مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان گفت: هندی‌ها تاکنون به ۲۰ میلیون دلار از قرارداد عمل کردند و تجهیزات آوردند و مابقی را به نهایی کردن قرارداد مشروط کردند اما مبلغ سرمایه‌گذاری بنا به قرارداد اولیه خواهد بود.

به گزارش ایسنا، قاسم عسکری‌نسب امروز در نشست خبری اظهار کرد: مشخصات فنی که در بندر چابهار انجام شده و نقطه اتصال بندر مکران به دریاست، با ۲۳ نقطه انتقال از بندر صورت گرفته است. در حال حاضر محدودیت‌ها در بندر چابهار از بین رفته و در هر فصلی هر کشتی با هر اندازه‌ای می‌تواند وارد اسکله شود. همچنین امکان تخلیه و بارگیری تمامی گروه‌های کالایی از موارد نفتی و پتروشیمی تا کالاهای اساسی از طریق بندر چابهار وجود دارد.

وی ادامه داد: همچنین در این منطقه بندر شهید کلانتری با چهار پست اسکله و امکان تخلیه و بارگیری شناورها وجود دارد، ترمینال مسافری هم در این بندر کلانتری برای بحث توریسم دریایی وجود دارد، خصوصا برای مسافرت‌ها با کشورهای عمان و پاکستان.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه ظرفیت کالا در بندر چابهار پنج میلیون تن است، گفت: در حال حاضر از ۷۰ درصد این ظرفیت استفاده ‌می‌شود؛ اما با توسعه غیرفیزکی فعالیت‌های دستیابی باید ضریب دریایی بندر چابهار را افزایش دهیم، زیرا سرویس‌های حمل کانتینر به کشورهای آسیایی جنوب شرقی وجود دارد.

عسکری‌نسب با بیان اینکه از طریق بندر چابهار هم زمان و هم هزینه حمل دریایی کاهش پیدا کرده، ادامه داد: این موضوع برای صاحبان کالا اهمیت دارد. یکی دیگر از اقدامات ما در بندر چابهار، ایجاد سرویس حمل کانتینری یخچالی به هند است که بخشی از نیازمندی‌های هند در زمینه صادرات یخچالی محصولات باغی کشاورزی و کالاهایی که امکان حمل به صورت معمولی وجود ندارد، از طریق کشور ما انجام می‌شود. 

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر زیرساخت‌های سازمان بنادر، سرمایه‌گذاری‌هایی توسط بخش خصوص انجام شده است و ظرفیت‌های این بندر، چابهار را به یک بندر صادراتی تبدیل خواهد کرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان درباره آخرین وضعیت قرارداد بندر چابهار با هندی‌ها توضیح داد: تفاهم‌نامه بین ما و هند در بندر چابهار در سال‌های گذشته انجام شده و قرار است هندی‌ها بخشی از سرمایه‌گذاری را به‌صورت سرمایه‌گذاری BoT داشته باشند و تجهیزات بیاورند، قرار است از ۳۵۰ هکتار زمین، ۵۰ هکتار در اختیارشان قرار گیرد برای تخلیه و بارگیری و انبارش. سهم درآمدی ما بر اساس مدل مالی ‌پیش‌بینی‌شده بین ایران و هند تقسیم می‌شود، در زمینه واردات، ۷۰ درصد سهم ما و ۳۰ درصد هندی‌ها است، در زمینه صادرات ایران سهم ۴۰ درصدی و هند سهم ۶۰ درصدی دارد، سهم ترانزیت هم ۵۰ ۵۰ است.

عسکری‌نسب ادامه داد: تفاهم قرارداد کوتاه‌مدت برای استفاده از تجهیزات هندی‌ اکنون مورد تایید قرار گرفته و ۱۴ پیوست دارد که از طریق وزارت امور خارجه به هند ارسال شده و قرار است با حضور وزیر کشتیرانی طی دو هفته آینده امضا شود و بر اساس مبلغ قرارداد، سرمایه‌گذاری‌ها انجام می‌شود.

وی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی‌بر اینکه آیا تحریم‌ها شرکت هندی را از سرمایه‌گذاری و آوردن تجهیزات به چابهار منصرف نمی‌کند، گفت: هندی‌ها منتظر قرارداد هستند، تا کنون به ۲۰ میلیون دلار از قرارداد عمل کردند و تجهیزات آوردند و مابقی را مشروط کردند به نهایی کردن قرارداد. مبلغ سرمایه‌گذاری هم بنا به قرارداد اولیه خواهد بود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان  با بیان اینکه رشد آمار ترانزیتی داریم اما به دلیل مصلحت‌بخشی را رسانه‌ای نمی‌کنیم، افزود: البته در زمینه کانتینری صاحب کالا مسیر را انتخاب می‌کند، بخشی از کالا مربوط به ایران خودرو خراسان است، اما واردات لاستیک هم انجام می‌شود. ترافیک بندر شهید رجایی را، بندر چابهار ندارد اما بسته‌های تشویقی شامل چهار مزیت هزینه‌ای و یک مزیت زمان را برای صاحب کالا در بندر شهید بهشتی داریم، که باعث می‌شود ۶۰۰ تا ۷۰۰ دلار در هر کانتینر به نفع صاحب کالا باشد.

عسکری‌نسب درباره همکاری با شرکت‌های خصوصی برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار بیان کرد: از آبان ماه سال قبل روش سرمایه‌گذاری تغییر کرده؛ الان بسته‌های ما اکران عمومی می‌شود و در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد. در سال جاری دو پروژه را امضا قرارداد کردیم، همچنین ۲۲ میلیون یورو ساخت نیروگاه ۲۵ مگاواتی داریم. بنیاد مستضعفان هم با شرکت سینا۱۲۵۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری در بندر چابهار داشته است و ساخت دو پست اسکله پتروشیمی و یک نفتی را در ماه‌های آینده افتتاح خواهیم کرد. کشتیرانی جمهوری اسلامی هم راغب است که با ما کار کند.

انتهای پیام

source

توسط chehrenet.ir