به عنوان جدیدترین اثر سولزلایک منتشر شده، در The First Berserker: Khazan، بازیکنان مظهر خزان، ژنرال بزرگ امپراتوری پل لوس هستند که پس از متهم شدن به خیانت و تبعید، به دنبال کشف حقیقت پشت سقوط خود و انتقام از خائنان خود است. این اکشن نقشآفرینی هاردکور که در دنیای سری Dungeon & Fighter اتفاق میافتد، ترکیبی از نبردهای هک و اسلش دیوانهوار با شخصیسازی عمیق شخصیتها بوده و به بازیکنان این امکان را میدهد تا تواناییهای خود را ارتقا دهند و امتیازات سلاح و زره را به سبک بازی خود تغییر دهند.
یکی از ویژگیهایی که The First Berserker: Khazan را از دیگر بازیهای سبک سولزلایک متمایز میکند، قابلیتی خاص است که هنگام مبارزه یا شکست خوردن از یک باس، به بازیکن پاداشهایی مانند Lacrima (امتیاز تجربه یا XP) یا امتیاز مهارت (Skill Points) میدهد. این تغییر کوچک در فرمول بازیهای سولزلایک، آنقدر مفید است که میتواند به عنوان یک ویژگی کلی در این سبک در نظر گرفته شود؛ چرا که بازیکن را تشویق میکند تا بارها و بارها با باس مبارزه کند، حتی زمانی که به نظر میرسد شکست دادن آن غیرممکن است. در حالی که دیگر بازیهای سولزلایک نیز پس از شکست باسها، به بازیکن XP یا آیتمهایی عالی میدهند، تقریباً هیچکدام صرفاً برای تلاش کردن پاداشی در نظر نمیگیرند.
شاید همین ویژگی یکی از دلایلی باشد که باعث شده The First Berserker: Khazan یکی از بهترین بازیهای سولزلایک در چند سال اخیر لقب بگیرد. این قابلیت تعادلی بین سختی باسهای سولزلایک و انگیزهی پیشرفت ایجاد میکند و به بازیکن اجازه میدهد بدون اینکه چالش اصلی از بین برود، در بازی مهارت بیشتری کسب کند. دلایل زیادی برای تجربهی بازی The First Berserker: Khazan وجود دارد، اما شاید همین ویژگی باعث شود بازیکنها زود از باسهای به ظاهر غیرقابل شکست ناامید نشوند و به تلاش ادامه دهند.
تفاوت مبارزه با باسها نسبت به دیگر بازیهای سولزلایک
تنبیه کمتر برای تشویق بازیکن به ادامه دادن
باسهای سخت برای کسانی که حتی چند ساعت تجربهی بازیهای سولزبورن یا سولزلایک را داشتهاند چیز جدیدی نیست و بالا بردن XP برای ارتقای شخصیت، بخش جداییناپذیر این سبک است. اما در بازیهای شاخص این سبک، بازیکن برای بدست آوردن XP باید دشمنان ضعیفتر را شکست دهد و ورود به محل مبارزه با باس با مقدار زیادی XP (روح، رون، بلاد اکو یا…) همیشه یک ریسک بزرگ به همراه دارد، چون احتمال از دست دادن آن با مرگ وجود دارد.
بازی The First Berserker: Khazan سیستم پاداش و چالش جدیدی معرفی میکند که در جریان مبارزه با باس، در ازای اجرای موفق برخی حرکات خاص، به بازیکن لاکریما میدهد. مثلاً در اولین باس فایت یعنی مبارزه با یتوگا (Yetuga)، بازیکن با زدن ضربات مشخص یا وارد کردن مقدار مشخصی آسیب، اعلانهایی مبنی بر دریافت پاداش دریافت میکند. در مبارزههای بعدی، از جمله با باس بلید فانتوم (Blade Phantom), پاداشها به شکل امتیاز مهارت به بازیکن داده میشود که میتواند برای ارتقای مهارتها از آنها استفاده کند. حتی اگر بازیکن پس از دریافت این پاداشها بمیرد، آنها را از دست نمیدهد؛ چرا که گوی بازیابی لاکریما خارج از میدان مبارزه با باس ظاهر میشود. این یکی دیگر از ویژگیهای فوقالعادهای است که باید در دیگر بازیهای سولزلایک نیز پیادهسازی شود.
از بین بردن ترس از دست دادن XP به معنای از بین رفتن چالش نیست!
واقعیت این است که وقتی در روند مبارزه با یک باس بارها شکست میخورید اما همچنان میتوانید XP و امتیاز مهارت بیشتری به دست بیاورید، انگیزهی زیادی برای ادامهی تلاش و شکست دادن آن باس ایجاد میشود. در بیشتر بازیهای سبک سولزلایک، مثل الدن رینگ، اگر داخل میدان مبارزه بمیرید، در اغلب موارد رونهایتان همانجا باقی میمانند تا زمانی که باس را شکست دهید و باید هر بار آنها را بردارید تا از بین نروند. اما بازی The First Berserker: Khazan این روند را کاملاً تغییر میدهد و جنبهی تنبیهی مبارزه با باس را از بین میبرد، حتی اگر کاملاً آماده نباشید.
در این بازی، هر بار شکست خوردن در واقع شما را یک قدم به پیروزی نزدیکتر میکند. در عمل، اکثر بازیکنان باید چندین بار با یک باس در بازیهای سولزلایک روبهرو شوند. اما در این بازی، هر بار که شکست میخورید، حس میکنید که دارید به پیروزی به شکلی متفاوت نزدیکتر میشوید. در این بازی باسهای زیادی وجود دارند که یکی از دیگری سختتر هستند و این ویژگی باعث میشود بازیکن بهجای دلسرد شدن، بیشتر تلاش کند تا الگوهای حملهی باس را یاد بگیرد، بدون اینکه جریمهی سنگینی بابت شکست دریافت کند.
در مجموع، این ویژگی در The First Berserker: Khazan چیزی است که تعادلی عالی بین سبک سولزلایک و سولزلایت ایجاد کرده است. هیچ بخشی از چالش باسفایتها حذف نشده، اما ترس از رویارویی با آنها کمتر شده چون نگرانی از دست رفتن کامل XP وجود ندارد.
منبع: Screenrant
source