سونی آمار و ارقام مربوط به سهماههی نخست سال ۲۰۲۵ را منتشر کرده است و در آن خبر از افزایش ۸ درصدی درآمد حاصل از فروش و افزایش ۱۲۷ درصدی درآمد عملیاتی بخش پلیاستیشن، در مقایسه با همین بازه در سال گذشته داده است. پلیاستیشن در سهماههی نخست سال ۲۰۲۵ درآمدی ۱۴۸ میلیارد ینی (۱ میلیارد دلار) داشته است.
آمار منتشر شده از سمت سونی برای سهماههی نخست سال ۲۰۲۵ از این قرار است:
کل سونی:
- درآمد حاصل از فروش: ۲.۶۲ تریلیون ین معادل ۱۷.۸ میلیارد دلار (۲ درصد افزایش در مقایسه با همین بازهی سال گذشته)
- درآمد عملیاتی (بعد از کاهش درصد گمرکهای جدید امریکا): ۳۴۰ میلیارد ین معادل ۲.۳ میلیارد دلار (۳۶ درصد افزایش در مقایسه با همین بازهی سال گذشته)
پلیاستیشن:
- درآمد حاصل از فروش: ۹۳۷ میلیارد ین معادل ۶.۴ میلیارد دلار (۸ درصد افزایش در مقایسه با همین بازهی سال قبل)
- درآمد عملیاتی: ۱۴۸ میلیارد ین معادل ۱ میلیارد دلار (۱۲۷ درصد افزایش در مقایسه با همین بازهی سال قبل)
بهطور کلی، بخش «بازیها و سرویسهای آنلاین» سونی که اساسا همان پلیاستیشن باشد، افزایش ۸.۱ درصدی را در مجموعه در مقایسه با همین بازه در سال گذشته و درآمدی ۹۱۳ میلیارد ینی معادل ۶.۳ میلیارد دلار داشته است.
فروش در تمام بخشها بالا رفته است. فروش سختافزار (شامل کنسول و لوازم جانبی) بهاندازهی ۴.۷ درصد بیشتر شده است، در حالی که فروش بازی ۱۱ درصد بالا رفته و این رقم افزایش برای سرویسها (پلیاستیشن پلاس) معادل ۸.۳ درصد بوده است.
اگر کمی بیشتر وارد جزییات شویم، میتوانیم به ارقام فروش نسخهی دیسکی بازیها اشاره کنیم که با افزایشی ۱۰ درصدی، درآمدی ۲۲.۷ میلیارد ینی (معادل ۱۵۷ میلیارد دلار) داشته است. فروش بازیهای دیجیتال با افزایشی ۴۰ درصدی به ۲۰۰ میلیارد ین (معادل ۱.۳۸ میلیارد دلار) رسیده است.
فروش کنسول پلیاستیشن ۵ افزایش ۴.۲ درصدی داشته و فروش بازیهای خود سونی افزایشی ۱۵ درصدی و فروش بازیهای دیگر شرکتها افزایشی ۲۲.۹ درصدی را تجربه کردهاند.
سونی در همین آمار به این نکته اشاره کرده که در حال حاضر بازی «گاد آو وار» پرفروشنرین بازی آنهاست و فروشی ۲۳ میلیون نسخهای روی پلیاستیشن و کامپیوتر داشته است. بازی پرفروش دوم سونی «هورایزن زیرو داون» است که توانسته روی تمام پلتفرمها ۲۰ میلیون نسخه فروش داشته باشد.
طبق گفتهی سونی، افزایش درآمد پلیاستیشن در نتیجهی افزایش قابل توجه فروش بازیهای دیگر شرکتها و همچنین پرداختهای درون برنامهای (محتوای دانلودی) و البته افزایش درآمد حاصل از اشتراک پلیاستیشن پلاس است. با این حال، سونی اضافه میکند که کاهش ارزش ین روی ارقام آنها تاثیر گذاشته و میزان فروش را پایین آوردهاند.
در همین گزارش سونی اشاره کرده است که تعداد کاربران فعال پلیاستیشن با افزایشی ۶ درصدی از ۱۱۶ میلیون به ۱۲۳ میلیون کاربر رسیده است.
سونی در بیشتر بخشهای آمار ارایه شدهی خود، درآمد را به دو شکل «قبل از تعرفهها» و «بعد از تعرفهها» تقسیم کرده است و بهنظر میرسد که موضوع تعرفههای دولت فعلی ایالات متحده تاثیری جدی روی پیشبینیهای درآمدی سونی در آینده داشته باشند. سونی در گزارش خود آورده که با توجه به غیرقابل پیشبینی بودن سیاستهای اعمال شده، امکان محاسبهی تاثیر تعرفهها وجود ندارد.
ایالات متحده بزرگترین فروش را برای سونی رقم زده است و ۳۴ درصد از کل درآمد این شرکت در سهماههی نخست ۲۰۲۵ در امریکا بودهاند.
منبع: GamesIndustry.biz
source