یکی از دغدغه های میزبانان این است که خدمات پذیرایی در مراسمات را به نحو احسنت انجام دهند. در اولین قدم بهتر است کاری کنید تا مهمانانتان احساس راحتی کنند. پیش از ورود مهمان ها، تمام لوازم پذیرایی را آماده داشته باشید تا هیچ چیز شما را در وسط مهمانی معطل نکند.
قبل از ورود مهمانان از نظافت کلی منزل، گل آرایی، شمع آرایی، چیدمان دکوراسیون و … غافل نشوید؛ زیرا انجام این کار ها احساس آرامش و احترام را به مهمان منتقل می کند. آماده کردن پک های پذیرایی، پک های صبحانه، پک ترحیم برای مراسمات رسمی یا ختم عزیزان، یکی از راه های آسان برای پذیرایی از مهمانان می باشد.
این مقاله با ارائه راهکار های عملی به شما کمک می کند تا با رعایت اصول پذیرایی، میزبانی به یادماندنی و بی نقصی داشته باشید.
برنامه ریزی و آماده سازی قبل از مهمانی
داشتن برنامه ای مشخص از روند مهمان داری و ترتیب پذیرایی از مهمان، می تواند مجلس را شادتر و خوش آیندتر کند. اگر مهمان برای چند روز پیشتان می ماند، او را گاهی تنها بگذارید و اجازه دهید برخی از ساعات را به تنهایی سپری کند.
۱. تعیین نوع و سبک مهمانی
برای ترتیب پذیرایی از مهمان ابتدا باید تعیین کنید که مهمانی شما رسمی است یا غیر رسمی؟ نوع پوشش، دکوراسیون و منوی غذایی مهمانی شما بر این اساس تعیین می شود. تعداد مهمانان خود را مشخص کنید تا فضای مناسب و مقدار غذا را تخمین بزنید.
در مراسمات ختم به مهمان ها احترام بگذارید و مرزها و حریم شخصی آن ها را رعایت کنید. این کار ادب و احترام شما را به مخاطب می رساند.
۲. دعوت کردن مهمانان
برای مهمانی های رسمی، بهتر است از دعوت نامه های الکترونیکی یا چاپی استفاده کنید. در مهمانی های غیر رسمی، تماس یا پیام برای اطلاع از مهمانی، کافی است. حتما توجه داشته باشید که تاریخ، ساعت، مکان و تم مهمانی تان را در صورت نیاز در دعوت نامه خود ذکر کنید.
۳. آماده سازی فضای پذیرایی
نظافت و چیدمان فضای پذیرایی از جمله ترتیب پذیرایی از مهمان است که باید رعایت شود. مبلمان منزل تان را به گونه ای بچینید که گفت و گو را برای مهمانان راحت تر کند. برای دکوراسیون خانه تان از گل های تازه، شمع های معطر و رومیزی های زیبا استفاده کنید تا فضای مهمانی را دلنشین تر کند.
اگر مهمان هایتان با خودروهای شخصی خود به مراسم می آیند، جای پارک مناسبی را برای آن ها در نظر بگیرید.
۴. انتخاب نوع غذا برای مهمانی
برای مهمانی های شام، پیش غذا های سبک مانند سالاد، پنیر و زیتون مناسب می باشند. اگر مهمانی شما رسمی است، غذاهای چند قسمتی را می توانید سرو کنید. در مهمانی های غیر رسمی، غذاهای فینگرفود یا باربیکیو، گزینه ی بهتری هستند.
برای دسر نیز، می توانید کیک، بستنی یا میوه های تازه فصل را درنظر داشته باشید. از مهمانان خود درباره حساسیت های غذایی مانند آلرژی به بادام زمینی یا لاکتوز نیز، سوال کنید. همچنین می توانید برای مهمانان گیاهخواران یا مهمانانی که دیابت دارند، غذاهای جداگانه و مخصوص در نظر بگیرید.
