جهان دیجیتالی شده. افراد، موسسات و شرکت‌ها برای معرفی خود و کسب و کارشان سایت اینترنتی می‌سازند و برای آن‌که سایت‌شان بالاتر و زودتر از سایت رقبا در موتورهای جست‌و‌جو نمایش داده شود دست به دامن متخصصان سئو می‌شوند و میلیون‌ها تومان هزینه می‌کنند. دانش سئو هر روز گسترده‌تر و عمیق‌تر از قبل می‌شود. برای شناخت کامل، آشنا شدن با تکنیک‌ها و تسلط بر آن‌ها باید مطالعه کرد و تغییرات موتور جست‌و‌جوی گوگل را زیر نظر گرفت. این دانش به قدری پویاست که ممکن است قوانین، تکنیک‌ها و شگردهایی که مفید و کاربردی هستند مدتی بعد بلااستفاده و بی‌تاثیر شوند. پس مطالعه‌ی بهترین کتاب‌های آموزش سئو برای فعالان این حوزه و کسانی که در ابتدای راه هستند اهمیت زیادی دارد.

سئو چیست؟

بهینه‌سازی موتور جست‌و‌جو یا سئو (SEO) به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که با به کار گرفتن آن‌ها صفحات وب‌سایت یا یک صفحه‌ی وب‌سایت در نتایج جست‌و‌جوی موتورهای جست‌و‌جوبالاتر از رقبا دیده می‌شود. وب‌سایت‌هایی که بالاترین مکان و بیشترین تکرار در صفحات نتایج جست‌و‌جو را دارند، بازدیدکننده‌ی بیشتری از طریق موتورهای جست‌و‌جو به دست می‌آورند. افزایش تعداد بازدیدکنندگان باعث بالا رفتن درآمد وب‌سایت‌ها هستند.

مردم جهان روزانه بین شش تا هفت میلیارد بار از موتورهای جست‌وجو استفاده می‌کنند. هفتاد تا هشتاد درصد جست‌و‌جوگران به لینک‌هایی که به صورت تبلیغ توسط موتورهای جست‌و‌جو از جمله گوگل نشان داده می‌شوند، نگاه نمی‌کنند. کسی که از طریق کلیک کردن روی لینک در موتورهای جست‌و‌جو وارد سایتی خاص می‌شود در مقایسه با فردی که بازاریابان به سراغ‌اش رفته‌اند هزینه‌ی کمتری دارد.

تکنیک‌های بهینه‌سازی موتورهای جست‌و‌جو (SEO)

بر اساس آماری که سایت OPTIFY منتشر کرده بیش از 60 درصد کلیک‌ها تنها روی پنج نتیجه‌ی اول موتور جست‌و‌جوی گوگل است. پس قرار گرفتن در صفحه‌ی اول گوگل مهم است. برای رسیدن به این هدف باید به‌روز بود. تکنیک‌های سئو یک سایت بر اساس تجزیه و تحلیل آن سایت و سایت رقبا، استراتژی ساخت بک‌لینک و… انتخاب می‌شوند. برای قرار گرفتن در صفحه‌ی اول گوگل باید تکنیک‌هایی مثل مدت ماندگاری کاربر در سایت، نرخ کلیک سایت، درگیر کردن کاربر با سایت و… را اجرا کرد.

 بهترین کتاب‌های آموزش سئو

1- «سئو 2020»کتاب «سئو 2020» کتاب‌های آموزش سئو

آدام کلارک نویسنده و متخصص سئوی شناخته شده‌ای است. او بیش از 10 سایت پیش سایت کسب‌و‌کار خانوادگی‌اش را در صفحه‌ی اول موتور جست‌و‌جوی گوگل قرار داد و از این طریق به کارشناس برجسته‌ی بهینه‌سازی موتورهای جست‌و‌جو تبدیل شد.

او از روش‌هایی که امتحان‌شان را در سایت خانوادگی پس داده بودند استفاده کرد و بعد از سئو کردن سایت‌های فروشگاه‌های گوناگون، هتل‌های زنجیره‌ای، شرکت‌های چندملیتی و برندهای شناخته شده مدیران سایت‌ها و کارشناسان را شگفت‌زده کرد.

