یک هفتهای است که نینتندو سوییچ ۲ عرضه شده؛ کنسولی که رکورد تازهای در فروش کنسول در روزهای نخست ثبت کرده و با اینکه همه قریب به یقین معتقدند این کنسول و بازیهایش گران هستند، اما هیچ کس نمیتواند این موضوع را انکار کند که نینتندو سوییچ ۲ یکی از جذابترین و در عین حال قدرتمندترین کنسولهای بازی پرتابل دنیاست. بازیهای نسل جدید مثل اسپلیت فیکشن و سایبرپانک ۲۰۷۷ بهزیبایی رو سوییچ ۲ اجرا میشوند و حالا خبر دیگری آمده که از عرضهی احتمالی یکی از سنگینترین بازیهای یکی دو سال اخیر روی این کنسول میگوید: فاینال فانتزی ۱۶ ممکن است به نینتندو سوییچ ۲ بیاید.
خبر عرضهی احتمالی فاینال فانتزی ۱۶ روی نینتندو سوییچ ۲ به تهیهکنندهی خود بازی بازمیگردد. «نائوکی یوشیدا»، تهیهکنندهی فاینال فانتزی ۱۶ اخیرا در برنامهای زنده برای صحبت از نسخهی ایکسباکس این بازی حضور پیدا کرده بود. اساسا یک ماه پیش خبردار شدیم که فاینال فانتزی ۱۶ قرار است پس از دو سال در انحصار پلیاستیشن بودن، به کنسولهای ایکسباکس سری ایکس / اس بیاید. بازی چند ماه پیش روی کامپیوتر عرضه شده بود و نائوکی یوشیدا در این برنامه گذری گفت که «حالا فقط نینتندو باقی مانده است» و در پاسخ، یکی از کارگردانان بازی که در برنامهی زنده حضور داشت، گفت که «ما تلاشمان را میکنیم».
در واقع باید به این جملهی «ما تلاشمان را میکنیم» حسابی توجه کنیم؛ چون فاینال فانتزی ۱۶ همین حالا هم بازی بسیار سنگینی است و روی پلیاستیشن ۵ هم در مبارزات بزرگ، فریم ریت خود را حفظ نمیکند. اساسا اجرا کردن فاینال فانتزی ۱۶ روی نینتندو سوییچ ۲ یکی از چالشبرانگیزترین کارها برای اسکوئر انیکس باشد.
حالا، باید به چند نکته اشاره کنیم. فاینال فانتزی ۱۶ روی پلیاستیشن ۵ مثل اکثر بازیهای مدرن دو حالت «گرافیک» و «پرفورمنس» دارد، اما فرقی نمیکند کدام را انتخاب کنید، بخش مبارزات بازی در همه حال روی نرخ ۶۰ فریم در ثانیه اجرا میشود. اساسا حتی مطمئن نیستیم ایکسباکس سری اس چگونه میخواهد این بازی را اجرا کند، چه برسد به نینتندو سوییچ ۲.
اگر همین حالا نگاهی به بازیهای نسل جدیدی که روی نینتندو سوییچ ۲ عرضه شدهاند، بیاندازیم، یک قابلیت متمایزکننده در این کنسول میبینیم که حتی روی پلیاستیشن ۵ و کنسولهای ایکسباکس سری هم وجود ندارد. بازیهایی مثل همان سایبرپانک ۲۰۷۷ یا اسپلیت فیکشن، روی کنسول نینتندو سوییچ ۲ بهلطف قابلیت DLSS انویدیا درخشیدهاند؛ چیزی که مشابه آن فقط در پلیاستیشن ۵ پرو وجود دارد.
سایبرپانک ۲۰۷۷ روی نینتندو سوییچ ۲ با وضوح تصویر نسبتا پایینی رندر میشود، اما قابلیت DLSS انویدیا تصویر رندر شده را پردازش میکند و یک خروجی با وضوح تصویر بسیار بالاتر و باکیفیتتر تحویل میدهد. خود فاینال فانتزی ۱۶ روی پلیاستیشن ۵ هم از تکنیکی مشابه و بهشدت قدیمی FSR شرکت AMD برای بالا بردن کیفیت تصویر استفاده کرده بود.
با این حال، زمانی که فاینال فانتزی ۱۶ روی کامپیوتر عرضه شد، پشتیبانی از DLSS به آن اضافه شده بود و همین موضوع بدون شک عامل اصلی و ترغیبکنندهی اسکوئر انیکس برای فکر کردن به عرضهی فاینال فانتزی ۱۶ روی نینتندو سوییچ ۲ بوده است. حالا که نینتندو سوییچ ۲ خود رسما از DLSS پشتیبانی میکند، پس شاید بتوان در حالتی این بازی را اجرا کرد، اما فقط میگوییم اجرا، چون مطمئنا باید قید نرخ اجرای ۶۰ فریم را زد.
فاینال فانتزی ۱۶ از یک موتورپایهی داخلی و ساختهی خود اسکوئر انیکس استفاده میکند که بهشدت وابسته به پردازندهی اصلی (CPU) است، وگرنه کنسولهایی مثل ایکسباکس سری ایکس و پلیاستیشن ۵ قدرت پردازش گرافیکی (GPU) بسیار بالایی دارند. فاینال فانتزی ۱۶ روی خود پلیاستیشن ۵، هم به خاطر کیفیت گرافیکی بالا و هم به خاطر مبارزات وحشتناک حماسی و بزرگش، و مشخصا برای تلاش در اجرای بازی با نرخ ۶۰ فریم، از سنگینترین بازیهای کنسول محسوب میشود.

فاینال فانتزی ۱۶ روی استیم دک در پایینترین تنظیمات گرافیکی، با نرخ ۱۵ تا ۲۰ فریم در ثانیه اجرا میشود؛ طوری که خود والو بازی را در استیم برای استیم دک برچسب «پشتیبانی نمیشود» زده است. در مقابل، سایبرپانک ۲۰۷۷ روی نینتندو سوییچ ۲ بهتر از استیم دک اجرا میشود و ضمن اینکه کمی گرافیک بالاتری دارد، میتوان آن را با وضوح تصویر Full HD و حتی نرخ ۴۰ فریم در ثانیه و مشخصا برای دو و نیم تا سه ساعت روی باتری خود سوییچ ۲ اجرا کرد. اتفاقی که روی استیم دک غیرممکن است. حالا، اینها ما را به این فکر وا میدارد که شاید سوییچ ۲ بتواند فاینال فانتزی ۱۶ را حداقل با سرعت ۳۰ فریم در ثانیه و تغییرات گرافیکی اجرا کند.
نینتندو سوییچ ۲ با یک پردازندهی پرتابل که چند وات بیشتر توانایی مصرف انرژی ندارد (وگرنه باتری کنسول ده دقیقه هم دوام نمیآورد و مشکل گرمای آن هم قابل مدیریت نیست)، قرار نیست فاینال فانتزی ۱۶ را با نرخ ۶۰ فریم در ثانیه اجرا کند.
با تمام این اوصاف، دیدن اجرای این بازی روی نینتندو سوییچ ۲ خود احتمالا چیزی شبیه به یک معجزهی فنی است. فقط امیدواریم گرافیکش را نابود نکنند که دیدن آن کیفیت بصری عجیب و غریب بازی که شبیه به یک انیمیشن از پیش رندر شده است، واقعا بخشی از تجربهی کلی فاینال فانتزی ۱۶ محسوب میشود.
source