۵. نوشیدنی ها
نوشیدنی های گرم مانند چای، قهوه، نسکافه و … برای پذیرایی در ابتدای مهمانی مناسب هستند. آبمیوه، نوشابه، دوغ و … گزینه های مناسبی برای پذیرایی هنگام ناهار یا شام می باشند. اگر فرهنگ مهمانانتان اجازه می دهند، می توانید از نوشیدنی های الکلی نیز برای سرو، استفاده کنید.
۶. ملاحظات غذایی مهمانان
توجه کنید اگر قصد دارید مهمانی تان را طوری برگزار کنید که در ساعات اولیه روز باشد و مهمانان، غذا یا دسر خود را ببرند، می توانید از پک صبحانه استفاده کنید. پک های صبحانه، ناهار یا شام، جوری هستند که شما می توانید به راحتی آن را تهیه کنید؛ زیرا خوراکی ها در بسته بندی قرار دارند و به دور از نور آفتاب و هوای مرطوب می باشند و شما می توانید خیلی لاکچری و شیک از مهمان های خود پذیرایی کنید.
۷. در نظر گرفتن موسیقی مناسب برای مهمانان
یک لیست از پلی لیست موسیقی های ملایم و شاد بسته به نوع مهمانان تان، آماده داشته باشید. از صدای بلند خودداری کنید تا گفت و گو های مهمانان مختل نشود.
۸. برنامه های سرگرم کننده در نظر بگیرید
سعی کنید از بازی های گروهی مانند پانتومیم، اسم فامیل، مارپله و … برای سرگرم کردن مهمانان استفاده کنید. اگر مراسمی که در نظر گرفته اید تولد است، از فشفشه ها و شمع غافل نشوید. در مهمانی های عروسی، برنامه هایی مانند رقص یا اجرا های زنده می توانند برای مهمانان جذاب باشند.
۹. گفت و گو با مهمان ها
سعی کنید با مهمان ها صحبت کنید و با همه آنها وارد گفت و گو شوید. نگذارید کسی احساس غریبی کند یا ساکت و تنها بماند. برخی از افراد دوست ندارند درباره شغل یا عقاید مذهبی شان گفت و گو کنند به این خواسته شان احترام بگذارید و نگذارید اوضاع تلخی را سپر کنند.
۱۰. خداحافظی و تقدیر از مهمانان
اگر مهمانی شما رسمی است، پس از سرو دسر و چای به تدریج به مهمانی پایان دهید. در مهمانی های غیر رسمی، انعطاف بیشتری برای پایان مهمانی وجود دارد. در مهمانی های خاص خود مانند تولد یا جشن عروسی، هدایای کوچکی به مهمانان بدهید.
در مهمانی های رسمی خود، یک پیام تشکر برای مهمانان بفرستید و از حضورشان قدردانی کنید.
نکات مهم در رابطه با ترتیب پذیرایی از مهمان
همیشه مقداری غذا و نوشیدنی اضافه آماده کنید تا در صورت آمدن مهمان های ناخوانده و اضافی، مشکلی پیش نیاید. قطعی برق را پیش بینی کنید و شمع و چراغ قوه در دسترس خود داشته باشید. ترتیب پذیرایی از مهمان، هنری است که با برنامه ریزی دقیق و توجه به جزئیات و رفتار محبت آمیز به بهترین شکل اجرا می شود.
مهمانی ای خوب و عالی است که در آن مهمان احساس راحتی کند نه اینکه پر زرق و برق باشد. توجه به فرهنگ و سلایق مهمان ها برای آماده سازی فضا و غذا، یکی از مهم ترین اصول ترتیب پذیرایی از مهمان است. در ابتدای مراسم تان از مهمان خود با آبمیوه خنک یا چای و قهوه پذیرایی کنید.
تنقلات و میوه ها را می توانید هم قبل از غذای اصلی سرو کنید هم بعد از وعده غذای اصلی، این بستگی به جو و زمان مهمانی تان دارد. تمیزی و نظم محیط، باعث می شود که به مهمان ها احساس احترام و راحتی دست دهد.
source