به نظر می‌رسد که اکنون بهترین زمان برای طرفداران سری ویرچوا فایتر (Virtua Fighter) است چرا که دیدن دوباره‌ی آن در Evo 2025 بعد از یک غیبت طولانی، فوق‌العاده بود. هم Virtua Fighter 5 REVO و هم بازی جدیدی که قرار است به‌زودی منتشر شود، در این رویداد به شکل گسترده به نمایش گذاشته شدند و شور و هیجان پیرامون این مجموعه، چه در جامعه‌ی بازی‌های مبارزه‌ای و چه فراتر از آن، هیچ‌وقت تا این اندازه قوی نبوده است.

یکی از خبرهای مهم سگا در EVO، تاریخ انتشار نسخه‌ی پلی‌استیشن 5 و ایکس‌باکس سری ایکس/اس بازی Virtua Fighter 5 REVO بود که حالا با نام جدید Virtua Fighter 5 REVO World Stage شناخته می‌شود. این فقط یک تغییر نام و چند پلتفرم تازه برای انتشار روی آن نیست، بلکه همراه با به‌روزرسانی‌های مهمی از جمله امکان بازی میان‌پلتفرمی عرضه خواهد شد. اما مهم‌ترین ویژگی آن، اضافه شدن یک تجربه‌ی تک‌نفره‌ی کاملا جدید و اختصاصی است که حال‌وهوایی مشابه حالت Quest در قسمت‌های قبلی ویرچوا فایتر دارد. این نشان از میزان تلاش آئوکی و تیمش برای بازسازی و زنده کردن این اثر کلاسیک است.

هر آنچه در رویداد Evo 2025 به نمایش درآمد؛ آخر هفته‌ای پر از جنگجویان در وگاس!

تعامل بیشتر با بازیکنان

همچنین دیدن این حالت تک‌نفره‌ی تازه، حاکی از این بود از آن‌ها بازخورد بازیکنان را جدی گرفته‌اند. اما هنوز یک سؤال مهم وجود داشت و آن هم این بود که تکلیف آیتم‌ها و موارد شخصی‌سازی متنوعی که در Virtua Fighter 5 Final Showdown وجود داشت و به نسخه‌ی REVO منتقل نشده بودند چه می‌شود؟ سیجی آئوکی (Seiji Aoki)، رهبر تیم ویرچوا فایتر در سگا (Sega) در پاسخ گفته است:

ما شنیده‌ایم که بازیکنان خواهان بازگشت آیتم‌هایی هستند که در نسخه‌های قبلی دیده بودند. به همین دلیل در حالت World Stage یک تورنمنت وجود دارد که با پیشروی در آن می‌توانید بعضی از همان آیتم‌ها را بدست بیاورید. البته من احساس می‌کنم باید آیتم‌های جدیدتری هم اضافه شوند، اما فعلا چنین برنامه‌ای وجود ندارد.

ویرچوا فایتر 5

یکی از زمینه‌هایی که تیم‌های ویرچورا فایتر در آن عملکرد خود را ارتقا داده‌اند، تعامل با جامعه‌ی بازیکنان است. علاوه بر راه‌اندازی یک سرور دیسکورد رسمی و برگزاری مجموعه تورنومنت‌های جهانی، این تیم همچنین نظرسنجی‌هایی از بازیکنان انجام داده است؛ از جمله اینکه از چه کنترلری استفاده می‌کنند، چه نوع مراحلی را دوست ندارند و مهم‌تر از همه، یک نظرسنجی جهانی درباره‌ی محبوبیت شخصیت‌ها که نتایج آن در وب‌سایت رسمی ویرچوا فایتر نیز منتشر شده است. آئوکی در مورد نتایج نظرسنجی‌ها گفته است:

ما این نظرسنجی را تقریبا همزمان با اولین تورنومنت REVO که در شیکاگو و در رویداد Frosty Faustings برگزار شد، انجام دادیم. وقتی بازیکنان آنجا را دیدم، متوجه شدم شخصیت‌هایی که در ژاپن نسبتا کم‌طرفدار هستند، در غرب محبوبیت بیشتری دارند. برای مثال، آئوی، برَد و ایلین محوبیت بالایی داشتند. این شخصیت‌های غربی معمولاً در ژاپن در صدر فهرست محبوب‌ترین‌ها نیستند. در ژاپن بیشتر شخصیت‌هایی مثل آکیرا، جکی، پای و سارا محبوب‌ترند. دیدن این تفاوت برایم جالب بود و فکر می‌کنم نتایج نظرسنجی هم همین را نشان داد.

