بازیهای زیادی هستند که به عنوان برترین نمونه در سبک خود شناخته میشوند و سالها در اوج باقی میمانند. کال آو دیوتی تقریباً تمام رقبای خود در سبک تیراندازی نظامی را کنار زده، سری FC سایر بازیهای فوتبالی را کنار زده و جیتیای در ماجراجوییهای خلافکارانه بیرقیب است. اما دربارهی سیمز چه؟ این سری شبیهساز زندگی، سالها بدون رقیب جدی به کار خود ادامه داده، اما حالا با اینزوی روبرو شده است.
بعد از لغو شدن بازی Life by You، حالا تنها اثری که میتواند با سیمز رقابت کند، اینزوی است. این بازی توسط شرکت کرهای کرافتون (Krafton) ساخته شده؛ همانهایی که پشت بازی پابجی و کالیستو پروتکل بودند. آنها در اینزوی تصمیم گرفتهاند تا با استفاده از گرافیک واقعگرایانه بر پایهی موتور بازیسازی آنریل انجین ۵ و بهرهگیری از هوش مصنوعی مولد، فرمول سبک شبیهساز زندگی را بهروز کنند. این بازی در حال حاضر به صورت دسترسی زودهنگام یا همان ارلی اکسس عرضه شده و برنامهای مشخص برای سال ۲۰۲۵ دارد و صد البته برنامههای بلندمدت نیز در دستور کار است. بنابراین این نسخه باید به عنوان یک پروژه در حال توسعه دیده شود، نه محصول نهایی زیرا بازی قرار است ماهها و احتمالا سالها بهروزرسانیها و محتوای جدید دریافت کند.
گیمپلی شبیه سیمز ولی با طعمی آسیایی
پایههای اینزوی عملاً همان چیزهایی هستند که در سیمز ۴ میبینیم یعنی یک شبیهساز زندگی که آزادی کامل برای ساخت شخصیت یا خانواده و زندگی به هر شکلی که بخواهید را فراهم میکند. در نگاه اول، ممکن است حس کنید که اینزوی مثل نسخهای قویتر و ارتقایافته از سیمز ۴ است اما بگذارید دقیقتر بررسی کنیم. مثل دیگر شبیهسازهای زندگی، هدف ما در این بازی این است که یک زندگی مجازی داشته باشیم. در نتیجه شما تعیین میکنید که چه هدفی در زندگی دارید، شغلتان چیست یا وقت آزاد خود را چگونه میگذرانید. تنها کاری که باید بکنید این است که مطمئن شوید نیازهای پایهی شخصیتتان که زوی (Zoi) نام دارد یعنی غذا، بهداشت، استراحت و… تأمین میشود. تا اینجا همه چیز شبیه سیمز احساس میشود. در بعضی موارد از جمله روابط، پدر یا مادر شدن شباهت زیادی دیده میشود اما در برخی دیگر، مثل مرگ شخصیت، تفاوتهایی هم وجود دارد.
درست مثل سیمز، میتوانیم تنظیم کنیم که شخصیتمان کمی خودمختار باشد و کارهایش را خودکار انجام دهد یا اینکه مستقیماً او را کنترل کنیم. در اینجا درست مثل یک بازی ماجراجویی، با استفاده از دکمههای حرکتی مشهور WASD میتوانیم شخصیت را حرکت دهیم که بیشک کنترل مستقیمتر و دقیقتری نسبت به کلیک کردن با موس برای انجام فعالیتها در سیمز فراهم میکند. حتی میتوانیم در این حالت رانندگی نیز کنیم. البته امکان استفاده از سبک گیمپلی سیمزطور نیز وجود دارد. در این بازی، یک رابط کاربری بسیار کامل داریم که به ما اجازه میدهد کارهایی مثل تندتر کردن گذر زمان، دسترسی به موبایل شخصیت و از آنجا جستوجوی کار یا انجام کارهای دیگر، بررسی وضعیت روحی شخصیت، خواستهها یا افکاری که در ذهنش میگذرد مثل خواندن یک کتاب، رسیدگی به گیاهان و خیلی موارد دیگر را انجام دهیم. همهی اینها به شکلی بسیار خوب پیادهسازی شدهاند.