آدام کلارک معتقد است علی‌رغم این‌که یادگیری سئو سخت است اما تازه‌کاران یا کارآموزان می‌توانند از کتاب «سئو 2020» در زمینه‌ی بازاریابی اینترنتی و سئو استفاده کنند تا رتبه، ترافیک و فروش سایت‌شان بهبود یابد.

نویسنده در کتاب دوازده فصلی‌اش ابتدا مفاهیم پایه‌ای که مطلع بودن از آن‌ها ضروری است را با زبانی ساده شرح داده، سپس نحوه‌ی انتخاب کلمات کلیدی بهتر و موثر را یاد می‌دهد، بعد روش‌های لینک‌سازی مبتدی و پیشرفته را به تفصیل بیان می‌کند، درباره‌ی ترفندهایی که برای سئو و رتبه‌بندی کسب و کار محلی به کار می‌آیند می‌گوید و در انتها از تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر بهبود سئو سایت صحبت می‌کند.

متخصص نامدار سئو به دو دلیل مهم‌ترین قدم سئو را جست‌و‌جوی کلمات کلیدی می‌داند. 1- اگر در انتخاب کلمات کلیدی اشتباه شود و ‌سایت رتبه‌ی بالایی بگیرد زمان و انرژی فراوانی استفاده شده بدون آن‌که ترافیک سایت را بیشتر کند. 2- بدون فکر نباید رقابت‌پذیری کلمات کلیدی را بررسی کرد. برای فهم آن‌که برخی کلمات رقابتی نیستند که بتوان با استفاده از آن‌ها رتبه‌بندی شد یا روی صفحه‌ی اول موتور جست‌و‌جو قرار گرفت، وقت و انرژی زیادی روی کلمات کلیدی خاص صرف خواهد شد.

یک کتاب خوب برای تولید محتوا، «سئو 2020» که با ترجمه‌ی صادق مهدیلو توسط نشر برآیند منتشر شده، می‌خوانیم:

«هزار راه برای یافتن کلمات کلیدید وجود دارد. قبل از اینکه در گوگل کلمات کلیدی با بار ترافیکی پیدا کنید، ابتدا فهرستی از کلمات کلیدی بالقوه مرتبط با کسب و کار خود را فهرست کنید. مرتبط بودن، موضوع بسیار مهمی است. صرف زمان برای پیدا کردن ترفندها و روش‌های متنوع‌تر سبب می‌شود مخاطبان با کلمات کلیدی نامرتبط مواجه نشوند.»

کتاب سئو 2020 اثر آدام کلارک انتشارات برآیند

2- «سئو (بهترسازی موتور جستجو) و بازاریابی آن در یک هفته»کتاب «سئو و بازاریابی آن در یک هفته» کتاب‌های آموزش سئو

سئو هر روز مهم‌تر می‌شود. چرا؟ چون رقابت میان شرکت‌ها برای رسیدن به قله و جلب نظر مشتری، تصاحب بازار و افزایش درآمد شدید و فشرده است. از این رو صاحبان کسب و کار بیش از پیش به متخصصان سئو برای بهینه‌سازی موتور جست‌و‌جو نیاز دارند تا نام کسب‌و‌کارشان در سه گزینه‌ی اول صفحه‌ی نخست موتور جست‌و‌جوی گوگل قرار بگیرد.

حالا کسانی که می‌خواهند برای سایتی خاص بازدیدکننده پیدا کنند تا بیشتر از قبل دیده شود و پول بیشتری درآورند باید با روش‌های بهینه‌سازی موتور جست‌و‌جو آشنا باشند. سایت را به نسبت الگوریتم‌های موتورهای جست‌و‌جو ساختاربندی کنند تا نظر آن‌ها را جلب کند و رتبه‌ی سایت مورد نظر زا بالا ببرند.

