لابوبو حالا چیزی فراتر از یک عروسک پلاستیکی است. اگر بخواهیم به درستی توصیفش کنیم باید بگوییم با پدیدهای فرهنگی، با قطعهای هنری و یک ترند هیجانانگیز اجتماعی روبرو هستیم که با کمک طراحی خلاقانه و کمی شیطنت در کاربرد شگردها و شیوههای بازاریابی توانسته توجه میلیونها نفر را از سراسر دنیا به سمت خود جلب کند اما آیا هر آنچه درباره عروسک لابوبو میخوانید و میشنوید واقعیت دارد؟
چرا عروسک لابوبو محبوب شد؟
شاید شما هم این روزها در شبکههای اجتماعی، عروسکهایی کوچک با گوشهای بلند (شبیه خرگوش) و دندانهای تیز و نمایان را دیده باشید. موجوداتی بازیگوش با چهرههایی متنوع که انگار هر کدام داستانی برای گفتن دارند.
تب لابوبو از کشورهای آسیای شرقی شامل چین، هنگکنگ، تایلند به راه افتاده است. عروسک لابوبو Labubu به نظر خیلیها زشت یا ترسناک است اما ظرف مدتی کوتاه به شهرت رسیده و مردم برایش سر و دست میشکنند. طوری که در بازار سیاه چند برابر قیمت اصلی به فروش میرسد.
قیمت عروسک لابوبو، هشت تا 30 دلار است. تولیدکننده آنها را در یک جعبه Blind Box پنهان کرده و تمام تلاشش را میکند تا مشتریان پیش از باز کردن جعبه متوجه نشوند کدام کاراکتر نصیبشان میشود.
در هر سری از بلایند باکسها، یک یا دو طرح کمیاب مخفی شده که به آن چِیس یا سیکرت میگویند. پیدا کردن یک چِیس، مانند برندهشدن در لاتاری برای کلکسیونرهاست.
طراحی منحصربهفرد و ظاهر خاص لابوبو به سرعت جذابیت پیدا کرد اما نقش اینستاگرام و تیکتاک و تب حاصل از انتشار ویدئوهای جعبهگشایی لابوبوها، حس کنجکاوی و آتش اشتیاق به خرید لابوبو را شعلهور کرد.
عروسک لابوبو چیست؟
لابوبو یک عروسک کلکسیونی (Art Toy) است اما از وقتی شهرت پیدا کردند ماهیت عروسکیشان کمتر مورد توجه قرار گرفت. بزرگسالان جلوتر از بچهها به خرید لابوبو توجه نشان میدهند و با آویزان کردنشان از بند کیف، از آنها بهعنوان وسیلهای زینتی استفاده میکنند.
ویژگی شاخص لابوبو، گوشهای بلند خرگوشمانند و دندانهای نیش تیز است. تنوع حالات چهره و لباس، باعث میشود قیافه خندان، متعجب، اخمو و حتی ترسناک را تداعی کنند و آنقدر در این مورد افسانه ساختهاند که میگویند هر لابوبو شخصیتی مستقل دارد.
مغز متفکر پشت لابوبو، کاسینگ لونگ، هنرمند اهل هنگکنگ است که پیش از این آنها را در قالب تصویرگری کتابهای کودک عرضه کرده بود. خودش میگوید شخصیتها را با الهام از افسانههای قدیمی اروپایی خلق کرده و از اول قصد داشته موجوداتی کنجکاو، کمی شیطان و در عین حال مهربان به نظر برسند.
نقش بلایند باکس در تب Labubu
فروش لابوبو با کمک یک ایده بازاریابی انجام میشود. هر عروسک داخل جعبههای شانسی مشهور به Blind Box مخفی شده و خریدار تا لحظه باز کردن آن نمیدانند قرار است کدام شخصیت نصیبش شود. این استراتژی، در اصل زندهکردن یاد و خاطره تخممرغ شانسیهای زمان بچگی است.
عروسک لابوبو با کمک عنصر شانس، قصد دارد خرید را به یک تجربه هیجانانگیز تبدیل کند. در کنارش مردم را تشویق میکند برای تکمیل کلکسیون خود، جعبههای بیشتری بخرند. گروهی از مشتریان برای پیدا کردن مدلهای مورد نظرشان رقابت میکنند یا در گروههای مجازی عضو میشوند و جامعه طرفداران تشکیل میدهند. برای یک تیم بازاریابی و مارکتینگ چی بهتر از این وجود دارد؟

120,000 تومان
حقایق و شایعات رایج درباره عروسک لابوبو
لابوبو در کنار خلاقیت، به لطف مقداری شیطنت و رندی توانسته به شهرت برسد. به همین دلیل هر آنچه دربارهاش میشنوید الزاما حقیقت ندارد.
آیا Labubu خوششانسی میآورد؟
بسیاری از طرفداران معتقدند داشتن لابوبو، به خصوص مدلهای خاص یا چِیس، برایشان شانس میآورد. این باور بیشتر جنبه روانی دارد و به حس خوبی که از داشتن این عروسکها میگیرند، برمیگردد.
