جدیدترین قسمت از سری بازیهای مافیا در راه انتشار است و فاصلهی زیادی از قسمت قبلی خود دارد. در حالی که مافیا ۳ با اسلحه در دست، داستانی پر از انتقام را در خیابانهای نیو بوردو روایت میکرد، Mafia: The Old Country مثل ضربهی دقیق یک خنجر باریک، رویکردی آرامتر و حسابشدهتر را در داستانگویی پیش میگیرد. اگر تفاوتهای مربوط به مبارزه، اکتشاف، محیط و موارد مشابه را کنار بگذاریم و دو بازی را از نظر موضوعی دقیقتر بررسی کنیم، به تفاوتهای آشکار در لحن، ساختار و هویت بازی میرسیم؛ تفاوتهایی که نتیجهی فلسفهی تازهای از سوی استودیوی هنگر ۱۳ (Hangar 13) است. این تغییرات نشان میدهند که این قسمت آغازگر دوران جدیدی برای مجموعه مافیا خواهد بود.
نمونه تلاش هنگر ۱۳ برای حرکت به سمت بهبود در این قسمت جدید، مدت زمان کوتاهتر داستان نسبت به مافیا ۳ است. در نیو بوردو به خاطر ساختار ماموریتهای جهان باز، کمپین اصلی بازی حدود ۲۲ تا ۲۵ ساعت طول میکشید؛ اما تکمیل روایت The Old Country در روستاهای سیسیل اوایل دههی ۱۹۰۰ ظاهرا بین ۱۰ تا ۱۴ ساعت زمان خواهد برد. این سبک داستانگویی متمرکز و خطی، به یک روند رو به رشد در بازیها تبدیل شده و اخیرا توسعهدهندگان سعی میکنند از شلوغیهای آثار جهان باز دور شوند. هنگر ۱۳ با این تصمیم فرصتی پیدا کرده تا تاثیرگذارترین داستان مافیا را تا امروز ارائه دهد. اگر داستان The Old Country به خوبی روایت شود، تغییر از رویکرد جهان باز به خطی و کوتاهتر کردن کمپین، حرکتی هوشمندانه خواهد بود.
خواستگاه مافیا
طبق گفتههای هنگر ۱۳، The Old Country به عنوان یک داستان پیشینه برای مجموعهی مافیا در نظر گرفته شده و بازیکنان برای لذت بردن از آن، نیازی به تجربهی بازیهای قبلی مافیا ندارند. در واقع به نظر میرسد که این بازی جدید، یک روایت مستقل است که هیچ پیشزمینهای نیاز ندارد و مجموعه را به مسیر جدیدی هدایت میکند. این را با مافیا ۳ مقایسه کنید که البته به عنوان یک نقطه ورود به مجموعه به اندازهی کافی لذتبخش بود، اما پیشینهی شخصیتهای قدیمیاش برای بازیکنان جدید ناشناخته میماند.
تفاوت در لحن
مافیا ۳ داستانی سرشار از انتقام خشونتآمیز است و از نگاه شخصیت اصلی زخمخوردهی بازی، لینکلن کلی (Lincoln Clay)، ما وارد نبردی بین جناحهای رقیب و جوامع از هم پاشیده میشویم. اما داستان انزو فاورا (Enzo Favara) در The Old Country به مضامینی مثل وفاداری، اعتماد و فداکاری میپردازد. علاوه بر این، فاورا تلاش میکند هویت و حس تعلق خود را پیدا کند. البته هر دو بازی به موضوعاتی عاطفی و پیچیده میپردازند، اما آنچه ارائه میدهند کاملاً متفاوت است.
اهداف شخصیت اصلی
برای بررسی بیشتر این تفاوتها در مضامین، میتوان به اهداف شخصیتهای اصلی مافیا ۳ و The Old Country نگاه کرد. لینکلن به شدت به دنبال انتقام بود و هدف نهاییاش نابودی تشکیلاتی بود که به او خیانت کرده بودند. او پر از خشم بود، اما برای انزو، هدف اصلی در نهایت این است که بخشی از یک گروه شود. به بیان دیگر، لینکلن امپراتوری خودش را میساخت، ولی انزو به یک امپراتوری میپیوندد.
نحوهی به تصویر کشیدن مافیا
در طول بازی مافیا 3، جنایت سازمانیافته و گانگسترها از دریچهای پر از زوال دیده میشوند. در واقع آنها به عنوان نیرویی قدیمی و از مد افتاده در دل یک دنیای در حال تغییر به تصویر کشیده میشوند. البته هنوز هم با خشونت به قدرت میرسند، اما تلاش آنها برای کنترل کامل بر دشمنان دیگر مانند گذشته محکم و ماندگار به نظر نمیرسد. در مقابل، خلافکاران در Mafia: The Old Country، به سنت و رازداری وفادارند. آنها حتی در برابر رقیبان، طبق یک اصول رفتار میکنند و به سوگندها، آیینها و احترام پایبند هستند.
زبان
غرق شدن در فضای بازی، قلب تپندهی سری مافیا است. میتوان گفت که رویکرد واقعگرایانه، شرایط جدیدی را برای استودیوی هنگر ۱۳ شکل داده و حالا با Mafia: The Old Country، آنها این رویکرد را حتی یک پله بالاتر بردهاند. برای اولین بار در این سری، هدف بازی این است که به زبان انگلیسی تجربه نشود، بلکه به زبان سیسیلی ارائه خواهد شد. تیم سازنده، بازی را ابتدا به زبان سیسیلی نوشته، صداپیشههای بومی سیسیل را استخدام کرده و با افتخار اعلام کرده که زبان رسمی و اصلی این بازی، سیسیلی است. البته نسخههای دوبله شده به زبانهای مختلف از جمله انگلیسی وجود دارد، ولی به نشانهی احترام، نسخهی ایتالیایی در کار نخواهد بود. البته مافیا 3 هم از نظر صدا و گویشهای خاص دورهی زمانی خود، قوی ظاهر شده بود، اما مشخص است که The Old Country قدمهای جدیتری برداشته است.
