مسئول پذیرش شخصی است که وظیفه مدیریت و نظارت بر فرآیند پذیرش مراجعان در سازمان ها و نهادهای مختلف را بر عهده دارد. وظایف این نقش شامل بررسی مدارک مراجعان، ارزیابی نیازهای مراجعان و پاسخگویی به سوالات و برطرف کردن نیاز آنها می شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی نقش مسئول پذیرش، وظایف مسئول پذیرش و شرایط مسئول پذیرش استخدام بپردازیم.

مسئول پذیرش کیست
مسئول پذیرش کیست

مسئول پذیرش کیست

مسئول پذیرش یکی از مهم ترین نقش ها در سازمان ها، موسسات آموزشی و به ویژه بیمارستان ها به شمار می رود. مسئول پذیرش به انگلیسی Receptionist گفته می شود و به عنوان نخستین شخصی که مراجعان با آن در ارتباط هستند، مسئولیت های گسترده ای را بر عهده دارد. مسئول پذیرش باید با مهارت برقراری ارتباط موثر و فن بیان مناسب بتواند تصویری مثبت از سازمان را در ذهن مراجعان ایجاد کند. اگر نمی دانید فن بیان چه کاربردی دارد، پیشنهاد می کنیم مقاله فن بیان چیست را مطالعه کنید.

علاوه بر برقراری ارتباط موثر با مراجعان، مسئول پذیرش می بایست امور اداری و دفتری را انجام دهد. امور اداری و دفتری با توجه به نوع حوزه شغلی متفاوت است، اما به طور کلی امور اداری و دفتری شامل ثبت و بررسی مدارک، تنظیم قرار ملاقات ها و ایجاد هماهنگی با سایر بخش های سازمان است. انجام این امور می بایست بر اساس اصول خاصی انجام شود که ما در دوره آموزش امور اداری و دفتری آریا تهران تمام این اصول را به صورت عملی آموزش خواهیم داد.

در نهایت، مسئول پذیرش می بایست همانند منشی هماهنگی امور اداری، مدیریت ارتباطات، مدیریت اسناد و ثبت اطلاعات را انجام می دهد. در ادامه این مقاله قصد داریم به بررسی تمام وظایف سمئول دفتر و شرایط استخدام مسئول دفتر بپردازیم. در صورتی که نمی دانید وظایف منشی چیست و تفاوت منشی با مسئول پذیرش چیست، پیشنهاد می کنیم حتما مقاله منشی کیست آریا تهران را مطالعه کنید.

با شرکت در دوره آموزش منشی گری آریا تهران می توانید تمام مهارت های مورد نیاز منشی گری و مسئول پذیرش را همراه با مدرک معتبر کسب کنید و از این مدرک برای استخدام در تمام کسب و کارها و جلب اعتماد کارفرما استفاده کنید.

شرح وظایف مسئول پذیرش
شرح وظایف مسئول پذیرش

شرح وظایف مسئول پذیرش

همانطور که گفته شد، برقراری ارتباط با مراجعین و پاسخگویی به سوالات و بر طرف کردن نیاز آنها جزو اولین وظایف مسئول پذیرش در هر حوزه شغلی است. بنابراین مسئول پذیرش می بایست اصول و تکنیک های فن بیان را به خوبی بلد باشد. با شرکت در کلاس فن بیان در تهران می توانید تمام اصول فن بیان را به صورت کاربردی و جامع تحت نظر اساتید مجرب فرا بگیرید و در پایان دوره مدرک فنی و حرفه ای کسب کنید.

وظایف اصلی مسئول پذیرش شامل مدیریت تماس های تلفنی، دریافت و ثبت اطلاعات مراجعین و انجام امور اداری و دفتری است. علاوه بر این، مسئول پذیرش در هر حوزه ای باید اطلاعات مربوط به خدمات و محصولات سازمان را به مراجعین ارائه دهد و در صورت نیاز به آنها مشاوره دهد، نیاز های آنها را برطرف کند و به سوالاتشان پاسخ دهد.

