ظاهرا استودیوی لاریان (Larian Studios) در روند توسعه‌ی بازی‌های خود از هوش مصنوعی مولد استفاده می‌کند، اما سون وینکه (Swen Vincke)، مدیرعامل این استودیو، تایید کرده است که بازی جدید آن‌ها یعنی دیوینیتی (Divinity) شامل محتوای تولید شده با هوش مصنوعی نخواهد بود.

وینکه پس از معرفی بازی جدید دیوینیتی در مراسم گیم اواردز اخیر، در گفت‌وگویی با بلومبرگ درباره‌ی هوش مصنوعی صحبت کرد. این بازی پروژه‌ی بعدی لاریان پس از موفقیت عظیم بالدورز گیت 3 (Baldur’s Gate 3) است؛ اثری که به‌ طور خاص به‌ خاطر وسعت و مقیاس بسیار بزرگش شناخته می‌شود. به همین دلیل، لاریان در پروژه‌ی بعدی خود نگاه جدی‌تری به هوش مصنوعی دارد، اما وینکه تاکید کرده که این فناوری هنوز باعث افزایش چشمگیر بهره‌وری نشده است. طبق گزارش بلومبرگ، لاریان از ابزارهای هوش مصنوعی برای ایده‌پردازی، گسترش ارائه‌های داخلی، توسعه‌ی کانسپت‌آرت و نوشتن متن‌های موقتی استفاده می‌کند.

وینکه درباره‌ی دیوینیتی گفت: «در این بازی، همه‌چیز توسط انسان‌ها انجام می‌شود؛ همه‌‌ی بازیگران انسانی هستند و تمام متن‌ها را خودمان می‌نویسیم.» او همچنین افزود که هرچند استفاده از هوش مصنوعی در داخل استودیو با واکنش‌ها و مقاومت‌هایی همراه بوده، اما به باور او «در حال حاضر تقریبا همه در شرکت با نحوه‌ای که ما از آن استفاده می‌کنیم کنار آمده‌اند.» در واقع لاریان قصد دارد زمان توسعه‌ی دیوینیتی را کاهش دهد و تولید آن را در مدت‌زمانی کوتاه‌تر از بالدورز گیت 3 به پایان برساند. هوش مصنوعی یکی از ابزارهای بالقوه برای رسیدن به این هدف است و ابزار دیگر، توسعه‌ی ماموریت‌ها و خطوط داستانی بازی به‌ صورت موازی به‌ جای خطی است. علاوه بر این، استودیو در حال گسترش و بزرگ‌تر شدن نیز هست.

بازی «دیوینیتی» جدید معرفی شد؛ حتی بزرگتر از بالدورز گیت ۳

وینکه افزود:

فکر می‌کنم بسیاری از بنیان‌گذاران با مشکل مشابهی روبه‌رو هستند. ما باید بزرگ باشیم وگرنه نمی‌توانیم بازی ویدیویی‌مان را بسازم. اما با رشد ناگهانی، یک عالمه مسئولیت به وجود می‌آید که شاید هرگز فکر نمی‌کردید با آن‌ها مواجه شوید. با این حال، این مسئولیت‌ها می‌آیند و شما سعی می‌کنید بهترین استفاده را از آن‌ها ببرید. بزرگ شدن، شما را با مشکلات جدیدی روبه‌رو می‌کند که اصلا تصور وجودشان را هم نداشتید.

وینکه سال گذشته در رویداد GDC نیز در گفت‌وگو با یوروگیمر به موضوع هوش مصنوعی پرداخته بود. او گفت: «ما قطعا آن را جایگزینی برای توسعه‌دهندگان نمی‌دانیم، اما به‌ عنوان چیزی می‌بینیم که به ما اجازه می‌دهد کارهای بیشتری انجام دهیم.» او ادامه داد: «من آن را یک ابزار اضافه می‌بینم که می‌توانید روی چیزهایی که در بازی وجود دارد سوار کنید. ما قطعا در حال آزمایش با آن هستیم، اما همان‌طور که گفتم، هنوز خیلی فاصله دارد تا به آن معنا واقعا قابل استفاده باشد.» در مصاحبه با بلومبرگ، وینکه بازی جدیدش را «اثری رهاشده و بدون محدودیت» توصیف کرد و تایید کرد که این بازی یک نقش‌آفرینی نوبتی خواهد بود. مدت کوتاهی پس از انتشار این صحبت‌ها، وینکه با واکنش منفی شدید از سوی طرفداران و حتی برخی توسعه‌دهندگان سابق لاریان مواجه شد. این موضوع باعث شد او با انتشار پستی جداگانه پاسخ دهد و بنویسد: «خدای من بچه‌ها، ما نه داریم برای استفاده از هوش مصنوعی فشار می‌آوریم و نه می‌خواهیم کانسپت آرتیست‌ها را با آن جایگزین کنیم. او در ادامه اضافه کرد که لاریان ۷۲ هنرمند در تیم خود دارد که ۲۳ نفر از آن‌ها کانسپت آرتیست هستند و همچنان در حال استخدام افراد بیشتری هستند. او همچنین تاکید کرد آثاری که این تیم تولید می‌کند کاملا اصیل است و خودش به‌ شدت به آن‌ها افتخار می‌کند.

