الدن رینگ: نایترین (Elden Ring: Nightreign) جسورانهترین تغییر فرام سافتور (FromSoftware) نسبت به فرمول تحسینشدهی همیشگیاش است؛ یک اسپینآف مستقل و جاهطلبانه که دنیای الدن رینگ را از زاویهای متفاوت و با ترکیبی از سبک روگلایک و بقا به صورت چندنفرهی کوآپ بازآفرینی میکند. این بازی در مراسم گیم اواردز ۲۰۲۴ معرفی شد و قرار است در تاریخ ۳۰ می (۹ خرداد) سال جاری با قیمت ۳۹.۹۹ دلار برای کنسولهای نسل هشتم و نهمی پلیاستیشن، ایکسباکس و رایانههای شخصی منتشر شود. البته نسخهی دیجیتال دیلاکس بازی با قیمت 59.99 دلار نیز موجود است که علاوهبر بازی شامل محتوای اضافی، آرت بوک دیجیتال و ساندترکهای دیجیتال است. متاسفانه این بازی از قابلیت کراس پلی پشتیبانی نمیکند.
یک بازی فرعی مستقل با داستانی جدید
پس از موفقیت بستهی الحاقی الدن رینگ، تقریباً غیرممکن بود که پیشبینی کنیم Elden Ring Nightreign به عنوان یک بازی PvE، با رویکرد ایجاد مرحله صورت تصادفی و با امکان همکاری آنلاین و سبک روگلایک که در دنیای الدن رینگ جریان دارد، به این زودی معرفی شود. اگرچه انتظار میرود هزینهی ورود به بازی مشابهی Shadow of the Erdtree باشد، اما Elden Ring Nightreign یک محصول کاملاً مستقل خواهد بود که از بازی اصلی از همه نظر جداست.
بازی در سرزمینی به نام لیمولد (Limveld) جریان دارد. فرام سافتور تاکید کرده که این سرزمین همان دنیای الدن رینگ نیست، بلکه نسخهای موازی از لیمگریو (Limgrave) به حساب میآید. در محیطهای بازی، عناصر آشنایی خواهید دید، اما هیچ ارتباطی با وقایع یا جهان بازی اصلی ندارد. کارگردان Elden Ring Nightreign، جونیا ایشیزاکی (Junya Ishizaki)، گفته است که تنها عامل مشترک میان این دو جهان، The Shattering است، یعنی همان رویدادی که داستان بازی اصلی را به راه انداخت. به عبارت دیگر، Nightreign تقریباً هیچ ارتباطی با افسانههای دنیای الدن ریدگ بعد از رویداد ذکر شده ندارد، بنابراین وقایع بازی تأثیری بر داستان این اثر مستقل نخواهند داشت. اما حوادث زیادی پیش از The Shattering وجود دارند که میتوانند وارد داستان Nightreign شوند. ایشیزاکی در ابتدا به عنوان برنامهریز نقشه و رویدادها در بازی اول دارک سولز فعالیت داشت و بعدتر یکی از طراحان بازی بلادبورن شد. او همچنین از طراحان ارشد بازی دارک سولز ۳ و کارگردان مبارزات در الدن رینگ و بستهی الحاقی آن بود. البته هیدتاکا میازاکی (Hidetaka Miyazaki)، رئیس استودیوی فرامسافتور، در مراحل اولیهی شکلگیری Nightrein نقش داشته با این حال، در نهایت سکان هدایت پروژه را به ایشیزاکی واگذار کرده است.
داستان این بازی ظاهراً با «نُکس» (Nox) مرتبط است. نکس یک جامعه بود که پیش از ظهور نظم طلایی در سرزمینهای میانه زندگی میکرد. عبادتکنندگان شب و افرادی که آزمایشهای شیمیایی عجیب و غریب انجام میدادند، سبک زندگیشان در نهایت توسط نظم طلایی مقدس شمرده نشد و نکسها به زیرزمین تبعید شدند. آنها در سه شهر مرموز نوکرون، نوسکلا و اترنال سیتی زندگی میکنند که بازیکنان الدن رینگ بدون شک با آنها آشنا هستند. در اعماق زمین، با هیچچیز جز نسخهای از آسمان شب که به آنها یادآوری میکند که از راههای مقدس خود دور نشدهاند، نکسها منتظر عصر ستارگان (Age of Stars) هستند که به عقیده آنها توسط ارباب شب اعلام خواهد شد و او آنها را به سمت شکوفایی هدایت خواهد کرد. در واقع، این ارباب شب به عنوان یک شخصیت نجاتبخش برای نکس شناخته میشود. اتصال ارباب شب به Night Lord، پروتاگونیست Elden Ring Nightreign، کار سختی نیست. رویداد جزر و مد شبانه که به تدریج در نقشهی Nightreign گسترش مییابد، ممکن است نتیجهی تأثیر لرد شب بر این سرزمین ناآشنا باشد که این نشان میدهد که این شخصیت ممکن است به آن خوبی که نکس تصور میکنند نباشد. چون Nightreign در یک واقعیت موازی جریان دارد و شاید خط زمانی آن جایی باشد که ارباب شب یا کسی که ادعای لرد شب بودن میکند، به شهرت رسیده است. این احتمال پیامدهایی دارد که از جمله آنها وضعیت جدید نکس است.
