معمولا سابقه ندارد که شرکتها خیلی دقیق و آن هم با جزییات بالا، آمار فروش بازیهایشان را ارایه دهند. خیلی اوقات وقتی رکوردهای تازهای برای یک شرکت یا بازی رقم میخورد، اخباری مثل فلان بازی «چند میلیون نسخه فروخت» یا «چند میلیون تعداد بازیکننده پیدا کرد» میشنویم. اما برخلاف خواستهی خود سگا، آمار فروش بازیهای جدید این شرکت به بیرون درز کرده است. در این آمار منتشر شده میتوانیم ببینیم که دو مجموعه «پرسونا» و «سونیک» فروشی بسیار خیرهکننده برای این شرکت داشتهاند.
آمار فروش بازیهای جدید سگا را در یک فایل پرزنتیشن به نام «پرزنتیشن جلسهی مدیران سگا در ۲۰۲۵» دیدهایم. حتی قرار نبوده اعداد داخل این فایل قابل مشاهده باشد، اما بهسادگی و با هایلایت کردن کل صفحه، اعداد داخل این فایل پیدیاف به نمایش درآمدهاند.
جزییات فروش هر بازی در این پرزنتیشن، سال به سال مشخص شده است؛ طوری که میتوانم فروش بازیها در پنج سال گذشتهی سگا را ببینیم.
پیش از هر چیز، جدول آمار فروش بازیهای سگا را ببینید:
بازی | سال مالی ۲۰۲۰ | سال مالی ۲۰۲۱ | سال مالی ۲۰۲۲ | سال مالی ۲۰۲۳ | سال مالی ۲۰۲۴ | سال مالی ۲۰۲۵ | مجموع |
Like a Dragon Infinite Wealth | ۰ | ۰ | ۰ | ۰ | ۱/۱۸ میلیون | ۴۸۰ هزار | ۱/۶۶ میلیون |
Like a Dragon Gaiden: The Man Who Erased His Name | ۰ | ۰ | ۰ | ۰ | ۷۴۰ هزار | ۲۲۰ هزار | ۹۶۰ هزار |
Persona 3 Reload | ۰ | ۰ | ۰ | ۰ | ۱/۲۲ میلیون | ۸۵۰ هزار | ۲/۰۷ میلیون |
Sonic Superstars | ۰ | ۰ | ۰ | ۰ | ۱/۸۱ ملیون | ۶۲۰ هزار | ۲/۴۳ میلیون |
Sonic Frontiers | ۰ | ۰ | ۰ | ۳/۲ میلیون | ۷۶۰ هزار | ۶۱۰ هزار | ۴/۵۷ میلیون |
Total War: Warhammer III | ۰ | ۰ | ۹۶۰ هزار | ۵۸۰ هزار | ۴۲۰ هزار | ۳۸۰ هزار | ۲/۳۴ میلیون |
Shin Megami Tensei V (همهی نسخهها) | ۰ | ۰ | ۹۹۰ هزار | ۱۵۰ هزار | ۱۰ هزار | ۹۶۰ هزار | ۲/۱۱ میلیون |
Yakuza: Like a Dragon | ۴۵۰ هزار | ۷۲۰ هزار | ۴۱۰ هزار | ۲۴۰ هزار | ۶۸۰ هزار | ۳۶۰ هزار | ۲/۸۶ میلیون |
Persona 5 Royal | ۱/۰۳ میلیون | ۷۰۰ هزار | ۳۵۰ هزار | ۱/۸۲ میلیون | ۱/۶ میلیون | ۱/۷۵ میلیون | ۷/۲۵ میلیون |
Team Sonic Racing | ۱/۸۳ میلیون | ۸۷۰ هزار | ۵۲۰ هزار | ۳۱۰ هزار | ۲۰۰ هزار | ۲۲۰ هزار | ۳/۵ میلیون |
Total War: Three Kingdoms | ۲/۱ میلیون | ۴۱۰ هزار | ۲۳۰ هزار | ۳۲۰ هزار | ۱۷۰ هزار | ۷۰ هزار | ۳/۲۱ میلیون |
بگذارید مجموعه به مجموعه این آمار فروش را بررسی کنیم. بازیهای یاکوزا به فروشی میلیون نسخهای رسیدهاند که اتفاقی تازه برای این سری محسوب میشود. یاکوزا ۸ در سال نخست عرضه ۱.۲ میلیون نسخه فروخته است و در همین چند ماههی نخست سال ۲۰۲۵ هم ۵۰۰ هزار نسخه فروش داشته که عددی شگفتانگیز برای این مجموعه است. عجیبتر از یاکوزا ۸، بازی دانلودی «یاکوزا گایدن» (The Man Who Erased His Name) است که مجموعا یک میلیون نسخه فروش داشته است. اینکه یاکوزا گایدن بهعنوان یک بازی دانلودی کوتاه و چند ساعته یک میلیون نسخه فروخته، واقعا اتفاقی غیرمنتظره است.
