چه کسی فکرش را می‌کرد در تازه‌ترین برنامه‌ی استیت آو پلی سونی در سامر گیم فست امسال، «تیم نینجا» با Nioh 3 به استقبالمان بیاید، تازه نه با یک معرفی یا تیزر تنها،‌ که با یک دموی تمام‌عیار! بازی Nioh 3، که قرار است اوایل ۲۰۲۶ روی پلی‌استیشن ۵ و کامپیوتر منتشر شود، تکان بزرگی به فرنچایز می‌دهد و چارچوب‌ها و فرمول‌های پیشین Nioh را به چالش می‌کشد. حالا با نقشه و سیستم مبارزه‌ای پویا، فرنچایز Nioh از همیشه بهتر و بزرگتر است.

سامورایی یا نینجا، انتخاب با خودتان

همانطور که می‌دانید، فرنچایز Nioh بیش از هر چیز به سیستم مبارزه‌ی خود شناخته می‌شود، با گنیجنه‌ای از «استنس‌ها» (Stance) و تسلیحات که هرکدام کارایی مخصوص به خود را دارند و انتخاب از میانشان در میدان مبارزه، نیازمند تصمیم‌گیری دقیق و سریع در لحظه است. «تیم نینجا» ریسک کرده و برای Nioh 3 در این سیستم دست برده است.

در بازی Nioh 3 برای اولین بار در فرنچایز دو سبک مبارزه داریم: سامورایی و نینجا. دست پلیر هم برای انتخاب هرکدام از این سبک‌ها باز است؛ به طوری که می‌توانید با یک کلید (با R2) سبک مبارزه‌ی خود را بین سامورایی و نینجا تغییر دهید و برای هرکدامشان هم زره و تجهیزات متفاوتی بچینید.

بازی Nioh 3

مدل کاراکترها در در Nioh 3، در مقایسه با بازی‌های سابق Nioh و حتی «خیزش رونین» پیشرفت محسوسی داشته‌اند.

با سبک سامورایی که آشنا هستید. در این سبک کمافی‌السابق می‌توانید استنس‌های مختلف داشته باشید و کلیدهایی که می‌خواهید برایشان فعال کنید. اما سبک نینجا، انرژی (Ki) کمتری از شما مصرف می‌کند و سرعت بیشتری دارد. در این سبک، می‌توانید با کلید R1 جاخالی بدهید و به‌سرعت خودتان را به پشت دشمن برسانید که دست بالاتر را در مبارزه‌ی تن‌به‌تن به شما می‌دهد. در مقابل، کلید R1 در زمان فعال بودن سامورایی مثل گذشته باعث پرشدن خط انرژی می‌شود.

یکی از مکانیک‌های مبارزه که پیش‌تر هم در بازی‌های Nioh امکان استفاده از آن فراهم بود، نینجوتسو است؛ مثلا، پرت کردن شوریکن به سمت دشمنان که امکان مبارزه از راه دور را فراهم می‌کند. استفاده از چنین نینجوتسوهایی، که انواع مختلفی هم دارند، حالا فقط در سبک «نینجا» ممکن است. برای مثال، یک نینجوتسو این قابلیت را به شما می‌دهد تا در چشم‌به‌هم‌زدنی در میدان مبارزه جابجا شوید.

گیم‌پلی همگام با طراحی مرحله دگرگون شده است

سبک نینجا علاوه بر سیستم مبارزه‌ی بازی، در نقشه و چگونگی حرکت در آن هم پیاده شده است. حالا مکانیک‌های تازه‌ای در گیم‌پلی Nioh 3 داریم که از سیستم حرکتی کاراکتر گرفته، تا طراحی نقشه و پلتفرم‌ها همه دستخوش تغییر شده‌اند. در Nioh 3 برای اولین بار می‌توانید بپرید و حتی دابل‌جامپ کنید! اگر با فرنچایز Nioh آشنا باشید، می‌دانید که این حرکت، تغییر بزرگی از نسخه‌های پیشین به حساب می‌آید که عملا حرکت و مبارزه‌ی بازی را سنگین‌تر از بازی‌های مشابه کرده بودند.