ارتقای موتور بازی
مافیا 3 از نسخهای ارتقایافته از موتور Illusion بازی مافیا 2 استفاده میکرد. اما برای Mafia: The Old Country، استودیوی هنگر ۱۳ تصمیم گرفته از آنریل انجین ۵ استفاده کند. از نظر بصری، بهخصوص با توجه به تمرکز بازی بر صحنههای داستانی درون بازی، این انتخاب به وضوح منطقی است. تکنولوژی پیشرفتهی انیمیشن چهرهی این موتور یعنی MetaHuman نقش مهمی در این بخش داشته. علاوه بر این، ویژگیهای Nanite و Lumen نیز در محیطهای طبیعی و چشمگیر سیسیل، چه در گیمپلی و چه در ویدیوهای تبلیغاتی، به وضوح دیده میشوند.
حذف مدیریت زیردستان
یکی از ویژگیهای مهم در مافیا 3، سیستم مدیریت زیردستان بود که در آن لینکلن اختیار مناطق مختلف را به زیردستانش میسپرد. حفظ رابطهی خوب با آنها از طریق تقسیم عادلانهی منابع برای موفقیت در ساخت امپراتوری اهمیت داشت. اما در Mafia: The Old Country که ساختار جمعوجورتری دارد، جای چنین سیستمی نیست.
حذف ماموریتهای فرعی
به جز مدیریت امپراتوری، Mafia: The Old Country برخی از ویژگیهای جهان باز مافیا 3 را نیز کنار گذاشته. به طور کلی، ماموریتهای فرعی حذف شدهاند چرا که داستان بازی ساختاری بسیار دقیق و مرحله به مرحله دارد که اجازهی این نوع ماموریتها را نمیدهد. آیتمهای جمعکردنی هم به حداقل رسیدهاند. البته هنگر ۱۳ تایید کرده که در بازی فرصتی برای گشتوگذار و لذت بردن از زیباییهای سیسیل وجود دارد و بازیکن میتواند چند آیتم مخفی را نیز کشف کند.
چاقوها جایگزین اسلحهها شدهاند
در سیسیل اوایل قرن بیستم، حتی گانگسترها هم دسترسی زیادی به اسلحه نداشتند. در اینجا، دعواها با تیغهی چاقو حل و فصل میشد. در آن زمان، چاقوها در فرهنگ سیسیل جایگاه ویژهای داشتند. مکتب سیسیلی مبارزه با چاقوی استیلتو الهامبخش بسیاری از تکنیکهای خشنی بود که مردان مافیایی روی دشمنان خود اجرا میکردند.
کمبود منابع
در Mafia: The Old Country، زندگی در لبهی پرتگاه بوده و بقا به زحمت ممکن است. این حس چیزی است که هنگر ۱۳ میخواهد بازیکن در هر نبرد آن را تجربه کند. برای رسیدن به این هدف، کمبود منابع مخصوصا مهمات، در تمام ماموریتهای انزو در سیسیل نقش کلیدی دارد. بازیکنان باید در استفاده از هر گلوله در اسلحهی انزو با دقت و استراتژی عمل کنند.
موسیقی متن اوریجینال
مافیا 3 از موسیقیهای مجوزدار دههی ۶۰ میلادی بهره میبرد که به فضاسازی آن دوران کمک زیادی کرده بود. اما در The Old Country، این حس با یک موسیقی متن اوریجینال ایجاد شده که در واقع قطعاتی هستند که با سازهای فولکلور قدیمی نواخته شدهاند و حال و هوای آن دوره را به خوبی منتقل میکنند.
روایت سینمایی
به گفتهی هنگر ۱۳، تجربهی Mafia: The Old Country مانند تماشای یک فیلم مافیایی کلاسیک است. هدف اصلی آنها، ایجاد یک جریان سینمایی بین صحنههای گیمپلی و کاتسینها است. از طرفی اتفاقات به صورت خطی روایت میشوند و خبری از پرشهای زمانی نیست.
سبک بصری
در این میان برای تقویت حس سینمایی Mafia: The Old Country، از زبان بصری خاصی استفاده شده است. صحنهها به آرامی باز میشوند، فضاهای داخلی با نورپردازی خاصی شبیه به آثار سینمای نوآر روشن شدهاند و مناطق روستایی بازی آرامش و زیبایی خاصی دارند. در مقابل، سبک بصری مافیا 3 بسیار پررنگتر و پرزرقوبرقتر بود.
قیمت کمتر نسبت به مافیا 3
در کنار دوری از ساختار بازیهای بیش از حد پرجزئیات، Mafia: The Old Country قرار است با قیمتی پایینتر از مافیا 3 در زمان عرضه منتشر شود. این موضوعی خوشحالکننده است که اثری با مکانیکهای هدفمند، قیمتی منصفانه و 50 دلاری دارد؛ آنهم در دورانی که بازیهای جدید به قیمتهایی نزدیک به ۸۰ دلار رسیدهاند. به طور کلی قیمتگذاری The Old Country احترام به مخاطب را تداعی میکند.
بازی Mafia: The Old Country در تاریخ ۸ آگوست (۱۷ مرداد) سال جاری برای پلیاستیشن 5، ایکسباکس سری ایکس/اس و رایانههای شخصی عرضه خواهد شد
منبع: GamingBolt

source