بازی نقشآفرینی Clair Obscur: Expedition 33، اولین اثر استودیوی فرانسوی سندفال اینتراکتیو (Sandfall Interactive) است که حسابی دل بازیکنان و منتقدان را به دست آورده و یکی از بهترین بازیهای امسال است. این بازی مخصوصاً در آغاز ممکن است گیجکننده باشد و این گیجکنندگی اغلب به نفع تجربه بازیکن تمام میشود. با این حال، هنوز هم جزئیاتی وجود دارد که بهتر است قبل از شروع بازی آنها را بدانید.
شاید تنها چیزی که درباره Clair Obscur: Expedition 33 شنیدهاید این باشد که بازی خوبی است (که هست!) و بخواهید بدون هیچ پیشزمینهای وارد آن شوید، اما پیشنهاد میشود که حداقل تریلر رونمایی از بازی را تماشا کنید. نگران نباشید زیرا تریلر هیچ عنصر مهمی از داستان را لو نمیدهد، اما مقدمه داستان بازی را به شکلی ساده و قابل فهم ارائه میدهد که بهویژه در شروع، کمک زیادی میکند تا بهتر با فضای بازی آشنا شوید. اگر ترجیح میدهید ویدیو نبینید و فقط مطلب بخوانید، در ادامه خلاصهای از داستان کلی بازی آورده شده است.
در دنیای Clair Obscur، مردم سرزمین لومیر (Lumière) تحت سلطه موجودی مرموز و عظیمالجثه به نام پینترِس (Paintress) زندگی میکنند، موجودی که از دور قابل مشاهده است و عددی را روی ستونی کوهمانند مینویسد. آن عدد تعیین میکند مردم تا چه سنی میتوانند زنده بمانند. برای مثال، اگر شما ۳۳ ساله هستید و پینترس عدد ۳۳ را بر روی ستون بنویسد، دچار پدیدهای عجیب با عنوان Gommage میشوید که در آن فرد به گردی گلمانند تبدیل شده و از بین میرود. نیازی به گفتن نیست که داستان بازی بسیار فراتر از این مقدمه است، اما دانستن همین پیشزمینه ساده قبل از آغاز بازی بسیار کمککننده است.
اصطلاحات خاص
استودیوی سازنده بازی در فرانسه قرار دارد، و این موضوع در بخشهای مختلف بازی به وضوح مشهود است. سینمای موج نوی فرانسه و دوره زیبا (Belle Époque) از الهامات آشکار بازی هستند و شخصیتها گاهی واژههایی فرانسوی به کار میبرند. در ادامه واژهنامهای کوچک اما مهم آورده شده تا بدانید شخصیتها هنگام استفاده از واژگان فرانسوی دقیقاً چه میگویند:
- Merde: گندش بزنن
- Putain: لعنت
- Maman: مادر
- Gommage: لایهبرداری یا اسکراب
علاوه بر جزئیات داستانی، در ادامه چند نکته مفید در رابطه با گیمپلی گیمپلی آورده شده است.
در ضدحمله استاد شوید، حتی اگر به قیمت مردن باشد
جاخالی دادن و ضد حمله نقش بسیار مهمی در بازی دارند، مخصوصاً اگر روی درجات سختی نرمال یا سخت بازی میکنید. پنجره زمانی برای جاخالی کمی بیشتر از پنجره ضدحمله است، بنابراین هنگام مواجهه با دشمنان جدید یا باسها، ابتدا با جاخالی دادن زمانبندی مناسب را تمرین کنید، سپس وقتی احساس راحتی کردید، به ضد حمله بپردازید. این کار ارزشش را دارد، حتی اگر مجبور شوید چند بار با یک دشمن یا باس بجنگید. نقاط ذخیرهسازی یا چکپوینتها در بازی بسیار زیاد هستند، پس مرگ معمولاً جریمه بزرگی به حساب نمیآید.