حرکت ساده‌ای چون پریدن، نقشه‌ی بازی Nioh 3 را به کلی دگرگون کرده است. پبش‌تر، افتادن در مکان‌های به‌خصوص به راه‌ها و صندوق‌های مخفی می‌انجامید. حالا می‌توانید روی پلتفرم‌های مختلف بپرید، از دشمنان بگریزید، یا دنبال غولاخرهای اختیاری، به مسیرهای فرعی بروید. با پریدن روی جعبه و سقف خانه‌ها، می‌توانید از بالا بر سر دشمنان حمله ببرید که HP آن‌ها را حسابی خالی می‌کند. به جز مکانیک پریدن، می‌توانید دولادولا هم راه بروید (Crouch) که به درد پنهان‌شدن در علفزارها می‌خورد. ازاین‌طریق، با غافلگیر کردن دشمن و در لحظه‌ی طلایی، یک ضربه‌ی سنگین به آن‌ها بزنید که به احتمال زیاد برای کشتن‌شان کافی است.

نی-اوه ۳

سیستم مبارزه‌ی نینجا در Nioh 3 این قابلیت را فراهم کرده که از دور به دشمن حمله کنید. می‌بینید که محیط بازِ نقشه، شما را در مقابل غولاخرهای آپشنال گیر نمی‌اندازد و هروقت بخواهید می‌توانید از دستشان بگریزید.

همانطور که گفتم، سبک نینجا سیستم مخفی‌کاری و مبارزه‌ی به‌شدت سریعی دارد، اما تمام کردن مراحل تنها با مخفی‌کاری نینجا ممکن نیست؛ چراکه نینجا در مقایسه با سامورایی قدرت ضربه‌ی بسیار پایینی دارد و انرژی شما را برای ضربات سبک‌تر خالی می‌کند. برای همین، استراتژی بهتر این است که در ابتدا هر تعداد از کاراکترهایی را که می‌توانید مخفیانه ناکار کنید (یا حداقل بخش زیادی از خط سلامت‌اشان را خالی کنید)، سپس سبک مبارزه را به سامورایی تغییر دهید و مستقیم با سایر دشمنان مواجه شوید.

عوض کردن سبک در میانه‌ی مبارزه خاصیت دیگری هم دارد. اگر در لحظه‌ی طلایی (یا آنطور که در بازی می‌بینید قرمز!) و درست زمانی که دشمن می‌خواهد یک Burst Attack انجام دهد، سبک مبارزه‌ی خود را عوض کنید، می‌توانید به دشمن ضدحمله (Counter Attack) بزنید که منجر به افت انرژی و HP محسوس آن می‌شود.

سیستم تازه‌ی دیگر گیم‌پلی Nioh 3 تحت عنوان Art Proficiency معرفی شده که حمله و گارد گرفتن، لزوم پر شدن آن است. با استفاده از آن، انرژی (Ki) کمتری از شما مصرف می‌شود و می‌توانید ضربات سنگین و هنرهای رزمی را با تأثیرگذاری بیشتری به دشمنان خود وارد کنید.

بازی Nioh 3

خط‌های سلامت، انرژی، Art Proficiency و قدرت فرشته‌ی محافظ را، که در اینجا نکوماتا انتخاب کرده‌ام، می‌توانید پایین صفحه ببینید.

در میدان مبارزه امکان احضار یک فرشته‌ی محافظ (Guardian Angel) هم وجود دارد؛ اتفاقی که پیش‌تر در بازی‌های Nioh قابل انجام بود. اما حالا هر کدام از سبک‌های نینجا و سامورایی، فرشته‌ی محافظ جداگانه‌ای دارند که می‌توانید هرکدام را می‌خواهید برای سبک مد نظر انتخاب کنید؛ گربه‌ای به نام نکوماتا، گوهین، شین روکو و غیره. این فرشته‌های محافظ می‌توانند ضربات خاصی روی دشمن پیاده کنند که برایشان در بازی Nioh 3 حتی یک خط دیگری کنار خط انرژی یا «کی» اضافه شده است.

