از «غیرممکن برای اقتباس» تا «هالیوود نمیتواند از آن دست بکشد»، بازیهای ویدیویی راه درازی را در دنیای سینما پیمودهاند. موفقیتهایی مانند برادران سوپر ماریو، فالاوت، لست آو آس و به ویژه آرکین که به استانداردی طلایی در روایت داستانهای چندرسانهای و انیمیشن تبدیل شده، تعریف جدیدی از اقتباسهای ساخته شده از بازیهای ویدیویی ارائه دادهاند. استودیوها یک درس مهم آموختهاند و آن هم این است که راز موفقیت در تعادل است. با جلب توجهی طرفداران قدیمی و تازهواردها، آنها اثری تازه و جذاب خلق کردهاند که در عین حال به منبع اصلی احترام میگذارد. بازیهای مستقل نیز، با خلاقیت و عمق احساسیشان، این پتانسیل را دارند که در قالب فیلم یا سریال بدرخشند. در اینجا چند بازی مستقل آوردهایم که شایستهی حضور در مرکز توجه چه در قالب لایواکشن و چه در قالب انیمیشن هستند.
8. Season: A Letter To The Future / اثری جادهای برای عصر مدرن
تهیهکننده: Scavengers Studio / سازنده: Scavengers Studio
سال انتشار: 2023
پلتفرم: PC, PS4, PS5
این بازی بازیکنان را دعوت میکند تا لحظهای توقف کنند، به دنیای اطراف خود بیندیشند و در جهانی که در آستانهی دگرگونی است، غرق شوند. این بازی بازیکنان را در نقش استل (Estelle)، زن جوانی که برای نخستین بار از روستای دورافتادهی خود خارج میشود، قرار میدهد. مأموریت او ثبت و مستندسازی دنیایی که میشناسد، پیش از آنکه یک فاجعهی مرموز و قریبالوقوع آن را برای همیشه دگرگون کند. با یک دوچرخه و مجموعهای از ابزارهای ضبط، استل از مناظر گوناگونی عبور میکند و خاطرات را از طریق عکسها، موارد صوتی و طراحیها ثبت میکند. از صداهای طبیعی گرفته تا جزئیات پیچیدهی هنر و معماری، هر ابزار، لایهای جدید از محیط اطراف را آشکار میسازد. این مستندسازی دقیق، بازیکنان را قادر میسازد تا فرهنگ، تاریخ و اکولوژی این دنیا را درک کنند و دفترچهای شخصی ایجاد کنند که بهعنوان گواهی بر دنیایی در آستانهی تغییر عمل میکند. داستان بازی از طریق تعاملات و مشاهدات استل شکل میگیرد و به تدریج رازهای این دنیا و ماهیت فاجعهی پیشرو را آشکار میسازد.
بازی سوالاتی بنیادین مطرح میکند و از طریق شخصیتهای احساسی و گفتگوهای تامل برانگیز، بازیکنان تشویق میشوند تا به این سوالات بیندیشند و این سفر را از نظر فکری همانقدر درگیرکننده میکند که از نظر بصری چشمنواز است. فیلمی بر اساس Season: A Letter to the Future میتواند سفری دیدنی و احساسی باشد که زیبایی زودگذر زندگی را جشن میگیرد. این فیلم با محوریت موضوعاتی چون خاطره، فقدان و گذر زمان، روایتی جذاب را ارائه خواهد داد که مخاطب را به تفکر دربارهی زیبایی لحظات کوچک زندگی دعوت میکند. مشابه فیلم سرزمین آوارهها (Nomadland) که گذرا بودن زندگی و ارتباطات انسانی را با احساسی عمیق کاوش میکرد، این اقتباس نیز میتواند ترکیبی از دروننگری و فانتزی باشد.
