تصور کنید که توسط جمعی از دوستان خود احاطه شدهاید و اتاق از هیجان و سروصدا پر شده است زیرا ظاهرا ریسک اعتماد و فریب هر لحظه افزایش مییابد. در بازی مافیا همه نقشی دارند اما نمیتوان به همه اعتماد کرد. با فرا رسیدن شب، سوء ظنها زیاد میشود، اتحادها تغییر میکند و مرز بین حقیقت و دروغ تا حد زیادی نازک میشود. این ماهیت مافیا است، یک بازی نقش مخفی مخصوص دورهمیها که با ترکیب منحصر به فرد استراتژی و جنگ روانی، بسیاری از مردم سراسر جهان را مجذوب خود کرده است. احتمالا بسیاری از شما این بازی را تجربه کرده یا حداقل به تماشای آن در دورهمیهای مختلف در دانشگاهها، پارکها، کافهها یا حتی برنامههای تلویزیونی نشستهاید و با خود گفتهاید که این همه سروصدا برای چیست.
هرچند فرقی نمیکند عضو حیلهگر مافیایی باشید که در جلوی چشم افراد پنهان شدهاید یا یک شهروند بیگناهی که برای زنده ماندن تلاش میکند، زیرا هر دور یک نبرد عقلانی است. اما چیزی که مافیا را برای بازی واقعا غیرقابل مقاومت میکند، سادگی و در عین حال عمیق آن است که به سناریوهای مختلفی منجر میشود. در این مقاله، به تاریخچهی مافیا به عنوان یک بازی کلاسیک در دنیای آثار مخصوص به دورهمیها، چگونگی بازی کردن و به طور کلی هرآنچه که باید در مورد آن بدانید را بررسی خواهیم کرد.
تاریخچه
دیمیتری دیویدوف (Dimitry Davidoff) عموما به عنوان سازندهی این بازی شناخته میشود. او این بازی را در بهار ۱۹۸۷ در بخش روانشناسی دانشگاه دولتی مسکو برگزار کرد و از آنجا به کلاسهای درس، خوابگاهها و کمپهای تابستانی دانشگاه مسکو گسترش داد. او این بازی را برای ترکیب تحقیقات روانشناسی با وظایف خود برای تدریس به دانشآموزان دبیرستانی توسعه داد. این بازی با سریال تلویزیونی بسیار محبوب La Piovra که برای اولین بار در سال ۱۹۸۶ پخش شد نیز ارتباطهایی دارد. این بازی همانطور که گفته شد، به مرور در سایر دانشکدهها و مدارس شوروی محبوب شد و در دههی ۱۹۹۰ در سایر نقاط اروپا (در برخی کشورها نام بازی شهر پالرمو بود) و سپس ایالات متحده آغاز شد. در اواسط دههی ۱۹۹۰، نسخهای از این بازی به یک مجموعه تلویزیونی لتونیایی (Latvian) با یک جهانسازی خاص تبدیل شد و توسط افراد مشهور لتونی بازی میشد. اندرو پلاتکین (Andrew Plotkin) در سال ۱۹۹۷ به بازی قوانینی با تم گرگینهای داد و استدلال کرد که مافیا طنین فرهنگی کمتری دارد و مفهوم گرگینه با ایدهی دشمن پنهانی که در طول روز عادی به نظر میرسد، مطابقت بیشتری دارد.
جالب است بدانید که در سپتامبر ۱۹۹۸ مافیا به دانشکدهی تحصیلات تکمیلی در دانشگاه پرینستون معرفی شد، جایی که انواع مختلفی از آن توسعه یافتند. موضوع گرگینه همچنین در اقتباس فرانسوی مافیا یعنی گرگینههای میلر هالو (The Werewolves of Millers Hollow)، گنجانده شد. در آگوست ۲۰۰۰، کاربری تحت نام مستعار mithrandir از وبسایت The Grey Labyrinth، جایی که به معماها و حل آنها اختصاص دارد، یک بازی مافیا که برای بازی در یک صفحهی انجمن اقتباس شده بود را توسعه داد. هم The Grey Labyrinth و هم سایت MafiaScum ادعا میکنند که این اولین بازی مافیا بوده که روی یک صفحه در انجمنی اینترنتی اجرا شده است. از آن زمان، مافیا به بسیاری از جوامع آنلاین دیگر گسترش یافته است و بازیهای مختلفی از آن در شکلهای مختلف و حتی روی موبایل نیز منتشر شده است. البته تاریخ مافیا همواره گل و بلبل نبوده است و در ژوئن ۲۰۰۶، پس از شکایت والدین از تأثیرات آسیب زایی که کلاس درس مافیا بر فرزندان کلاس پنجم خود میگذاشت، یک تحقیق در مدرسهی راکینگهام (Rockingham) آغاز شد. دیویدوف به این گزارشها پاسخ داد و گفت که به عنوان والدی که به مدت ۲۵ سال نیز در زمینهی روانشناسی کودک تحصیل کرده است، احساس میکند که این بازی میتواند به بچهها بیاموزد که درست را از نادرست تشخیص دهند و پیام مثبت صادق بودن در این بازی میتواند بر اثرات منفی یک راوی شیطانی که بازی را طوری تعدیل میکند که انگار یک داستان ترسناک است، غلبه کند.. طبق گزارش وبسایت About در سال ۲۰۰۵، مافیا یکی از ۵۰ بازی رومیزی مهم تاریخی و فرهنگی از سال ۱۸۰۰ است.