همچنین، مسئول پذیرش می بایست مدارک و اطلاعات مربوط به مراجعین را به صورت الکترونیکی در سامانه و یا نرم افزارهای اداری ثبت کند. برای انجام این وظیفه، تسلط بر مهارت های icdl برای مسئول پذیرش ضروری است. با شرکت در کلاس ای سی دی ال آریا تهران می توانید تمام اصول ای سی دی ال را به صورت عملی همراه با فیلم و جزوه آموزشی فرا بگیرید و با دریافت مدرک icdl فوری فرصت استخدام مسئول پذیرش تهران را در تمام حوزه های شغلی داشته باشید.

شرح وظایف مسئول پذیرش بیمارستان

مسئول پذیرش بیمارستان یکی از نقش های مهم در حوزه بهداشت و درمان به شمار می رود که وظایف متعددی را جهت سازماندهی امور پذیرش بیماران بر عهده دارد. یکی از وظایف اصلی مسئول پذیرش بیمارستان برقراری ارتباط موثر با بیماران و همراهان بیماران است. این شخص باید توانایی برقراری ارتباط با افراد از قشرهای مختلف فرهنگی را داشته باشد و بتواند با صبر و حوصله به سوالات و نگرانی های همراهان بیماران پاسخ دهد و اطلاعات و مشاوره های لازم را به آنها ارائه دهد.

یکی دیگر از وظایف اصلی مسئول پذیرش، مدیریت اطلاعات و ثبت سوابق بیماران است. مسئول پذیرش باید با دقت اطلاعات پزشکی بیماران را از همراهان بیمار دریافت کند و در سیستم های مدیریتی و نرم افزارهای اداری با استفاده از مهارت ای سی دی ال ثبت ومدیریت کند. برای آشنایی بیشتر با مهارت ای سی دی ال و یادگیری آن به صورت مقدماتی می توانید به صفحه اموزش ای سی دی ال مراجعه کنید و ویدیوهای رایگان ای سی دی ال را مشاهده کنید.

همچنین، مسئول پذیرش باید تا حدودی با اصول حسابداری آشنا باشد و بتواند کارهای پرداختی و مالی بیماران را تا حدودی انجام دهد. اگر با اصول حسابداری آشنا نیستید، شرکت در دوره حسابداری فنی حرفه ای آریا تهران بهترین فرصت برای یادگیری تمام اصول حسابداری همراه با مدرک فنی و حرفه ای می باشد. علاوه بر این وظایف، مسئول پذیرش باید اطلاعات مهم بیماران را به پزشک و یا پرستار مربوطه ارائه دهد. این اطلاعات مهم شامل تاریخچه پزشکی و سوابق درمانی می باشد.

شرح وظایف مسئول پذیرش درمانگاه

وظایف گفته شده از جمله برقراری ارتباط، ثبت اطلاعات در سیستم، انجام امور اداری و دفتری و… وظایفی هستند که تمام مسئول های پذیرش در هر حوزه شغلی از جمله مسئول پذیرش درمانگاه باید داشته باشند. در این قسمت قصد داریم وظایف دیگر مسئول پذیرش درمانگاه را بررسی کنیم.

یکی از وظایف مهم مسئول پذیرش بیمارستان و به ویژه درمانگاه، اخذ رضایت نامه از بیماران یا سرپرستان قانونی آنها است. این مرحله در فرآیند پذیرش، به ویژه در موارد جراحی های الکتیو و اورژانس و بستری های طولانی مدت یا درمان های خاص اهمیت دارد. رضایت نامه ها به بیمارستان این امکان را می دهند که بدون دغدغه حقوقی، خدمات درمانی لازم را به بیماران ارائه دهند.