با وجود اضافه شدن این سیستم‌های تازه به گیم‌پلی، طراحی UI بازی نسبت به شماره‌های قبل مجموعه پیشرفت داشته است و قرار نیست در میان انبوهی از خطوط سلامت و انرژی و غیره راهتان را گم کنید. هرچند اگر با دنیای Nioh آشنایی ندارید، تمام این سیستم‌ها و تکنیک‌ها در وهله‌ی اول ممکن است کمی گیج‌کننده به نظر برسند، به ویژه حالا که با دو سبک کاملا متفاوت نینجا و سامورایی طرف هستیم. اما از نظر سیستم مبارزه‌ای همچنان یکی از بهترین گیم‌پلی‌ها در دنیای ویدیوگیم به حساب می‌آید. یاد گرفتن هر تکنیک و فوت و فن تازه در دنیای Nioh لذت خودتان از هر یک از مبارزات را بالاتر می‌برد. اما پس از چندساعتی گیم‌پلی، سیستم‌های آن دستتان می‌آید و مثل هرچیز دیگری، باید چندساعتی صرف تمرین کنید تا در آن‌ها حرفه‌ای شوید.

20 بازی سامورایی برتر تاریخ؛ از گوست آو سوشیما تا گنجی

مکانیک‌های تازه بازی Nioh 3 در نقشه‌ای پویا

با توجه به اینکه یک نسل بین Nioh 2 و Nioh 3 فاصله است، جهش گرافیکی بین دو بازی امر غیرمنتظره‌ای نیست. مخصوصا حالا که با بازی‌هایی مثل «وولانگ» (Wo Long: Fallen Dynasty) و «خیزش رونین» (Rise of the Rōnin) هم پا به میدان گذاشته‌اند. اما بهبود بصری بین Nioh 2 و Nioh 3 کاملا مشهود است. از نورپردازی خیره‌کننده‌ی بازی گرفته، تا طراحی مدل کاراکترها و انیمیشن‌هایی مثل دویدن، جاخالی دادن و شمشیر کشیدن همه بهبود پیدا کرده‌اند و می‌توانید ببینید حتی از «خیزش رونین» هم کمی بهتر شده‌اند.

نقشه‌ی Nioh 3 در مقایسه با بازی‌های سابق به‌شدت پویایی بالایی یافته، بزرگتر و بازتر است. اما مثل «خیزش رونین» از اسب یا وسیله‌ای خبری نیست که بخواهید با آن نقشه را بپیمایید. درعوض، با تمام کردن غولاخر دمو، قدرت دویدن نینجایی، اسلاید کردن و جاخالی دادن (Evade) در میان زمین و هوا و برایتان فعال می‌شود. این مکانیک‌ها چابکی کاراکتر و رسیدن به اینجا و آنجای نقشه را راحت می‌کنند.

بازی نی-اوه ۳

در جای‌جای نقشه، پایگاه‌های مختلف دشمنان وجود دارد. با شکست دادن همه‌ی دشمنان در آن پایگاه، صندوق یا جوایز پرارزش دیگری دریافت می‌کنید.

طراحی مرحله در بازی‌های سابق Nioh ساده‌تر است، یک یا حداکثر دو مسیر مشخص برای رسیدن به هدف وجود داشت. اما حالا با قابلیت‌هایی مثل پریدن و جهیدن و حرکت از روی سقف خانه‌ها در Nioh 3، امکان دور زدن مسیرهای اصلی در بازی وجود دارد. همچنان می‌توانید به سادگی مسیر تعیین‌شده را دنبال کنید؛ اما امکان گشت و گذار در مرحله به تنوع گزینه‌های شما برای چگونه تمام کردن یک مرحله می‌انجامد.

در گشت و گذارهای خود ممکن است به راحتی به غولاخرهایی بخورید که شکست دادنشان دل‌بخواهی است. حتی می‌توانید پس از ورود به مبارزه، از دست آن‌ها بگریزید و غولاخرها هم شما را پس از مدتی به حال خودتان رها می‌کنند. این درحالی است که در بازی‌های سابق Nioh باید مسیر مشخصی را به اتاق مشخصی که غولاخر در آن حضور دارد طی کنید. پس از ورود به مبارزه هم امکان فرار از آن به هیچ وجه وجود ندارد.