نحوهی بازی
بازی مافیا به طور کلی دربارهی یک گروه کوچک است که یک راز را میدانند، در حالی که بقیه سعی میکنند آن را کشف کنند. این بازی در مورد استفادهی شما از هوشتان برای برنده شدن است. در واقع مافیا یک بازی با عناصر استراتژی، فریب دادن و استفاده از شهود است که بین دو تیم انجام میشود:
- اقلیت آگاه (یعنی افراد مافیا)
- اکثریت ناآگاه (یعنی شهروندان)
در این میان به بازیکنان نقشهایی مخفی اختصاص داده میشود که هر یک از طرفین با هدف از بین بردن دیگری با پیچشهای فراوان دست و پنجه نرم میکنند. گفتنی است که بهترین بازی مافیا با یک گروه ۶ تا ۲۰ نفره انجام میشود. این تعداد از بازیکن امکان ترکیب خوبی از مافیا و شهروند را فراهم میکند و تضمین میکند که بازی متعادل و جذاب است. برای یک تجربهی ایدهآل، حداقل ۱۰ تا ۱۵ بازیکن توصیه میشود. این اندازه بازیکن پیچیدگی و جذابیت کافی را تضمین میکند بدون اینکه بازی را بیش از حد آشفته یا مدیریت آن را دشوار کند.
چرا تعداد بازیکنان مهم است؟
با کمتر از ۶ بازیکن، بازی میتواند خیلی سریع باشد و ممکن است عمق کافی برای مافیا و شهروندان برای پیادهسازی استراتژی مؤثری وجود نداشته باشد. از طرفی با بیش از ۲۰ بازیکن، بازی میتواند بیش از حد طولانی و پیچیده شود و پیگیری بحثها و تصمیمات را برای بازیکنان سختتر کند.
نحوهی تنظیم اندازهی گروه
- گروههای کوچکتر (۶ تا ۹ بازیکن): برای حفظ تعادل بازی فقط یک عضو را مافیا در نظر بگیرید.
- گروههای متوسط (۱۰ تا ۱۵ بازیکن): یک ترکیب خوب میتواند ۳ عضو مافیا، یک کارآگاه و بقیه به عنوان شهروند باشد. همچنین میتوانید نقشهای دیگری مانند دکتر را برای عمق بیشتر معرفی کنید.
- گروههای بزرگتر (۱۶ تا ۲۰ بازیکن): میتوانید تعداد مافیا را به ۴ تا ۵ افزایش دهید و با نقشهای اضافی مانند دکتر، کلانتر یا نقشهای سفارشی دیگری برای بهبود گیمپلی و پیچیدگی چرخهی روز و شب اضافه کنید.
روز و شب
گیم پلی بازی مافیا به دو مرحلهی اصلی تقسیم میشود: روز و شب. این در واقع چرخهای را ایجاد میکند که تا زمانی که بازی به پایان برسد تکرار میشود.
- روز
بحث: بازیکنان آشکارا در میان خود در مورد اینکه که چه کسانی مشکوک به مافیا بودن هستند، بحث میکنند. این زمان برای مشاهده، استدلال و متقاعد کردن است. در واقع هر روز با جمعآوری سرنخها و بحث در مورد سوء ظن به بازیکنان دیگر شروع میشود. همه، از جمله مافیا، برای جلوگیری از شناسایی وانمود میکنند که شهروند هستند.
رای: پس از بحث، بازیکنان به این امید که یکی از اعضای مافیا را از بازی حذف کنند، به حذف یک نفر رای میدهند. فردی که بیشترین رای را دارد حذف میشود و نقش خود را آشکار میکند. تصمیمات اتخاذ شده در اینجا بسیار مهم است زیرا این جایی است که قدرت جمع آزمایش میشود، در حالی که بازیکنان سعی میکنند یک تهدید را بر اساس بحثهای خود شناسایی و از بین ببرند. - شب
در طول شب، بازی وارد نوعی فاز خاموشی میشود که در آن مافیا مخفیانه یک شهروند را برای حذف انتخاب میکند. سایر نقشهای ویژه مثل کارآگاه یا دکتر، در صورت وجود آنها در بازی نیز کارهای خود را مخفیانه انجام میدهند که این توسط راوی هدایت میشود. در این میان شهروندان بیخبر از فعالیتهای شبانه که بحثهای روز بعد را شکل میدهد، خواب هستند.