با انتشار VF5 REVO، همچنین اولین به‌روزرسانی بزرگ بازی بعد از بیش از یک دهه با محوریت متعادل‌تر کردن گیم‌پلی عرضه شد. آئوکی در رابطه با اینکه تیم سازنده برای اعمال تغییرات گیم‌پلی، از چیزهایی مثل نظرسنجی‌ها، داده‌های آنلاین و تحلیل‌های دیگر استفاده می‌کند یا نه، افزود:

ما واقعا به این فکر نمی‌کنیم که چه کسی را ضعیف‌تر یا قوی‌تر کنیم، بلکه هدفمان این است که همه را در یک سطح مشابه قرار بدهیم. قبلا خیلی از بازیکن‌ها می‌گفتند تاکاآراشی خیلی قوی است ولی ما سعی نکردیم او را عمدا ضعیف‌تر کنیم، بلکه تلاش کردیم همه را به سطح او نزدیک کنیم.

ویرچوا فایتر 5

آئوکی همچنین می‌گوید که تغییرات بیشتر در آینده‌ی نزدیک بعید است:

در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای تغییرات وجود ندارد. اما با گذشت زمان ممکن است به نقطه‌ای برسیم که بگوییم: «خب، شاید وقت آن رسیده که کمی بالانس ایجاد کنیم.» ولی فعلاً چنین برنامه‌ای نداریم. در حال حاضر احساس می‌کنم گیم‌پلی در وضعیت کاملی است، اما باید ببینیم در آینده چه می‌شود.

با اینکه قسمت‌های مختلف ویرچوا فایتر به عنوان مینی‌گیم در بسیاری از آثار سری یاکوزا دیده شده‌اند، اما هیچ‌وقت یک مجموعه‌ی رسمی از این سری عرضه نشده است. با توجه به موفقیت مجموعه‌هایی مانند Capcom Fighting Collection این سوال پیش می‌آید که آیا تیم سازنده تا به حال به ارائه‌ی چنین چیزی فکر کرده است یا نه. آئوکی گفت:

بدون شک آن مجموعه‌ها را دیده‌ و با خودم فکر کرده‌ام  که «ما هم باید کاری مثل این انجام بدهیم.» با این کار می‌توانیم هم طرفدارهای قدیمی را برگردانیم و هم طرفدارهای جدیدی جذب کنیم و این قطعا چیزی است که باید در نظر گرفته شود.

vf6

رویکرد جدید طراحی شخصیت‌ها در بازی جدید مجموعه

از طرفی در حالی که نسخه‌ی REVO یک تورنمنت کامل به عنوان بخشی از لیست گسترده‌ی Evo داشت، چیزی که خیلی از بازیکنان ویرچوا فایتر در این رویداد انتظارش را می‌کشیدند، پروژه‌ی جدید ویرچوا فایتر بود. البته سگا ناامیدشان نکرد و با نمایش یک تریلر گیم‌پلی در روز فینال در سالن اصلی، باعث تشویق‌ها و واکنش‌های هیجان‌زده‌ی تماشاگران شد.

اولین ویدیوی گیم‌پلی Virtua Fighter 6 شبیه به یک فیلم رزمی می‌ماند

اگرچه تاکنون فقط چند شخصیت محدود معرفی شده‌اند، اما همان‌هایی هم که نشان داده شده‌اند مثل آکیرا و ولف، به نظر تغییرات بزرگی در ظاهرشان داشته‌اند. آن‌ها حتی به‌وضوح مسن‌تر به نظر می‌رسند که احتمالاً نشان‌دهنده‌ی گذر زمان در دنیای ویرچوا فایتر است. ری‌ایچیرو یامادا (Riichiro Yamada) در مورد این تغییرات گفت:

فعلا نمی‌توانیم چیز زیادی بگوییم، اما بله، زمان گذشته است. داستان ویرچوا فایتر ۵ تقریبا حول‌ و حوش سال ۲۰۰۶ اتفاق می‌افتاد. این بازی یک دنیای موازی یا جهان جایگزین نیست؛ بلکه بر اساس یک خط زمانی مشخص جلو می‌رود.

یامادا همچنین توضیح داد که این بار چگونه به طراحی شخصیت‌ها نگاه می‌کنند:

تا حالا شخصیت‌ها بیشتر بر اساس سبک مبارزه‌شان طراحی می‌شدند و هرکدام فقط یک پیش‌زمینه‌ی کوتاه داشتند. اما حالا دوباره بر اساس سبک زندگی‌شان، اینکه چرا و برای چه چیزی مبارزه می‌کنند، طراحی‌شان می‌کنیم. این رویکرد جدیدی است که در پیش گرفته‌ایم.