این رابط کاربری، مثل بسیاری از ویژگیهای دیگر بازی که بعداً به آنها میپردازیم، ترکیبی است از چیزهای آشنا و مواردی جدید که کمی زمان لازم دارد تا به آن عادت کنید و جای همه گزینهها را بشناسید اما بهطور کلی، رابط کاربری بسیار هوشمندانهای است و استفاده از آن پس از مدتی راحت میشود. اگر قبلاً سیمز را تجربه کرده باشید، این بازی هم برایتان آشنا خواهد بود. ما با مجموعهای از تعاملات متنوع روبهرو هستیم که اجازه میدهند زویها دوستی ایجاد کرده، رابطه برقرار کنند و حتی فرزند داشته باشند. همچنین امکان آشپزی، تمیزکاری، حمام رفتن، عوض کردن لباس، کار کردن و… وجود دارد؛ چیزی شبیه به یک زندگی مجازی کامل. زویها به زبان سیملیش سری سیمز حرف نمیزنند، ولی وقتی حرف میزنند هم قرار نیست چیز زیادی بفهمید. البته این سطح از تعاملات در سطح سیمز 4 و نیست و همین باعث شده تا کمرمق و بیروح به نظر رسد. در واقع با اینکه تیپهای شخصیت متفاوتی هم وجود دارد اما مسیرهای زندگی برای هر شخصیت ثابت و محدود ظاهر میشوند. این در حالی است که مشاغل روزمره شامل فعالیتهایی مثل جارو زدن یا تمرین رقص کیپاپ نیز تکراری میشوند. در واقع سیستمهایی نظیر گرسنگی، خواب…، انگیزههای کوتاهمدت و اهداف بلندمدت در بازی وجود دارد ولی پاداش معناداری ندارند. این سطحی بودن در لحظات مهم زندگی مانند تولد، ازدواج و فرزندآوری نیز دیده میشود.
همچنین سیستم لول برای مهارتها و وظایف وجود دارد. نکته مهم این است که زوی ما تنها شخصیت داخل جامعه نیست و بقیه شخصیتها به کارهای ما واکنش نشان میدهند؛ برای مثال، میتوانند یک شایعه را از طریق موبایل پخش کنند یا یک سرماخوردگی را منتقل کنند. متغیرها زیاد هستند و این در حالی است که بازی هنوز آپدیت خاصی دریافت نکرده است. در حال حاضر، شرکت کرفتون از کاربران خواسته که اگر چیزی درست کار نکرد، صبور باشند، زیرا هنوز روی بهینهسازی بازی کار میکنند. آنها تأیید کردهاند که تا پایان سال حداقل چهار آپدیت بزرگ برای بازی عرضه خواهد شد که شامل بهبودها و امکانات جدیدی مثل تعاملات بیشتر برای والدین، سناریوهای جدید، شغلهای تازه و ارتقاء ویرایشگرها خواهد بود؛ چیزی که بدون شک قابل تحسین است.
شخصیسازی و ویرایشگرها؛ از نقات قوت اصلی بازی
مدیریت شخصیت زوی یا گروه شخصیتها تنها بخش کوچکی از بازی است. همانطور که طرفداران بازی سیمز میدانند، ویرایشگرهای مختلفی که درون بازی گنجانده شدهاند بخش اساسی از تجربه آن هستند و اینجا حتی در نسخهی ارلی اکسس، بسیار کامل و دارای گزینههای جالبی هستند. اولین ویرایشگر، مربوط به ساخت زویها یا همان شخصیتهای شماست. هرچند چند شخصیت از پیش طراحی شده در دسترس هستند، اما میتوانیم شخصیتهای خودمان را از صفر بسازیم و میشود موجودات عجیبی هم خلق کرد! شاید این سیستم ساخت شخصیت به اندازهی سیستم دیده شده در آثاری مانند مانستر هانتر وایلدز یا حتی دراگونز داگما ۲ پیشرفته نباشد، ولی امکانات جالب زیادی دارد که از سیمز 4 بیشتر است.
