بازی ماراتن بانجی پرت و پلای محض است و بهتر است حتی دربارهی آن صحبت هم نکنیم. هیچ کس در این دوره و زمانه یک بازی آنلاین تیراندازی دیگر نمیخواهد، اما فیلم کوتاهی که توسط کارگردان آن اپیزود «شاهد» (The Witness) معروف سری Love, Death, Robots ساخته شده باشد مثلش کم پیدا میشود. بازی ماراتن به همراه یک فیلم کوتاه معرفی شد که بیشوخی میگوییم، اگر بهترین انیمیشن تاریخ نباشد، با اختلاف بهترین فیلم امسال است.
استودیوی بازیسازی بانجی که بیشتر آنها را به خاطر مجموعه بازیهای «هیلو» و «دستینی» میشناسیم، دیشب از جدیدترین ساختهشان بهنام «ماراتن» (Marathon) رونمایی کرد. گیمپلی ماراتن هر قدر هم خوب و مکانیکهای تیراندازی در آن شگفتانگیز باشد، بازی در اساس یک تیراندازی آنلاین چند نفره است و بقایش در این حوزهی اشباع شده زیر سوال. به غیر از طرفداران دوآتشهی بانجی، کسی دیروز بعد از تماشای گیمپلی ماراتن ذوق زده از پای برنامه بلند نشد که بخواهد در لحظه برای نسخهی آزمایشی ثبت نام و هر چه سریعتر این بازی آنلاین تکراری را تجربه کند.
چیزی که از همان ابتدای برنامهی معرفی بازی ماراتن همه را شگفتزده کرد، کارگردانی هنری بازی بود. بازی ماراتن یکی از خاصترین و تازهترین سبکهای هنری ممکن را دارد؛ طوری که از نظر بصری چیزی مثل آن را ندیدهایم. از ویدیوگیم هم صحبت نمیکنیم، تا به حال مثل آن را در هیچ رسانهی خلاقی ندیدهایم.
این سبک هنری عالی در کنار کارگردانی شگفتانگیز «آلبرتو میلگو» و توانایی وحشتناک استودیویش در ساخت انیمیشن قرار گرفته تا فیلم کوتاهی که برای بازی ماراتن ساخته شده، یکی از بهترین تصاویر متحرکی باشد که تا به حال چشم انسان بهخود دیده است.
از همان چند ثانیهی ابتدایی که فیلم کوتاه ماراتن شروع میشود، بدون اینکه پیشزمینهای داشته باشید و چیزی از فیلم بدانید، متوجه میشوید فیلم را چه کسی ساخته است. دو سه انیمیشن معروف دیگر آلبرتو میلگو، یعنی همان فیلمهای «شاهد» و «جیبارو» در سری «عشق، مرگ و رباتها» و فیلم کوتاه خودش «برف پاک کن» که اسکار بهترین انیمیشن را دارد، از نظر قدرت انیمیشن و سبک هنری مثال ندارند، و فیلم ماراتن حتی پا را از کارهای گذشتهی این تیم هم فراتر میگذارد.
حرکت و انیمیشن در فیلم بهقدری واقعی است، که اگر دوربین جلوی چند انسان میگذاشتیم و از آنها فیلمبرداری میکردیم، حرکاتی این قدر روان نمیگرفتیم. فیلم برخلاف انتظارمان نهتنها داستان هم دارد، بلکه داستانش بسیار خوب است و از قدرت مدیوم بصری سینما بهبهترین شکل استفاده میکند و بدون یک خط دیالوگ، داستانی کامل، جذاب و درگیرکننده و حتی با پیچش تحویلمان میدهد. کارگردانی، نور، رنگ و موسیقی همه و همه در این فیلم بینقص است.
خواهشا ویدیویی که در ادامه خودمان آپلود کردهایم را نبینید و نسخهی 4K آن را از منبعش و روی بزرگترین صفحهای که دور و برتان پیدا میشود تماشا کنید.
source