برای یافتن پاسخ پرسش‌های تخصص جراحی مغز و اعصاب چیست و جراح مغز و اعصاب کیست می‌توان به اهمیت انجام عمل جراحی برای درمان بیماری‌های مغز، نخاع و ستون فقرات اشاره کرد. دکتر جراح مغز و اعصاب، تشخیص و درمان جراحی بیماری‌های اعصاب محیطی و مرکزی را برعهده دارد. مهم‌ترین وظایف جراح مغز و اعصاب، انجام معاینه‌های عصبی، انجام آزمایش‌های تشخیصی، مشاوره با بیماران و خانواده‌های آن‌ها و مراقبت‌های قبل و بعد از عمل هستند. تخصص جراحی مغز و اعصاب، دارای تخصص‌ها و شاخه‌های متعددی‌ست که هرکدام بر جنبه‌های خاصی از اختلالات عصبی تمرکز دارند. مهم‌ترین زمینه‌های فعالیت جراح مغز و اعصاب، شامل جراحی درد، جراحی اعصاب محیطی، جراحی جمجمه و صورت و جراحی تومور مغزی می‌شوند.

تخصص جراحی مغز و اعصاب چیست؟

تخصص جراحی مغز و اعصاب، شاخه‌‌ای از پزشکی‌ست که به تشخیص و درمان اختلالات سیستم عصبی مرکزی و محیطی، شامل مغز، نخاع و اعصاب محیطی می‌پردازد. جراح مغز و اعصاب، مهارت‌های تخصصی در انجام جراحی‌های پیچیده‌ای دارد که برای درمان تومورها، آنوریسم‌ها، ناهنجاری‌های مادرزادی، صدمات و بیماری‌های تخریبی مانند پارکینسون و صرع به کار می‌گیرد. این تخصص، با آموزش‌های گسترده و تمرینات بالینی پیشرفته، جراح را برای انجام تکنیک‌های نوین جراحی، مانند جراحی رباتیک و میکروسکوپی، با هدف بهبود نتایج درمانی بیماران آماده می‌کند.

جراح مغز و اعصاب، چه خدمات و جراحی‌هایی ارائه می‌دهد؟

جراح مغز و اعصاب، در تشخیص و درمان بیماری‌ها و اختلالات سیستم عصبی تخصص دارد. از مهم‌ترین خدمات این متخصص می‌توان به برداشتن تومورهای مغزی و نخاعی، درمان آنوریسم‌ها، رفع مشکلات دیسک و درمان پارکینسون و صرع اشاره کرد. دکتر جراح مغز و اعصاب، از فناوری‌های پیشرفته مانند رادیوسرجری، میکروسکوپیک و تصویربرداری سه‌بعدی برای افزایش دقت و کاهش عوارض جراحی استفاده می‌کند. در ادامه، به مهم‌ترین خدمات جراح مغز و اعصاب اشاره کرده‌ایم:

جراحی آنوریسم و ناهنجاری‌های عروقی

آنوریسم‌های مغزی و ناهنجاری‌های عروقی، باعث خونریزی شدید و آسیب به بافت‌های مغزی می‌شوند. جراح مغز و اعصاب، از روش‌هایی مانند جراحی باز یا تکنیک‌های اندوواسکولار برای ترمیم و درمان این مشکلات استفاده می‌کند. طی جراحی باز، آنوریسم با استفاده از کلیپس‌های کوچک مسدود شده تا از خونریزی بیشتر جلوگیری شود. در روش‌های اندوواسکولار، کاتترهای کوچک به داخل رگ‌ها هدایت می‌شوند تا آنوریسم‌ها را با استفاده از کویل‌های فلزی یا سایر مواد پر کنند. این روش‌ها با کنترل خونریزی، خطر عوارض شدید را کاهش می‌دهد.