7. Night In The Woods / شهری کوچک با حیوانات
تهیهکننده: Infinite Fall / سازنده: Infinite Fall
سال انتشار: 2017
پلتفرم: Android, iOS, PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S
شبی در جنگل، بازیای است که در سطح احساسی با بازیکنان ارتباط برقرار میکند و کاوشی تأثیرگذار و گاه ترسناک از دوران جوانی، سلامت روان و تاریکی پنهانی که زیر پوستهی زندگی در شهرهای کوچک جریان دارد، ارائه میدهد. این داستان حول محور شخصیت میبورووسکی (Mae Borowski) قرار دارد؛ دانشجویی ۲۰ ساله که دانشگاه را ترک کرده و به شهر زادگاهش، پاسوم اسپرینگز (Possum Springs) بازمیگردد. پاسوم اسپرینگز یک شهر صنعتی در حال زوال است که با مشکلات اقتصادی دستوپنجه نرم میکند. درست مانند شهر، مینیز احساس سردرگمی و بیهدفی دارد. او دوباره با دوستان دوران کودکیاش گرگ (Gregg)، بیا (Bea) و انگس (Angus) دیدار میکند، اما هر یک از آنها درگیر مشکلات خاص خود هستند. بازگشت میقرار بود شروعی تازه باشد، اما او خیلی زود متوجه میشود که همه چیز تغییر کرده است. دوستانش دیگر نوجوانان بیخیالی که ترکشان کرده بود، نیستند و به نظر میرسد که پاسوم اسپرینگز چیزی شوم را در دل خود پنهان کرده است. اتفاقات عجیب، ناپدید شدن افراد و رؤیاهای ترسناک، میرا به دل ماجرایی میکشانند که او را مجبور میکند با ترسها، اضطرابها و زخمهای گذشتهی خود روبهرو شود. آنچه شبی در جنگل را از بسیاری از بازیهای مستقل دیگر متمایز میکند، پرداخت بیپردهی آن به موضوعات سنگین است.
می با مشکلات روانی تشخیصدادهنشدهای دستوپنجه نرم میکند و دچار تردید نسبت به خود و طغیانهای ناگهانی خشم میشود. در طول بازی، بازیکنان شاهد تلاش او برای درک خود و کنار آمدن با فشارهای بزرگسالی هستند. دوستانش هر یک به شیوهای متفاوت از او حمایت میکنند. این شخصیتها واقعی به نظر میرسند، نه فقط به خاطر دیالوگهایشان، بلکه به این دلیل که بازتابی از واقعیت تلخ و شیرین بزرگ شدن هستند. بازی همچنین به مشکلات اقتصادی میپردازد و نشان میدهد که چگونه پاسوم اسپرینگز از تعطیلی کارخانهها، بیکاری و کاهش حس همبستگی اجتماعی آسیب دیده است. شخصیتهای بازی نمایانگر مبارزات طبقهی کارگر آمریکا هستند و همین امر باعث میشود شبی در جنگل در دنیای امروز کاملاً مرتبط و ملموس باشد. به عنوان داستانی دربارهی بزرگ شدن، خودشناسی، دستوپنجه نرم کردن با هراس وجودی و کشف رازهای پنهان در شهری رو به زوال، این بازی تمام عناصر یک شاهکار انیمیشنی مستقل را دارد. این بازی و فیلم گاردن استیت (Garden State) هر دو به موضوع بازگشت به زادگاه میپردازند.
6. Ori and the Blind Forest / حماسهای فانتزی با عناصر احساسی
تهیهکننده: Xbox Game Studios / سازنده: Moon Studios
سال انتشار: 2015
پلتفرم: Xbox One, Switch, PC
این بازی مستقل با داستانی دلخراش، مکانیکهای پلتفرمر روان و دنیایی که با دست نقاشی شده و مانند یک اثر هنری زنده به نظر میرسد، مخاطبان را مسحور میکند. در مرکز بازی داستانی دربارهی عشق، فقدان و تلاش برای بازگرداندن تعادل به دنیایی در حال نابودی وجود دارد. بازی با یک مقدمهی زیبا و تقریباً بیکلام آغاز میشود که در آن، شخصیت اصلی، یک روح کوچک نگهبان، و نارو، موجودی خرسمانند که اوری را مانند فرزند خود بزرگ میکند، معرفی میشوند. اما با وقوع فاجعهای عظیم، جنگل پررونق نیبل شروع به نابودی میکند و این رویداد غمانگیز باعث از دست رفتن نارو میشود، لحظهای که فضای احساسی بازی را شکل میدهد. اوری که حالا تنها و آسیبپذیر است، سفری را برای نجات نیبل آغاز میکند. در این مسیر، سین (Sein)، یک گوی درخشان که به درخت روح متصل است، اوری را راهنمایی میکند.
