ناخن‌های شما نگهبان فداکاری هستند که از بافت نوک انگشتانتان حفاظت کرده و همین‌طور نقش کلیدی در برداشتن اجسام دارند. یکی از جذابیت‌های فردی مهم، داشتن ناخن‌های زیبا و سالم است. در این مطلب راهکارهایی را برای رسیدن به این هدف معرفی می‌کنیم.

مشاهده عناوین مقاله

مواد مغذی برای سلامت ناخن

استفاده از مواد طبیعی برای حفظ سلامت و تقویت آن همواره بهترین روش و کم‌هزینه‌ترین روش به شمار می‌رود. هرچند در صورت نیاز راهکارهای سریع‌تری نیز وجود دارند که عوارضی ایجاد نکنند، اما هزینه آن‌ها معمولا زیاد است. استفاده از مواد ۱۰۰ درصد طبیعی معمولا بهترین جواب است.

مواد طبیعی مفید برای ناخن‌ها عبارتند از:

  • نمک دریایی
  • روغن‌کرچک
  • زرده تخم‌مرغ
  • آب‌پرتقال
  • روغن کتان
  • نعنا و بابونه
  • روغن هسته انگور
  • کره شیا
  • گوجه‌فرنگی
  • روغن سبزیجات

سلامت ناخن

۹ راهکار مهم برای داشتن ناخن‌های سالم

استفاده از مواد مراقبتی به‌تنهایی برای داشتن ناخن‌های سالم کافی نیست. عادت‌های روزانه بسیاری از افراد برای ناخن‌هایشان مضر است و اگر می‌خواهید ناخن‌های سالم داشته باشید، باید حتما از این عادات فاصله گرفته و به عادت‌های مفیدتر روی‌آورید. در ادامه به نکات بسیار ارزشمندی برای مراقبت از ناخن‌های شما اشاره کرده‌ایم.

ناخن نجوید!

یکی از عادات بسیار مضر برای سلامت و زیبایی ناخن، جویدن ناخن در شرایط پراسترس است. برخورد بزاق دهان با ناخن باعث پوسته‌شدن و شاخی شدن ناخن‌ها می‌شود. همین‌طور حین جویدن ناخن پوست اطراف آن نیز آسیب می‌بیند و علاوه بر ایجاد ظاهری ناخوشایند، باعث جمع‌شدن میکروب و آلودگی روی این سطوح نیز می‌شود.

از لاک استفاده کنید

لاک یا پولیش از ناخن‌های شما در برابر ضربات و ساییدگی‌ها حفاظت می‌کند. لاک‌هایی که امروزه در بازار موجود هستند معمولا دارای ترکیبات شیمیایی مضر نیستند، به همین دلیل می‌توانید به مدت طولانی آن را روی ناخنتان نگه دارید.

بهتر است در طول هفته از برق ناخن استفاده کنید و استفاده از لاک‌ها و طراحی‌های ناخن با رنگ‌های شاد و ظریف را برای آخر هفته‌ها بگذارید. کارشناسان ناخن عقیده دارند استفاده از لاک به‌صورت پشت‌سرهم (به‌خصوص به دلیل استفاده مداوم از لاک‌پاک‌کن برای پاک‌کردن آن)، ناخن را به‌مرورزمان خشک و حتی ضعیف می‌کند. البته استفاده‌کردن به‌اندازه آن فواید بسیاری دارد.

ناخن را سوهان بکشید

سوهان کشیدن ناخن به‌جای کوتاه‌کردن گزینه بسیار مناسبی است که باید حتما انجام دهید و برای سوهان کشیدن باید است از سوهانی که بافت نرم‌تری دارد استفاده کنید، زیرا سوهان‌های زبر باعث شکستگی و زشت شدن ظاهر ناخن شما می‌شوند.

سوهان کشیدن باید در یک‌جهت انجام شود و استفاده رفت و برگشتی از آن باعث ضعیف‌شدن ناخن می‌شود. ناخن‌ها را بعد از حمام سوهان نکشید؛ زیرا در این زمان ناخن‌ها بافت نرمی دارند. برای برق افتادن ناخن‌ها بهتر است حداقل ماهی یکبار از بافر ناخن استفاده کنید و بعد از آن برق ناخن یا لاک بزنید.

