راتاتوی یکی از غذاهای سنتی و محبوب فرانسوی است که با مواد متنوعی تهیه می شود و طرفداران خاص خودش را دارد. این غذای خوشمزه با تلفیقی از سبزیجات و ادویه های معطر تهیه می شود و می تواند بعنوان یک وعده غذایی مفید و خوشمزه در نظر گرفته شود. جهت مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه راتاتویی فرانسوی خوشمزه و حرفه ای با ظاهر رستورانی در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

طرز تهیه راتاتوی فرانسوی

همانطور که گفتیم راتاتوی یکی از غذاهای خوشمزه و سنتی فرانسوی است که در میان مردم فرانسه محبوبیت بسیاری دارد و با ترکیبی از سبزیجات و ادویه های معطر تهیه می شود. در ادامه این مطلب با آموزش دستور پخت راتاتویی فرانسوی همراه شما عزیزان هستیم.

پیشنهاد ویژه: آموزش آشپزی را در معتبرترین آموزشگاه آشپزی ایران تجربه کنید. اگر به پخت انواع غذاهای متنوع و خوشمزه ایرانی و ملل علاقه مند هستید و به دنبال بهترین و کامل ترین دوره آشپزی بین المللی می گردید، پیشنهاد می کنیم از آموزش آشپزی ایرانی رایگان مجتمع آریا تهران استفاده کنید.

مواد لازم جهت تهیه راتاتویی اصیل فرانسوی عبارتند از:

  • بادمجان: ۲ عدد متوسط
  • گوجه فرنگی: ۳ عدد متوسط
  • کدو سبز: ۲ عدد متوسط
  • پیاز: ۲ عدد درشت
  • رب گوجه فرنگی: ۱ قاشق غذاخوری
  • روغن زیتون: ۶ قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه: به مقدار کافی
  • پنیر پارمزان: ۱۰۰ گرم
  • زردچوبه و روغن: به مقدار کافی

پیشنهاد ویژه: اگر می خواهید لیستی از کامل ترین غذاهای ایرانی را داشته باشید، حتما مقاله انواع غذاهای ایرانی را مطالعه کنید.

در اولین مرحله از طرز تهیه و دستور پخت راتاتویی فرانسوی، ابتدا باید یک ظرف مناسب بردارید و کدو و بادمجان را با استفاده از رنده چیپس کن یا یک چاقوی تیز، به صورت حلقه ای خرد کرده و در یک کاسه مناسب بریزید. در مرحله بعد ۴ قاشق غذاخوری روغن زیتون را همراه با پنیر پارمزان و مقداری نمک و فلفل سیاه به کاسه اضافه کنید.

حال در این مرحله از طرز تهیه راتاتویی در ماهیتابه، مواد را به آرامی زیر و رو کرده تا کدو و بادمجان ها طعم دار شوند. در ادامه برای تهیه سس راتاتویی، پیازها را به صورت نگینی یا خلالی خرد کرده و همراه با مقدار کمی روغن در یک تابه مناسب تفت دهید تا رنگ پیاز تغییر کند و اصطلاحا کاراملی شود.

پیشنهاد ویژه: اگر به یادگیری طرز تهیه انواع دسرهای خوشمزه ایرانی علاقه مند هستید، پیشنهاد می کنیم آموزش انواع دسرهای سنتی را در بهترین آموزشگاه تهران فرا بگیرید. جهت شرکت در دوره آموزش کاربردی دسر ساز، به صفحه
دوره آموزش دسر ساز سنتی مراجعه فرمایید. همچنین اگر به دنبال بهترین دوره های شیرنی پزی و کیک پزی هستید، می توانید سایر دوره های آموزشگاه شیرینی پزی آریا تهران بخصوص آموزش انواع دسر بین المللی را بررسی کنید. برای شرکت در این دوره های کاربردی و جذاب، کافیست همین حالا وارد صفحه
آموزش انواع دسر بین المللی
شوید.

در قدم بعد طرز تهیه راتاتویی اصیل فرانسوی، کمی زردچوبه اضافه کنید و مجددا تفت دهید تا عطر زردچوبه به طور کامل خارج شود. در ادامه مقداری رب گوجه فرنگی اضافه کنید و به خوبی تفت دهید تا طعم خامی رب از بین برود.

در قدم بعد نصف استکان آب اضافه کنید و صبر کنید تا روغن بیندازد، سپس تابه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید. حال یک ظرف مناسب پیرکس بردارید و سس را در ظرف بریزید و کف آن پخش کنید.

حال گوجه فرنگی را به صورت نازک و حلقه ای خرد کنید و به ترتیب یک حلقه گوجه فرنگی، یک حلقه بادمجان و یک حلقه کدو سیر قرار دهید تا ظرف به طور کامل پر شود. به خاطر داشته باشید که حتما سبزیجات را به صورت فشرده کنار هم قرار دهید، در غیر این صورت پس از پخت باز می شود.