با این سیستم میتوانیم تمام ویژگیهای ظاهری را تنظیم کنیم، مخصوصاً صورت که دو حالت ویرایش ساده و پیشرفته دارد. همانطور که احتمالا حدس زدهاید، در حالت پیشرفته، گزینههای بیشتری وجود دارد که به طور قابلتوجهی نقاط بیشتری را برای تغییر شکل صورت در اختیارتان میگذارد. شما میتوانید غبغب را بزرگتر کنید، لالههای گوش را تغییر دهید، گوشهای نوکتیز شبیه الف طراحی کرده و ارتفاع و ضخامت ابرو یا بینی را مشخص کنید. میتوانید نوع بدن، ضخامت پاها و دستها، میزان عضلانی بودن، لباسها و چیزهای دیگر را هم تغییر دهید و به طور کلی تنظیمات این بخش نسبتا کامل است. همچنین میتوانیم از داخل خود بازی، آیتمها، تکسچرها و اکسسوری خاص خودمان را بسازیم. در واقع، این یکی از جنبههایی بوده که در ماههای اخیر خیلی دربارهاش صحبت شده، چون بازی اینزوی از هوش مصنوعی مولد برای ساخت محتوا استفاده میکند. سازندگانش میگویند این یک ابزار داخلی در خود بازی است که به اینترنت وصل نمیشود، بلکه یک الگوریتم برای تولید اشیاء بر اساس دستورات یا پرامپتهایی است که ما به آن میدهیم. البته این ویژگی چندان عالی عمل نمیکند و برای برخی نتایج خوبی داشته و برخی دیگر، نتایج جالبی ارائه نمیدهد.
خوشبختانه این مشکل با قابلیتی دیگر در بازی به نام چاپگر سهبعدی قابل حل است. شما میتوانید عکسی از سگ یا گربهتان را وارد کنید تا آن را به یک کوسن برای مبلتان یا یک دکوری برای روی میز یا حتی اکسسوری تبدیل کنید یا میتوانید از اینترنت عکس دلخواهتان را دانلود کنید و آن را تبدیل به یک تکسچر کنید که روی سطوح مختلف استفاده میشود. در این بخش اگر وقت بگذارید، واقعاً میتوانید چیزهای عجیبی بسازید، زیرا فرآیند واقعاً سادهای است. اما شاید بهترین نکته در مورد آن این است که این فرآیند نسبتاً سریع است و معمولاً هم خوب کار میکند. البته اگر بخواهید نتایج بینقصی بگیرید، نیاز به کار بیشتری دارید که البته باز هم برمیگردیم به این واقعیت که بازی همچنان در اول راه خود است.
گزینههای شخصیسازی برای شخصیت زوی فراتر هم میرود. مثلا شما میتوان حرکات چهرهی خود را از طریق یک اپلیکیشن روی شخصیتتان منتقل کنید، یا اینکه حرکات خاصی را ارائه دهید و همان حرکات را شخصیت شما انجام دهد. در مجموع، این ویرایشگر بسیار کامل است، ولی یک «اما» هم دارد و آن هم این است که بسیاری از شخصیتهای از پیش ساخته شده، ظاهری بسیار آسیایی دارند. این موضوع در چهرهها، سبک لباسها و حتی مواردی مثل غذاهای بازی هم مشخص است. اما با استفاده از ابزارهایی که بازی در اختیارتان میگذارد و کمی وقت، میشود این موضوع را کمرنگ یا حتی کاملاً حذف کرد.
ویرایشگر دوم، یعنی بخشی که به شما امکان میدهد محل زندگی خود را تغییر دهید، در ابتدا ممکن است کمی پیچیده از حالت ساخت و ساز سیمز 4 به نظر برسد، اما همانطور که قبلاً هم گفتم، کافی است با رابط کاربری آن کمی وقت بگذارید تا با تمام گزینهها و زیرمنوها آشنا شوید. تقریباً هیچ کمبودی وجود ندارد و از ساخت خانههایی با چند طبقه گرفته تا تغییر جنس و ظاهر مصالح، افزودن دیوار و اشیاء متناسب با اتاقی که در حال طراحی آن هستیم، گزینههای زیادی وجود دارد. رابط کاربری بازی بسیار کارآمد است و به شما اجازه میدهد خانهی رویایی خود را بسازید. با اینکه بازی هنوز در مرحلهی ارلی اکسس است و محتوای اضافی ندارد، تنوع اشیای قابل استفاده در آن چشمگیر است.