اوری باید از دنیایی پرخطر و پر رمز و راز عبور کند و در این مسیر، داستان عمیقتری درباره کورو، جغد عظیمی که به نظر میرسد دشمن اصلی باشد، کشف میشود. برخلاف ضدقهرمانهای سنتی، انگیزههای کورو پیچیده است و همین امر داستان را تأثیرگذارتر میکند. اوری داستان خود را از طریق تصاویر، موسیقی و روایت محیطی ظریف منتقل میکند. رابطهی بین اوری، سین و کورو بهتدریج توسعه مییابد و در نهایت به پایانی احساسی منجر میشود که تا مدتها در ذهن بازیکنان باقی میماند. با سبک انیمیشنی خیرهکننده و داستانی عمیقاً احساسی، Ori and the Blind Forest میتواند به یک جواهر سینمایی بالقوه تبدیل شود. تصور کنید فیلمی که زیبایی اسرارآمیز جنگل در شاهزاده مونونوکه را با جادوی دلگرمکنندهی فیلم غول بزرگ مهربان ترکیب کند. هر دوی این آثار دنیایی سرشار از شگفتیهای طبیعت را به تصویر میکشند، جایی که درختان نماد زندگی، امید و رؤیاها هستند. چنین فیلمی میتواند تماشاگرانی از هر سن را مجذوب خود کند و داستانی تأثیرگذار و احساسی ارائه دهد.
5. Oxenfree / ترکیب عناصر ماورایی با درام مرتبط با سن بلوغ
تهیهکننده: Night School Studio / سازنده: Night School Studio
سال انتشار: 2015
پلتفرم: Android, iOS, PC, Xbox One, PS4, Nintendo Switch
بازی Oxenfree یک اثر ماجراجویی مستقل است که ترکیبی از عناصر وحشت ماورایی، درام دوران نوجوانی و هیجان روانشناختی را ارائه میدهد. داستان بازی دربارهی الکس (Alex)، یک دختر نوجوان با موهای آبی و گذشتهای پر از چالش است که برای یک تفریح در ساحل، به همراه دوستانش به جزیرهی ادواردز (Edwards Island) سفر میکند. همراه او جوناس (Jonas)، نابرادری جدیدش، رن (Ren)، بهترین دوستش، نونا (Nona)، دختری که رن به او علاقه دارد، و کلاریسا (Clarissa)، دختری که رابطهی خوبی با الکس ندارد، حضور دارند. آنچه به عنوان یک تفریح ساده آغاز میشود، خیلی زود به شبی پر از وحشت تبدیل میشود. زمانی که الکس و جوناس با استفاده از یک سیگنال رادیویی مرموز، یک شکاف ماورایی باز میکنند، حوادث عجیبوغریب بلافاصله شروع میشوند. در نتیجه نجواهای ارواح و توهمات ترسناک گروه را در بر میگیرد. آنها متوجه میشوند که درگیر یک راز ماورایی مرتبط با گذشتهی تاریک جزیره شدهاند. در عمق داستان، Oxenfree دربارهی غم، احساس گناه و فرصتهای دوباره است.
الکس هنوز با مرگ برادر بزرگترش، مایکل (Michael)، کنار نیامده است و مکانیک حلقههای زمانی به بازیکنان اجازه میدهد تصمیمات مختلفی بگیرند، گذشته را تغییر دهند و روابط را بازنویسی کنند. بازی بازیکنان را مجبور میکند که نه تنها با ترسهای ماورایی، بلکه با ترسهای درونی خودشان نیز روبهرو شوند. یک اثر تریلر با محوریت دوران بلوغ با رگههای ماورایی، میتواند گزینهی خوبی باشد. چرا یک پیشدرآمد ساخته نشود که اتفاقات ترسناکی را که باعث نفرین جزیره شدهاند، آشکار کند؟ با سبک انیمیشنی منحصربهفرد و روایت سینمایی خود، این بازی گزینهای عالی برای یک اقتباس است. البته یکی از بزرگترین نقاط قوت Oxenfree، پایانهای متعدد آن است و این به خودی خود یک چالش برای سازندگان خواهد بود.