درمان دیسک‌های بین‌مهره‌ای

دیسک‌های بین‌مهره‌ای، به دلیل جابجایی یا بیرون‌زدگی بر اعصاب نخاعی فشار وارد می‌کنند. این فشار منجر به درد شدید و ناتوانی می‌شود. دکتر جراح مغز و اعصاب، برای درمان این مشکل، تکنیک‌های جراحی دیسککتومی، لامینکتومی و جراحی‌های فیوژن ستون فقرات را انجام می‌دهد. این متخصص، در تکنیک دیسککتومی، بخش‌های آسیب‌دیده دیسک را برمی‌دارد. در جراحی لامینکتومی، بخش کوچکی از استخوان مهره‌ها برای کاهش فشار عصبی برداشته می‌شود. در جراحی‌های فیوژن نیز با اتصال مهره‌ها، پایداری بیشتری به ستون فقرات داده و درد را کاهش می‌دهد.

جراحی صرع

جراحی صرع برای بیماران مقاوم به درمان، انجام می‌شود. جراح مغز و اعصاب، از جراحی‌های لوبکتومی، کالموسکتومی و نصب دستگاه‌های تحریک عصبی، برای کاهش یا حذف حملات صرعی استفاده می‌کند. طی جراحی لوبکتومی، بخش‌های منشاء تشنج، از مغز خارج می‌شوند. در کالموسکتومی، ارتباط بین نیمکره‌های مغز را برای جلوگیری از انتشار تشنج قطع می‌کنند. دستگاه‌های تحریک عصبی هم با ارسال سیگنال‌های الکتریکی به مغز، موجب کاهش فعالیت‌های تشنجی و بهبود کیفیت زندگی بیماران خواهند شد.

جراحی آسیب‌های نخاعی و مغزی

آسیب‌های نخاعی و مغزی ناشی از تصادفات، ضربه‌ها و آسیب‌های ورزشی باعث ناتوانی‌های جدی و دائمی می‌شوند. دکتر جراح مغز و اعصاب، با تکنیک‌های پیشرفته جراحی به ترمیم این آسیب‌ها کمک می‌کند. این تکنیک‌های جراحی شامل جراحی دکمپرشن برای کاهش فشار بر نخاع، تثبیت مهره‌های شکسته با استفاده از پیچ‌ها و پلاک‌ها و ترمیم پارگی‌های بافت‌های عصبی هستند. جراح مغز و اعصاب، با این جراحی‌ها موجب بازگشت عملکرد عصبی، کاهش درد و بهبود توانایی حرکتی بیماران خواهد شد.

برای انجام انواع جراحی‌های نخاعی و مغزی، به جراح مغز و اعصاب تهران و یا شهر خود مراجعه کنید و توسط بهترین پزشکان، ویزیت شوید.

مطب‌های بهترین جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات تهران، در مناطقی مانند سعادت‌آباد، پیروزی و خیابان شریعتی واقع شده‌اند. این متخصصان، در بیمارستان‌های میلاد، بیمارستان پیامبران، بیمارستان لاله و بیمارستان بهارلو مشغول به طبابت هستند.

تکنیک‌های کم‌تهاجمی

تکنیک‌های کم‌تهاجمی جراحی‌های مغز و اعصاب، شامل آندوسکوپی مغز، جراحی با کمک روبات و تکنیک‌های میکروسکوپی هستند. در این روش‌ها، با ایجاد برش‌های کوچکتری در پوست، ابزارهای جراحی به محل مورد نظر هدایت می‌شوند. از مزایای تکنیک‌ها و جراحی‌های کم‌تهاجمی می‌توان به کاهش آسیب به بافت‌های سالم، کاهش درد پس از جراحی، کاهش خطر عفونت و کوتاه شدن زمان بستری در بیمارستان اشاره کرد.

چه زمانی باید به متخصص جراحی مغز و اعصاب مراجعه کنیم؟

هنگام مواجه شدن با علائم اختلالات عصبی، باید برای ارزیابی و تشخیص تخصصی و دقیق به دکتر جراح مغز و اعصاب مراجعه کنید. این علائم و شرایط اختلالات مغزی و نخاعی را در جرول زیر آورده‌ایم:

علائم اختلالات عصبی

شرح این علائم

سر دردهای شدید و مزمن

سردردهای طولانی با شروع ناگهانی و شدید و مقاوم به درمان

ضربه به سر

ظهور علائمی مانند سردرد شدید، تهوع، استفراغ یا تغییر در وضعیت هوشیاری

مشکلات بینایی یا شنوایی

کاهش یا از دست دادن ناگهانی بینایی یا شنوایی

تشنج

تشنج‌های ناگهانی یا حملات صرع

مشکلات تعادلی یا حرکتی

ناتوانی در حرکت، ضعف یا بی‌حسی در اندام‌ها، مشکلات در تعادل یا راه رفتن

مشکلات شناختی

تغییر ناگهانی در حافظه، تفکر یا رفتار

علائم افزایش فشار مغزی

علائمی مانند سردرد شدید، تهوع و استفراغ، تغییر در وضعیت هوشیاری یا تغییرات در بینایی