این چرخه تا زمانی ادامه مییابد که یا تمام اعضای مافیا حذف شوند (پیروزی برای شهروندان) یا تعداد مافیا با شهروندان برابر یا بیشتر شود (برد مافیا).
نقشهای کلیدی در مافیا
همانطور که گفته شد، در بازی هر کس نقش خاصی برای بازی کردن دارد و درک این نقشها بسیار مهم است زیرا این چیزی است که بازی را بسیار سرگرمکننده و در عین حال چالش برانگیز میکند. با اینکه نقشهای مختلفی در طول نسخهها و سناریوهای مختلف مافیا ایجاد شده است، اما برخی از نقشها اساسیتر از بقیه هستند.
شهروندان
- شهروندان معمولی: شهروندان معمولی به نوعی پایههای بازی هستند. آنها هیچ قدرت خاصی به جز حرف زدن و رای خود در طول روز ندارند. هدف آنها این است که از طریق بحث و رای گیری، با تکیه بر غرایز و مشاهدات خود، استنباط کنند که اعضای مافیا چه کسانی هستند.
دکتر: او محافظ خاموش شهر است. هر شب، دکتر یک بازیکن را برای شفا بخشیدن انتخاب میکند و به طور بالقوه آنها را از حملهی مافیا نجات میدهد. دکتر باید بین حفظ خود و خیر بیشتر جامعه، تعادل برقرار کند.
کارآگاه: یک شخصیت مهم در تلاش شهروندان برای کشف حقیقت است. کارآگاه هر شب میتواند یک بازیکن را مورد بررسی قرار دهد تا هویت او را کشف کند. این اطلاعات حیاتی است، اما باید برای جلوگیری از افشای هویتش برای مافیا، عاقلانه استفاده شوند.
اعضای مافیا
- اعضای عادی مافیا: آنها هستهی اصلی تیم مافیا هستند و با هم کار میکنند تا هر شب به صورت مخفیانه یک شهروند را از بین ببرند. در طول روز، آنها در اجتماع بین دیگران، بحثها و رایگیریها را برای محافظت از هویت خود و از بین بردن تهدیدات برای سلطهی خود هدایت میکنند.
- رئیس مافیا: رهبر مافیا ترفندهای جالبی در آستین خود دارد. اول از همه، اگر کارآگاه سعی کند بفهمد آیا او مافیا است یا خیر، استعلامش برای اولین بار منفی خواهد بود. به علاوه، تک تیرانداز نمیتواند آنها را با یک شلیک از بازی حذف کند و وقتی مافیا نمیتواند تصمیم بگیرد چه کسی را در شب هدف قرار دهد، رئیس مافیا حرف آخر را میزند. وجود او مانند داشتن یک سلاح مخفی است که شکست دادن مافیا را بسیار سخت میکند. در مورد تک تیرانداز، او به عنوان عضو شهروند، فقط در بازیهایی با ۱۲ نفر به بالا حضور دارد و میتواند هر شب یک بار از تیرش استفاده کند. البته باید مطمئن شود که کسی را که هدف قرار می دهد مافیا باشد چون اگر به اشتباه شهروند را مورد هدف قرار دهد، خودش از بازی خارج میشود.
- ناتو: یکی دیگر از نقشهای مافیایی با پیچ و تابی خاص است. آنها یک توانایی جادویی را دارند که میتوانند دو بار در کل بازی از آن استفاده کنند و آن این است که آنها میتوانند یک روز را برای حدس زدن نقش یک شخص انتخاب کنند. اگر آنها درست حدس بزنند، آن شخص تا پایان روز از بازی خارج میشود. اما اگر اشتباه کنند، هیچ اتفاقی نمیافتد. بنابراین، ناتو باعث میشود همه به خصوص کارآگاه در دادن سرنخهایی در مورد نقش خود بسیار مراقب باشند، زیرا شناسایی شدن توسط ناتو میتواند به معنای پایان بازی برای آنها باشد.
۱۰ استراتژی برتر مافیا
ورود به یک بازی مافیا میتواند به همان اندازه که چالش برانگیز است هیجانانگیز نیز باشد. در طول سالها، مجموعهای از ترفندها و نکاتی جمعآوری شده که به خوبی به افراد چه بخواهند مافیا را بشناسند و چه به عنوان یکی از آنها عمل کنند کمک کرده است. در اینجا ده استراتژی برتر، برگرفته از پیروزیها و شکستهای دیگر افراد، برای شما آورده شدهاند. این استراتژیها در تمامی نسخهها صدق میکنند و البته که شما باید بسته به نقشهای درون بازی، استراتژیهای خود را تا حدی تغییر دهید.