4. Papers, Please / اثری سیاسی در دنیایی دیستوپیایی
تهیهکننده: 3909LLC / سازنده: 3909LLC
سال انتشار: 2013
پلتفرم: Android, iOS, PC, PS Vita
این بازی بازیکنان را در نقش یک مأمور مهاجرت در یک ایستگاه مرزی کشور خیالی و سرکوبگر قرار میدهد. نتیجه، تجربهای هیجانانگیز و پیچیده از نظر اخلاقی است که کارهای اداری را به منبعی از تنش، درام و احساسات غیرمنتظره تبدیل میکند. بازی در سال ۱۹۸۲، در کشور خیالی آرتستوتزکا که از کشورهای بلوک شرق الهام گرفته شده، جریان دارد. شما، به عنوان یک کارمند دولتی، به ایست بازرسی مرزی منصوب شدهاید. وظیفهd شما بررسی مدارک مسافران برای یافتن ناهماهنگیها و تأیید یا رد ورود آنها بر اساس قوانین متغیر دولت است. در ابتدا، تنها بررسی تاریخ انقضای گذرنامهها کافی است. اما به تدریج قوانین و تدابیر امنیتی جدید اضافه میشوند. مجوزهای کار، تأییدیههای دیپلماتیک، اثر انگشت، اسکنهای اشعهی ایکس و حتی بازرسی بدنی به بازی اضافه شده و اشتباهات منجر به کسر حقوق میشوند، بنابراین هر تصمیم شما تأثیر مالی مستقیمی بر خانوادهتان در خانه خواهد داشت. ممکن است مهر زدن روی مدارک هیجانانگیز به نظر نرسد، اما Papers, Please یک بازی معمایی پرتنش و پرمخاطره است که در آن هر تعامل اهمیتی خاص دارد. به عنوان مثال همهی کسانی که از مرز عبور میکنند صرفاً مسافر نیستند.
شما با پناهجویان، شهروندان ناامید، جاسوسان، قاچاقچیان و حتی تروریستها روبهرو خواهید شد. آیا قانون را رعایت خواهید کرد، یا به مادری ناامید اجازه میدهید که با فرزندش متحد شود، حتی اگر این به معنای نقض قوانین باشد؟ در قلب خود، Papers, Please یک نقد اجتماعی بر استبداد است. این شبیهساز دیستوپیایی کنترل مرزی قبلاً الهامبخش یک فیلم کوتاه تحسینشده بوده است و حال چرا آن را به یک فیلم بلند تبدیل نکنیم؟ یک اقتباس لایواکشن میتواند Papers, Please را به یک تریلر سیاسی پرتنش تبدیل کند که به اثرات غیرانسانی شدن بوروکراسی در یک رژیم تمامیتخواه میپردازد. تصور کنید فضایی خاکستری و سرکوبگر که با داستانهای انسانی همراه شده و دوراهیهای اخلاقی، فداکاریهای شخصی و مرز باریک میان وظیفه و شفقت را بررسی میکند. این فیلم میتواند تنش 1984 و پیچیدگیهای آثار سیاسی را در خود جای دهد، ترکیبی عالی از این دو بسازد و همزمان اثری منحصربهفرد خلق کند.