سطح گشت و گذار (Exploration Level) ویژگی دیگری است که به گیم‌پلی بازی اضافه شده. هرچه بیشتر در نقشه بگردید، آیتم جمع کنید و دشمنان را در مقر خودشان (Enemy Base) شکست دهید، سطح گشت و گذار شما در نقشه بالاتر می‌رود و اطلاعات و دسترسی‌هایتان به نقشه هم بیشتر می‌شود. در طول مرحله‌ها، گربه‌هایی به نام Scampuss اینجا و آنجا پیدا می‌شوند که به گفته‌ی نکوماتا (فرشته‌ی محافظ) آن‌ها هم نویع یوکای (ارواح و موجودات ماورای طبیعی ژاپنی) هستند. این گربه‌ها شما را به سمت آیتم‌های مخفی می‌برند؛ تازه می‌توانید آن‌ها را ناز هم بکنید! پیدا کردن گربه‌ها هم در بالاتر بردن سطح گشت و گذار شما نقش دارند.

نی-اوه ۳

هرچه بیشتر در نقشه بگردید، امتیاز گشت و گذار شما بالاتر می‌رود. در سمت راست نقشه می‌توانید جوایز رسیدن به سطح بالاتر را ببینید.

گشت و گذار در مرحله حتی اگر به شکست دادن غولاخر و یافتن یوکای هم منجر نشود، به کسب XP و حظ بصری می‌انجامد. با اینکه نقشه اکنون چندین برابر از نقشه‌ی دو Nioh سابق بزرگتر شده، اما میزان جزئیات و طراحی هنری آن، دست کمی از نقشه‌های کوچکتر Nioh ندارد. سیستم قصه‌گویی محیطی هم، که از پیش در Nioh وجود داشت، در بازی Nioh 3 هم تکرار شده است. همین حالا با گردش در اتاق‌ها و لول، با کاراکترهایی مواجه می‌شوید که برایتان قصه می‌گویند و دیالوگ‌هایی جذابی دارند که به دنیاسازی Nioh 3 سطح دیگری می‌افزایند.

انتهای دمویی که «تیم نینجا» در اختیارمان قرار داده، یک نقشه‌ی جهنم‌گونه داریم که قوانین متفاوتی بر آن حکمفرما هستند؛ برای مثال، برخی از حملات دشمن، خط سلامت کاراکتر را کاهش می‌دهد، به‌طوری که تا خروج از مرحله امکان پر کردن آن وجود ندارد. آنطور که بازی توضیح می‌دهد، این بخش از نقشه بُعد تاریک (The Dark Realm) یا Crucibles خوانده می‌شود که نسخه‌ای خطرناک‌تر از همان محیط است و سایه‌ی شومی آسمان آن را پوشانده. هیولاها در این بُعد قوی‌تر هستند و «کی» بیشتری دارند؛ به تناسب، شما هم انرژی بیشتری از شکست دادن آن‌ها دریافت می‌کنید. شکست دادن غولاخر این بعد جهنمی، سایه‌ی تاریک را از روی منطقه برمی‌دارد و آن را به شکل سابقش برمی‌گرداند.

البته همانطور که از یک بازی Nioh توقع دارید، شکست دادن این غولاخر اصلا کار راحتی نیست. اما دمو این اجازه را به شما می‌دهد که تا می‌خواهید لول‌آپ کنید و با خودتان نیروی کمکی (چه NPC در قالب Acolyte و چه پلیرهای آنلاین) به مبارزه ببرید. همانطور که گفتم، شکست دادن غولاخر چندین مکانیک تازه را برایتان باز می‌کند که می‌توانید با آن‌ها دوباره به بازی برگردید و در نقشه‌ی Nioh 3 جولان بدهید.

نام بازی: Nioh 3
تهیه‌کننده: Koei Tecmo
سازنده: Team Ninja
سبک: نقش‌آفرینی اکشن
پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن 5، کامپیوتر
تاریخ انتشار: اوایل ۲۰۲۶ / زمستان ۱۴۰۴

صفحه‌ی اصلی بازی دیجی‌کالا مگ | اخبار بازی، تریلرهای بازی، گیم‌پلی، بررسی بازی، راهنمای خرید کنسول بازی

source

توسط chehrenet.ir