نیک اسمیت یکی از بهترین متخصصان سئو و نویسنده‌ی کتاب‌هایی در این زمینه کتاب «سئو (بهترسازی موتور جستجو) و بازاریابی آن در یک هفته» را طوری نوشته که مخاطب بتواند بعد از یک هفته با تکنیک‌های اصلی سئو آشنا شود و از آن‌ها برای جذب مخاطب و قرار گرفتن در صفحه‌ی اول موتور جست‌و‌جوی گوگل استفاده کند.

نویسنده هر فصل را به یک روز اختصاص داده. او در فصل جمعه مقدمه‌ای درباره‌ی موتورهای جست‌و‌جو و سئو نوشته. در فصل شنبه جست‌و‌جوی کلیدواژه‌ها را شرح داده و ریزه‌کاری‌ها و روش‌های کمتر شناخته شده اما کاربردی را معرفی می‌کند. در فصل یکشنبه به موضوع بهینه‌سازی بر-صفحه را توصیف می‌کند. در فصل دوشنبه بهینه‌سازی خارج-صفحه را توضیح می‌دهد. در فصل سه‌شنبه راز و رمز هدایت ترافیک اینترنتی به تارنمای خاص را می‌آموزد. در فصل چهارشنبه ماجرای ترافیک پرداخت به ازای هر کلیک و چگونگی سود بردن از ان را با جزئیات می‌گوید. در فصل پنجشنبه به تفصیل درباره‌ی مونیتور و مدیریت کردن پیشرفت گفته است.

یکی از کتاب‌های خواندنی آموزش سئو، در «سئو (بهترسازی موتور جستجو) و بازاریابی آن در یک هفته» که با ترجمه‌ی سپهر رحیمیان توسط انتشارات شرکت چاپ و نشر بازرگانی منتشر شده، می‌خوانیم:

«تعجبی ندارد که در این فهرست، گوگل اول است. جستجو کردن و آگهی‌های PPC شیوه‌های اصلی درآمدزایی گوگل هستند. وقتی کسی کلیدواژه‌ای را تایپ می‌کند، دو نتیجه اول، در فهرست صفحه نتایج، مطعلق به تبلیغات است و همه‌ لینک‌های راست صفحه، لینک تبلیغاتی‌ست. این شبکه جستجوی گوگل است. گوگل همچنین آگهی‌های خود را در میلیون‌ها صفحه در سرتاسر وب دارد. این شبکه ویترینی گوگل است.»

3- «سئوی پیشرفته / حاصل 15 سال تجربه‌ یک متخصص»

کسب تجربه و به کار گرفتن آن یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت در سئو است. محسن کریمی که دست کم دو دهه در حوزه‌ی بهینه‌سازی موتورهای جست‌و‌جو کار کرده و تجربه اندوخته در کتاب «سئوی پیشرفته / حاصل 15 سال تجربه‌ یک متخصص» روش‌ها و تکنیک‌های تحلیل و تدوین استراتژی‌ها را یاد می‌دهد و نکات مهم، سودمند و کاربردی درباره‌ی سئوی داخلی و خارجی در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

نویسنده در فصل اول کتاب‌اش تحلیل و تدوین استراتژی سئو، در فصل دوم سئوی داخلی تکنیکال، در فصل سوم محتوا، در فصل چهارم سئوی خارجی، در فصل پنجم سئوی محلی و در فصل ششم و پایانی نکات تکمیلی را در دسترس مخاطب قرار می‌دهد.

محسن کریمی به مخاطب یادآوری می‌کند که تشخیص آن‌که مخاطبان سایت چه افرادی هستند و چه خواسته‌هایی دارند مهم است، چون مسیر صحیح برای به پیش رفتن را در اختیار می‌گذارد.

یکی از بهترین کتاب‌های آموزش سئو، در بخشی از «سئوی پیشرفته / حاصل 15 سال تجربه‌ یک متخصص» که توسط موسسه‌ی فرهنگی هنری دیباگران تهران منتشر شده، می‌خوانیم:

«مثلاً برای فروشگاه خودتان که فروش کتاب است دامنه ketabforoshi.com را انتخاب کنید. حال اگر برای شروع بودجه‌ای برای تبلیغات و برندینگ گذاشته باشید و دیگران نام سایت شما که کتاب‌فروشی است را بشنوند و بخواهند سراغ شما بیایند اکثراً در گوگل این نام را جستجو می‌کنند و چون این نام خود یک کلمه کلیدی رقابتی است نمی‌توانند سایت شما را پیدا کنند و تمام هزینه‌های تبلیغات و برندینگ شما از بین می‌رود و چون نتوانستید بازدیدکننده‌های خوبی بدست بیاورید در سئو هم دچار یک شکست می‌شوید.»