3. Rocket League / ماشینهای سریع، اکشن مهیج
تهیهکننده: Psyonix / سازنده: Psyonix
سال انتشار: 2015
پلتفرم: PC, PS4, Xbox One, Switch
در دنیای بازیهای ویدیویی، نوآوری اغلب منجر به خلق تجربههای منحصر به فرد میشود. راکت لیگ ترکیبی از هیجان فوتبال و ماشینهای موشکی است، گواهی بر قدرت خلاقیت و سادگی در گیمپلی به شمار میآید. اما در پشت این ظاهر ساده چیزهای بیشتری نهفته است. این بازی داستان خاصی ندارد و در آن به جای کنترل بازیکنان انسانی، ماشینهای موشکی را کنترل میکنید. پیشفرض بازی ساده است و برای امتیازآوری، باید توپ بزرگی را به دروازه تیم حریف بزنید. چیزی که راکِت لیگ را از دیگر بازیها متمایز میکند، موتور فیزیک شگفتانگیزی است که به بازیکنان اجازه میدهد تا ماشینهای خود را به هوا پرتاب کنند. یک فیلم از راکتلیگ میتواند ترکیبی از هیجان سریع و خشن (Fast & Furious) و فضای آخرالزمانی مکس دیوانه (Mad Max) با چالشهای بقا در فیلمهای The Hunger Games باشد. یک میدان نبرد پادآرمانشهری را تصور کنید که در آن ماشینهای مجهز به راکت در مسابقاتی پرهیجان با یکدیگر برخورد میکنند و شخصیتهای جذابی که پشت فرمان ماشینها نشستهاند.
2. Little Nightmares / پرداخت به ترسهای عمیق کودکی
تهیهکننده: Bandai Namco Entertainment / سازنده: Tarsier Studios
سال انتشار: 2017
پلتفرم: PS4, Xbox One, Switch, PC
کابوسهای کوچک، یکی از آن جواهرات نادر است که داستانگویی سوررئال، وحشت روانی و فضاسازی عالی را در یک تجربهی فراموشنشدنی ترکیب میکند. در قلب کابوسهای کوچک، داستانی عمیقاً آزاردهنده درباره دختری جوان به نام سیکس (Six) است که خود را در یک کشتی کابوسگونه به نام ماو (The Maw) گرفتار مییابد. یک کشتی عظیم و مرموز که در اقیانوسی از تاریکی شناور است، ماو خانهی موجودات وحشتناک و مخوفی است که هرکدام از دیگری هیولاوارتر هستند. هدف سیکس فرار از این مخمصه است. با این حال، کابوسهای کوچک بازیای نیست که داستان خود را به طور واضح آشکار کند. در عوض، داستان از طریق روایت محیطی ظریف، نشانههای بصری و اتمسفر آزاردهندهای که در هر گوشهای از ماو جریان دارد، باز میشود. بازیکنان خود را در حال پرسیدن سوالات زیادی خواهند یافت. در حالی که بازی تمام پاسخها را به بازیکنان نمیدهد، به اندازهی کافی ردپا باقی میگذارد تا آنها بتوانند داستان را خودشان کنار هم بچینند. سیکس که دختری کوچک و شکننده است، نماینده بیگناهی در دنیایی پر از طمع، افراط و فساد است. موجوداتی که او با آنها روبهرو میشود، از جمله نگهبان نابینا، آشپزهای ترسناک و مهمانهای هیولا مانند در سالن غذاخوری، جنبههای مختلفی از تمایلات تاریک انسانی را به نمایش میگذارند. این بازی سبک بصری منحصر به فردی را به خود میگیرد که همزمان ترسناک و جذاب است. محیطها اغلب تاریک و دلهرهآور هستند و مقیاس جهان اغلب اغراقآمیز است، به طوری که سیکس در مقایسه با موجودات غولپیکر که با آنها روبهرو میشود، کوچک و بیاهمیت به نظر میرسد. در نگاه اول، کابوسهای کوچک ممکن است مانند یک پلتفرمر ترسناک ساده به نظر برسد، اما این بازی پر از مفاهیم عمیق و نمادگرایی است.