آخرین ویرایشگر بازی به خود شهر مربوط میشود و به ما اجازه میدهد از ویرایش خیابانها گرفته تا تغییر پارامترهایی مانند میزان آگاهی مدنی ساکنان را انجام دهیم. علاوه بر این، میتوانیم شهری تمیزتر یا آلودهتر را انتخاب کنیم تا حدی که میتوان در یک شهر رها شده بازی کرد که تقریباً شبیه دنیای آثار آخرالزمانی است. از طرفی نوع و تعداد حیوانات حاضر در شهر و محتوای نمایش داده شده در ایستگاههای اتوبوس نیز قابل تغییر است که این موارد در سیمز وجود ندارد. حتی میتوان ویدیوهای یوتیوب را در ایستگاهها قرار داد! جزئیات بیشتری هم وجود دارد، مانند تنظیم تقویم رویدادهایی که در شهر برگزار میشوند، تعیین اینکه آیا برخی مکانها جلوههای ویژه داشته باشند یا نه و مانند دیگر بخشها، گزینههای بسیار زیادی برای شخصیسازی تجربهی شما در حین گشتوگذار در شهر وجود دارد.
مانند دیگر شبیهسازهای زندگی، وقتی دربارهی اینزوی صحبت میکنیم، درواقع دربارهی یک بازی «بیپایان» صحبت میکنیم. شما میتوانید هر تعداد خانواده و شخصیت که خواستید بسازید و نوع زندگی دلخواه خود را ایجاد کنید که باعث ایجاد موقعیتها و اتفاقات متنوع میشود. بخش خلاقانهی بازی به همان اندازه یا حتی بیشتر اهمیت دارد و با کمک ویرایشگرها میتوان نه فقط شخصیت، بلکه خانه، لباس و… نیز طراحی کرد. اگر کمی خلاق باشید و از کار کردن با ویرایشگرها لذت ببرید، میتوانید هزاران ساعت صرف ساخت چیزهای عجیبوغریب یا بسیار حرفهای بکنید.
به عبارت دیگر، همهچیز بستگی به وقتی دارد که میخواهید برای هر بخش بگذارید، اما روی کاغذ، با یک تجربهی بیپایان طرف هستیم و این بدون در نظر گرفتن آنچه در آینده به آن افزوده خواهد شد، است. البته همانطور که قبلا هم گفتم، عدم عمق کافی به خصوص در فعالیتها و ارتباطات، باعث میشود که فعلا نتوان خیلی روی بازی حساب کرد، مگر اینکه از صرفا از ساخت و ساز لذت ببرید. از طرفی جهان باز بودن بازی و وجود عناصری مانند تصادف ماشینها به طور کلی چیز خوبی است اما باید به این نکته توجه داشت که دنیای بازی آنقدر عمق کافی ندارد و فضای سئول مانند آن بعضا شامل مناطق تقریبا تکراری نیز میشود. باید دید که سازندگان میتوانند با قرار دادن فعالیتهای لذتبخشتر این موضوع را بهبود دهند یا خیر.
