استودیوی بانجی (Bungie) بالاخره از تاریخ انتشار بازی تیراندازی اولشخص جدید خود یعنی ماراتن (Marathon) رونمایی کرد.
پیش از آنکه بانجی با مجموعهی هیلو شناخته شود، با بازیهایی مثل Pathways Into Darkness و سهگانهی کلاسیک Marathon وارد دنیای تیراندازی اولشخص شده بود. در حالی که این استودیو در دههی گذشته مشغول توسعهی بازی دستینی و دنبالهی آن بود، حالا با بازی جدید مجموعهی ماراتن به ریشههای خود بازگشته است. هواداران مدتهاست از وجود بازی جدید ماراتن باخبر هستند، اما تاکنون جزئیات کمی از این پروژه منتشر شده بود. با به پایان رسیدن داستان اصلی بازی دستینی ۲ با بستهی الحاقی The Final Shape در سال گذشته، انتظار میرفت که بالاخره نوبت به درخشش ماراتن برسد. اکنون این انتظار به پایان رسیده و بانجی برای اولین بار اطلاعات کاملتری از این بازی ارائه داده؛ از جمله اینکه این بازی چیست و دقیقاً چه زمانی منتشر خواهد شد.
طبق اطلاعات منتشرشده از سوی بانجی، ماراتن در تاریخ ۲۳ سپتامبر (۱ مهر) سال جاری منتشر خواهد شد. در داستان بازی آمده که یک کشتی فضایی عظیم در مدار پایین روی یک مستعمرهی گمشده در Tau Ceti IV آمده است. 30 هزار فردی که این مکان را خانه مینامند، بدون هیچ اثری ناپدید شده و سیگنالهای عجیب و غریب به آرتیفکتهای مرموز، هوش مصنوعی که مدتها خاموش بوده و گنجینهای از ثروتهای ناگفته اشاره میکنند. شما یک مزدور سایبرنتیک هستید که در مبارزه برای بقا و ثروت به سوی ناشناختهها میروید.
یک تیراندازی پرزرق و برق
این بازی در ژانر اکسترکشن شوتر یا تیراندازی مبتنی بر استخراج طراحی شده، به این معنا که بازیکنان باید یکی از شش شخصیت موسوم به رانر با ویژگیهای خاص خود را انتخاب کنند. هر مسابقه بهصورت تیمی و سهنفره انجام میشود و هدف، کاوش در نقشههایی پر از دشمنان کنترلشده توسط هوش مصنوعی و دیگر بازیکنان است. تعداد بازیکنان بسته به نقشه متفاوت است، اما نقشهی Dire Marsh که در تریلر گیمپلی بازی تمرکز زیادی روی آن شده بود، از حداکثر ۱۸ بازیکن در یک مسابقه پشتیبانی میکند. هدف نهایی، جمعآوری آیتمها و فرار از نقشه به سلامت است.
ماراتن دارای سبک هنری روشن و رنگارنگی است که در تضاد با بسیاری از بازیهای تیراندازی مدرن به نظر میرسد. بازیکنان میتوانند از طیف گستردهای از سلاحها و تواناییهای ویژه برای نابود کردن دشمنان استفاده کنند؛ برخی از این حملات شباهت زیادی به آنچه در بازیهای دیگر این استودیو، مانند دستینی دیده میشود دارند. با توجه به چیزهایی که تاکنون نمایش داده شده، میتوان گفت طرفداران گانپلی خاص بانجی، انتظار تجربهای هیجانانگیز را در ماراتن خواهند داشت.
موفقیت یا شکستی دوباره؟
با این حال، برخی نسبت به ماراتن تردید دارند. بعضی از افراد آن را با بازی شکستخوردهی کنکورد (Concord) مقایسه کردهاند و برخی تنها نکتهی برجستهی آن را طراحی بصری آن دانستهاند. البته هنوز برای قضاوت نهایی دربارهی موفقیت یا شکست این بازی خیلی زود است، اما خوشبختانه هواداران لازم نیست تا ۲۳ سپتامبر صبر کنند تا بازی را امتحان کنند زیرا یک نسخهی دمو از بازی قرار است در تاریخ ۲۳ آپریل (۳ اردیبهشت) برای کسانی که دعوتنامه دریافت میکنند، در دسترس قرار گیرد.
در این میان اولین فیلم سینمایی کوتاه بازی نیز منتشر شده که نشاندهندهی تعهد تیم سازنده به داستان گویی غنی در داخل و خارج از بازی است. این فیلم کوتاه سینمایی توسط آلبرتو میلگو و استودیوی انیمیشنسازی او با نام pinkman.tv نوشته و کارگردانی شده است. آلبرتو میلگو گفت:
وقتی برای اولین بار در مورد جهان و شخصیت های ماراتون خواندم، همه چیز را به طرز عجیبی شاعرانه و مرموز یافتم. مفاهیم بیهودگی و استقامت بلافاصله به ذهنم خطور کرد و در مورد آن نیازی فوری به نوشتن احساس کردم. دیدن آثار هنری فوقالعاده جسورانه و پر جنب و جوش تیم بازی، یک ارتباط فوری ایجاد کرد. همهی اینها عمیقا الهامبخش و قابل تامل است.
بازی ماراتن در ۲۳ سپتامبر (۱ مهر) سال جاری به عنوان یک بازی پولی برای پلیاستیشن ۵، ایکسباکس سری ایکس/اس و رایانههای شخصی منتشر خواهد شد. همچنین بانجی اعلام کرده که این بازی دارای ویژگی کراسپلی و کراسسیو کامل خواهد بود. علاقهمندان میتوانند از طریق دیسکورد برای تجربهی دمو ثبتنام کنند. میتوانید در ادامه تریلرها و تصاویر منتشر شده را مشاهده کنید.
منبع: Gematsu
source