همچنین، سیستم شماره دهی بیمارستان، یکی از بخش های مهم مدیریت اطلاعات بیماران و جواب آزمایش بیماران است. در هنگام پذیرش، مسئول پذیرش درمانگاه موظف است که به هر بیمار یک شماره منحصر به فرد اختصاص دهد که این شماره به عنوان شناسه رسمی بیمار در طول درمان و پس از آن مورد استفاده قرار می گیرد. این فرآیند به تسهیل مدیریت پرونده ها، دسترسی به اطلاعات و پیگیری روند درمان کمک می کند.

وظایف مسئول پذیرش هتل

مسئول پذیرش هتل شخصی است که در بخش رسپشن یا پذیرش وظیفه راهنمایی مسافران و مراجعین هتل را بر عهده دارد. مسئول پذیرش هتل به انگلیسی Hotel receptionist گفته می شود. مسئول پذیرش هتل وظایفی از جمله خوش آمدگویی به مهمانان و برنامه ریزی برای ورود بهتر آنها به اتاق، پاسخ به تمامی تلفن های مستقیم، مطلع کردن مهمانان درباره نرخ هر شب اقامت در هتل و ثبت تمامی اطلاعات مسافران در سیستم هتل را بر عهده دارد. با مراجعه به وب سایت های مختلف می توانید نقاشی مسئول پذیرش هتل و عکس مسئول پذیرش هتل را مشاهده کنید.

حقوق مسئول پذیرش هتل در ایران به عوامل مختلفی مانند نوع هتل، موقعیت جغرافیایی هتل، تجربه کاری و مهارت های متقاضی بستگی دارد. معمولا در هتل های کوچک با سطح کاری متوسط، حقوق مسئول پذیرش بین ۷ الی ۱۰ میلیون تومان در ماه است. اما در هتل های لوکس یا بین المللی، حقوق مسئول پذیرش بین ۲۰ الی ۲۵ میلیون تومان خواهد بود. همچنین، در برخی از هتل ها مسئول پذیرش مزایایی از جمله بیمه، پاداش و حق استفاده از خدمات هتل را خواهد داشت.

باتوجه به وظایفی گفته شد می توان گفت وظایف مسئول پذیرش با وظایف مسئول دفتر متفاوت است. اگر نمی دانید مسئول دفتر کیست و چه وظایفی را بر عهده دارد، پیشنهاد می کنیم مقاله شرح وظایف مسئول دفتر را مطالعه کنید.

استخدام مسئول پذیرش
استخدام مسئول پذیرش

استخدام مسئول پذیرش

برای استخدام در موقعیت مسئول پذیرش، داشتن حداقل مدرک دیپلم الزامی است. داشتن مدارک تحصیلی بالاتر در رشته های مرتبط مانند مدیریت، روانشناسی یا زبان های خارجه می تواند یک مزیت محسوب شود. متقاضی باید از نظر سنی در بازه ۲۰ الی ۳۵ باشد. یکی از شرایط مهم استخدام در این شغل داشتن مهارت های ارتباطی قوی است. متقاضی باید با توجه به وظایفی که گفته شد، فن بیان خوب و مناسب داشته باشد و بتواند نیازهای آنها را به درستی شناسایی و پاسخ دهد. به همین دلیل در بسیاری از مصاحبه های استخدامی، کارفرماها فن بیان متقاضی را بررسی می کنند.

علاوه بر فن بیان، یکی دیگر از شرایط مهم استخدام مسئول پذیرش توانایی کار با نرم افزارهای مهم اداری مانند نرم افزار ورد و اکسل است. مسئول پذیرش با استفاده از نرم افزارهای اداری می تواند تمامی اطلاعات و داده های مهم را در این نرم افزارها ثبت و مدیریت کند. اگر نمی دانید برنامه ورد چیست و چگونه می توان از آن استفاده کرد، پیشنهاد می کنیم مقاله برنامه word رامطالعه کنید. همچنین، ما در صفحه اکسل چیست، همه چیز درباره اکسل و کاربرد آن برای مسئول پذیرش را بررسی کرده ایم.