گرافیک: شمشیر دو لبهی اینزوی
یکی از دلایل موفقیت سیمز 4 این است که حتی روی کامپیوترهایی با سختافزار نسبتاً ضعیف هم به خوبی اجرا میشود. اما از لحاظ فنی، اینزوی دقیقاً مسیر متفاوتی را نسبت به بازی شرکت الکترونیک آرتز طی کرده است. اینزوی با گرافیک واقعگرایانهاش توجهها را به خود جلب کرده؛ گرافیکی که بر پایهی موتور قدرتمند آنریل انجین ۵ ساخته شده است. این بازی پر از جلوههای بصری پیچیده، بازتابهای دقیق، نورپردازی قوی، تکسچرهای باکیفیت و مدلهای سهبعدی با جزئیات فراوان است. همه چیز در بالاترین سطح ممکن طراحی شده و خب طبیعی است که چنین کیفیتی، سیستم سختافزاری قدرتمندی میطلبد که در ادامه آمده است
حداقل سیستم مورد نیاز
- پردازنده: Intel i5 10400 یا AMD Ryzen 5 3600
- کارت گرافیک: NVIDIA RTX 2060 (6G VRAM) یا AMD Radeon RX 5600 XT (6G VRAM)
- میزان رم: 12 گیگابایت
- حافظه: 40 گیگابایت از نوع SDD
- سیستم عامل: ویندوز ۱۰/11
سیستم پیشنهادی
- پردازنده: intel i7 12700k یا AMD Ryzen 7 7800x3D
- کارت گرافیک: NVIDIA RTX 3070 (8G VRAM) یا AMD Radeon RX 6800 XT (16GB VRAM)
- میزان رم: 16 گیگابایت
- حافظه: 60 گیگابایت از نوع SDD
- سیستم عامل: ویندوز ۱۰/11
همانطور که دیدید، برای اجرای بازی در پایینترین تنظیمات گرافیکی، شرکت کرفتون داشتن کارت گرافیک RTX 2080 یا RX 5600 XT را توصیه میکند. اگر بخواهید بازی را با بالاترین کیفیت ممکن تجربه کنید، باید سراغ کارتهایی مثل RTX 4080 از شرکت انویدیا یا RX 7900 XTX از شرکت ایامدی بروید. یعنی برای لذت بردن از گرافیک خیرهکنندهی بازی با تکنولوژی ری تریسینگ، نیاز به کارت گرافیکی نسبتاً قوی خواهید داشت که هر کسی قادر به خرید آن نخواهد بود. این موضوع احتمالاً باعث خواهد شد بسیاری از کاربران فعلی سیمز ۴ که با کارت معمولیتری مثل GeForce GTX 1050 یا RX 580 و حتی قدیمیتر هم راضیاند، از تجربهی اینزوی باز بمانند. البته بازی اینزوی ویژگیهایی دارد که یا در حالت آزمایشی قرار دارند یا به کارت گرافیک سری RTX از انویدیا (3060 در ضعیفترین حالت) نیازمندند. مثلاً قابلیت «زوی هوشمند» (Smart Zoi) که میتوان آن را از طریق منوی تنظیمات گیمپلی فعال کرد، یکی از همین ویژگیها است.
این قابلیت، از هوش مصنوعی استفاده میکند و به شما اجازه میدهد تا با زوی خود ارتباط برقرار کنید و بر رفتار او تأثیر بگذارید. منظور فقط دستورات مستقیمی مثل «بخور» یا «فلان کار را انجام بده» نیست؛ بلکه از ساختارهای زبانی پیچیدهتری برای شکلدادن به رفتار زوی استفاده میشود. مثلاً جملاتی مثل «تو از بقیه زویها متنفر هستی، دنیا جای وحشتناکیه» یا «تو از همه برتری» و امثال اینها. این قابلیتهای مبتنی بر هوش مصنوعی فعلاً فقط با جملات انگلیسی کار میکنند و در مورد زوی هوشمند، از طریق رابط کاربری بازی قابل دسترسی است، جایی که گزینهای با همین نام اضافه شده و شما میتوانید هر زمان خواستید، جملات خود را وارد کنید. این قابلیتها منابع زیادی مصرف میکنند و ممکن است باعث شوند مجبور شوید تا تنظیمات گرافیکی را پایین بیاورید. اما در عوض، امکانات جالبی به بازی اضافه میکنند. مثلاً زوی میتواند در پایان هر روز یک دفترچه خاطرات بنویسد که محتوای آن میتواند سرنخهایی درباره تأثیر رفتارهای شما بر او بدهد. البته بازی به طور کلی عملکرد خوبی از نظر فنی دارد اما باز هم نسبت به سیمز 4 سیستم بسیار قویتری میطلبد.