حالت پرفورمنس را فعال کنید
این تا حدی به سلیقه شخصی بستگی دارد. برخی ترجیح میدهند در حالت کیفیت (Quality Mode) بازی کنند که گرافیک را بهتر نمایش میدهد اما نرخ فریم را کاهش میدهد. بهنظر میرسد توسعهدهندگان بازیها هم تمایل دارند که ما حالت کیفیت را انتخاب کنیم چون معمولاً به صورت پیشفرض فعال است. اما حالت پرفورمنس (Performance Mode) نرخ فریم بالاتری به شما میدهد و حتی اگر کمی از جلوههای بصری کاسته شود، ارزشش را دارد. در Clair Obscur این موضوع اهمیت ویژهای دارد چون زمانبندی برای جاخالی و ضدحمله اهمیت زیادی دارد. در نتیجه حالت پرفورمنس باعث میشود همه چیز روانتر اجرا شود.
آیتمهای سلامتی را انبار نکنید!
آیتمهای بازیابی سلامتی در Clair Obscur عملکردی شبیه به استوس فلسکها (Estus Flasks) در دارک سولز (Dark Souls) دارند. این آیتمها در هر پرچم ماجراجویی (Expedition Flag) که حکم همان بونفایرها را دارند، دوباره شارژ میشوند. بنابراین تنها دلیلی که باعث میشود آنها را نگه دارید، استفاده در میانه نبرد است. بیرون از مبارزه هم میتوانید با آیتمی دیگر به نام کروما الکسیر (Chroma Elixirs) سلامتی بازیابی کنید که آن هم در هر چکپوینت دوباره شارژ میشود. تعداد چکپوینتها هم زیاد است، پس در استفاده از این آیتمها خساست به خرج ندهید.
سلاحهای مختلف را امتحان کنید، اما روی مورد دلخواهتان تمرکز کنید
تمام سلاحهای بازی به شکل مشابهی قابل ارتقا هستند، بنابراین میزان آسیب آنها آنقدرها هم تعیینکننده نیست. مهم این است که با کدامیک احساس راحتی دارید. البته در طول بازی سلاحهایی با قدرت پایه بیشتر پیدا میکنید که باید به آنها روی آورید، اما وقتی مجموعهای خوب از سلاحها در اختیار داشتید، یکی را که قابلیتهایش را دوست دارید انتخاب کرده و با استفاده از منابع داخل بازی آن را ارتقا دهید. همچنین، بهتر است مهارتهای مرتبط با آن سلاح را هم ارتقا دهید چون پتانسیل هر سلاح به آمار شخصیت مربوط است. اگر سلاحتان را عوض کردید، گاهی بازتنظیم مهارتهای شخصیت هم ارزشش را دارد.
به دشمنان پرنده شلیک کنید
اگر دشمنی در هوا معلق باشد، معمولاً از حملات پایهای شما جاخالی میدهد. بهترین کار این است که فقط به آنها شلیک کنید!
پیکتوها و لومینا
پیکتو (Picto) و لومینا (Lumina) نقش تجهیزات اختیاری را در بازی دارند که قابلیتهای جالب و مفیدی ارائه میدهند. هر شخصیت سه جایگاه برای پیکتو دارد که باعث ارتقای آمارهایی مثل سلامتی یا قدرت میشود و همچنین مزایای خاصی ارائه میدهد، مثل یک عمل اضافه در مبارزه. مزیت خاصی که هر پیکتو ارائه میدهد، همان لومینا نام دارد. هر شخصیت فقط میتواند سه پیکتو را در عین واحد داشته باشد، اما منویی جداگانه برای تجهیز تعداد بیشتری لومینا وجود دارد و میتوانید با ارزی درون بازی ظرفیت لومیناهای فعال را افزایش دهید. این یکی از سیستمهای پیچیدهتر بازی است، اما اگر بخواهید ساده پیش بروید، فقط کافی است که همیشه سه پیکتو همراه داشته باشید و گهگاهی منوی لومینا را چک کنید تا مطمئن شوید بیشترین تعداد ممکن از آنها فعال هستند.
اکسپدیشن 33 روی پلیاستیشن 5، ایکسباکس سری ایکس و اس، کامپیوتر و سرویس گیم پس در دسترس است.
منبع: Gameinformer
source