همانطور که گفته شد مسئول پذیرش همانند منشی فرصت های شغلی زیادی در حوزه های متفاوت دارد. در ادامه فرصت های شغلی مسئول پذیرش را در برخی از حوزه ها بررسی می کنیم. همچنین، اگر به دنبال فرصت های شغلی منشی هستید، پیشنهاد می کنیم مقاله شرایط استخدام منشی را مطالعه کنید.

استخدام مسئول پذیرش در بیمارستان

برای استخدام مسئول پذیرش بیمارستان، متقاضی باید حداقل مدرک دیپلم و یا کارشناسی در رشته های مرتبط با درمان را داشته باشد و مهارت های فن بیان، ثبت اطلاعات در سیستم و توانایی کار با کامپیوتر را به خوبی بلد باشد. اگر نمی دانید کامپیوتر چیست و در مراکز درمانی چگونه می توان از آن استفاده کرد، پیشنهاد می کنیم مقاله کامپیوتر آریا تهران را مطالعه کنید.

همچنین، با مراجعه به صفحه دانلود رایگان آموزش کامپیوتر صفر تا صد می توانید فیلم های رایگان کار با کامپیوتر را مشاهده و در کمترین زمان بدون هیچ هزینه ای کار با کامپیوتر را یاد بگیرید. علاوه بر این شرایط، تایپ سریع نیز یکی از شرایط مهم دیگر برای کارفرما است، زیرا دربیمارستان به دلیل حجم بالای کار مسئول پذیرش باید به سرعت اصلاعات را در سیستم وارد و ثبت کند.

به همین دلیل می بایست مسئول پذیرش بیمارستان مهارت تایپ سریع را داشته باشد. با شرکت در کلاس آموزش تایپ ده انگشتی آریا تهران، می توانید این مهارت را به صورت کامل و عملی فرا بگیرید و در پایان دوره مدرک فنی و حرفه ای خود را دریافت کنید و از آن برای ایجاد رزومه قوی تر استفاده کنید.

استخدام مسئول پذیرش آزمایشگاه

متقاضیان علاقه مند به این حوزه برای استخدام باید شرایط مشخص شده ای را داشته باشند. یکی از این شرایط داشتن مدرک کارشناسی در رشته های مرتبط با آزمایشگاه از جمله بیوتکنولوژی، بیوشیمی، زیست شناسی، شیمی، علوم آزمایشگاهی، میکروبیولوژی می باشد. علاوه بر این، مسئول پذیرش آزمایشگاه باید بر بیمه های پایه و بیمه های تکمیلی مسلط باشد.

همچنین مسئول پذیرش آزمایشگاه می بایست مسلط به نسخه خوانی و با شرایط انجام آزمایشات آشنا باشد. همانطور که گفته شد مسئول پذیرش به ویژه مسئول پذیرش آزمایشگاه می بایست تسلط کافی بر نرم افزار اکسل داشته باشد

سوالات متداول

مسئول پذیرش چیست؟

مسئول پذیرش شخصی است که در مراکز خدماتی مانند بیمارستان ها، هتل ها و… وظیفه انجام امور اداری و دفتری، ثبت و مدیریت اطلاعات مراجعان و پاسخگویی به مراجعان را بر عهده دارد.

معنی مسئول پذیرش به انگلیسی چیست؟

مسئول پذیرش به انگلیسی Receptionist گفته می شود

کار مسئول پذیرش چیست؟

کار مسئول پذیرش شامل انجام امور اداری و دفتری سازمان، ثبت و مدیریت اطلاعات مراجعان، پاسخگویی به مراجعان و برطرف کردن نیازهای مراجعان می شود.

وظایف مسئول پذیرش چیست؟

وظایف مسئول پذیرش شامل انجام امور اداری و دفتری، انجام کارهای کامپیوتری، ثبت و مدیریت اسناد و اطلاعات، پاسخگویی به مراجعان و تهیه گزارش است.

source

توسط chehrenet.ir