نقد و بررسیهای بازی مورد انتظار الدن رینگ: نایترین (Elden Ring: Nightreign) به تازگی منتشر شدهاند و شاید برخلاف انتظار، این اسپینآف چندنفره از بازی پرطرفدار سال ۲۰۲۲ یعنی الدن رینگ، واکنشهای ضد و نقیضی را از منتقدان دریافت کرده است.
این بازی از ابتدا به عنوان یک آزمایش جالب از سوی فرامسافتور (FromSoftware) در نظر گرفته میشد. بازیهای این استودیو معمولا دارای عناصری از بازیهای چندنفره هستند، اما طراحی یک تجربهی کاملا چندنفره، مسیری کاملاً متفاوت محسوب میشود. این بازی برای گروههای سهنفره طراحی شده است و بازیکنان را وارد یک حالت شبیه به بتل رویال میکند که در آن باید دو روز در برابر باسهای فوقالعاده سخت دوام بیاورند و در همین حین قدرت خود را افزایش دهند تا برای رویارویی با نایت لرد نهایی در روز سوم آماده شوند.
با اینکه فرامسافتور سابقهی ساخت بازیهایی به شدت تحسین شده از سوی منتقدان را دارد، اما نایترین نتوانسته به همان سطح برسد. این بازی در متاکریتیک امتیاز ۷۸ را کسب کرده که نشاندهندهی یک عملکرد نسبتا خوب است. در ادامه خلاصهای از نقدهای بازی منتشر شده است.
آیجیان (IGN) / 7 از 10
وقتی نایترین دقیقا به همان شکلی که طراحی شده بازی شود، یکی از بهترین نمونه بازیهای کوآپ سهنفره است. هر کدام از هشت کلاس شخصیت موجود در بازی، جذابیت خاص خود را دارند و با وجود محدودیت در حرکات، عمق شگفتانگیزی ارائه میدهند. نبردهای جدید با باسهایی تحت عنوان نایت لرد از بهترین مبارزاتی هستند که فرامسافتور تا به حال ساخته و به بهترین شکل از ساختار سهنفرهی بازی بهره میبرند. همچنین، ماهیت سریع و رقابتی هر مرحله که با زمان محدود همراه است، لحظاتی هیجانانگیز و تصمیمگیریهای آنی و عجولانه برای تمام کردن مبارزه قبل از بسته شدن دایره را به همراه دارد.
با این حال، نبود امکان بازی میانپلتفرمی، نبود سیستم مچمیکینگ دو نفره و نداشتن ابزارهای ارتباطی داخلی، فراهم کردن شرایط لازم برای چنین تجربهای را دشوار میکند، مگر اینکه در هر بار بازی دو دوست واقعی همراه خود داشته باشید. اگر بخواهید بازی را به تنهایی تجربه کنید، به دلیل بالانس نامناسب در حالت تکنفره نمیتوانم آن را توصیه کنم. تمام این موارد باعث شدهاند تا با اثری بلندپروازانه روبهرو باشیم که در صورت فراهم بودن شرایط مناسب، هیجانانگیز و لذتبخش است، اما اگر این شرایط مهیا نباشد، خیلی زود به تجربهای شدیداً آزاردهنده تبدیل میشود.
گیماسپات (GameSpot) / 9 از 10
اعلام بازی الدن رینگ: نایترین واقعا یک شگفتی غیرمنتظره بود و جزئیاتی که نوع این بازی را توضیح میدادند، حتی بیشتر از خود معرفی شگفتانگیز بودند. ترکیب عجیب یک بازی نقشآفرینی ساختهی فرام سافتور با عناصری از بازیهای روگلایت و بتل رویال، بیشتر شبیه یک ایدهی آزمایشی است که معمولا هیچ استودیویی حاضر نمیشود برایش هزینه صرف کند. اما اینجا فرامسافتور است که با خلاقیتش به سراغ تجربهای چندنفره و هیجانانگیز رفته و آن را با رویکردی جسورانه و متفاوت پیاده کرده است. حتی اگر نتیجهی نهایی متوسط از کار درمیآمد، باز هم چنین ریسکی ارزش تحسین داشت اما حالا که بازی به اثری فوقالعاده و متفاوت تبدیل شده، این تحسین دوچندان میشود.
بازی به خوبی تجربهی الدن رینگ را فشردهسازی کرده و مبارزات چالشبرانگیز، کاوش، فضاسازی و رشد شخصیت را در قالب یک بازی چندنفرهی پرهیجان و سریع جای داده است. در نهایت به نظر میرسد که آن بخش از فرام سافتور که عجایبی مثل Metal Wolf Chaos و Otogi: Myth of Demons را خلق کرده بود، همچنان زنده و فعال است.