با این حال، پرفروشترین بازی این سری، یاکوزا ۷ یا Yakuza: Like a Dragon است که مجموعا نزدیک به ۳ میلیون نسخه فروش داشته. این بازی در سال نخست عرضه حدود ۵۰۰ هزار نسخه فروخته، اما پس از آن در سال دوم فروشی حتی بیشتر و ۷۲۰ هزار نسخهای داشته که اتفاقی غیرمعمول است. از آن عجیبتر، فروش بازی در سال چهارم پس از عرضهاش است؛ یاکوزا ۷ ناگهان در سال مالی ۲۰۲۴ توانسته دوباره ۷۰۰ هزار نسخه بفروشد.
پس از یاکوزا، به سری سونیک نگاهی بیاندازیم. هر بازی سونیک بهصورت میانگین دو سه میلیون نسخه فروش داشته است؛ موضوعی که واقعا تابهحال خبر از آن نداشتیم. بازی ریسینگ سونیک فقط ۳.۵ میلیون نسخه فروخته است. بازی «سونیک فرانتیرز» که حتما باید اضافه کنیم چندان هم آش دهنسوزی نیست، نزدیک به ۵ میلیون نسخه فروش داشته است که از این مقدار، فقط ۳.۲ میلیون نسخهی آن در سال نخست بهفروش رفتهاند. حتی بازی «سونیک سوپراستارز» که تازه عرضه شده توانسته ۲.۵ میلیون نسخه فروش داشته باشد.
قبل از اینکه سراغ بزرگترین غافلگیری این جدول برویم، به فروش «شین مگامی تنسه ۵» هم نگاهی داشته باشیم که بیش از ۲ میلیون نسخه فروش داشته است. میتوانیم ببینیم که این بازی در سال نخست عرضه، بهعنوان یک بازی انحصاری نینتندو سوییچ ۲ توانسته ۱ میلیون نسخه بفروشد و سپس فروشش متوقف میشود. عرضهی دوبارهی این بازی روی همهی پلتفرمها در سال اخیر، دوباره فروش ۱ میلیون نسخهای دیگری برایش رقم زده است.
نهایتا پرسونا مهمترین و غافلگیرکنندهترین اتفاق این جدول است. یک سال هم از عرضهی پرسونا ۳ نگذشته و این بازی همین حالا بیش از ۲ میلیون نسخه فروخته است.
از آن سمت، «پرسونا ۵ رویال» توانسته ۷.۲۵ میلیون نسخه فروش داشته باشد. حتما باید اشاره کنیم که فقط دربارهی نسخهی ارتقایافته صحبت میکنیم و این عدد ۷ میلیون نسخهای شامل خود پرسونا ۵ نمیشود که خودش هم میلیونها نسخه فروخته بود. پرسونا ۵ رویال سپس بهعنوان یک بازی انحصاری دیگری برای پلیاستیشن عرضه میشود و در سال نخست ۱ میلیون و در سال دوم عرضه ۷۰۰ هزار نسخهی دیگر میفروشد. حتی در سال سوم عرضهی پرسونا ۵ رویال باز هم بازی ۳۵۰ هزار نسخهی دیگر فروخته است.
با این حال، عرضهی پرسونا ۵ رویال روی پلتفرمهای دیگر مثل کامپیوتر، ایکسباکس و نینتندو سوییچ است که ناگهان فروش بازی را به ۲ میلیون نسخه افزایش میدهد.
از آن زمان تا به حال، پرسونا ۵ رویال سالانه نزدیک به ۲ میلیون نسخه فروخته است که اساسا در تاریخ بازیهای ویدیویی دیدن چنین چیزی سابقه ندارد.
الان کاملا دلیل معرفی نشدن پرسونا ۶ را متوجه شدیم. وقتی بازی قبلیتان سالانه ۲ میلیون نسخه میفروشد، معرفی پرسونا ۶ جلوی آن را میگیرد، پس بهتر است بگذارید تا جای ممکن این جریان ادامه پیدا کند.
منبع: Gematsu
source