عنوان لرد شب و هالهی مرموز اطراف آن ممکن است برخی را به یاد پادشاه شب از سریال گیم آو ترونز و کتابهای منبع اقتباس آن بیندازد. هرچند ممکن است از این آثار الهام گرفته شده باشد، ایشیزاکی تأیید کرده است که جرج آر. آر. مارتین برخلاف بازی اصلی در ساخت Nightreign دخالتی ندارد. ایدهی جهان موازی در Elden Ring Nightreign در حالت معمول باعث پیچیدگیهایی در داستان میشود اما فرامسافتور تصمیم گرفته است که با معرفی شخصیتهای فراموششده از دارک سولز، آب را کمی گلآلود کند. به طور خاص، Centipede Demon و Nameless King و در این میان شخصیتهایی که به نظر میرسد Firekeeper و «Duke’s Dear Frejia باشند نیز از بازیهای سری دارک سولز حضور دارند. این ممکن است به معنای اتصال رسمی داستانی بین الدن رینگ و دارک سولز باشد که میتواند افسانههای هر دو سری را به طور قابل توجهی پیچیدهتر کند.
گیمپلی؛ وقتی سرعت و همکاری حرف اول را میزند
گیمپلی الدن رینگ نایترین تفاوتهای آشکاری با بازی اصلی دارد. در حالی که در بازی اصلی وارد یک دنیای باز گسترده میشدید و باید خودتان مسیر پیشرفت را کشف میکردید، اینجا بازی متمرکزتر شده است. شما به همراه دو دوست دیگر در محل Roundtable Hold به هم میپیوندید و سپس راهی سرزمین لیمولد میشوید تا در کنار هم برای بقا در سه چرخهی کامل روز و شب بجنگید. در آغاز هر دور، باید یکی از باسهای اصلی را انتخاب کنید که هشت باس اصلی برای انتخاب وجود دارد. اگر بتوانید روز را پشت سر بگذارید، باید با مد شب (Night’s Tide) روبهرو شوید؛ حالتی که نقشه را کوچکتر میکند تا جایی که در نهایت چارهای جز رویارویی با یکی از باسهای مختلف بازی نخواهید داشت. در شب، جهان بازی خطرناکتر میشود؛ دشمنان قویتر و تهاجمیتر هستند و تهدیدهای بیشتری در محیط ظاهر میشود که بازیکنان باید با آنها روبرو شوند.
این مکانیک فضای تنش دائمی ایجاد میکند و بازیکنان را مجبور میکند که برای زنده ماندن همکاری کنند. در طول روز، بازیکنان میتوانند بیشتر به اکتشاف و آمادهسازی برای شب بپردازند، اما در شب، هر حرکتی میتواند مرگبار باشد. تغییر بین روز و شب عمق بیشتری به گیمپلی میبخشد و بازیکنان را مجبور میکند با شرایط مختلف سازگار شوند و هم در مهارتهای مبارزه و هم در همکاری تیمی مهارت پیدا کنند. جهان بازی در طول این سه روز به طور پیوسته چالشبرانگیزتر میشود و در نهایت به نبرد با لرد شب ختم خواهد شد که هدف اصلی است. بتای نایترین در پنج جلسهی جداگانه برگزار شد که هر کدام تنها سه ساعت طول کشید. بنابراین انتظار ساعات بازی طولانی را نداشته باشید.
قهرمانان قابل بازی
در Elden Ring: Nightreign، الهاماتی از تجربههای چندنفرهی با محوریت کلاسها دیده میشود. هرچند خبری از سیستم کلاسبندی سنتی نیست و در واقع شما نمیتوانید شخصیت خود را از صفر بسازید اما میتوانید یکی از هشت شخصیت متفاوت بازی را انتخاب کنند که هرکدام تواناییها، نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارند. ایشیزاکی فاش کرده که یکی از این شخصیتها با استفاده از یک یار روحانی شبیه به Spirit Ash در گیمپلی بازی فعالیت میکند. این شخصیتها که Nightfarers شناخته میشوند، نقشهای کلاسیکی مثل مبارز، جادوگر یا قاتل را در گروه ایفا میکنند و میتوانید ظاهر آنها را تغییر دهید. این شخصیتها شامل موارد زیر میشوند و البته برخی هنوز معرفی نشدهاند.
- کلاس وایلدر (Wylder): یک شخصیت همهکارهی متعادل، مؤثر در سرعت و هم در قدرت حمله.