واقع‌گرایانه‌ بودن مبارزات

vf6

گفتنی است که یکی از بحث‌برانگیزترین بخش‌هایی که تا الان نشان داده شده و مخصوصاً بعد از نمایش تریلر گیم‌پلی در مراسم Evo سروصدای بیشتری به پا کرده، واقع‌گرایی و روان بودن انیمیشن‌های مبارزه است و همچنین جزئیاتی مثل اینکه هر شخصیت برای دفاع در برابر ضربه‌های خاص، انیمیشن مخصوص خودش را دارد. یامادا گفت:

ما واقعا می‌خواهیم مردم تغییراتی که ایجاد کرده‌ایم را ببینند زیرا ویرچوا فایتر تا حالا شاید خیلی ساده و نه چندان پرزرق‌وبرق به نظر می‌رسید. اما ما نمی‌خواهیم بیش از حد آن را دگرگون کنیم. درواقع می‌خواهیم حسی جذاب و پرهیجان از واقع‌گرایی منتقل کنیم، ولی هسته‌ی اصلی را از دست ندهیم. در روند ساخت این بازی، همیشه به این فکر می‌کنم که چه چیزی را می‌توانیم بهتر پیش برده و تکامل بدهیم؟ وقتی بچه بودم فیلم‌هایی با محوریت کونگ‌فو نگاه می‌کردم. آن فیلم‌ها جوری ساخته می‌شدند که مبارزات خیلی هیجان‌انگیز به نظر برسند. واقعاً می‌خواستم همان حس را وارد بازی کنم؛ جریان روان مباررات، نرمی حرکات و همه‌ی چیزهایی که در آن فیلم‌های کلاسیک کونگ‌فو می‌دیدم.

می‌خواهم کاری کنم که مردم با تماشا کردن مبارزه‌ها هیجان‌زده شوند. این همان رویکردی است که الان به دنبال آن هستم. قبل از اینکه آن تریلرها را منتشر کنیم، نمی‌دانستم واکنش کاربران چطور خواهد بود. اما وقتی دیدم همه دارند از آن لذت می‌برند، خیالم راحت شد که بازیکن‌ها هیجان‌زده شده‌اند.

تمرکز بر دسترس‌پذیری

بازی جدید ویرچوا فایتر

در مقایسه با دیگر بازی‌های مبارزه‌ای، کنترل‌های ویرچوا فایتر ساده‌تر است و در واقع سه دکمه‌ی اصلی دارد و حرکات ویژه با ترکیب جهت‌ها اجرا می‌شوند. تنها یک قسمت از این سری یعنی ویرچوا فایتر ۳ سیستم کنترل را به‌طور جدی تغییر داد و یک دکمه‌ی چهارم اضافه کرد. با توجه به اینکه قسمت جدید تغییرات بصری واضحی دارد، این سؤال پیش می‌آید که آیا در بخش کنترل هم چیز تازه‌ای امتحان خواهد شد؟ یامادا در این باره پاسخ می‌دهد:

ما در حال امتحان کردن چیزهای مختلفی هستیم تا گیم‌پلی را کامل‌تر کنیم. اما ویرچوا فایتر از اول یک بازی آرکید با کنترل‌های عمدا ساده بوده است. مشت، لگد و دفاع چیزی است که بازیکن خیلی سریع می‌گیرد. بنابراین نمی‌توانم وارد جزئیات شوم، اما مفهومی که در ذهن دارم این است که هر کسی بتواند آن را راحت و بدون هیچگونه دشواری خاصی بازی کند.

از آنجایی که این بازی توسط استودیوی ریو گا گوتوکو (Ryu ga Gotoku Studio) ساخته می‌شود، تیمی که به داستان‌سرایی و خلق شخصیت‌های قوی مشهور است، خیلی‌ها انتظار دارند که این بار نسبت به قسمت‌های قبلی تاکید بیشتری روی داستان باشد. یامادا در نهایت گفت:

در گذشته، ویرچوا فایتر روایت داستانی زیادی نداشت. باز هم نمی‌توانم زیاد توضیح بدهم، اما می‌خواهم مردم منتظر باشند و ببینند که در پایان چطور روایت و گیم‌پلی را با هم ترکیب می‌کنیم.

منبع: GameSpot

تکن از صفر تا صد (قسمت دوم)
استریت فایتر از صفر تا صد (قسمت پنجم)

53,200,000

50,499,000

تومان

57,200,000

54,999,000

تومان

صفحه‌ی اصلی بازی دیجی‌کالا مگ | اخبار بازی، تریلرهای بازی، گیم‌پلی، بررسی بازی، راهنمای خرید کنسول بازی

source

توسط chehrenet.ir