مشکلات ستون فقرات و نخاع

درد شدید در گردن یا کمر و انتشارآن به دست‌ها یا پاها

تومورهای مغزی یا نخاعی

نتیجه وجود تومور و ضایعه در مغز یا نخاع در مطالعات تصویربرداری

سکته مغزی

علائمی مانند ضعف یک طرفه بدن، مشکلات گفتاری یا افتادگی صورت

در صورت بروز این علائم یا شرایط، مراجعه به‌موقع به متخصص جراحی مغز و اعصاب، منجر به تشخیص دقیق و ارائه مراقبت‌های درمان موثرتر خواهد شد.

در مراجعه به دکتر جراحی مغز و اعصاب، باید انتظار چه معاینه‌ها و کارهایی را داشته باشیم؟

مراجعه به دکتر جراحی مغز و اعصاب، با ارزیابی کامل، تشخیص و ارائه برنامه درمانی همراه خواهد بود. در اینجا، به اقدامات جراح مغز و اعصاب هنگام مراجعه بیمار اشاره کرده‌ایم:

  • ارزیابی اولیه؛ پرسیدن سوالاتی در مورد تاریخچه پزشکی شما، علائم بیماری و شدت و مدت آن، داروهای مصرفی و سابقه خانوادگی بیماری‌ها
  • معاینه فیزیکی و عصبی؛ شامل بررسی رفلکس‌ها، قدرت عضلانی، حس لامسه، تعادل، هماهنگی، وضعیت ذهنی و معاینه فیزیکی سر، گردن، و ستون فقرات
  • تصویربرداری و آزمایش‌ها؛ همچون ام‌آرآی، سی‌تی‌اسکن، آنژیوگرافی مغزی، الکتروانسفالوگرام و تست‌های خون
  • تشخیص و برنامه‌ریزی درمان؛ پس از تفسیر نتیجه معاینات و آزمایش‌ها، ارائه تشخیص بیماری، نیاز یا عدم نیاز به مداخلات جراحی، روش انجام، نتایج و عوارض احتمالی جراحی
  • مراقبت و پیگیری؛ مراجعات بعدی برای بررسی اثربخشی درمان، تجویز داروهای لازم و تمرینات توانبخشی

شما در این جلسات، با ارائه اطلاعات درست و دقیق به دکتر جراح مغز و اعصاب، به ارزیابی و تشخیص اختلال کمک خواهید کرد.

جراح مغز و اعصاب پس از بررسی‌ دقیق اختلالات سیستم عصبی بیمار، درمان جراحی یا غیرجراحی را به‌وسیله آزمایش‌های نوار عصب و عضله (EMG) و نوار مغز (EEG)، تشخیص می‌دهد. او درمان‌های غیرجراحی همچون درمان‌های دارویی، تزریق استروئیدها و فیزیوتراپی را هم انجام می‌دهد.

آیا بهترین دکتر جراح مغز و اعصاب در بهبود بیماری‌های عصبی نقش دارد؟

با آگاهی از اینکه تخصص جراحی مغز و اعصاب چیست و جراح مغز و اعصاب کیست می‌توان به اهمیت انجام عمل جراحی برای درمان بیماری های مغز، نخاع و ستون فقرات پی برد. انواع تخصص‌ها و زمینه‌های فعالیت جراح مغز و اعصاب با انجام مداخلات درمانی جراحی، به بهبود عملکرد و افزایش کیفیت زندگی بیماران کمک می‌کنند. این تخصص‌ها شامل جراحی عروق مغزی، جراحی صرع، جراحی ستون فقرات، جراحی درد، جراحی اعصاب محیطی و جراحی جمجمه و صورت هستند.

برگرفته از مجله دکتردکتر(https://drdr.ir/mag/what-is-neurology-specialty/)

source

توسط chehrenet.ir