در این میان جالب است بدانید که نسخهی ارلی اکسس اینزوی با قیمت ۳۹٫۹۹ دلار عرضه شده است؛ یعنی همان قیمتی که برای یک بستهی الحاقی سیمز 4 پرداخت کنید. با توجه به محتوایی که این بازی ارائه میدهد، این قیمت بسیار منطقی به نظر میرسد، به خصوص که تمام بستههای الحاقی که در سال ۲۰۲۵ منتشر خواهند شد نیز برای دارندگان بازی اصلی به صورت رایگان در دسترس قرار میگیرد و این بستهها قرار است محتوای جدید و بهبودهایی به بازی اضافه کنند. وقتی بازی از حالت ارلی اکسس خارج شود، باید دید قیمت نهایی چگونه خواهد بود اما در حال حاضر، این قیمت با توجه به محتوای بازی کاملاً قابل قبول است.
تصور اینکه اینزوی روزی جای سمیز 4 را بگیرد، کار سختی نیست. این بازی بازآفرینی مدرنی از مفهومی است که توسط شرکت الکترونیک آرتس به اوج رسید، اما این بار با ایدهها و تکنولوژیهای بهروزتر، مثل استفاده از هوش مصنوعی مولد که امکان خلق آسان محتوا در درون بازی را از طریق پرامپتها یا حتی تصاویر واردشده فراهم میکند، گیمپلی جذابتری را فراهم میکند. البته چون بازی در مرحلهی ارلی اکسس بوده، طبیعی است که ایرادهایی داشته باشد یا بعضی بخشها نیاز به بهبود داشته باشند. مثلاً اهداف و وظایف داخل بازی میتوانست واضحتر باشند یا بعضی قابلیتها هنوز به درستی کار نمیکنند. به طور کلی اگر در حال حاضر قصد دارید که به سراغ یک شبیهساز زندگی بروید، پیشنهاد من سیمز 4 است. به هر حال این بازی سالهاست که پشتیبانی میشود و با بستههای الحاقی زیادی که برای آن عرضه شده، محتوای بسیار زیادی در اختیار شما قرار خواهد گرفت. با این حال اگر یکسالی صبر داشته باشید، شاید اینزوی گزینهی بهتری باشد.
از طرفی اینزوی هنوز یک آموزش کامل یا راهنما برای شروع ندارد که در همان لحظات اولیه به کمک بازیکن بیاید؛ زمانی که بیشتر از همیشه احتمال سردرگمی وجود دارد البته برخی قابلیتها دارای راهنماییهایی در منوی اصلی هستند. در این میان عمق روابط و عناصر مرتبط به آن نیز هیچوقت به سطح سیمز 4 نمیرسد. با این حال، حتی با وجود این کاستیها، کاملاً روشن است که اینزوی تلاشی جدی در ژانری است که تا پیش از این فقط یک بازی شاخص در آن وجود داشت. این بازی با وعدهای از آینده، وارد میدان شده و قصد دارد با گذر زمان رشد کند و بهتر شود. آیا شرکت الکترونیک آرتز واکنشی نشان خواهد داد؟ فعلاً میدانیم که از سیمز ۵ خبری نیست و این ممکن است به نفع اینزوی تمام شود.
در نهایت زمان مشخص خواهد کرد که آیا این بازی میتواند جای سیمز 4 را بگیرد یا نه، اما اگر این قدم اول نشانهای از آینده باشد، باید گفت شروع قدرتمندی داشته و اگر شرکت کرفتون به بهینهسازی ایدهها ادامه دهد و در عین حال محتواهای جدیدی به آن اضافه کند بدون آنکه قیمتها را بیش از حد بالا ببرد، مسئله فقط زمان خواهد بود.
نکات مثبت
- بازی از نظر فنی بسیار زیبا و چشمگیر است
- ویرایشگرهای شخصیت، شهر و غیره
- رابط کاربری خوشساخت به خصوص با توجه به مکانیکهای بالای بازی
- هوش مصنوعی مولد ایدهی خوبی است
نکات منفی
- نبود آموزش کافی
- عدم داشتن نوآوری کافی نسبت به سیمز
- استفاده از هوش مصنوعی مولد هنوز نقصهایی دارد
- تعاملات اجتماعی سطحی
- فعالیتهای تکراری و کمروح
source