یوروگیمر (Eurogamer) / 4 از 5
اسپینآف چندنفرهی فرام سافتور یک تجربهی پرهیجان و نفسگیر است و در عین حال، ادای احترامی است به دستاوردهای قبلی این استودیو؛ چیزی که طرفداران سری سولز با اشتیاق از آن استقبال خواهند کرد. با اینکه انتظار ندارم که بازی بتواند با غولهای چندنفرهی صنعت برای گرفتن وقت بازیکنان رقابت کند. اما آنچه در حال حاضر وجود دارد، پایهای درخشان برای تبدیل شدن به یک بازی بلندمدت است، البته اگر فرام سافتور بخواهد از آن به عنوان یک اثر لایو سرویس و فراتر از محتوای دانلودی پیشرو پشتیبانی کند. در حالی که معمولاً از سازندگانی که به دنبال آثار لایو سرویس میروند انتقاد میکنم و شکستهای زیادی هم در این مسیر دیدهایم اما نایترین شایستهی موفقیت است. این بازی به من که همیشه بازیکنی به دنبال آثار تکنفره بودهام، ثابت کرد که یک بازی چندنفرهی سولزلایک هم میتواند به همان اندازه سرگرمکننده، چالشبرانگیز و رضایتبخش باشد.
پیسی گیمر (PC Gamer) / 8 از 10
بازی نایترین به اندازهی دیگر آثار فرام سافتور گیجکننده و سختگیر است، اما واقعا هیچ چیز دیگری شبیه به آن وجود ندارد.
پوش اسکوئر (Push Square) / 8 از 10
الدن رینگ: نایترین یک بازی بسیار جالب است که احتمالاً طرفداران فرامسافتور را به دو دسته تقسیم خواهد کرد. این بازی همان نقشآفرینی همیشگی که از توسعهدهندهی مشهورش انتظار داریم نیست، اما موفق شده بسیاری از عمق گیمپلی الدن رینگ را گرفته و آن را به تجربهای چندنفره و پرسرعت تبدیل کند. اگرچه فکر نمیکنم واقعا به پای بازیهایی مثل دارک سولز ۳ یا الدن رینگ برسد، اما هدفش هم این نیست. این بازی در واقع فرصتی است برای فرامسافتور که با دنیای خودش کمی سرگرم شود و با داشتن تیمی از دوستان، نایترین تبدیل به یک تجربهی بسیار لذتبخش میشود.
گیمر (TheGamer) 9 از 10
غرق شدن در بازی و تجربه کردن چرخهی سبک سولزلایک در مقیاسی کوچک، بسیار رضایتبخش بود و آن لحظات پیروزی هرگز اینقدر لذتبخش نبودهاند. برخی نکات جزئی وجود دارد، مثل نبود قابلیت بازی میانپلتفرمی و باسهایی که کمی غیر واقعی به نظر میرسند، اما در کل، نایترین یکی از خلاقانهترین آثار شرکت فرامسافتور از زمان ابداع سبک سولزلایک تاکنون است.
گاردین (Guardian) / 6 از 10
تلاش شرکت فرامسافتور در تغییر فرمول بازیسازی سنتیاش قابل تحسین است و شکست دادن دشمنان عظیمالجثه همراه با دوستان واقعاً به شادیای که پس از غلبه بر کاری که اولش غیرقابل انجام به نظر میرسید، اضافه میکند. تنها نکته ناامیدکننده این است که روند نامتوازن بازی و وابستگی بیش از حد به منابع بازی الدرن رینگ تا حد زیادی تجربه را خراب میکند.
الدن رینگ: نایترین از تاریخ ۳۰ می (۹ خرداد) سال جاری برای کنسولهای نسل هشتم و نهمی پلیاستیشن، ایکسباکس و رایانههای شخصی در دسترس خواهد بود.
میتوانید در ادامه برخی نمرات داده شده به بازی را ببینید.
- CGMagazine: نمرهی 9 از ۱۰
- TrueGaming: نمرهی 9 از ۱۰
- TheGamer: نمرهی 9 از ۱۰
- GameRant: نمرهی 9 از 10
- Player 2: نمرهی 8.3 از ۱۰
- Checkpoint Gaming: نمرهی 8 از ۱۰
- Game Informer: نمرهی 8 از ۱۰
- GameSpot: نمرهی 9 از ۱۰
- Gamepressure: نمرهی 8.5 از ۱۰
- GamingTrend: نمرهی 8.5 از ۱۰
- IGN: نمرهی 7 از ۱۰
- WellPlayed: نمرهی 8 از ۱۰
- Multiplayer.it: نمرهی 7.5 از ۱۰
- PlayStation Universe: نمرهی 8 از ۱۰
- Eurogamer: نمرهی 8 از ۱۰
- Digital Trends: نمرهی 7 از ۱۰
- VG247: نمرهی 10 از ۱۰
- PC Gamer: نمرهی 8 از 10
- GamesRadar: نمرهی 7 از ۱۰
- DualShockers: نمرهی 7 از ۱۰
- VGC: نمرهی 6 از ۱۰
- Guardian: نمرهی 6 از ۱۰
source