ناودانی در بازار‌های داخلی بپردازیم. جهت کسب اطلاع از قیمت‌ انواع ناودانی، قیمت نبشی و دیگر محصولات فولادی، پیشنهاد می‌کنیم به وب‌سایت پیوان که یکی از برترین تأمین‌کنندگان این نوع محصولات است، مراجعه کنید.

همچنین، اگر مایل به خرید این محصول و دیگر محصولات فولادی هستید، می‌توانید با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید و از مشاوره‌های رایگان و راهنمایی‌ها جهت خرید این قطعات بهره ببرید.

source

توسط chehrenet.ir