شاید باورتان نشود، اما بد نیست یادآوری کنیم که نزدیک به پنج سال از عرضه‌ی کنسول‌های نسل نهم می‌گذرد؛ یعنی احتمالا تا دو سه سال دیگر باید شاهد عرضه‌ی کنسول‌های نسل بعد باشیم. از کسی پنهان نیست که سونی و مایکروسافت مشغول طراحی کنسول‌های نسل بعد خود هستند. با این حال، احتمالا به غیر از خودشان کسی از جزییات سخت‌افزاری آن‌ها خبر نداشته باشد. گزارشی جدید با استناد به منابعی موثق از سخت‌افزار احتمالی کنسول پلی‌استیشن ۶ گفته است؛ گزارشی که تصور می‌کنیم به‌واقعیت نزدیک باشد.

کانال یوتیوبی Moore’s Law is Dead سال‌هاست که گزارش‌هایی معمولا درست درباره‌ی چیپ‌ست‌های کارت‌های گرافیکی در دست تولید منتشر می‌کند؛ گزارش‌هایی که به‌درستی از برنامه‌های آینده‌ی انویدیا یا ای‌ام‌دی خبر می‌دهند. با این حال، گزارش‌های کانال MLID همیشه هم صحیح از آب در نیامده‌اند و نمی‌توانیم صد در صد به گفته‌های این کانال اطمینان داشته باشیم.

از طرفی، کانال یوتیوبی MLID سال گذشته به‌درستی تمام مشخصات سخت‌افزاری پلی‌استیشن ۵ پرو را منتشر کرده است. این کانال به‌تازگی از جزییات سخت‌افزاری و برنامه‌های سونی برای پلی‌استیشن ۶ گفته است. ما هم با اینکه اطمینانی از صحت اطلاعات منتشر شده نداریم، با در نظر گرفتن جزییات درست پلی‌استیشن ۵ که از همین منبع به‌بیرون درز کرده بود، به MLID اطمینان می‌کنیم. صد البته که این را هم می‌گوییم که آنچه در این گزارش منتشر شده آمده، چندان دور از ذهن به‌نظر نمی‌رسد.

ps5 pro

پیش از هر چیز در نظر داشته باشید که حتی خود کانال Moore’s Law is Dead می‌گوید که این اطلاعات مربوط به سال ۲۰۲۳ هستند.

جزییات کلی سخت‌افزاری پلی‌استیشن ۶ طبق این گزارش از این قرار است:

  • چیپ‌ست گرافیکی اصلی احتمالا بر پایه‌ی معماری پردازنده‌های RDNA5 ای‌ام‌دی ساخته می‌شود
  • هشت هسته‌ی اصلی Zen 6 ای‌ام‌دی (یا حتی معماری مدرن‌تر)
  • تعداد ۴۰ تا ۴۸ واحد پردازشی RDNA 5 در فرکانس ۳ گیگاهرتز یا بالاتر
  • حافظه‌ی ۱۶۰ بیت یا ۱۹۲ بیت GDDR7 با سرعت 32GT در ثانیه (گیگاترنسفر در ثانیه با گیگابیت در ثانیه فرق می‌کند و به تعداد داده‌ها اشاره دارد، نه سرعت انتقال داده)
  • ساختار چیپ‌ست به‌جای یک پردازنده‌ی واحد، متشکل از چند نوع چیپ‌ست مختلف است که کنار همدیگر قرار می‌گیرند تا یک چیپ‌ست کلی را تشکیل دهند. اساسا GPU و CPU هر کدام چیپ‌ست جداگانه‌ای هستند که با یک پل ارتباطی خاص به یکدیگر متصل شده‌اند تا واحد پردازشی اصلی ساخته شود.
  • امکان اجرای بازی‌های PS4 و PS5 روی این معماری وجود دارد (صحبتی از نسل‌های قبلی نشده است)
  • سونی می‌خواهد قیمت کنسول را تا جای ممکن پایین نگه دارد
  • میزان قدرت مصرفی کنسول بسیار پایین در نظر گرفته شده است (۱۶۰ وات) که از پلی‌استیشن ۵ هم بسیار کمتر است (۲۰۰ وات برای پلی‌استیشن ۵ معمولی و ۲۳۰ وات برای پلی‌استیشن ۵ پرو).
  • قدرت پایه‌ی پردازش گرافیکی پلی‌استیشن ۶ حدود ۳ برابر پلی‌استیشن ۵ خواهد بود (درصد افزایش پردازش ری تریسینگ حتی بیشتر است)

ps5 pro

خب، اگر بخواهیم کمی این‌ها را تحلیل کنیم، که صد البته ما هم خودمان مشغول بازگو کردن جملات MLID هستیم، جزییات سخت‌افزاری پلی‌استیشن ۶ با کد رمز ORION کمی از این قرار می‌شود:

  • تعداد هسته‌های پردازنده با پلی‌استیشن ۵ برابر است، ولی چهار نسل جلوتر هستیم
  • تعداد واحدهای پردازش گرافیکی از پلی‌استیشن ۵ پرو کمتر است، ولی فرکانس‌ها ۵۰ درصد بیشتر هستند
  • حتما باید اشاره کنیم که RDNA 5 به‌خودی خود پیشرفت‌های متعددی را در مقایسه با معماری RDNA 2 پلی‌استیشن ۵ خواهد داشت و هر واحد پردازشی بارها و بارها از نسل‌های قبلی سریعتر خواهد بود
  • بیت ریت حافظه کمتر است، اما سرعت بسیار بالای آن کاری می‌کند تا چیزی بین ۶۴۰ گیگابایت در ثانیه تا ۷۶۸ گیگابایت در ثانیه در حافظه سرعت داشته باشیم
  • سونی و ای‌ام‌دی می‌خواهند حافظه کش بسیار بالایی روی کنسول بگذارند
  • قدرت پایه‌ی سه‌برابری پلی‌استیشن ۵، از نظر قدرت پایه پلی‌استیشن ۶ را حدودا نزدیک RTX 4080 قرار می‌دهد، ولی با قدرت پردازشی ری تریسینگ بسیار بیشتر
  • ای‌ام‌دی تلاش کرده تا سونی را متقاعد کند از یک چیپ‌ست آماده‌ی دسکتاپ برای ساخت چیپ‌ست پلی‌استیشن ۶ استفاده کنند تا هم هزینه‌های ساخت پایین بیاید، هم بتوانند یک خط تولید واحد برای ایکس‌باکس و پلی‌استیشن نسل بعد داشته باشند. چون مایکروسافت از چیپ‌ست آماده‌ی دسکتاپ برای ساخت پردازنده‌ی داخل کنسول خود استفاده می‌کند. البته که مشخص نیست سونی این پیشنهاد را قبول کرده یا نه.
  • سونی احتمالا بتواند قیمت نسبتا پایین ۴۹۹ دلاری را برای کنسول در نظر بگیرد. (احتمالا برای مدل پایه‌ی دیجیتال و مدل دیسک‌خور قیمت بالاتری داشته باشد)

نهایتا، بگذارید این نکته را از سمت خودمان اضافه کنیم که همه‌ی این‌ها جزییات سخت‌افزاری کنسول است، در حالی که سونی روی توسعه‌ی قابلیت‌های نرم‌افزاری پلی‌استیشن ۵ پرو هزینه‌های بسیاری کرده و قابلیت‌هایی مثل PSSR می‌توانند قدرت خروجی نهایی کنسول را حتی بارها بیشتر کنند. اساسا قابلیت‌های توسعه یافته مثل همین تکنولوژی PSSR که به‌شکلی ابتدایی در پلی‌استیشن ۵ پرو استفاده شدند، پایه و اساس پلی‌استیشن ۶ خواهند بود.

یک نکته‌ی دیگر، زمان احتمالی ورود پلی‌استیشن ۶ به بازار است. کانال MLID در پایان تحلیل خود پیش‌بینی می‌کند که انتهای سال ۲۰۲۷ یا سال ۲۰۲۸ زمان مناسبی برای ساخت و عرضه‌ی این کنسول باشد؛ یعنی کم و بیش سه سال تا عرضه‌ی پلی‌استیشن ۶ زمان باقی مانده باشد که با توجه به زمان نسلی، منطقی به‌نظر می‌رسد.

منبع: ResetEra

صفحه‌ی اصلی بازی دیجی‌کالا مگ | اخبار بازی، تریلرهای بازی، گیم‌پلی، بررسی بازی، راهنمای خرید کنسول بازی

source

توسط chehrenet.ir