ناخن‌ها را آبرسانی کنید

آبرسانی ناخن‌ها برای حفظ زیبایی و سلامتشان اهمیت زیادی دارد. این کار از خشکی و شکنندگی جلوگیری می‌کند. اطراف ناخن را نرم نگه می‌دارد تا پوسته‌پوسته نشود. برای این کار تنها لازم است که قبل از خواب یا هرزمان که احساس خشکی در اطراف ناخن‌ها را داشتید، مقدار کمی وازلین روی ناخن‌ها و پوست اطرافشان اعمال کنید. وازلین آب‌رسان خوبی برای ناخن است و آن را شاداب و سالم نگه می‌دارد.

ناخن را ژلیش کنید

ژلیش محصولی است که از ترکیب لاک و اکریلیک ژل به دست می‌آید. به طور کل سه نوع ژلیش سخت، خیساندنی و لهستان داریم. این ماده به‌عنوان یک لایه محافظ روی ناخن‌های شما عمل می‌کند و از آسیب رسیدن به ناخن جلوگیری می‌کند.

کاشت ناخن ممنوع!

کاشت ناخن ممکن است جذابیت و زیبایی زیادی به ناخن‌های شما ببخشد، اما از طرف دیگر صدمه زیادی به ناخن‌های شما می‌رساند. کارشناسان توصیه می‌کنند که از کاشت ناخن خودداری کنید؛ زیرا مواد کاشت حاوی ترکیبات شیمیایی زیادی هستند و مکانیسم خشک‌کردن آن‌ها آسیب زیادی به بافت ناخن و پوست اطراف آن وارد می‌کند.

ناخن‌ها را خشک و تمیز نگه دارید

باکتری و میکروب معمولا مهم‌ترین تهدیدکننده سلامتی ناخن‌های شما هستند. سطوح خیس و دائما مرطوب بستر بسیار مناسبی را برای رشد باکتری‌ها و میکروب‌ها فراهم می‌کنند. آلودگی نیز به طور مشخص محل جمع‌شدن میکروب و باکتری‌ها است. به همین دلیل توصیه می‌شود دست‌های خود را تمیز نگه دارید و بعد از شستن آن‌ها حتما به‌خوبی خشکشان کنید.

کوتیکول‌ها را جدا نکنید

در هنگام مانیکور نیازی نیست کوتیکول‌ها را از ناخن جدا کنید، تنها کافی است آن‌ها را به عقب برانید و مراقب باشید که این کار را به‌دقت انجام دهید تا به کوتیکول‌ها آسیب نزنید. آسیب به کوتیکول‌ها باعث ضعیف‌شدن بافت اطراف ناخن‌ها می‌شود.

ناخن‌ها را به شیوه درست کوتاه کنید

گرفتن ناخن‌ها آن‌قدرها هم که به نظر می‌رسد کار ساده‌ای نیست! اصلاح غیراصولی ناخن‌ها می‌تواند باعث فرورفتن ناخن در گوشت شود و باعث ایجاد درد و عفونت شود. ناخن‌ها را به‌صورت صاف ک.تاه کنید تا گوشه‌های آن‌ها بعد از رشد داخل گوشت فرونروند.

 

با بهترین راهکارها سلامت ناخن‌های خود را تضمین کنید

برای داشتن ناخن‌های زیبا و جذاب علاوه بر آرایش آن‌ها با انواع و اقسام لاک و طرح‌های زیبا، نیاز به تامین سلامتی آن‌ها نیز دارید. ناخن‌ها علاوه بر عوامل خارجی در معرض عوامل داخلی بدن نیز هستند و آن‌ها را به‌اصطلاح آینه درون نمای بدن می‌نامند؛ زیرا ناخوش‌احوالی‌های داخلی بدن بر شکل و شمایل آن‌ها موثر هستند. برای یادگیری تکنیک‌های زیباسازی ناخن مانند کاشت انجام ژلیش می‌توانید به فهرست آموزشگاه‌های وب‌سایت ایران آموزشگاه مراجعه کنید و بهترین آموزشگاه آرایشگری تهران را در اطراف خود را پیدا کنید.

 

source

توسط chehrenet.ir