در حالی که رونمایی غیرمنتظره از قسمت جدید رزیدنت ایول، شاید مهمترین اعلامیهی کپکام (Capcom) در سامر گیم فست 2025 بود، این شرکت آیپیهای دیگری از جمله اونیموشا (Onimusha) نیز برای نمایش داشت. این سری که در گذشته از مجموعههای شاخص پلیاستیشن ۲ محسوب میشد، بین سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶ چهار قسمت اصلی دریافت کرد و از آن زمان تاکنون شاهد نسخههای بازسازیشدهی از دو قسمت اول آن بودهایم.
با این حال، مدتها بود که طرفداران منتظر یک دنبالهی واقعی بودند، به خصوص پس از موفقیت بازیهایی مثل سکیرو (Sekiro) و گوست آو سوشیما (Ghost of Tsushima) که علاقه به شمشیرزنی در ژاپن فئودال را دوباره زنده کردند. خوشبختانه در جریان نمایشی از اونیموشا: راه شمشیر (Onimusha: Way of the Sword) در سامر گیم فست، نگاهی دقیقتر به این بازی داشتیم که شامل قهرمانی جدید و محیطی تازه است. در کنار تریلر، دمویی نیز در اختیار برخی خبرنگاران قرار گرفت که جزئیات بیشتری از بازی را به نمایش گذاشته است.
در این بازی بازیکنان کنترل میاموتو موساشی (Miyamoto Musashi)، شمشیرزن، هنرمند و نویسندهی افسانهای از تاریخ ژاپن را بدست میگیرند. نکتهی جالبتر اما این است که چهرهی موساشی در بازی بر اساس ظاهر توشیرو میفونه (Toshiro Mifune)، بازیگر افسانهای سینما، طراحی شده که در سال ۱۹۹۷ درگذشت. میفونه بازیگر اصلی چندین فیلم از آکیرا کوروساوا، از جمله راشومون، هفت سامورایی و یوجیمبو بود. به طور خلاصه، او شاید مشهورترین بازیگر نقش سامورایی در تاریخ سینما باشد. جالب است بدانید که میفونه در دوران زندگیاش، نقش موساشی را در سه فیلم مختلف بازی کرده بود.
چندین ویژگی گیمپلی از قسمتهای قبلی این مجموعه به این بازی جدید منتقل شدهاند. بار دیگر شما به دستکش اونی (Oni Gauntlet) مجهز هستید که حالا صدایی مستقل دارد و به نوعی دارای هوشیاری است. این دستکش برای جمعآوری انواع گویها از دشمنان حیاتی است؛ برخی از این گویها نوار سلامت را بازیابی میکنند و برخی دیگر امتیاز تجربه، مهارت و موارد دیگر را به همراه دارند. همچنین بخشهایی از حل معما نیز به نمایش درآمده که در آنها با استفاده از قدرت دستکش، میتوان شیاطین نامرئی را دید یا مسیرهایی را که به صورت معنوی مسدود شدهاند باز کرد. جذب تودههای تاریک شیطانی نیز به موساشی اجازه میدهد تا صحنههایی تلخ از گذشته را دوباره تجربه کند؛ صحنههایی که از طریق دستکش نفرینشده قدرت گرفتهاند.
از طرفی دموی اولیه گیمپلی ظاهرا تمرکز زیادی بر مبارزات شمشیری داشته و حملات جادویی یا حرکات ویژه به ندرت دیده شدهاند. مانند قسمتهای پیشین، بازیکن باید بین حمله، حرکت، دفاع و ضدحمله تعادل برقرار کند. حملات ایسن (Issen) چه از طریق ضربهی شمشیر در لحظه مناسب و چه دفاع به موقع، بار دیگر نقش کلیدی در وارد کردن آسیب زیاد به گروههای دشمن ایفا میکنند. موساشی میتواند این حملات ایسن را پشت سر هم اجرا کند و گروهی از دشمنان را در چند حرکت از بین ببرد، البته اگر زمانبندیتان دقیق باشد. او حتی میتواند تیرهای دشمن را دفع کرده و به سمت خودشان بازگرداند. در برخی مواقع حتی میتوانید از اشیای اطراف برای دفاع مثلاً با بالا نگه داشتن یک حصیر تاتامی برای مقابله با تیراندازی، استفاده کنید. به طور کلی به نظر میرسد آنچه دیدهایم تنها پایههای اولیهی سیستم نبرد اونیموشای جدید هستند.
سیستم دفاعی بازی نیز به نظر چندان سختگیر نیست و به نظر در یکی از صحنهها، موساشی حتی بدون اینکه به عقب نگاه کند، حملهی شمشیری سبکی را که از پشت سرش آمده بود، بلوکه کرده است. باید دید که در دورانی که بازیهای سبک سولزلایک محبوب شدهاند، درجهی سختی این بازی به چه شکل خواهد بود. البته هواداران این سبک قطعاً بیشتر جذب نبردهای باس محور خواهند شد؛ مخصوصاً نبرد با شخصیت گانریو (Ganryu) که بسیار جذاب است. این نبرد همچنین فرصتی عالی برای نمایش مکانیزم بریک ایسن (Break Issen) بوده است که مطابق آن، پس از کاهش نوار دفاع دشمن، میتوانید حملهای سنگین انجام دهید که به قسمت یا عضو خاصی از بدن هدف گرفته میشود. آیا برای وارد کردن بیشترین آسیب به سر ضربه میزنید؟ یا به دست شمشیرزن او ضربه میزنید تا توان هجومیاش را کم کنید؟ این دیگر به شما بستگی دارد.
در این میان امیدواریم که بازی از نظر طراحیهای عجیب واقعاً چیزی در چنته داشته باشد، چون گفته شده که Way Of The Sword از بسیاری جهات نسبتاً معمولی به نظر میرسد و از طرفی رقابت در ژانر شدید است. جدا از سکیرو (Sekiro)، سری Nioh از استودیوی تیم نینجا (Team Ninja) را داریم که به زودی سومین قسمتش منتشر میشود. تا اینجای کار، بازی جدید اونیموشا آرامتر از سکیرو یا Nioh ظاهر شده، تا حدی که گاهی کند و بیرمق به نظر میرسد. این البته نباید تعجببرانگیز باشد. اونیموشا در ابتدا به نوعی ترکیبی از رزیدنت ایول با ساموراییها بود و اگرچه آن نماهای ثابت قدیمی حذف شدهاند، هنوز هم میتوان آن میراث را در طراحی محیط بستهتر، ریتم کندتر بازی و جزئیات وهمآلودی مثل دیدن ارواح روستاییان مرده که به دستور یک پادشاه اهریمنی از پلههای معبد بالا میروند، دید.
این میراث را همچنین میتوان در مهارتهای قهرمان جدید بازی، میاموتو موساشی هم مشاهده کرد؛ یک سامورایی دیگر که با قدرتهای اهریمنی و دستکشی سخنگو، یوکایها را شکار میکند. موساشی از این دستکش اهریمنی متنفر است، با اینکه به او اجازه میدهد ارواح را جذب کند و حرکات ترکیبی مرگباری اجرا کند. او ترجیح میدهد با مهارتهای صرفاً انسانی و سامورایی خود با یوکایها بجنگد که البته این مهارتها هم بسیار زیادند.
بازی اونیموشا: راه شمشیر برای انتشار در سال ۲۰۲۶ روی پلیاستیشن ۵، ایکسباکس سری ایکس/اس و رایانههای شخصی برنامهریزی شده است.
منبع: Rock Paper Shotgun
source