- کلاس داچس (Duchess): یک جنگجوی چابک که در مخفیکاری تخصص دارد و خنجر را ترجیح میدهد.
- کلاس گاردین (Guardian): تانکی با حملات سنگین و مقاومت بالا در برابر آسیب.
- کلاس رکلوس (Recluse): جادوگری از جنگلهای عمیق که ماهرانه از جادوهای باستانی استفاده میکند.
- کلاس آیرونآی (Ironeye): کمانداری با قدرت تشخیص لحظهای و نشانهگیری دقیق.
- کلاس ریدر (Raider): یک دریانورد قدرتمند که سلاحهای عظیم را ترجیح میدهد.
پیشرفت و شخصیسازی
با توجه به روگلایک بودن Nightreign، بین پیشرفت در هر دور و پیشرفت کلی تفاوت وجود دارد. در طول دورها، بازیکنان به دنبال سلاحهای قویتر خواهند بود و در مکانهایی که همان گریسها هستند، میتوانند شخصیت خود را لِوِل آپ کنند. هر لول آپ بسته به شخصیتی که انتخاب کردهاید، تقویب آماری خاصی به شما میدهد. با این حال، در ابتدای هر دور، همه چیز بازنشانی میشود ولی بازی همچنان اجازه میدهد که ارتقاهای دائمی داشته باشید. به عبارتی، پیشرفت سطح شخصیتها بین دورها حفظ نمیشود یعنی فرقی نمیکند گروه شما در لیمولد شکست بخورد یا موفق به شکست دادن نایتلرد شود، در هر حالت ماجراجویی جدید را از سطح یک آغاز خواهید کرد. مهمترین آیتمهایی که در طول دورهای خود در Nightreign باید به دنبالشان باشید، یادگارها یا Relics هستند.
این آیتمها ارتقاهای دائمی و منحصر به فردی ارائه میدهند که روی تمام دورهای بعدی تأثیر میگذارند. میتوانید قدرت حمله، میزان سلامتی کلی یا موارد دیگری را ارتقا دهید که هم برای شما و هم برای همراهانتان مزیتهای بزرگی ایجاد میکند. در واقع سیستم ارتقاء در نایترین نسبت به الدن رینگ متفاوت است و به جای سرمایهگذاری رونها روی آمار خاص، اینجا رونها را خرج افزایش یک سطح کلی میکنید که تمام آمار شخصیت شما را همزمان ارتقاء میدهد. همچنین در پایان هر مسابقه، واحد پولی خاصی به دست میآورید که میتوانید برای خرید اسکین شخصیت و یادگارها استفاده کنید.
بازی چندنفره یا تکنفره
بازی Elden Ring: Nightreign اساساً برای تجربهی چندنفره طراحی شده است و این اولین بار است که فرام سافتور یک بازی را کاملاً با تمرکز بر گیمپلی چندنفره میسازد، هرچند قبلاً هم عناصر چندنفرهی خوبی در بسیاری از بازیهایش داشته است. در اینجا روش اصلی بازی، تجربهی سهنفرهی کوآپ است. البته تایید شده که بازی را میتوان به صورت تکنفره هم انجام داد، اما امکان بازی با دو نفر وجود ندارد. طبیعتاً سطح سختی بازی بسته به تعداد بازیکنان (یک یا سه نفر) تغییر خواهد کرد اما به طور کامل تمرکز بر همکاری است.
بر اساس ویدیوهای گیمپلی منتشر شده، ترکیب سه شخصیت باهم بهترین فرصتها را در بازی ایجاد میکند؛ جایی که بیلدهای تانک، دیپیاس و ساپورت در کنار هم چالشهای بزرگ را شکست میدهند. تغییرات کوچکی هم وجود دارد، مثل حذف آسیب سقوط و افزایش سرعت حرکت برای کاوش و جابهجایی سریعتر در نقشهی در حال کوچک شدن بازی اما به طور کلی میتوانید انتظار داشته باشید که بازی از نظر کنترلها و مکانیکهای اصلی مبارزه، بسیار شبیه به نسخهی اصلی الدن رینگ باشد.
عناصر سرویس محور
گرچه Nightreign یک بازی چندنفره است، اما فرام سافتور تاکید کرده که این بازی یک اثر سرویس محور نیست. ایشیزاکی گفته است: «ما میخواستیم Nightreign در روز عرضه یک پکیج کامل باشد، همه چیز در بازی قفلگشایی شود و نیازی به خریدهای اضافی یا عناصر سرویس محور نباشد.» او همچنین اضافه کرد که پس از عرضه، پچها و آپدیتهای مختلفی منتشر خواهد شد. همچنین ظاهرا یک بستهی الحاقی نیز برای بازی در نظر گرفته شده است که برای دارندگان نسخهی دیلاکس در نظر گرفته شده و احتمالا شاهد شخصیتها و باسهای جدید خواهد بود.
source