شرکت پارسخودرو پس از مدتها انتظار، سرانجام برای عرضه محصول جدید خود با نام پارس نوآ آماده میشود. قرار است فرآیند ثبتنام تا روز جمعه ۲۵ مهر ۱۴۰۴ ادامه داشته باشد. این خودرو که بهنوعی نسخه ایرانیزهشده ال 90 به حساب میآید، بر اساس پلتفرم لوگان توسعه پیدا کرده ولی به خاطر طراحی جدید، موتور ارتقایافته و امکانات رفاهی بیشتر، حداقل روی کاغذ سروشکل بهتری خواهد داشت با این حال نباید فراموش کنیم که در کل با یک خودرو سدان اقتصادی روبرو هستیم. در این نوشته، قصد داریم به معرفی کامل این محصول جدید، نحوه ثبتنام، مشخصات فنی و ویژگیهای ظاهری آن بپردازیم و تلاش کنیم به پرسشهای کلیدی مخاطبان، به خصوص درباره قیمت پارس نوآ پاسخ دهیم.
آغاز ثبتنام پارس خودرو؛ فرصت خرید ال 90 ایرانی
ثبتنام پارس خودرو بهصورت رسمی از ساعت ۱۴ روز سهشنبه ۲۲ مهرماه آغاز شده است و تا سه روز ادامه دارد. این فرصت محدود، به متقاضیان اجازه میدهد شانس خود را برای تملک ال نود ایرانی امتحان کنند.
زمان و نحوه ثبتنام پارس نوآ در سامانه فروش سایپا
طبق اعلام رسمی شرکت پارسخودرو، ثبتنام پارس نوآ تا ساعت ۲۴ روز جمعه ۲۵ مهر ادامه خواهد داشت. ثبتنام این خودرو بهصورت مشارکت در تولید انجام میشود و متقاضیان میتوانند از طریق سامانه فروش اینترنتی گروه سایپا به نشانی saipa.iranecar.com بدون نیاز به بلوکه شدن وجه، نسبت به پیشثبتنام اقدام کنند.
پس از پایان مهلت، متقاضیان نهایی از طریق قرعهکشی انتخاب خواهند شد. این روش، مشابه سازوکارهای پیشین فروش در گروه سایپا است اما حذف شرط مسدودسازی وجه، گامی مثبت در جهت تسهیل ثبتنام تلقی میشود.
تفاوت مشارکت در تولید با فروش فوری
مشتری در روش مشارکت، بهجای پرداخت کامل وجه در ابتدا، بهعنوان شریک در پروژه حضور پیدا میکند و پرداختها به صورت مرحلهای انجام میشود. تسویه کامل به تعیین قیمت نهایی کارخانه و هنگام تحویل خودرو موکول خواهد شد.
مبلغ پیشپرداخت اولیه به احتمال زیاد حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد قیمت برآورد شده فعلی است. درصدی به عنوان سود مشارکت و درصدی نیز برای متقاضیانی که در نیمه راه انصراف میدهند در نظر میگیرند. تحویل خودرو نیز ممکن است حداکثر تا یک سال زمان ببرد.
پارس نوآ؛ مشخصات فنی، طراحی جدید و مقایسه با ال 90
اگرچه پارس نوآ از نظر ابعاد و کلیات طراحی بدنه شباهتهایی با ال 90 دارد اما از نظر فنی و سطح امکانات خودرویی کاملاً متفاوت است. در این مدل از پیشرانه و گیربکس جدید، سیستم تعلیق بهبودیافته و امکانات رفاهی متناسب با خودروهای مدرن امروزی استفاده شده است.
پلتفرم تندر 90 و احیای پروژه P90
ال ۹۰ یا تندر ۹۰، یکی از محصولات موفق برند رنو فرانسه بود که سالها در ایران مونتاژ و عرضه شد. این خودرو به دلیل سادگی، دوام فنی و کیفیت قابل قبول توانست در بازار داخلی جایگاهی ویژه پیدا کند اما با آغاز تحریمهای بینالمللی، تولید این محصول در سال ۱۳۹۷ بهطور کامل متوقف شد.
پروژه توسعه خودروی P90 با هدف احیای پلتفرم موفق تندر ۹۰ در قالبی بومی و ارتقایافته کلید خورد. قرار بود این محصول با برند «کادیلا» عرضه شود اما در نهایت تصمیم گرفتند نام آن را پارس نوآ بگذارند.
این خودرو نخستینبار در ابتدای سال ۱۴۰۲ همزمان با افتتاح خط تولید جدید شرکت مگاموتور رونمایی شد و سپس در نمایشگاه خودرو مشهد به نمایش عمومی درآمد.
تفاوتهای ظاهری پارس نوآ با تندر 90 اصلی
پارس نوآ نسبت به تندر ۹۰ تغییرات چشمگیری داشته است. فرم چراغها، جلوپنجره و سپرها مدرن شدهاند و خطوط بدنه حالتی اسپرت به خود گرفته است. در داخل کابین نیز ترکیب رنگهای جدید، طراحی داشبورد بازطراحیشده و استفاده از متریال با کیفیت، حس بهتری نسبت به نسل قبلی القا میکند.
صندلیها ارگونومی بهتری دارند و ارتفاع آنها بهگونهای تنظیم شده که دید راننده به مسیر افزایش یابد. فضای سرنشینان عقب نیز مشابه ال 90 قدیمی همچنان جزو نقاط قوت خودرو محسوب میشود.
