اگر الدن رینگ یا تقریبا هر بازی اکشن سه‌بعدی دیگر را بازی کرده باشید، حتما با مکانیک معروف «غلت زدن» ((Dodge Roll)) آشنا هستید؛ همان حرکت دلیرانه‌ای که در آن شخصیت بازی به جلو، عقب یا طرفین روی زمین غلت می‌زند تا از ضربات دشمن فرار کند. حرکتی که ساده به نظر می‌رسد، اما نجات‌بخش است. با این حال، این حرکت همیشه محبوب نبوده و خیلی‌ها آن را «احمقانه» یا «راه فراری آسان» می‌دانند و گاهی هم حق دارند! مثلاً در ویچر 3 وقتی گرالت بی‌وقفه روی زمین غلت می‌زند تا از دست دشمن‌ها فرار کند، واقعا صحنه‌ی خنده‌داری می‌شود. اما غلط خوردن در الدن رینگ چیز دیگری است و شاید بتوان گفت بهترین نسخه از این مکانیک در تاریخ بازی‌های اکشن است.

در الدن رینگ، استودیوی فرام‌سافتور (FromSoftware) با یک تصمیم هوشمندانه، انتقادها را به نقطه‌ی قوت تبدیل کرده و دشمنان را آن‌قدر قوی طراحی کرده که هر بازیکن یا «تارنیشد» (Tarnished) از ته دل برای وجود همین غلت شکرگزاری می‌کند. در نتیجه وقتی کوچک‌ترین اشتباه مساوی مرگ است، موفق شدن در یک جاخالی دقیق حس پیروزی می‌دهد نه تقلب. در واقع هیچ روش دیگری برای فرار در الدن رینگ به اندازه‌ی غلت خوردن رضایت‌بخش نیست. دَش‌های سریع محدوده‌ی کمی دارند و دفاع با سپر در برابر دشمنان قدرتمند خیلی زود می‌شکند. بعضی‌ها پیشنهاد می‌کنند برای جاخالی بپرید، اما واقعا پریدن در برابر غول‌هایی که با یک ضربه شما را له می‌کنند، بیشتر به خودکشی شباهت دارد تا استراتژی (البته شاید مشکل از مهارت من باشد!).

فراتر از فرام‌سافتور؛ ایده‌های که سازندگان دیگر به سبک سولزلایک آوردند

غلت در الدن رینگ

البته غلت در الدن رینگ فقط یک دکمه نیست که بتوان بی‌ملاحضه فشرد. در واقع، بازه‌ی مصون بودن حرکت تازه بعد از رها کردن دکمه شروع می‌شود، نه در لحظه‌ی فشردن؛ یعنی اگر از روی ترس زود عمل کنید، حتماً ضربه می‌خورید. علاوه بر این، هدف از جاخالی فقط دور شدن نیست؛ بهترین بازیکنان از آن برای نزدیک شدن به دشمن، رفتن پشتش و زدن ضربه‌ی دقیق استفاده می‌کنند و البته باید الگوهای حمله‌ی دشمن را بشناسید، چون اگر زودتر از موعد جاخالی بدهید. نتیجه، دریافت یک ضربه‌ی دردناک است. غلت زدن پیاپی ممکن است در بعضی بازی‌ها خنده‌دار به نظر برسد، اما در الدن رینگ این‌طور نیست. سیستم استقامت و زمان‌بندی، مانع از اسپم‌ کردن جاخالی می‌شود. البته، این به معنای واقعی بودنش نیست زیرا در یک بازی شبیه‌ساز قرون وسطی مثل Kingdom Come: Deliverance چنین حرکتی فاجعه‌بار خواهد بود اما الدن رینگ یک فانتزی حماسی است و قرار نیست واقع‌گرایانه باشد، بلکه باید هیجان‌انگیز باشد.

الدن رینگ دقیقاً همان چیزی است که اضطرابم به آن نیاز دارد

حرکت غلت در این بازی انیمیشنی نرم و پویاتر از دارک سولز دارد و بسته به زرهی که پوشیده‌اید، ممکن است سریع یا کمی کند باشد، ولی همیشه حس کنترل و واکنش دقیقی را منتقل می‌کند. در نهایت، غلت در الدن رینگ تعادلی عالی میان چالش و فرصت ایجاد می‌کند. این مکانیک به بازیکن امید زنده‌ ماندن می‌دهد، اما همان امید را با کوچک‌ترین اشتباه نابود می‌کند. در نهایت اگر آن را بیاموزید، پاداش شما فقط پیروزی نخواهد بود؛ بلکه احساس رضایتی عمیق از مهارت خودتان است.

بهترین ترتیب رویارویی با غولآخرهای الدن رینگ (با نقشه‌ی کامل محل تمام باس‌ها)

منبع: Polygon

صفحه‌ی اصلی بازی دیجی‌کالا مگ | اخبار بازی، تریلرهای بازی، گیم‌پلی، بررسی بازی، راهنمای خرید کنسول بازی

source

توسط chehrenet.ir