انرژی مرموز لابوبو افسانهای است؟
برخی حس میکنند این عروسکها «انرژی» خاصی دارند؛ برخی مثبت و برخی حتی کمی ترسناک. این به طراحی چهرههای متنوع آنها و تفسیر شخصی افراد بازمیگردد.
نظریه شیطانی بودن لابوبو واقعیت دارد؟
به دلیل دندانهای تیز و گاهی چهرههای اخمو یا مرموز، برخی افراد (به خصوص کسانی که با دنیای Art Toy آشنا نیستند) لابوبوها را «شیطانی» یا ترسناک میدانند. این صرفاً یک برداشت ظاهری است و هیچ پایه و اساسی در نیت خالق یا ماهیت عروسک ندارد.
قیمت لابوبو اندازه طلاست؟
در حالی که برخی مدلهای چِیس بسیار گرانقیمت هستند (گاهی تا چند ده میلیون تومان)، این یک اغراق است. اکثر لابوبوهای معمولی با قیمتهای معقولتری خرید و فروش میشوند. گرانی برخی مدلها به دلیل کمیابی و تقاضای بالا است، نه جنس آنها. به دلیل وجود مدلهای کمیاب و چِیس، یک بازار ثانویه پررونق برای لابوبو شکل گرفته که در آن طرفداران بسته به کمیابی و وضعیت عروسک، قیمتها را به میل خودشان بالا ببرند اما مقایسه قیمت لابوبو با طلا اغراقآمیز است.
تکنیکهای یافتن چِیس در بلایند باکس
شایعهای در دنیای بلایند باکسها وجود دارد که میگوید میتوان با وزن کردن دقیق جعبهها، مدل چِیس را (که شاید کمی سنگینتر یا سبکتر باشد) پیدا کرد. تولیدکنندگان معمولاً با یکسانسازی وزنها یا قرار دادن کارتهای وزنی، با این ترفند مقابله میکنند.
برخی معتقدند با لمس کردن دقیق جعبه و حس کردن شکل گوشها یا اکسسوریها، میتوانند مدل داخل آن را حدس بزنند. این کار بسیار سخت و اغلب ناموفق است، اما هیجان خاص خود را دارد!
آیا لابوبو کمیاب است؟
این باور تا حدی درست به نظر میرسد. کمیابی مدلهای چِیس، بخشی از استراتژی بازاریابی برای افزایش هیجان و تقاضا به حساب میآید اما این به معنای فریب نیست، بلکه به عنوان یک قانون مشخص در بازی کلکسیونری پذیرفته شده است.
داستانهای مخفی Labubu
طرفداران دوست دارند باور کنند که هر سری از لابوبوها، یک داستان یا پیام پنهان از طرف کاسینگ لونگ دارد و سعی در کشف این رازها دارند.
بهترین مکان برای خرید لابوبو
شایعاتی مبنی بر اینکه فروشگاههای خاص یا خریدهای آنلاین از کشورهای خاص، شانس پیدا کردن چِیس را بیشتر میکنند، وجود دارد. این موارد معمولاً پایه و اساس ندارند و شانس در همه جا یکسان است.
لابوبو اعتیادآور است
این شاید بیشتر یک واقعیت باشد تا شایعه! هیجان باز کردن جعبههای شانسی و تمایل به تکمیل کلکسیون، میتواند برای بسیاری به یک سرگرمی بسیار جذاب و حتی «اعتیادآور» تبدیل شود.
لابوبو فقط برای دخترهاست
این تصور کاملاً نادرست است. لابوبو یک «عروسک هنری» است و کلکسیونرهای آن از هر جنسیت و سنی هستند. جذابیت آن به سلیقه هنری و علاقه به جمعآوری بستگی دارد.
تشخیص لابوبو اصل از کپی
با محبوبیت لابوبو، بازار کپیهای ارزانقیمت نیز داغ شده است. اما این کپیها عموما کیفیت، جزئیات و ارزش کلکسیونی مدلهای اصلی تولید شده توسط POP MART را ندارند. شرکت چینی POP MART نقش کلیدی در تولید انبوه و توزیع جهانی لابوبو ایفا میکند و با فروشگاههای جذاب و استراتژی بازاریابی قوی به محبوبیت این عروسکها دامن میزند.
جامعه طرفداران لابوبو
جامعه طرفداران لابوبو، گروههایی در تلگرام، اینستاگرام و فیسبوک تشکیل دادهاند که در آنها اعضا لابوبوهای خود را به نمایش میگذارند، مدلهای تکراری را میفروشند یا تبادل میکنند و درباره سریهای جدید بحث میکنند. گاهی اوقات، گردهماییهای حضوری نیز برای تبادل و ملاقات بین کلکسیونرها برگزار میشود.
منبع: دیجی کالا مگ
source