پیشنهاد ویژه: اگر به دنبال لیستی از انواع غذاهای محلی خوشمزه استان های مختلف می گردید، حتما مقاله تحقیق در مورد غذای محلی را بررسی کنید.

طرز تهیه راتاتویی با فر

حال برای طرز تهیه راتاتویی با فر، زمانی که کار چیدن سبزیجات به اتمام رسید، فر را با حرارت ۱۸۰ درجه سانتی گراد روشن کرده تا فر کاملا گرم شود. سپس در قدم بعد روغن زیتون باقی مانده را با مقدار کمی پودر سیر و فلفل سیاه مخلوط کنید و با برس مخصوص روی سبزیجات بکشید.

پیشنهاد ویژه: دوره آموزش پخت غذاهای فرنگی را می‌ توانید در بهترین آموزشگاه آشپزی فرنگی آموزش ببینید. اگر شما هم به دنبال بهترین دوره آموزش برای یادگیری انواع غذاهای فرنگی هستید، پیشنهاد می کنیم دوره آموزش پخت غذاهای فرنگی آریا تهران را از دست ندهید.

در آخرین مرحله از طرز تهیه راتاتویی ساده ظرف را در طبقه وسط فر قرار دهید و اجازه دهید تا به مدت یک ساعت و ۳۰ دقیقه در فر پخته شود. در صورتی که می خواهید راتاتویی شما آب دار شود، توصیه می کنیم ۱ ساعت اول روی آن را فویل آلومینیومی بپیچید تا آب آن تبخیر نشود. سپس در ۱۵ الی ۳۰ دقیقه پخت، فویل را از روی آن بردارید تا روی راتاتویی برشته شود.

پیشنهاد ویژه: با مراحعه به صفحه مقالات آشپزی آریا تهران می توانید با طرز تهیه بهترین غذاهای ایرانی و خارجی آشنا شوید.

طرز تهیه راتاتویی با گوشت چرخ کرده

اگر به هر دلیلی تمایل دارید این غذای خوشمزه را با گوشت چرخ کرده تهیه کنید، می توانید از دستور طرز تهیه راتاتویی با گوشت چرخ کرده که در ادامه ارائه داده ایم استفاده کنید.

  • گوشت چرخ کرده: ۳۵۰ گرم
  • بادمجان: ۲ عدد
  • کدو سیر ۲ عدد
  • گوجه: ۴ عدد
  • سیب زمینی: ۲ عدد
  • پیاز: ۳ عدد
  • سیر: ۱ حبه
  • رب گوجه: ۲ ق غذا خوری
  • نمک، فلفل سیاه، زردچوبه: به مقدار لازم

برای طرز تهیه راتاتویی با گوشت چرخ کرده، ابتدا باید مایه گوشت را تهیه کنید. برای این کار یکی از پیازها را به صورت ریز رنده کنید و آب اضافی آن را بگیرید و همرا با گوشت، کمی نمک، فلفل سیاه و زردچوبه مخلوط کنید و تفت دهید. پس از انجام این کار مخلوط را در یخچال قرار دهید تا خنک بماند.

در قدم بعد بادمجان ها را پوست بگیرید و به صورت حلقه ای برش بزنید و به مدت کوتاهی در داخل مخلوط نمک و آب قرار دهید تا تلخی بادمجان ها از بین برود و سپس آبکشی کنید. در ادامه سیب زمینی و کدو را به صورت حلقه ای خرد کنید.

پیشنهاد ویژه: اگر به غذاهای کبابی علاقه مند هستید، پیشنهاد می کنیم طرز تهیه دنده کباب و همچنین طرز تهیه کال کباب شمالی را از دست ندهید.

حال یک تابه بردارید و مقداری روغن در آن بریزید و سپس بادمجان و سیب زمینی و کدو را در حدی که کمی نرم شوند سرخ کنید و از تابه خارج کنید. یکی از پیازها را نیز به صورت حلقه ای برش داده و همراه با گوجه خرد کنید.

برای تهیه سس راتاتویی، پیاز باقی مانده را پوست بگیرید و به صورت نگینی ریز خرد کنید و در یک تابه تفت دهید تا کمی سبک و شفاف شود. سپس سیر را اضافه کرده و تفت دهید و در انتها رب و کمی زردچوبه و فلفل سیاه اضافه کنید و تفت دهید تا بوی خامی رب خارج شود و در انتها ۱ لیون آب اضافه کنید و اجازه دهید به قل زدن بیفتد.

آخرین مرحله از طرز تهیه راتاتویی به روش مجلسی و با طعمی بی نظیر، نوبت به چیدمان این غذا می رسد. برای این کار در کف تابه مخصوص فر یا قابلمه مورد نظر کمی سس بریزید و مقداری از مواد گوشتی را بردارید و با دستان خود به صورت شامی گرد حالت دهید. حالا یک گوشت و یک سیب زمینی و بادمجان و گوجه و کدو و پیاز را به ترتیب در ظرف بچینید و در انتها سس را روی مواد بریزید.