وینکه در ادامه توضیح داد که در مصاحبه با بلومبرگ به‌طور مشخص درباره‌ی کانسپت‌ آرت و استفاده از هوش مصنوعی مولد سوال شده: «من پاسخ دادم که ما از آن برای بررسی و کاوش ایده‌ها استفاده می‌کنیم. نگفتم که از آن برای توسعه کانسپت‌ آرت استفاده می‌کنیم. این کار را هنرمندان انجام می‌دهند و آن‌ها واقعا هنرمندانی در سطح جهانی هستند. به گفته‌ی وینکه، استودیو از «ابزارهای هوش مصنوعی برای بررسی منابع» استفاده می‌کند؛ درست همان‌طور که از گوگل یا کتاب‌های هنری بهره می‌برد. او توضیح داد: «در مراحل بسیار اولیه‌ی ایده‌پردازی، از آن به‌ عنوان یک طرح خام برای ترکیب‌بندی استفاده می‌کنیم که بعداً با کانسپت‌آرت کاملا اصیل جایگزین می‌شود. هیچ مقایسه‌ای بین این دو وجود ندارد.

وینکه در پایان گفت لاریان نیروهای خلاق خود را «به‌ خاطر استعدادشان» استخدام می‌کند «نه به‌خاطر توانایی انجام چیزی که یک ماشین پیشنهاد می‌دهد». او بار دیگر تاکید کرد که اعضای تیم همچنان می‌توانند «برای آسان‌تر شدن کارهایشان با این ابزارها آزمایش و تجربه کسب کنند». در بیانیه‌ای دیگر که با آی‌جی‌ان به اشتراک گذاشته شد، وینکه دوباره روشن کرد که لاریان قصد ندارد هیچ‌کدام از توسعه‌دهندگان خود را با هوش مصنوعی مولد جایگزین کند و همچنین هیچ بازی‌ای منتشر نخواهد کرد که شامل محتوای ساخته‌شده با این فناوری باشد. متن کامل بیانیه وینکه به شرح زیر است:

ما به‌ طور مداوم در حال افزایش تعداد کانسپت آرتیست‌ها، نویسندگان و داستان‌پردازان خود هستیم، به‌ صورت فعال اتاق‌های نویسندگی تشکیل می‌دهیم، بازیگران را انتخاب می‌کنیم و اجراهایشان را ضبط می‌کنیم و مترجمان جدید استخدام می‌کنیم. از آن‌جا که مشخصا به کانسپت‌ آرت اشاره شده، ما ۲۳ کانسپت آرتیست داریم و برای جذب افراد بیشتری نیز موقعیت شغلی باز کرده‌ایم. این هنرمندان هر روز در حال تولید کانسپت‌ آرت برای ایده‌پردازی و استفاده در فرآیند تولید هستند.

همه کاری که انجام می‌دهیم تدریجی است و هدفش این است که آدم‌ها زمان بیشتری را صرف خلق کردن کنند. هر ابزار یادگیری ماشینی، اگر درست استفاده شود، مکمل جریان کاری یک تیم خلاق یا یک فرد است، نه جایگزین مهارت یا هنر او. ما در حال تحقیق و شناخت مرزهای پیشرفته‌ی یادگیری ماشینی به‌ عنوان مجموعه‌ای از ابزارها برای استفاده‌ی خلاقان هستیم تا ببینیم چگونه می‌تواند کارهای روزمره‌ی آن‌ها را آسان‌تر کند و به ما اجازه دهد بازی‌های بهتری بسازیم. ما نه قصد داریم بازی‌ای با اجزای ساخته‌ شده توسط هوش مصنوعی منتشر کنیم و نه به فکر کوچک کردن تیم‌ها برای جایگزینی آن‌ها با این فناوری هستیم. با این‌که می‌دانم این موضوع احساسات زیادی را برمی‌انگیزد، اما ما دائما از منظر بهتر شدن روز کاری همه افراد، نه بدتر شدن آن؛ در داخل استودیو درباره‌اش گفت‌وگو می‌کنیم.

در حالی که بسیاری هنوز نسبت به پاسخ وینکه قانع نشده‌اند، برخی دیگر اشاره کرده‌اند که لاریان تنها استودیوی محبوبی نیست که استفاده از هوش مصنوعی را پذیرفته است. جین پارک (Gene Park)، خبرنگار واشنگتن پست، در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «تیم اکسپدیشن 33 به‌ صراحت استفاده از هوش مصنوعی را پذیرفت و با این حال بیشترین جوایز تاریخ گیم اواردز را برد.» در نهایت هوش مصنوعی همچنان یکی از موضوعات اصلی بحث در صنعت بازی است و گزارش‌های مربوط به استفاده از آن مدام خبرساز می‌شوند. اوایل همین ماه، ناشر بازی Postal: Bullet Paradise، آن را پس از بازخوردهای منفی کنار گذاشت؛ چرا که بسیاری معتقد بودند بخش زیادی از بازی با هوش مصنوعی مولد ساخته شده است.

ماه گذشته نیز تیم سوئینی (Tim Sweeney)، مدیر اپیک گیمز (Epic Games)، گفته بود «هوش مصنوعی تقریبا در تمام تولیدات آینده نقش خواهد داشت» و اینکه الزام بازی‌های استیم به اعلام استفاده از هوش مصنوعی، تقریبا به همان اندازه عجیب است که از توسعه‌دهندگان بپرسیم از چه شامپویی استفاده می‌کنند! اخیرا هم تاد هاوارد (Todd Howard) از بتسدا (Bethesda) دیدگاه خود را درباره استفاده از هوش مصنوعی در بازی‌های ویدیویی مطرح کرده و آن را «یک ابزار» دانسته، اما ابزاری که نمی‌تواند جایگزین خلاقیت انسانی شود.

 

منبع: Eurogamer

صفحه‌ی اصلی بازی دیجی‌کالا مگ | اخبار بازی، تریلرهای بازی، گیم‌پلی، بررسی بازی، راهنمای خرید کنسول بازی

source

توسط chehrenet.ir