کتاب سئوی پیشرفته حاصل 15 سال تجربه یک متخصص اثر محسن کریمی انتشارات دیباگران تهران

4- «افزایش سئو و سرعت سایت مثل موشک»

در این کتاب با روش‌های نوین آنالیز، بهبود و افزایش سرعت سایت آشنا خواهید شد. مهرداد شه‌شناس و روزیتا شه‌شناس که از فعالان نامی و با تجربه‌ی سئو هستند کتاب را به گونه‌ای نوشته‌اند که هم‌زمان برای تازه‌کارها و با تجربه‌ها مفید و سودمند باشد.

مخاطب بعد از مطالعه‌ی کتاب با عوامل تاثیرگذار در سرعت سایت، ابزارهای آنالیز و تعیین سرعت سایت، روش‌های مختلف افزایش سرعت سایت، معرفی و بررسی بخش‌های مختلف و خطااهای جی تی متریکس، معرفی و بررسی بخش‌های مختلف جی تی متریکس، امتیازات جی تی متریکس به سایت، بررسی و آنالیز گزارش جی تی متریکس، بررسی انواع معیارها و خخطاهای جی تی متریکس، معیارها و خطاهای PAGE SPEED SCORE معیارها و خطاهای YSLOW SCORE و… آشنا خواهد شد.

نویسندگان افزونه‌های افزایش سرعت و سئوی اتوماتیک سایت مثل افزونه‌ی وردپرس WP ROCKER، افزونه‌ی وردپرس AUTO PTIMIZE، افزونه‌ی بهینه‌سازی دیتابیس وردپرس WP OPTIMIZE و افزونه‌ی سئو JCTT OPTIMIZE را معرفی می‌کنند و روش کارشان را شرح می‌دهند. همچنین درباره‌ی اسکریپت‌های خارجی مثل تبلیغات، فایل‌های فلش، کد نمایش فیلم در سایر سایت‌ها، فونت‌های خارجی، لوگوی اینماد و ساماندهی، امنیت وب سایت و… با جزئیات گفته‌اند. آن‌ها معتقدند مخاطب بعد از مطالعه‌ی کتاب با این نکات به خوبی آشنا خواهند شد:

  • عوامل تاثیرگذار در سرعت سایت
  • ابزارهای آنالیز و تعیین سرعت وب‌سایت
  • روش‌های مختلف افزایش سرعت سایت
  • معرفی و بررسی بخش‌های مختلف و خطاهای جی تی متریکس
  • معرفی و بررسی بخش‌های مختلف جی تی متریکس
  • امتیازات جی تی متریکس به سایت
  • بررسی و آنالیز گزارش جی تی متریکس
  • بررسی انواع معیارها و خطاهای جی تی متریکس
  • معیارها و خطاهای PageSpeed Score
  • معیارها و خطاهای YSlow Score

یکی از کتاب‌های خوب آموزش سئو، در بخشی از «افزایش سئو و سرعت سایت مثل موشک» که توسط انتشارات سنجش امیرکبیر منتشر شده، می‌خوانیم:

«اگر فرد تنبلی هستید یا سئوی سایت خود را به فرد تنبلی می‌سپارید بهترین کار نصب اینگونه افزونه‌ها می‌باشد، که می‌تواند در دراز مدت و با افزایش بازدید وب‌سایت، تاثیر خود را بر هاست و سرور بگذارد و منابع سرور را اشغال کند، نصب اینگونه افزونه‌ها برای سایت‌های جدید و کم بازدید قابل قبول می‌باشد اما این سایت‌ها هم بعد از مدتی رشد می‌کنند و جزو سایت‌های بزرگ می‌شوند.»

منبع: دیجی‌کالا مگ

source

توسط chehrenet.ir