- هوشیار باشید تا زنده بمانید: چشم و گوش خود را باز نگه دارید. مشاهدهی واکنشهای دیگران میتواند به شما در تشخیص دوست از دشمن کمک کند.
- در هنر فریبکاری و بلوف زدن مسلط شوید: چه مافیایی هستید که میخواهید با شهروندان ادغام شوید یا یک شهروند که تلهگذاری میکند، این که چقدر خوب بلوف میزنید، میتواند باعث شکست یا پیروزی شما در بازی شود.
- زمانبندی برای کارآگاهها کلیدی است: آنچه را که میدانید با استراتژی فراوان فاش کنید. یک افشاگری به موقع میتواند بازی را به نفع شهروندان تغییر دهد.
- دکترها باید عاقلانه انتخاب کنند: قدرت شفابخشی شما میتواند جریان بازی را تغییر دهد. به این فکر کنید که مافیا ممکن است بعدا چه کسی را هدف قرار دهد و او را نجات دهید.
- رای دادن یک سلاح است: از رای خود عاقلانه استفاده کنید و این فقط در مورد حذف افراد نیست، بلکه در مورد سیگنال دادن به دیگران و استراتژی نیز است.
- نشانههای غیرکلامی بسیار مهم هستند: تغییر در رفتار یا یک تیک عصبی میتواند گویای چیزهای زیادی باشد. به پیامهای بدون صدا توجه کنید. البته این برای زمانی است که بازی را به صورت حضوری تجربه میکنید.
- اعضای مافیا باید به خوبی با هم هماهنگ شوند: هماهنگی بدون شناسایی شدن بسیار مهم است. راههایی برای برقراری ارتباط بیابید که شما را لو ندهد.
- در صورت لزوم توجه به خود را منحرف کنید: اگر سوء ظنی در مورد شما شکل گرفت، بدانید که چگونه آن را بدون جلب توجه بیشتر به سمت دیگری هدایت کنید.
- از گذشته بیاموزید: هر دور سرنخی را به شما ارائه میدهد. اینکه چه کسی از چه کسی دفاع کرد و یا چه کسی ساکت ماند، چه کسی بیش از حد مشتاق متهم کردن دیگری بود و غیره بسیار مهم است.
- این فقط یک بازی است پس از آن لذت ببرید: به یاد داشته باشید، این بازی فقط دربارهی سرگرم شدن و لذت بردن از دروهمی است. برنده شدن عالی است، اما پیروزی واقعی خندهها و داستانهایی است که در طول مسیر خلق میکنید. بنابراین بهتر است که از تنش و درگیریهای شدید کلامی دوری کنید.
چرا مافیا اینقدر محبوب است؟
بازی مافیا به چند دلیل کلیدی محبوب است که شامل ترکیبی از تعامل اجتماعی، تفکر استراتژیک و درگیریهای روانی میشود. این بازی حس طبیعی تعلیق و هیجان را در بازیکنان ایجاد میکند. از آنجایی که هیچ یک از بازیکنان نمیدانند اعضای گروه مافیا چه کسانی هستند، همه به یکدیگر مشکوک میشوند که این به تنش و درام بازی میافزاید. از طرفی مافیا به بازیکنان این فرصت را میدهد که در دروغگویی، بلوف زدن و خواندن زبان بدن دیگران مشارکت داشته باشند. این یک لایهی روانشناختی دیگری را به بازی اضافه میکند که در آن بازیکنان سعی میکنند دیگران را فریب دهند یا دروغهای آنها را افشا کنند. در این میان قوانین اصلی بازی بسیار ساده هستند، بازیکنان باید برای از بین بردن مظنونان در روز رایگیری کنند و مافیا به طور مخفیانه یک شهروند را در شب میکشند. این باعث میشود که بازی برای تازهواردان دسترسپذیر باشد و در عین حال عمق زیادی را نیز داشته باشد. مافیا را میتوان در بسیاری از محیطها از جمله مهمانیهای غیررسمی، جمعهای خانوادگی، مدارس یا حتی به صورت حرفهای در مسابقات بازی کرد.
در نهایت گفتنی است که مافیا فقط یک بازی نیست، بلکه دریچهای برای درک طبیعت انسان، اعتماد کردن، استراتژی و گاهی اوقات خیانت است. چه در حال تهمت زدن باشید و چه در حال دور کردن توجهات از خود، هر دور از بازی داستان جدیدی است که در انتظار آشکار شدن است و زیبایی بازی این است شما میتوانید به راحتی در اتاق خود، با دوستان یا افراد جدید به صورت آنلاین آن را تجربه کنید.
source