جدول مقایسه مشخصات پارس نوآ با ال 90 قدیمی
ویژگیها | ال 90 | پارس نوآ |
موتور | 1.6 لیتری K4M | 1.6 لیتری ME16 (تیوفایو پلاس) |
قدرت موتور | 105 اسب بخار | 113 اسب بخار |
گشتاور | 140 نیوتنمتر | 144 نیوتنمتر |
گیربکس | ۵ دنده دستی | ۵ دنده دستی یا ۶ دنده اتوماتیک |
امکانات رفاهی | تقریبا ناچیز | ESP، مولتیمدیا، دوربین عقب، سنسور نور و باران |
طراحی داخلی | ساده | مدرن و دو رنگ |
ایمنی | دو کیسه هوا | دو کیسه هوا + ESP |
نکته: محصول جدید پارس خودرو عملاً نسخه بهروزشده و بهینهشده ال 90 محسوب میشود و از نظر فنی و رفاهی گامی رو به جلو در تولید خودروهای ملی به شمار میرود
بررسی فنی؛ از موتور ME16 تا گیربکس جدید
پارس نوآ به پیشرانه جدیدی با کد ME16 مجهز شده که در حقیقت نسخهای از موتور تیوفایو پلاس است. این موتور از نوع ۱.۶ لیتری چهار سیلندر و ۱۶ سوپاپ تنفس طبیعی بوده و توانایی تولید ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتنمتر گشتاور را دارد.
قدرت پیشرانه و انواع گیربکس پارس نوآ
نیروی موتور از طریق دو نوع جعبهدنده به چرخهای جلو منتقل میشود اما پارس خودرو در طرح فروش اخیر فعلا به عرضه مدل اول میپردازد.
- گیربکس ۵ سرعته دستی
- گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک (AT)
امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی پارس نوآ
در فهرست امکانات رفاهی و ایمنی پارس نوآ ویژگیهایی وجود دارد که آن را از نسل قبلی ال 90 متمایز میکند. برخی از مهمترین آنها عبارتند از:
- دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو
- سیستم کنترل پایداری (ESP)
- فرمان برقی با طراحی دیکات و کلیدهای کنترلی
- سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS)
- چراغ روشنایی روز (DRL)
- رینگهای ۱۵ اینچی آلومینیومی
- سنسور پارک عقب و دوربین دندهعقب
- سنسور نور و سنسور باران
- صفحه نمایش ۷ اینچی لمسی مالتیمدیا
- تریم داخلی دو رنگ و شیشهدودی عقب
- تهویه دستی و تنظیم برقی آینهها
مجموعه این امکانات باعث شده محصول جدید پارس خودرو بین خودروهای اقتصادی داخلی، جایگاهی بالاتر از ساینا S یا کوییک اتومات داشته باشد.
قیمت پارس نوآ؛ نرخ کارخانه و پیشبینی بازار آزاد
پارسخودرو، قیمت کارخانه پارس نوآ را در مهر ۱۴۰۴ معادل ۷۳۳ میلیون تومان تعیین شده است. این مبلغ بهای تمامشده است و هزینههای جانبی نظیر مالیات، عوارض، بیمه و پلاکگذاری نیز به آن اضافه میشود. در پایان، پیشبینی میشود قیمت نهایی تحویل درب کارخانه بین ۷۷۰ تا ۷۸۵ میلیون تومان باشد اما کار هنوز تمام نشده است.
پیشبینی قیمت کارخانه در زمان تحویل
از آنجا که فروش به شکل مشارکت در تولید انجام میگیرد، این عدد نهایی نیست و باید منتظر قیمت نهایی خودرو در زمان تحویل باشیم. تولید خودرو جدید معمولاً چند ماه به طول میانجامد پس احتمال تغییر عدد اولیه در صورت افزایش قیمت مواد اولیه یا نوسان نرخ ارز وجود دارد.
قانون میگوید متقاضیان در طرح مشارکت، خودرو را نه با قیمت قطعی بلکه نرخ روز در زمان تحویل دریافت میکنند. شیوه پرداخت چند مرحله نیز محتمل به نظر میرسد.
تخمین قیمت پارس نوآ در بازار آزاد
اگر همین عدد فعلی را به عنوان متر و معیار در نظر بگیریم، پیشبینی میشود قیمت پارس نوآ در بازار آزاد هنگام عرضه نخست به ۹۰۰ میلیون تومان تا یک میلیارد تومان برسد. این اختلاف قیمت با توجه به عرضه محدود اولیه، جذابیت خودرو بهعنوان نسخه جدید ال نود ایرانی و تقاضای بالای بازار برای سدانهای اقتصادی با کیفیت مونتاژ، عدد مناسبی خواهد بود.
جایگاه و رقابت پارس نوآ در بازار خودرو ایران
ورود پارس نوآ را میتوان نقطه عطفی در بازار خودروهای اقتصادی دانست. این خودرو مشخصات فنی مناسب و طراحی بهروز دارد اما قرار نیست با بیل در آن آپشن بریزند. همین مسئله جایگاهش را پایینتر از دنا، تارا یا شاهین آپشنال، بالاتر از کوییک و ساینا و در کنار محصولی مثل رانا پلاس تثبیت خواهد کرد.
اگر روند عرضه و خدمات پس از فروش بهدرستی مدیریت شود، ممکن است این خودرو به یکی از پرفروشترین محصولات داخلی در سال ۱۴۰۵ تبدیل شود. از آن طرف با یک سری نقطه ضعف روبرو است. مثلا خیلیها هنوز سروشکل ظاهری ال 90 را جوانپسند نمیدانند.
منبع: دیجیکالا مگ
source