ماو، با ساکنان بدشکل خود، میتواند به عنوان استعارهای برای مصرفگرایی، طمع و افراط دیده شود. موجوداتی که سیکس با آنها روبهرو میشود به ویژه آشپزها و مهمانها ظاهراً این مفاهیم را تجسم میکنند. با فضای دلهرهآور و موجودات ترسناک و عجیب خود، این بازی گزینهای ایدهآل برای یک فیلم ترسناک روانشناختی است. قهرمانان ساکتی مانند سیکس (Six) و مونو (Mono) به این اثر حس رمزآلودی میبخشند و اجازه میدهند که داستانی هم از نظر بصری تأثیرگذار و هم از نظر مفهومی عمیق شکل بگیرد. دنیای این بازی، به ویژه در Little Nightmares 2 گسترش یافته و پر از جزئیاتی است که میتوان در فیلم به آنها پرداخت. فیلمی بر اساس این بازی میتواند شخصیتهای جدیدی را دنبال کند و در عین حال با اشارههای ظریفی به بازیها، دنیای آن را غنیتر کند. همچنین میتواند عمیقتر به ترسهای دوران کودکی و مبارزه برای بقا در دنیایی که برای کودکان ساخته نشده بپردازد. اگر گیرمو دل تورو (Guillermo Del Toro) کارگردانی آن را بر عهده بگیرد، بیشک یک شاهکار خواهد شد.
1. Hades / یک اثر اسطورهای با درام خانوادگی
تهیهکننده: Supergiant Games / سازنده: Supergiant Games
سال انتشار: 2018
پلتفرم: PS4, PC, PS5, Switch
هیدس از زمان انتشار خود توانسته بازیکنان را با روایت جذاب، مکانیکهای نوآورانهی گیمپلی و کارگردانی هنری خیرهکنندهی خود مجذوب کند. بازی ترکیبی از عناصر روگلایک با داستانی پیچیده و شخصیتهای جذاب است که چه شما طرفدار اسطورهشناسی، مبارزات سریع یا بازیهایی با لایههای داستانی غنی باشید، تجربهای را ارائه میدهد که فراموشنشدنی است. داستانی از خانواده، شورش و رستگاری با محوریت زاگریوس، پسر هیدس، فرمانروای دنیای زیرین در داستان قرار دارد. زاگریوس از پدر ستمگر خود و دنیای تاریکی که خانهاش میداند، خسته شده است. به دنبال آرزوی فرار از دنیای زیرین و کشف حقیقت دربارهی مادر مرموزش، او به سفری سخت را برای رهایی آغاز میکند. داستان در حالی که شما زاگریوس را در تلاشهای متعدد برای فرار راهنمایی میکنید، به تدریج پیچیدهتر میشود و هر تلاش چالشبرانگیزتر از قبلی است. زیبایی هیدس در این است که چگونه این داستان شخصی را با ساختار روگلایک ترکیب میکند. در حالی که هر بار که بازی را شروع میکنید، دنیای بازی به طور تصادفی تولید میشود، اما بازی همچنان از داستان عمیق خود غافل نمیشود. وقتی زاگریوس میمیرد و به دنیای زیرین بازمیگردد تا دوباره تلاش خود را مجددا آغاز کند، او با شخصیتهای متفاوت متعددی روبرو میشود.
روابط میان این شخصیتها در حین پیشرفت شما تکامل مییابد و دیالوگها پس از هر مرگ غنیتر و پیچیدهتر میشوند. چرخهی مداوم شکست و پیشرفت جزئی از طراحی بازی است. وقتی زاگریوس میمیرد و به خانه هیدس بازمیگردد، بیشتر در مورد ریشههای خانواده اطلاعات بدست میآورد. هیدس بهطور بینظیری ایدهی رشد شخصی را با طبیعت چرخهای مرگ ترکیب میکند. هر مرگ ممکن است به نظر یک پسرفت بیاید، اما در واقع یک گام به جلو در مسیر رستگاری زاگریوس است. روابط خانوادگی پرتنش زاگریوس، هادس و دیگر خدایان میتواند به شکلی عالی در یک فیلم اکشن یا حتی بهتر، یک سریال به تصویر کشیده شود. با شخصیتهای کاریزماتیک و دیالوگهای هوشمندانه، این سریال میتواند ترکیبی از طنز ثور: رگناروک و انرژی پرسی جکسون باشد. در واقع شورش علیه سرنوشت و رویارویی با قدرتهای الهی، همراه با انیمیشنی پرجنبوجوش، میتواند مخاطبان امروزی را مجذوب خود کند. علاوه بر این، نتفلیکس (Netflix) قبلاً یک تریلر جذاب از این بازی منتشر کرده که نشان میدهد این اقتباس چقدر میتواند شگفتانگیز باشد.
منبع: TheGamer
source