حال درب تابه را قرار دهید و به مدت یک ساعت صبر کنید تا راتاتوی با گوشت چرخ کرده پخته شود. برای پخت در فر نیز باید ظرف را در فر از قبل گرم شده قرار دهید و به مدت ۳۰ دقیقه اجازه دهید تا راتاتویی با دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد پخته شود.

طرز تهیه راتاتویی بدون فر
طرز تهیه راتاتویی بدون فر

طرز تهیه راتاتویی بدون فر

برای طرز تهیه راتاتویی بدون فر، ابتدا پیاز را به صورت خلالی خرد کرده و در روغن تفت دهید تا طلایی شود. در قدم بعد سیر را بکوبید و در پیاز بریزید و هم بزنید، سپس فلفل را به صورت حلقه یا ریز خرد کرده و همراه با پیاز و سیر تفت دهید.

حال بادمجان و کدوها را به صورت حلقه ای نازک برش داده و پیاز و سیر را اضافه کنید. در این مرحله گوجه فرنگی را نیز خرد کنید و به مواد اضافه کنید. در ادامه مقداری نمک و دسته سبزی معطر در ظرف بریزید و اجازه دهید تا مواد بر روی حرارت ملایم به آرامی بپزند و آب آن جمع شود. در آخر دسته سبزی را بردارید و راتاتوی را در ظرف بکشید.

طرز تهیه راتاتویی رژیمی
طرز تهیه راتاتویی رژیمی

طرز تهیه راتاتویی رژیمی

اگر می خواهید این غذای خوشمزه را به صورت رژِمی تهیه کنید، پیشنهاد می کنیم از دستور طرز تهیه راتاتویی رژیمی استفاده کنید. مواد لازم برای طرز تهیه راتاتویی رژیمی عبارتند از:

  • پیاز متوسط: ۳ عدد
  • بادمجان: ۲۵۰ گرم
  • کدو: ۳۵۰ تا ۴۰۰ گرم
  • رب: ۳ قاشق غذا خوری
  • فلفل دلمه ای: ۱ عدد
  • سیر: ۵ عدد
  • آب مرغ: ۱ لیوان
  • نمک، فلفل، زرد چوبه و آویشن: به مقدار لازم
  • ریحان: به مقدار لازم

برای طرز تهیه راتاتویی موش سرآشپز به صورت رژیمی، ابتدا باید یک قابلمه مناسب بردارید. پیازها را به صورت نگینی خرد کرده و سپس سیر رنده شده، مقداری زردچوبه و یک لیوان آب در قابلمه بریزید و اجازه دهید تا همه مواد با هم بپزند. در ادامه بادمجان و کدو را نیز رنده یا به صورت نگینی خرد کنید.

در آخرین مرحله از طرز تهیه راتاتویی نی نی سایت، زمانی که پیازها آماده شد، بادمجان، کدو، آب مرغ و ادویه ها را نیز به قابلمه اضافه کرده و پس از گذشت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه رب و ریحان را نیز اضافه کنید. در آخر برای تزیین می توانید از فلفل دلمه ای و ریحان استفاده کنید.

جمع بندی

در این صفحه به ارائه توضیحات کامل و جامع طرز تهیه راتاتویی مرحله به مرحله پرداخته شد تا شما عزیزان بتوانید با دستور پخت این غذای خوشمزه به روش های مختلف آشنا شوید و بتوانید به راحتی در منزل تهیه کنید و لذت ببرید. اگر هر گونه سوال یا ابهامی درباره هر یک از مراحل پخت راتاتویی دارید، کافیست در قسمت نظرات مطرح کنید تا کارشناسان مربوط شما عزیزان را راهنمایی کنند.

سوالات متداول
طرز تهیه راتاتوی چگونه است؟

طرز تهیه راتاتویی همان گونه که گفتیم بسیار ساده است و نیاز به مراحل پیچیده ای ندارد. برای تهیه این غذای خوشمزه کافیست مواد اولیه را طبق دستوری که داده شده تهیه کنید و سپس مراحل ذکر شده را طی کنید.

آیا می توان راتاتویی را به صورت رژیمی تهیه کرد؟

بله در صورتی که تمایل دارید این غذای فرانسوی لذیذ را به صورت رژِمی میل کنید، کافیست از دستور طرز تهیه راتاتویی رژیمی استفاده کنید که در مقاله به طور کامل و جامع ارائه شده است.

طرز تهیه راتاتویی بدون فر چگونه است؟

اکر فر ندارید، کافیست مواد را طبق دستوری که توضیح داده ایم آماده کرده و سپس مواد را در فر از قبل گرم شده قرار دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مطالبی که درباره طرز تهیه راتاتویی بدون فر قرار داده ایم را مطالعه کنید.

source

توسط chehrenet.ir