به ازای هر بازیای که در قفسههای فروشگاهها قرار گرفته و یا به صورت دیجیتالی منتشر میشوند، بازیهای بیشتری وجود دارد که در اواسط تولید کنار گذاشته شدهاند. کتاب «بازیهایی که عرضه نشدند» (The Games That Weren’t)، نوشتهی فرانک گاسکینگ (Frank Gasking)، یک بررسی جامع از بیش از ۸۰ بازی ویدیویی منتشر نشده است که دورهای ۴۰ ساله را از سال ۱۹۷۵ تا ۲۰۱۵ در بر میگیرد. این کتاب ۶۴۴ صفحهای به داستانهای پشت این آثار گمشده در پلتفرمهای مختلف از جمله آرکیدها، کامپیوترهای خانگی، کنسولها، دستگاههای دستی و موبایلها میپردازد.
گاسکینگ که در دههی ۱۹۹۰ وبسایت «بازیهایی که عرضه نشدند» را راهاندازی کرد، گزارشهای دقیقی از بازیهایی که هرگز به دست عموم نرسیدهاند، گردآوری کرده است. این کتاب شامل مصاحبههای عمیق با افسانههای صنعت بازیسازی مانند دیوید کرین (David Crane)، جف مینتر (Jeff Minter) و متیو اسمیت (Matthew Smith) است که بینشهایی درباره چالشهای توسعه و تصمیماتی که منجر به رها کردن این بازیها شدند، ارائه میدهد. علاوه بر این، محتواهای انحصاری مانند پنج طرح از سختافزارهایی که ساخته نشدند نیز در این کتاب گنجانده شده که روایت کتاب را بیشتر غنی میکند.
از نظر بصری نیز این کتاب جذاب است و از کاغذ باکیفیت برای نمایش کانسپتآرتها، اسکرینشاتها و تصاویری که هنرمندان از بازیهای منتشر نشده ساختهاند، استفاده میکند. بسیاری از این تصاویر تا پیش از این دیده نشده بودند و به خوانندگان نگاهی اجمالی از آنچه میتوانست باشد، میدهند. به طور کلی این کتاب، هم به عنوان ادای احترام به کار سخت توسعهدهندگان و هم یادآوری تلخ و شیرین از آنچه میتوانست باشند عمل کرده و آن را برای هر کسی که علاقهمند به تاریخچهی صنعت بازی یا فرآیند خلاقانهی پشت توسعه بازیهای ویدیویی است، خواندنی میکند.
source